Rate this post

هرس درختان بادام علاوه بر فرم دهی منظم به درخت، باعث بهبود جذب نور خورشید توسط شاخه و برگ‌ها و همچنین افزایش گردش انرژی تولید شده توسط درخت در شاخه‌ها و اندام‌های بارده درختان خواهد شد. از این رو باید با دقت و به صورت اصولی انجام شود. تا موجب حذف اندام‌های بارده درخت نگردد. در این مطلب قصد داریم تا از روش اصولی هرس باغ بادام آگاه شویم.

باغداران حرفه ای چگونه باغ بادام خود را هرس میکنند؟

باغداران حرفه ای همواره میدانند؛ هرس به موقع و اصولی تا چه میزان در افزایش باردهی درختان و شکل گیری منظم درخت تاثیر گذار است. از این رو با دقت و با توجه به نکات مهم در هرس درختان بادام اقدام به هرس آنها خواهند نمود.

هرس درخت بادام به 2 صورت انجام میشود:

  • هرس فرمدهی: هرس فرمدهی در سالهای اولیه پس از کاشت انجام میشود.
  • هرس باردهی: هرس باردهی درختان نیز پس از استقرار درخت و شروع باردهی آن انجام میشود.

هدف اصلی از انجام هرس درختان بادام چیست؟

هرس فرمدهی شامل قطع قسمت‌هایی از درخت است که به این طریق درخت بتواند شکل و اسکلت مناسبی داشته باشد.

هرس بارهی به منظور حفظ تعادل بین باردهی و تعداد شاخه‌های بارده و همچنین هدایت نور و روشنایی به داخل اندام‌های درخت و حفظ قدرت باردهی و کاهش حساسیت درخت به سال آوری انجام میشود.

هرس نهال بادام یکساله

هرس  نهال بادام یکساله بلافاصله هرس فرمدهی انجام میشود. در این زمان نهال را از ارتفاع 1 متری به صورت مورب هرس کنید. البته در احداث باغ دیم هرس سربرداری نهال از ارتفاع 60 سانتی متری انجام میشود. تا تاج درخت ارتفاع کمتری داشته باشد.

اگر در این زمان شاخه‌های اضافه برروی درخت رشد کرده باشد؛ باید هرس شود. شاخه‌های درخت بجز شاخه‌های اصلی که در فاصله 10 الی 15 سانتیمتری انتهای تنه اصلی در جهات مختلف ایجاد شده اند؛ باید هرس شوند. در تابستان سال اول کاشت، شاخه‌هایی که رشد ناخواسته دارند و پاجوش‌ها را هرس کنید.

هرس نهال دو ساله بادام

هرس نهال دو ساله بادام در اواخر زمستان سال دوم هرس فرمدهی درخت برای فرم دادن شاخه‌های ثانویه در فاصله 50 تا 60 سانتیمتری شاخه‌های اصلی انجام میشود.

هرس درخت بادام سه ساله و چهار ساله

هرس درخت بادام سه ساله و چهار ساله زمانی انجام می شود که  درخت حدود 3 الی 4 شاخه اصلی داشته باشد. و هرکدام از این شاخه‌ها هم حدود 5 الی 7 شاخه فرعی داشته باشند.

در فصل تابستان نیز باید پاجوش‌ها؛ ته جوش‌ها و شاخه‌های ناخواسته هرس شوند. انجام این هرس‌ها به درختان کمک میکند تا مواد غذایی و انرژی خود را صرف شاخه‌های اصلی کنند. و درخت بادام بتواند در سال چهارم شکل ایده آل خود را داشته باشد.

برای اینکه نور بیشتری وارد تاج درخت شود. باید داخل تاج درخت را خالی کنیم. در زمان باردهی، هرس درختان فقط در صورت وجود شاخه‌های مریض، خشکیده و شاخه‌هایی که در جهت نامناسب رشد کرده‌اند، انجام میشود.

نکات مهم در هرس باغ بادام

گلهای بادام معمولا روی شاخه‌های 5 ساله تولید میشوند. هرساله باید هرس درختان انجام شود. این کار به منظور حذف شاخه‌ها و شاخک‌های مسن و تحریک درخت برای تولید شاخک‌های جدید و جوان صورت میگیرد. اگر درخت مسن و باردهی دارید. که سالم است اما محصول کمی دارد؛ میتوانید یک هرس جوانسازی انجام دهید.

هرس جوانسازی جزو هرس‌های سنگین درختان است. در این هرس شاخه‌های اصلی بریده میشوند. و به افزایش تولید شاخه توسط درخت در فصل بهار کمک میکند. این شاخه‌های جوان را میتوانید به عنوان جانشین شاخه‌های قدیمی استفاده کنید.

نتیجه گیری

هرس درختان بادام باید با توجه به اصول اشاره شده در این مطلب و توسط افراد حرفه ای انجام شود. تا اندام‌های بارده درخت آسیبی نبینند. از این رو پیش از هرس باغ بادام با مشاوران ما در نهالستان پالیز به صورت آنلاین؛ تلفنی و حضوری تماس بگیرید.

نهالستان پالیز با بیش از نیم قرن تجربه؛ بزرگترین نهال فروشی در شمال غربی کشورمان شناخته میشود. که کلیه ارقام نهال بادام را با توجه به آخرین یافته‌های علم باغداری و کشاورزی تولید و ارائه میدهد. این مرکز به همراه کلیه نهال‌های بادام شناسنامه دار خود؛ کارت گارانتی معتبر 2 ساله ارائه میدهد. تا ریسک‌های ناشی از احداث باغ را به حداقل برساند.

مشاوران ما آماده پاسخگویی برای مشاوره رایگان و دریافت سفارشات شما هستند. از راههای ارتباطی ما می توانید با پر کردن فرم درخواست مشاوره و یا تماس با شماره های 09144501007 و 09144501008 اقدام نمائید.