آفات درختان بادام یکی از مهم‌ترین دشمنان این درختان به حساب میایند. که با حمله به درخت بادام باعث کاهش محصول‌دهی آن شده و رفته رفته با ضعیف نمودن درخت؛ بستری مناسب برای حمله سایر آفات و بیماری‌ها را فراهم میکند. یکی از دشمنان درخت بادام آفت زنبور مغز خوار بادام است. متاسفانه این آفت در باغ‌های بادام کشورمان دیده شده است. در این مطلب قصد داریم تا روش‌های شناسایی و کنترل آفت زنبور مغز خوار بادام را بررسی کنیم. پس با ما همراه باشید.

آفت زنبور مغز خوار بادام

زنبور مغز خوار بادام یکی از آفات مهم درختان بادام به خصوص در کشورهای اروپایی و خاورمیانه است. این آفت مستقیما به میوه حمله نموده و خسارات جبران ناپذیری را به آن وارد میسازد. در واریته‌های حساس خسارت این آفت به 90 درصد میرسد.

خسارات آفت زنبور مغز خوار بادام=

عمده خسارت آفت زنبور مغزخوار بادام مربوط به مرحله لاروی آن است. لاروها طی مدت 11 ماه درون میوه زندگی و از مغز میوه تغذیه میکنند. همچنین تخم ریزی زنبورهای بالغ برروی میوه‌های جوان نیز باعث ریزش آنها خواهد شد.

 چرخه حیات آفت زنبور مغز خوار بادام

این آفت در سال یک نسل دارد. و لاروها درون بادام‌های آلوده و مومیایی شده روی درختان و کف باغ که باقیمانده اند؛ زمستان گذرانی میکنند. حشرات بالغ در بهار سال بعد و در اواسط اردیبهشت ماه پس از ایجاد سوراخ در پریکارپ میوه از آن خارج شده و میوه را ترک میکنند. زنبورها تنبل بوده و قدرت پرواز زیادی ندارند. به همین دلیل در همان باغ باقی میمانند. حشرات بالغ در عرض چند روز جفتگیری نموده و حشرات ماده در میوه‌های نرم و نارس، تخم گذاری خود را به انجام میرسانند.

لاروها که در داخل بادام از تخم خارج میشوند. به سمت مغز و هسته میوه میروند. در زمانیکه به حداکثر رشد خود میرسند. در آنجا به صورت دیاپوز باقی میمانند.

 کنترل با آفت زنبور مغز خوار بادام =

برای کنترل آفت زنبور مغزخوار بادام،  بادام‌هایی که برروی درخت باقی مانده اند و یا در کف باغ ریخته اند را جمع آوری نموده و بسوزانید.

برای کنترل شیمیایی با استفاده از حشره کش سیستمیک در زمان حشره کامل و لاروی میتوانید اقدام به سمپاشی درختان کنید.

سمپاشی درختان در 2 مرحله انجام میشود:

  • در مرحله اول در اواسط ماه اردیبهشت مصادف با خروج زنبورها از بادام‌های سال قبل میباشد.
  • در مرحله دوم 15 الی 20 روز بعد است. که تعداد زیادی از لاروها از تخم خارج شده اند. و هنوز پوست میوه سفت نشده است. در این صورت سمپاشی میتواند موثر باشد.

جمع بندی

یکی از مهم ترین نکات در نگهداری از باغ بادام؛ محافظت از درختان در برابر بیماری‌ها و آفات میباشد. اثرات برخی از بیماری‌ها و آفات حتی پس از بهبود کامل بیماری و یا از بین رفتن آفات به طور کامل از بین نخواهد رفت. و اثر سوئی بر میزان محصول دهی و کیفیت محصولات درختان خواهد داشت. از این رو یک باغدار حرفه ای باید همواره مراقب این آفات و بیماری‌ها باشد. برای آگاهی از انواع آفات و بیماری‌ها شما باغداران محترم میتوانید سایر مقالات ما را در سایت پالیز مطالعه فرمایید.

مشاوران ما در نهالستان پالیز آماده پاسخگویی برای مشاوره رایگان و خرید نهال بادام هستند. از راههای ارتباطی ما می توانید با پر کردن فرم درخواست مشاوره و یا تماس با شماره های 09144501007 و 09144501008 اقدام نمائید.