بیماری پوسیدگی آرمیلاریایی یکی دیگر از بیماری‌های مهم قارچی در سرتاسر دنیا محسوب میشود. این بیماری نام‌های دیگری نظیر پوسیدگی عسلی یا پوسیدگی بندکفشی ریشه  نیز دارد.
از دلایل اهمیت این بیماری بسیار خطرناک؛ امکان مرگ درختان میزبان در اثر ابتلا این بیماری میباشد.

علایم  بیماری پوسیدگی آرمیلاریایی بادام

اغلب علائم بیماری پوسیدگی آرمیلاریایی بادام بر روی قسمتهای هوایی، طوقه و ریشه دیده میشود.

در قسمتهای هوایی درخت شاهد زردی و کوچک‌ شدن برگها، سرخشکیدگی شاخه‌ها و در نهایت مرگ درخت خواهیم بود.

در ناحیه طوقه و ریشه نیز؛ پوست به راحتی جدا شده و زیر پوست یک پوشش کرم رنگ به شکل بادبزن یا رشته‌های نخی سیاه دیده میشود. این رشته‌های سیاه رنگ همان قارچ عامل بیماری هستند.

‌علت نام گذاری این بیماری برگرفته از قارچ عامل بیماری به نام آرمیلاریا است.

همچنین به علت شباهت پوسیدگی‌ها به بند کفش به آن پوسیدگی بند کفشی نیز گفته میشود. این رشته‌های بند کفشی در ریشه و طوقه درخت دیده میشوند.

در فصل پاییز در پای درخت کلاهک‌های قارچی به رنگ عسلی رشد میکنند و از این رو به آن پوسیدگی عسلی نیز گفته میشود.

نحوه انتقال بیماری پوسیدگی آرمیلاریایی

نحوه انتقال بیماری پوسیدگی آرمیلاریایی  معمولا قارچ عامل این بیماری به راحتی با خاک آلوده ، ادوات کشاورزی، آب و تماس ریشه ها با یکدیگر انتقال پیدا میکند.

کنترل بیماری پوسیدگی آرمیلاریایی

از ویژگی‌های مهم قارچ آرمیلاریا روش‌های انتقال زیاد، دوام طولانی ، دامنه میزبانی وسیع، نفوذ مستقیم به ریشه میباشد. این قارچ میتواند به بافت‌هایی از گیاه نفوذ کند که از دسترس قارچ کش خارج است. بنابراین کنترل بیماری پوسیدگی آرمیلاریایی نیازمند اجرای یک برنامه دقیق مبارزه ای میباشد.

پیشگیری پوسیدگی آرمیلاریایی بادام

برای پیشگیری پوسیدگی آرمیلاریایی بادام هنگام کاشت نهال از ارقام شناسنامه دار و دارای گواهی سلامت استفاده نمایید. در هنگام کاشت عملیات پرالیناژ ریشه را به درستی انجام دهید.

درختان آلوده رو با ریشه از خاک خارج نموده و بسوزانید. خاک محل کاشت درخت را به وسیله قارچکش سمپاشی نمایید.

مبارزه با بیماری پوسیدگی آرمیلاریایی بادام

برای مدیریت صحیح باغ، خاک باغ و روش آبیاری و تغذیه درختان بسیار مهم اند. با بهره گیری صحیح از این موارد میتوانید درختان قدرتمند و با مقاومت بالا در برابر بیماری‌ها و آفات پرورش دهید.

استفاده از قارچ‌ کش به عنوان یک روش تکمیلی به حساب میاید. چرا که تاثیر چندانی در مبارزه با بیماری نخواهد داشت.

جمع بندی

اولین و مهم ترین نکته در رابطه با ابتلای درخت به انواع بیماری‌ها و آفات به خصوص بیماری‌های قارچی نظیر بیماری پوسیدگی آرمیلاریایی بادام؛ احداث استاندارد باغ و مدیریت صحیح درختان است. اگر باغ به صورت اصولی احداث و از آن نگهداری شود. درختان پرقدرت؛ سالم و با مقاومت بالا در برابر بیماری‌ها و آفات رشد میکنند. به این ترتیب احتمال ابتلا به بیماری‌ها و آفات تا حد زیادی کاهش خواهد یافت.

برای کسب اطلاع از نحوه احداث باغ بادام و آبیاری، سمپاشی و کوددهی درختان؛ سایر مقالات ما را در سایت پالیز مطالعه فرمایید.

نهالستان مجوزدار پالیز بزرگترین مرکز عرضه انواع ارقام نهال بادام به سرتاسر کشور میباشد. این مرکز با مدیریت جناب آقای سعید قاسمی بهترین ارقام نهال بادام را به همراه کارت سلامت؛ شناسنامه معتبر، گواهی عاری از افت و کارت قرنطینه و ضمانتنامه کتبی 2 ساله ارائه میدهد.

همچنین تیم تخصصی بیماری شناسی ما در نهالستان پالیز؛ آماده ارائه مشاوره تخصصی در حوزه بیماری شناسی و نحوه مبارزه با انواع بیماری میباشند. برای کسب اطلاعات بیشتر با ما از طریق تماس تلفنی؛ آنلاین و حضوری در ارتباط باشید.