هر آنچه که باید درمورد نهال هلو بدانیم

نهال هلو را باید در مناطق معتدل بکارید اما این درخت میوه­ی معتدله با وجود نیازی که به سرما برای شکوفا شدن در بهار نیاز دارد اما در مقابل سرما و یخبندان زیاد حساس بوده و ممکن است ریشه­های درخت آسیب ببیند، بنابراین مهمترین نکته­ای که در مورد نهال هلو باید بدانید این است که شرایط آب و هوایی باید برای کاشت نهال هلو مساعد باشد.

جالب است بدانید که نهال هلو اصالتا بومی کشور چین بوده و بنابراین هر منطقه­ای که شرایط آب و هوایی مشابه با این کشور داشته باشد در ایران می­تواند بهترین منطقه برای باردهی درختان هلو به شمار برود.

اطلاعات تکمیلی درمورد نهال هلو

در مورد نهال هلو و اقداماتی که باید برای رشد و باردهی بهتر آن اجام دهید، انجام هرس اهمیت بسیار ویژه­ای دارد، شما باید توجه داشته باشید صرف اینکه بهترین نهال هلو را در ایران خریداری کنید نمی­تواند به شما سود زیاد برساند مگر اینکه شرایط باغداری اصولی را در مورد آن اجرا کنید، از آنجایی که شاخه­های هلو به صورت کاذب، مرکب و ساده تولید می‌شوند باید با کمک گرفتن از یک متخصص این سه نوع شاخه را تشخیص داده و در درجه­ی اول کاذب­ها را هرس کنید چرا که به رشد و باردهی نهال هلو صدمه­ی زیادی وارد می­کند، ساده­ها رشد رویشی و مرکب­ها رشد رویشی و زایشی را تنظیم می­کنند و باید به خوبی از آنها مراقبت شود.

چرا باید نهال هلو کاشت؟

درخت هلو از جمله درختانی است که انجام عملیات باغبانی بر روی آن به دلیل کوتاه قد بودن بسیار راحت­تر است، از عملیات داشت درختان گرفته تا برداشت میوه از درخت هلو به سادگی انجام می شود، باغداران می­توانند درختان هلو را به سادگی تحت نظر داشته باشند تا درگیر آفات و بیماری­ها نشوند چرا که با عبور از کنار یک درخت هلو می­تواند کل آن را زیر نظر داشت.

گذشته از انجام عملیات باغبانی ساده میوه­ی هلو یک میوه­ی تابستانی بسیار پر طرفدار در بازار ما و کل دنیا بوده و بنابراین باغداران نیازی ندارند که نگران فروش این محصول و یا قیمت پایین آن باشند.

انواع نهال هلو

نهال هلو در ارقام بسیار متنوعی وارد بازار می­شود و این می­تواند باغداران را در مورد انتخاب رقم مناسب گیج کند، شما باید برای انتخاب رقم هلو دو فاکتور بسیار مهم را در نظر داشته باشید، اولین فاکتور مهم سلیقه ­ی شخصی خودتان و نیاز بازار است، شما باید برای اینکه در باغداری به سود دهی برسید رقمی را برای کاشت در باغ خود انتخاب کنید که محبوبیت بالایی داشته باشد به عنوان مثال ارقامی مانند هلو انجیری، هلو انجیری زعفرانی، هلو و هلو آلبرتا از جمله ارقام محبوب هلو در بازار هستند.

گام بعدی در مورد انتخاب ارقام توجه به شرایط آب و هوایی منطقه­ی شما است به عنوان مثال اگر در منطقه­ی خود با مشکل سرمازدگی بهاره مواجه هستید انواع هلو زود گل و پیش رس را خریداری نکنید، شرایطی از این دست باید حتما در زمان خرید نهال هلو مد نظر قرار بگیرد.

بهترین ارقام نهال هلو

اگر بخواهیم بهترین ارقام هلو را به شما معرفی کنیم باید سراغ پرفروش­ترین ارقام هلو در بازار برویم، پرفروش­ترین ارقام ارقامی با کیفیت میوه­ی بالا هستند، ارقام خوش عطر و خوش طعمی مانند هلو انجیری، هلو رد هاون، هلو زعفرانی و ارقامی از این ذست هستند که می‌توانند در بازار به راحتی و با قیمت خوب به فروش برسند اما شما باغداران در زمان خرید نهال هلو باید به فاکتورهای دیگری مانند میزان باردهی در هکتار، زمان شروع باردهی و یا میزان مقاومت در برابر شرایط نامساعد و آفات هم در نظر داشته باشید و بهترین رقم هلو را برای خود انتخاب نمایید.

بهترین ارقام نهال هلو برای پرورش در ایران

در یک جمله و به صورت خلاصه باید گفت بهترین ارقام هلو برای کاشت در ایران سازگارترین آنها به شرایط اقلیمی در مناطق مختلف ایران است، مناطق معتدله­ای که در ایران ممکن است از نظر شرایط آب و هوایی یکسان باشند اما از نظر ارتفاع از سطح دریا با هم متفاوت باشند، بنابراین بهترین ارقام آنهایی هستند که بتوانند در ارتفاعات مختلف از سطح دریا به خوبی و بدون مشکل رشد کنند.

ارقامی مانند نهال هلو انجیری، نهال هلو آلبرتا، نهال هلو 60 روزه و نهال هلو انجیری زعفرانی از جمله بهترین نهال هلو برای کاشت در مناطق مختلف ایران هستند.

بهترین نژادهای هلو کدام ­اند؟

نژادهای مختلف از هلو در بازار وجود دارند، انواع پیش رس و دیر رس با انواع مختلف میوه، کیفیت، اندازه و طعم که هر کدام از آنها می­توانند در نوع خود بهترین نژاد هلو قلمداد شوند، اما به هر حال بهترین نژادهای هلو ارقام اصلاح شده­ای هستند که در برابر شرایط سرد در مناطق سردسیر مقاوم بوده و قابلیت کاشت حتی تا ارتفاع 3000 متر از سطح دریا را دارند.

احداث باغ هلو به چه عواملی بستگی دارد؟

احداث باغ هلو به نیازهای خاص درخت هلو بستگی دارد و بنابراین شرایطی را که باید در زمان احداث باغ هلو در نظر بگیرید همان نیازهای خاص درخت هلو است، درخت هلو به خاک نیمه سبک با اسیدیته­ی خنثی و مواد آلی زیاد نیاز دارد، خاک شور و یا خاک آهکی به هیچ عنوان برای کاشت نهال هلو مناسب نیست، بنابراین اولین شرط در احداث باغ هلو سنجش شور و قلیا بودن خاک و اصلاح آن است.

میوه­ی هلو میوه­ای درشت و آبدار است و بنابراین دومین شرایط در احداث باغ هلو تامین آب مورد نیاز درختان هلو است، شما باید با توجه به رقمی که انتخاب کرده­اید ببینید که در تابستان و در اوج گرما دور آبیاری و جحم آب مورد نیاز برای یک درخت بالغ هلو چقدر است و در صورتی که آب کافی در دسترس دارید اقدام به احداث باغ هلو کنید.

شرط سوم برای احداث باغ هلو با توجه به وسعت مدنظر شما منابع مالی مورد نیاز است، سرمایه­ی لازم برای احداث اصولی باغ هلو شامل سرمایه­ی لازم برای خرید نهال هلو با توجه به قیمت نهال هلو در بازار روز، هزینه­ی آماده سازی زمین، خاک ورزی و چاله زنی و از همه مهمتر هزینه­ی راه اندازی سیستم آبیاری تحت فشار باید در زمان احداث باغ در نظر گرفته شود.

مزایای احداث باغ هلو

از مزیت­ های مهم احداث باغ هلو به صرفه بودن و باردهی بالای آنها در واحد هکتار است، باردهی بالای درخت هلو در هکتار می­تواند سود دهی باغ را تضمین کند و رسیدگی آسان به این درختان کوتاه جثه از مزیت­های احداث باغ هلو خواهد بود.

معرفی بهترین ارقام و نژادهای درخت هلو در ایران

با توجه به انتظاراتی که شما باغداران از یک نژاد مرغوب هلو دارید می­توانید نژادهایی مانند هلو انجیری، هلو زعفرانی، هلوآلبرتا و هلو 60 روزه را به عنوان بهترین نژادهای هلو برای کاشت درمناطق مختلف ایران معرفی کنید اما باز هم بهتر است بهترین نژاد را با توجه به اقلیم منطقه­ی خود انتخاب کنید، این را بدانید که حتی اگر بهترین نژاد را بکارید اما آن نژاد با اقلیم منطقه­ی شما سازگاری نداشته باشد مانند بدترین نژاد عمل خواهد کرد.

هلو اصلاح شده به چه معناست؟

واژه ی اصلاح شده در تولید ارقام مختلف گیاهان زراعی و یا درختان میوه حتما به گوش شما هم خورده است، برخی بر این باورند که ارقام اصلاح شده ممکن است به سلامت مردم آسیب وارد کند اما باید به جرات گفت این ارقام اصلاح نشده­اند که می­توانند به سلامت مردم آسیب وارد کنند، ارقام اصلاح نشده باردهی کمی داشته و در برابر آفات و بیماری­های گیاهی حساس هستند، بنابراین باغداران برای افزایش باردهی روی به استفاده­ی بی رویه از کودها و سموم شیمیایی می­آورند، باقی مانده­ی سموم و کودهای شیمیایی به ویژه کودهای نیتراته تاثیر منفی زیادی نه تنها بر نسل ما بلکه بر نسل­های آتی می­گذارد.

در مقابل ارقام اصلاح شده را داریم که به صورت ژنتیکی باردهی در آنها افزایش پیدا کرده و با اصلاح حساسیت به آفات و بیماری­ها سبب شده باغداران نیازی به استفاده­ی بی رویه از سموم و کودهای شیمیایی نداشته باشند، بنابراین استفاده از این ارقام نه تنها به سود باغدار بلکه به سود مصرف کننده نیز هست.

دیرگل بودن نژاد هلو چه مزیتی دارد ؟

یکی از فاکتورهایی که در ارقام اصلاح نشده سبب ایجاد خسارت زیاد به باغداران می­شود و در ارقام اصلاح شده این موضوع اصلاح پیدا کرد زود گل بودن بسیاری از ارقام محبوب هلو بود، دیر گل بودن به درختان فرصت فرار از سرمای دیررس بهاره را می­دهد و باغداران نگرانی از بابت سرما زدگی بهاره نخواهند داشت.

علت قیمت ­های متفاوت نهال هلو در بین نهالستان­ها چیست ؟

درست است که ارقام نهال هلو بسیار متنوع هستند اما با مراجعه به نهالستان­های مختلف متوجه می­شوید که قیمت نهال هلو در یک رقم مشابه ممکن است بین نهالستان­های مختلف متفاوت باشد، توجیهی بر این امر وجود ندارد و شما برای اینکه بدانید باید به کدام قیمت اطمینان کنید بهتر است برای خرید نهال هلو به معتبرترین و پرفروش­ترین نهلستان مراجعه کنید، زمانی که از انتخاب نهالستان مناسب اطمینان داشته باشید خیالتان از هزینه‌ای که بابت خرید نهال پرداخت می­کنید آسوده خواهد بود.

مشخصات نهال هلو استاندارد

یک نهال هلو استاندارد در درجه­ی اول باید سلامت ظاهری داشته باشد، شاخه­های شکسته و خم شده و یا قد بسیار کوتاه و قد بسیار بلند نشان دهنده­ی استاندارد نبودن نهال از نظر ظاهری است، هلو استاندارد باید دارای یک تنه­ی صاف و بدون خم و پیچیدگی باشد، سن نهال هلو استاندار در زمان کاشت نباید بیشت از دو سال باشد و در یک کلام نهال هلو استاندارد باید تاییدیه­های مهم از قبیل گواهی سلامت و شناسنامه نیز داشته باشد.

کاشت نهال هلو بر اساس مناطق مختلف کشور

در مناطق مختلف کشور از نظر شرایط آب و هوایی باید به نکات مهم شرایط آب و هوایی دقت کرده و بر اساس آنها رقم مناسب انتخاب شود، به عنوان مثال تحمل نهال در برابر گرما و کم آبی ویژگی مهمی است که در انتخاب نهال هلو گرمسیری باید مورد توجه قرار بگیرد، در مورد انتخاب نهال هلو سردسیری باید دیر گل بودن و مقاومت به سرما و یخ بندان زمستانه مورد توجه قرار بگیرد و در نهایت در مورد مناطق معتدل نیز بهترین رقم رقمی است تحمل سرما و گرما را داشته و ترجیحا دیر گل نیز باشد.

شایع­ترین بیماری نهال هلو

نهال هلو در مناطق مختلف کشور ممکن است تحت تاثیر آفات و بیماری­ های مختلفی قرار بگیرد، به عنوان مثال در شرایطی که کنه تارعنکبوتی در مناطق گرمسیر بزرگترین خسارت را به درختان هلو وارد می­کند در مناطق سردسیر اما این درخت بیشتر در معرض خطر خسارت آفت کرم سفید ریشه قرار می­گیرد، اما شایع­ترین و مهم­ترین بیماری درختان هلو هم در مناطق سردسیر، هم گرمسیر و هم معتدل بیماری لب شتری هلو است، این بیماری قارچی در عین حال که خسارت زیادی وارد می­کند اما به راحتی قابل پیشگیری و درمان بوده و کاشت ارقام مقاوم و اصلاح شده­ی امروزی نیز تاثیر زیادی در کنترل و پیشگیری از این بیماری ایفا می­کند.

بیشتر بخوانید: آفت شپشک ‌سپردار توت در درخت هلو

همچنین بخوانید : بیماری اسکب یا لکه سیاه هلو

بهترین هلو جهان

مهم نیست چه رقمی از هلو بهترین هلو در جهان باشد، مهم این است که بهترین هلو برای منطقه­ی شما چه نوع هلویی است، بهترین هلو در جهان نیز به کاشت در شرایط آب و هوایی مساعد خود نیاز دارد و بنابرای در جستجوی بهترین هلو در منطقه­ی خود باشید تا که سود دهی بالا و مورد انتظارتان دست پیدا کنید.

با این وجود برخی از ارقام نهال‌ها هستند که در اکثرا شرایط آب و هوایی باردهی مناسبی داشته و از کیفیت مناسبی نیز برخوردار هستند، از جمله: نهال هلو دوبارفرانسه، نهال هلو البرتا، نهال هلو جوادی، نهال هلو انجیری مالکی، نهال هلو زعفرانی و …..

مناسبترین زمان خرید نهال هلو

برای خرید نهال هلو در نظر داشه باشید که شما به دست کم یک ماه زمان نیاز دارید تا بتوانید اقدامات کاشت را با توجه به رقمی که انتخاب کرده اید انجام دهید، آماده سازی زمین و خاک ورزی و البته حفر چاله، کارهای عمومی هستند که باید انجام شود و آماده کردن کود مورد نیاز با توجه به آزمایش خاک و نیاز رقم هلویی که انتخاب کرده اید نیز باید به صورت اختصاصی انجام شود، بله درست حدس زدید، شما باید اول خرید انجام دهید سپس اقدام به آماده سازی زمین کنید، بنابراین بهترین زمان خرید با قیمت نهال هلو یک یا دو ماه قبل از زمان کاشت نهال است.

به همین دلیل است که پیشنهاد می­کنیم پیش از فرا رسیدن فصل کاشت، خرید نهال هلو را انجام دهید، پس از دریافت راهنمایی از مشاوران نحوه­ی آماده سازی زمین و آماده کردن کودهای مورد نیاز را آموزش ببینید و سپس نهال را در تاریخی که با توجه به متغیرهای مهم کارشناسان تعیین می­کنند تحویل بگیرید.

سود و درآمد هر درخت هلو به صورت تجاری چقدر است؟

درآمد هر درخت هلو بستگی به میزان باردهی آن درخت دارد، جالب است بدانید تفاوت بین میزان باردهی ارقام مختلف هلو از 50 تا 100 تن در هکتار است، بنابراین رقم خاصی را نمی‌توان برای میزان درآمد درخت هلو ارائه کرد اما شما می­توانید با توجه به قیمت روز هلو و رقمی که انتخاب کرده اید به صورت تقریبی درآمد هر درخت هلو را محاسبه کنید.

باردهی ارقام بومی و قدیمی نهال هلو ممکن است کمتر از 30 تن در هکتار باشد و از این رو انتخاب رقم مناسب تاثیر بسیار زیادی در میزان سود و درآمد درخت هلو خواهد داشت.

روش­های تکثیر نهال هلو (تفاوت هلو بذری و پیوندی)

بسیاری از ارقام هلو خود گرده زا هستند اما امکان دریافت گرده از سایر ارقام در منطقه­ای که سطوح وسیع باغات هلو دراست وجود خواهد داشت، با وجود اینکه تولید نهال از طریق بذری در مورد ارقام بومی امکان پذیر است اما به دلیل امکان بروز پدیده­ی تفرق صفات ممکن است نهال تولید شده به صورت صد در صد شبیه به نهال مادری نباشد، تفرق صفات زمانی اتفاق می­افتد که درخت هلوی مادری با گرده افشانی از یک رقم هلوی دیگر میوه تولید کرده باشد، ابن مورد تاثیری در کیفیت میوه در آن سال ندارد اما بذری که تولید شده صد در صد شبیه به پایه­ی مادری نیست.

نکته­ی منفی دیگر در مورد تکثیر بذری این است که عمر مفید نهال­های بذری حدود ده سال است و در باغات تجاری عمر ده سال توجیه اقتصادی ندارد، از این رو بهترین روش برای تکثیر ارقام با کیفیت و تجاری هلو استفاده از روش پیوند زدن بر پایه ی درختانی مانند شفتالو است.

با این کار مشکل تفرق صفات و عمر کوتاه نهال برطرف شده و نهال­هایی که با این روش تولید می­شوند علاوه بر اینکه به طور کامل شبیه به نهال مادری هستند بیشتر از 20 سال می‌توانند عمر مفید داشته باشند.

قیمت نهال هلو بر چه اساس تعیین می­شود ؟

نهالستان، روش تکثیر نهال، استفاده از تکنولوژی روز در تولید نهال، کیفیت نهال و رقم می­تواند بر قیمت نهال هلو در نهالستان­های مختلف اثر بگذارد، اما به هر حال مهم­ترین عامل اختلاف قیمت نهال در نهالستان­ها اختلاف بین محبوبیت ارقام است.

نهال هلو دیربازده کدام­اند ؟

ارقام بذری، بومی و محلی هلو دیر بازده هستند به این معنی شروع باردهی در آنها تا سه سال پس از کاشت و حتی بیشتر به تعویق می­افتد، به عنوان مثال شروع باردهی در رقم شاستا سال چهارم پس از کاشت نهال آغاز می­شود.

نهال هلو زودبازده کدام­اند ؟

بسیاری از ارقام تجاری و اصلاح شده و البته از همه مهم­تر ارقام پیوندی هلو زود بازده­اند، به این معنی که باردهی آنها در سال اول، دوم و یا نهایتا سوم پس از کاشت آغاز می­شود، به عنوان مثال باردهی نهال هلو پیش رس فرانسوی سال اول پس از کاشت نهال آغاز شده و مابقی ارقام تجاری هلو می­توانند پس از دو سال از کاشت باردهی خود را آغاز کنند.

کاشت، داشت و برداشت نهال هلو

نکته­ی بسیار مهمی که در بهره برداری بهینه از باغات هلو باید به خاطر داشته باشید این است که این ارقام پر بار و زود بازده تنها در صورتی که به صورت اصولی کاشته شده باشند و مدیریت درستی در باغبانی از مراحل داشت و برداشت میوه داشته باشند می­توانند به حداکثر راندمان دست پیدا کنند، فراموش نکنید که این ارقام که اکثرا هم زود بازده هستند در صورت عدم رعایت اصول کاشت می­توانند تبدیل به ارقام دیر بازده شوند.

اصول کاشت، داشت و برداشت میوه­ی هلو را می­توانید با مطالعه­ی مقالات مرتبط در وبسایت مطالعه کنید و یا یک روش ساده­تر برای آگاهی از این اصول برخورداری از مشاوره­ی رایگان با کارشناسان فروش نهال هلو خواهد بود.

اصول کاشت نهال هلو

اصول کاشت نهال هلو شامل آماده سازی زمین و کود برای کاشت نهال، پاشنه پوشی نهال پیش از کاشت، هرس سربرداری و هرس ریشه های آسیب دیده­ی نهال در زمان کاشت، ضد عفونی و پرالیناژ ریشه و طوقه­ی نهال و در نهایت آبیاری نهال پس از کاشت از اصول مهم کاشت نهال هلو است.

نکات داشت و نگهداری نهال هلو

نکته­ی مهم در زمان داشت درختان هلو آبیاری و کود دهی این درختان است، میوه­های درشت با وزن بالای هلو در زمان فندقی شدن ظرفیت رشد نهایی خود را پیدا می­کنند و آبیاری و کود دهی نهال در این زمان می­تواند موجب افزایش ظرفیت باردهی این درختان شود، هرس و کنترل آفات و بیماریهای مهم در باغ هلو نیز از اصول مهم داشت درختان هلو است، توجه داشته باشید که برای کنترل آفات و بیماری­ها تشخیص دقیق آفت و یا بیماری که درخت هلو به آن مبتلا است اهمیت بسیار زیادی دارد.

هلو، میوه ای خوشمزه، آبدار و البته پرسود!

هلو، میوه ای خوشمزه و خوشرنگ است که به خاطر طعم لذیذ و عطر خوبش، طرفداران زیادی دارد. هلو میوه ای تابستانی است و در بعضی از شهرهای ایران کاشته می شود.

موضوع جالب این است که هلو، پرطرفدارترین میوه در جهان از نظر طعم و مزه است.

هلو هم به صورت تازه مصرف می شود و هم به صورت برگه هلو، کمپوت هلو، مربای هلو و آبمیوه هلو قابل استفاده است.

بسیاری از افراد، منشا هلو را به کشور چین نسبت می دهند و بعضی دیگر، هلو را یک میوه با اصالت ایرانی می دانند. البته کتابهای قدیمی نشان می دهد که منشا واقعی هلو، کشور چین بوده است. چینی های باستان، در افسانه ها و نوشته های خود به میوه هلو اشاره کرده اند و این میوه را سمبل ابدیت و نشاط می دانند.

در این نوشته می خواهیم شما را با صفر تا صد کاشت نهال هلو آشنا کنیم و از شما دعوت می کنیم که تا انتهای این نوشته با ما همراه باشید.

انواع هلو از نظر شکل ظاهری و موارد استفاده

هلوها، انواع مختلفی دارند و به همین دلیل است که ممکن است هلو با مزه های مختلف را امتحان کرده باشید. در میان انواع مدلهای هلو، رنگ پوست و گوشت میوه هلو با هم فرق دارد. رنگ گوشت هلو می تواند از سفید تا زرد پررنگ و نارنجی باشد. روی هلو هم به رنگهای زرد، نارنجی و قرمز روشن است.

اگر بخواهیم از نظر مزه و شکل ظاهری هلو آن را دسته بندی کنیم، می توان آن را به گروه های زیر تقسیم کنیم که در ایران نیز بسیار شناخته شده هستند:

  • هلوی بدون کرک
  •  هلوی هسته جدا
  • هلوی هسته چسبیده

برادر دوقلوی هلو!

شلیل، برادر دوقلوی هلو است که از اصلاح نژاد و تغییر در نهال هلو حاصل شده است. شلیل، میوه ای از خانواده هلو است. شلیل در واقع نوعی هلو با ژن مغلوب است که مزه بسیار خوبی دارد.

هلو و شلیل از جهات بسیاری شبیه به هم هستند؛ اما پوست شلیل صاف و بدون پرز است. در واقع می توان گفت که شلیل، شکل جهش یافته ای از هلو است و منشا آن به شمال چین برمی گردد.

ویژگی های مختلف نهال هلو و مصارف آنها

از میان انواع گونه های هلو، هلوی هسته جدا برای خوردن و مصرف کردن مناسب هستند؛ زیرا نرم و آبدار هستند. هلوی هسته چسبیده، سفت است و هسته بزرگی هم دارد؛ در نتیجه از آن در صنعت کمپوت سازی استفاده می شود.

هلوی بدون کرک نیز همان شلیل است. پوست هلوی بدون کرک یا شلیل، صاف و بدون پرز است و به همین دلیل برای خوردن، پرطرفدارتر از سایر انواع هلو است.

خیلی ها، هلوی زرد، هلوی سفید، هلوی فریاستون، هلوی کلینگ استون، هلو انجیری و شلیل را از ارقام مهم هلو می دانند. اگر دوست دارید با ویژگی های این مدلهای هلو آشنا شوید، ادامه این نوشته را مطالعه کنید.

  1. هلوی زرد: هلوی زرد مزه ای تند و اسیدی دارد.
  2. هلوی سفید: هلوی سفید شیرین تر است و بافت نرم تر و خوشمزه تری در مقایسه با هلوی زرد دارد.
  3. هلو فریاستون: هلوی فریاستون از هسته اش جدا است و می توان هسته آن را با دست جدا کرد. هلوهای فریاستون بزرگ هستند و آب کمی دارند.
  4. هلو کلینگ استون: هلو کلینگ استون به هسته اش چسبیده است و نرم تر، شیرین تر و آبدارتر از هلوهای فریاستون هستند.
  5. هلو انجیری: هلو انجیری شکل تخت تری دارد و طعم آن با هلوی زرد متفاوت است. بعضی از مدلهای هلو انجیری بسیار شیرین و آبدار هستند؛ اما خوردنشان هم کمی دشوار است!
  6. شلیل: شلیل از هلو، طعم بیشتری دارد و هیچ پرز و کرکی روی پوست شلیل دیده نمی شود. شلیل هم از هسته اش به راحتی جدا می شود و آب کمی دارد. شلیل هم مدلهای مختلفی دارد که شلیل ردگلد و شلیل سان ‌گلد از معروف ترین مدلهای آن هستند.

هلوی انجیری، هلو زعفرانی، شلیل رد گلد، جزو مدلهای زودرس هلو هستند که از اواخر تیر تا اوایل شهریور برداشت می شود. مدلهای هلوی دیررس مثل هلوی پاییزه، از نیمه شهریور تا اواسط مهر آماده چیدن است.

آب و هوا و دما برای کاشت نهال هلو

نهال هلو در مکانهایی رشد می کند که تابستانهای گرم و زمستانهای معتدلی دارد. هلو، به یخبندان و سرمای شدید حساس است و ریشه های نهال هلو در دمای 10- درجه سانتیگراد آسیب می بیند! میوه هلو هم تا 20- درجه را می تواند تحمل کند.

اگر در فصل بهار، هوا ناگهانی سرد شود، گلهای درخت هلو آسیب می بیند و به همین دلیل بهتر است نهال هلو در شهرهای گرم ایران و مرطوب کاشته شود. البته با اصلاح نژاد هلو، مقاومت هلو نسبت به سرما بیشتر شده و در شهرهای سردسیر و در ارتفاعات نیز هلو کاشته می شود.

در ایران شهرهایی مثل مازندران، گلستان، همدان، استان مرکزی، آذربایجان شرقی و غربی، قزوین، فارس، شهرکرد، کرمانشاه، اصفهان و البرز از جمله تولیدکننده های برتر هلو هستند.

انواع نهال هلو برای کاشت و پرورش

شاید باورتان نشود که هلو، صدها گونه مختلف دارد که این گونه ها با هم فرق دارند. شما می توانید از بین موارد زیر، گونه موردنظر خود را انتخاب کنید و سپس برای کاشت نهال هلوی دلخواهتان اقدام کنید.

  •  هلو سبز
  • هلو انجیری زودرس
  •  هلو انجیری زعفرانی
  • هلو گلدن کوئین
  •  هلو کاظمی
  •  هلو سرخ آبی
  • هلو زعفرانی
  • هلو جی اچ هل
  •  هلو انجیری عسلی
  •  هلو انجیری خونی
  •  هلو انجیری پاییزه
  • هلو آلبرتا
  • هلو 60 روزه
  •  هلو فرانسه

خاک مناسب جهت کاشت هلو

درخت هلو در فصل بهار شکوفه می دهد و شکوفه های آن به رنگهای زیبای صورتی، سفید و هلویی رنگ است. هر شکوفه درخت هلو، پتانسیل تولید میوه را دارد. هلو در بسیاری از خاک ها رشد می کند.

خاک مناسب برای رشد درختان هلو بهتر است شامل مواد مغذی اولیه مانند نیتروژن، کلسیم، فسفر، منیزیم و گوگرد و پتاسیم که در خاکهای مختلف با مقدارهای مختلف وجود دارد. مهم است که در خاک درخت هلو، نیتروژن و پتاسیم وجود داشته باشد. خاک های شنی برای رشد درخت هلو بسترهای مناسبی هستند.

برای کاشت نهال هلو، خاکهای سنگین خیلی مناسب نیستند؛ زیرا زهکشی نامناسبی دارند و آب را در خود حفظ می کنند؛ در نتیجه برای کاشت هلو مناسب نیستند. نهال هلو را در خاکی بکارید که زهکشی مناسبی داشته باشد تا درخت بتواند به خوبی رشد کند. بهتر است در زمینی درخت هلو را بکارید که بافت لومی شنی و شنی لومی دارند.

نهال هلو را در عمق 1 تا 1.5 متری زیر خاک قرار دهید. خاک مناسب برای کاشت هلو باید کیفیت خوبی داشته باشد. خاک استریل مخلوط شده با خزه اسفاگنوم و رفیکولایت برای رشد هلو، بستری مناسب هستند.

نور و دمای مناسب درخت هلو

برای اینکه بتوانید نور و دمای مناسب درخت هلو را فراهم کنید، ابتدا باید به نوع نهال هلو و شلیلی که در زمین کاشته اید توجه داشته باشید. بعضی از انواع نهال هلو به نور زیاد و گرمای زیاد نیاز دارند؛ در حالیکه بعضی دیگر نیاز سرمایی مخصوصا در شب دارند! اما در تمام گونه های نهال هلو، تابش نور کافی به نهال هلو باعث رنگ زیبا و قرمز هلو می شود.

آبیاری نهال هلو

یکی از مواردی که در پرورش هلو باید بدانید این است که نیاز آبی هلو نسبت به دیگر میوه های هسته دار بیشتر است. یعنی برای آبیاری نهال هلو، باید آب کافی را برای رشد درخت هلو فراهم کنید.

خشکی کشیدن درخت هلو باعث کم آب شدن میوه های آن می شود و آبیاری زیاد و غرقاب کردن ریشه های هلو هم باعث پوسیده شدن آن خواهد شد. پس همیشه به اندازه لازم به نهال هلو آب بدهید. با توجه به شرایط منطقه و خاک باید به طور مرتب به باغ هلو آب بدهید. یادتان باشد که در زمان میوه دهی، نیاز آبی نهال هلو بیشتر می شود و گاهی اوقات لازم است در هفته دو بار خاک هلو را آبیاری کنید.

فاصله بین کاشت نهال هلو تا میوه دهی

بعد از کاشت بذر هلو، 3 سال طول می کشد تا نهال شما رشد کند و بتواند شکوفه و میوه بدهد.

اگر به جای کاشتن بذر هلو، برای کاشت نهال هلو اقدام کنید، این فاصله کوتاه تر می شود و می توانید سریعتر به نتیجه که همان میوه هلو است برسید. بنابراین کاشت نهال هلو منطقی تر از کاشت بذر هلو است.

برای خرید انواع نهال هلو می توانید با واحد فروش نهالستان پالیز در تماس بوده و نهال هلوی مورد نظر خود را با قیمت عالی و بدون واسطه خریداری کنید.

کاشت و تکثیر هلو

برای پرورش درخت هلو می توانید هسته هلو یا بذر درخت هلو را در خاک بکارید. اگر می خواهید هسته هلو را بکارید، ابتدا آن را از اضافات میوه تمیز کنید. برای این کار می توانید از یک برس نرم برای تمیز کردن هسته هلو استفاده کنید. سپس هسته هلو را در آب و مایع سفیدکننده بیندازید و بعد از چند ساعت بیرون بیاورید تا در هوای آزاد خشک شود. برای جلوگیری از کپک زدن هسته هلو می توانید از قارچ کش نیز کمک بگیرید. بعد از این کار، بذر هلو یا هسته هلو را در گلدان یا ظرفی پر از شن درست، پیت ماس مرطوب و ورمیکولایت یا ترکیبی از آنها قرار دهید و رویش را مرطوب کنید. حالا یک کیسه پلاستیکی با چند سوراخ روی آن بگذارید و در جایی خنک بگذارید. بعد از 90 روز تا 120 روز، هسته های هلو جوانه می زنند و رشد می کنند. در این مدت، سرمادهی به بذر هلو را فراموش نکنید.

شما می توانید هسته هلو را در طبیعت و مستقیما در خاک زمین بکارید؛ ولی یادتان باشد که به آن سرما بدهید؛ زیرا بذر هلو برای جوانه زدن به سرما نیاز دارد.

بعضی از افراد و مخصوصا باغداران ترجیح می دهند که به جای کاشت بذر هلو، نهال درخت هلو را بکارند و باغ هلوی خودشان را داشته باشند.

برای کاشت درخت هلو، نهال های هلو را در فاصله 5 تا 6 متری از هم بکارید.

روشهای دیگری نیز برای تکثیر درخت هلو وجود دارد که از جمله آنها می توان به خواباندن هوایی شاخه و ریشه دار کردن قلمه اشاره کرد.

بعضی از مراکز، قلمه درختان هلو را ریشه دار می کنند و می فروشند. فروشگاه پالیز نهال، بهترین نهال هلو را با کیفیت عالی به شما عرضه می کند و شما می توانید بهترین نهال هلو و شلیل را از فروشگاه اینترنتی پالیز نهال خریداری کنید.

کوددهی نهال هلو

نهال هلو و شلیل برای میوه دهی بهتر به کود نیاز دارد. کود مناسب برای نهال هلو شلیل، کودی است که شامل آهن، گوگرد، نیترات، پتاس، مواد آلی و مواد معدنی باشد.

کوددهی به درخت هلو و شلیل باعث درمان زردی درختان و فقر آهن آنها می شود. بعد از کوددهی نهال هلو، دیگر شاهد قارچ، سفیدک، شپشک و آفات روی درختان هلو نخواهید بود. این کار همچنین مواد آلی موجود در خاک را بیشتر می کند و عمل فتوسنتز درخت هلو را بالا می برد. در نتیجه نهال هلو سریعتر رشد می کند و میوه می دهد. بهترین زمان کوددهی نهال هلو، قبل از شکوفه دادن آن است؛ یعنی می توانید این کار را در اواخر زمستان انجام دهید تا نهال هلو و شلیل شما تقویت شود.

یکی از مهمترین ترکیباتی که در کود هلو باید وجود داشته باشد، نیتروژن است. وجود نیتروژن در خاک باعث رشد خوب درخت هلو، تولید میوه های فراوان و درشت شدن میوه هلو می شود. اگر مقدار نیتروژن در خاک هلو کم باشد، رشد نهال هلو ضعیف می شود.

البته در هنگام کوددهی به نهال هلو مواظب باشید که به خاک، بیش از حد نیتروژن اضافه نکنید؛ زیرا این کار باعث حساسیت نهال هلو و شلیل به سرما و فصل زمستان، کمرنگ شدن میوه و کم بار دادن درخت هلو می شود. مقدار نیتروژن را با توجه به سن درخت، میزان باردهی درخت و قدرت آن اضافه کنید. یادتان باشد که نیتروژن را در اوایل زمستان یا اوایل بهار و قبل از جوانه زنی به خاک درخت هلو اضافه کنید.

برای کوددهی به درختان هلو و شلیل می توانید از روشهای غرقابی، چاله کود و قطره ای برای کوددهی استفاده کنید.

هرس درخت هلو

برای هرس کردن درختان هلو می توان از چهار روش استفاده کرد که هرس باردهی، جوانسازی، تنک کردن و فرم دهی اصلی ترین روشهای هرس کردن درخت هلو به شمار می آیند.

هرس باردهی برای بالا بردن کیفیت و تعداد محصولات در دوران بلوغ درخت انجام می شود. هرس جوانسازی، عمر درخت هلو را بیشتر می کند. تنک کردن درخت هلو به معنی حذف بخشی از محصولات برای بالا بردن کیفیت دیگر میوه ها است. هرس فرم دهی نیز به اسکلت درخت فرم می دهد.

زمان مناسب برای هرس هلو، اواخر اسفند و اوایل بهار است که دیگر خطر سرمای زمستان وجود ندارد. تا قبل از اینکه گلهای هلو باز شوند، شما فرصت هرس کردن را در اختیار خواهید داشت.

آفت ها و بیماری های درخت هلو

انواع کنه های گیاهی، شته، شپشک و لارو حشره بید زرد از جمله اصلی ترین آفتها و بیماری های درخت هلو هستند. بهترین راه برای مبارزه با آفات درخت هلو، استفاده از سموم مناسب است.

زمان چیدن میوه از درخت هلو

زمان برداشت میوه هلو به نوع و نژاد هلو بستگی دارد. بعضی از انواع نژادهای هلو زودرس هستند و در اواخر بهار و اوایل تابستان آماده برداشت می شوند؛ اما برای برداشت گونه های دیررس هلو باید تا فصل پاییز صبر کرد.

روش صحیح چیدن میوه هلو به این ترتیب است که خیلی راحت و بدون ضربه و آسیب، میوه را بپیچانید تا از درخت جدا شود. اگر هلو راحت از درخت جدا نمی شود، انگشت خود را در مقابل شاخه درخت قرار دهید و همزمان با پیچاندن میوه هلو و بدون اینکه شاخه را بشکنید، هلو را از درخت بچینید.

در بسیاری از موارد، چیدن هلو به نردبان نیاز ندارد و با دست چیده می شوند؛ اما اگر ارتفاع درخت بلند شد، از نردبان دوطرفه برای چیدن میوه های هلو استفاده کنید. یادتان باشد که زمان چیدن میوه ها را به تعویق نیندازید؛ زیرا زیاد رسیده شدن میوه ها باعث خرابی آنها می شود.

از آنجایی که میوه هلو بافت نرم و آبداری دارد، میوه آسیب پذیری به حساب می آید؛ بنابراین در هنگام چیدن آنها باید مراقب بود. در زمان برداشت میوه هلو، مواظب باشید که به پوست میوه ضربه نزنید، آن را سوراخ نکنید و به بافت میوه آسیب نرسانید؛ زیرا این کارها باعث خراب شدن هلو و زیاد شدن ضایعات می شود.

اگر میوه هلو و شلیل را به موقع برداشت نکنید، رنگ هلو تغییر می کند و کیفیت میوه افت می کند. پس بعد از اینکه میوه های هلو و شلیل را برداشت کردید، آنها را سریعا به بازار عرضه کنید تا خراب نشوند.

اگر نکات گفته شده در این نوشته را رعایت کنید، می توانید میوه های سالم و باکیفیت عالی برداشت کنید و از برداشت محصول هلو و شلیل، سود خوبی به دست بیاورید. به همین دلیل، باید مشخصات نهال سالم و استاندارد هلو و شلیل را بشناسید تا بتوانید بهترین نهال هلو را خریداری کنید.

نهال هلو استاندارد و سالم چه مشخصاتی دارد؟

وقتی برای خرید انواع نهال هلو اقدام می کنید، خیلی مهم است که نهال سالم هلو را خریداری کنید تا بتوانید میوه های باکیفیت و سالمی را برداشت کنید.

یکی از قسمتهای مهم نهال هلو و شلیل، تنه نهال هلو و شلیل است که باید صاف، سالم، بدون صمغ و شکاف باشد. نهال هلو و شلیل باید شاداب، سالم، تک تنه و با ریشه های قوی باشد. دقت کنید که هیچ اثری از آفت و بیماری روی نهال هلو و نهال شلیل نباید مشاهده شود.

نهال هلو 1 تا 2 ساله با قطر 1 تا 2 سانتی متر و ارتفاع حداقل 1 متر برای احداث باغ هلو مناسب است. ریشه نهال هلو باید 20 تا 35 سانتی متر طول داشته باشد و 5 الی 6 ریشه فرعی داشته باشد.

برای خرید بهترین نهال هلو، پیشنهاد می کنیم که از نهالستان های مطمئن و معتبر، نهال هلو و شلیل را تهیه کنید تا از سلامتی، کیفیت و اصالت نژاد نهال هلو و شلیل اطمینان داشته باشید.

بعضی از مراکز فروش نهال هلو، اقدام به فروش نهالهای بی ثمر و بی کیفیت هلو می کنند که این موضوع باعث ضرر اقتصادی و برداشت محصولات بی کیفیت صاحب باغ می شود.

با خرید بهترین ارقام نهال هلو و شلیل از نهالستان های معتبر کشور، از کیفیت و مرغوب بودن میوه های باغتان اطمینان داشته باشید و از طعم خوشمزه و عطر بی نظیر میوه های باغ هلوی خود لذت ببرید.

نکات خرید نهال هلو

نکات بسیار زیادی را شما باید در زمان خرید نهال هلو مد نظر داشته باشید اما باید به شما بگوییم که در زمان خرید نهال هلو به هیچ عنوان نباید به دنبال بهترین رقم هلو باشید بلکه باید به دنبال بهترین رقم هلو برای کاشت در منطقه­ی خود باشید، با دقت به این نکته می­توانید رقمی را انتخاب کنید که بیشترین و بهترین باردهی را برای شما داشته باشد، در زمان خرید نهال هلو همچنین توجه داشته باشید که به چه نهالستانی مراجعه می­کنید، هر نهالستانی برای خرید نهال­های تجاری و وارداتی مناسب نیست.

راهنمای قدم به قدم خرید نهال هلو

همانطور که می­بینید ارقام هلو بسیار متنوع بوده و شما باید برای خرید با قیمت نهال هلو در ابتدا یک رقم را انتخاب کنید، توصیه می­کنیم در بین ارقامی که توجه شما را به خود جلب کرده­اند چند مورد را انتخاب کرده و اطلاعات مهمی که در مورد آنها در سایت قرار داده شده با دقت مطالعه بفرمایید، به ویژه اطلاعاتی که در مورد شرایط آب و هوایی و نیاز سرمایی و همچنین شرایط خاک قید شده است، در صورتی که نیاز آن رقم با شرایطی که شما در منطقه­ی خود دارید یکسان باشد می­توانید این رقم را برای خود انتخاب کنید.

شما همچنین می­توانید برای جمع بندی نهایی با مشاوران فروش نهال هلو در تماس بوده از ایشان بخواهید در انتخاب بهترین رقم با در نظر گرفتن بازار پسندی ارقام به شما کمک کنند، در نهایت تعداد نهال مورد نیاز خود را با توجه به وسعت باغ و فاصله ی کاشت خریداری کنید.

راهنمای اینترنتی خرید انواع نهال هلو

با توجه به تنوعی که در ارقام هلو وجو دارد خرید اینترنتی نهال هلو بسیار بهتر است، با مراجعه به صفحه­ی ارقام هلو در وبسایت می­توانید تمام ارقام و مشخصات مهم آنها را مطالعه کرده و بهترین و مناسب­ترین رقم را انتخاب کنید، حتی می­توانید با دریافت مشاوره از مشاروان نیز انتخاب خود را به درستی انجام دهید.