نهال زیتون Olea Europaea یکی از ارقام با میوه‌های پرخاصیت و پرطرفدار است. زیتون شامل 20 گونه از درختان کوچک از خانواده زیتونیان است. پراکندگی زیتون در دنیا از کشورهای حوزه مدیترانه آغاز شده و شمال آفریقا؛ جنوب شرقی آسیا و شمال تا جنوب چین؛ شرق استرالیا؛ و اسکاتلند را نیز شامل میشود. زیتون یکی از پرکشت ترین ارقام میوه در دنیا شناخته میشود. کشورهای اسپانیا؛ ایتالیا؛ مراکش؛ ترکیه از بیشترین تولید کنندگان و صادرکنندگان زیتون به شمار میایند.

در کشورمان ایران نیز زیتون قدمتی 800 ساله دارد. باغ‌های زیتون به طور گسترده در رودبار و منجیل وجود دارند. و نقش موثری در اقتصاد کشاورزان ایفا میکنند. 7 رقم از درختان زیتون با شرایط اقلیمی و آب وهوایی در کشور سازگاری کامل دارند. این ارقام از بهترین نهال زیتون توسط نهالستان پالیز به صورت اصلاح شده و پیوندی تولید و به سرتاسر کشور عرضه میشوند.

درخت زیتون همیشه سبز است. این رقم درختچه‌های کوتاه با میوه‌های کروی و بیضی کشیده دارد. میوه زیتون به صورت تکی و یا خوشه ای رشد میکند. از میوه‌های زیتون برای تهیه روغن زیتون؛ زیتون پرورده؛ زیتون شور؛ ترشی؛ تازه خوری، مصارف صنعتی و آرایشی بهداشتی و… استفاده میشود.

نهال‌های زیتون در نهالستان پالیز با تنوع عالی برای کاشت در بیشتر شهرهای کشورمان؛ به صورت اصلاح شده؛ پیوندی؛ زودبازده؛ شناسنامه دار، با ریشه لخت؛ گلدانی و محصول دهی خوشه ای و تکی تولید و به سرتاسر کشورمان ارسال میشوند.

بنابراین با یک انتخاب صحیح و آگاهانه میتوانید سودآوری خود را تا سالیان سال تضمین کنید. برای اینکه بدانیم کدام رقم نهال زیتون در باغ ما بهترین سازگاری و عملکرد را دارد؛ ابتدا باید با مشاهده مشخصات محصول در سایت پالیز؛ از ویژگی‌های درخت آگاه شده و سپس با توجه به شرایط موجود در باغمان؛ بهترین نهال زیتون را برای احداث باغ زیتون انتخاب کنیم. فاکتورهای مهمی که باید در هنگام مطالعه اطلاعات محصول در نظر داشته باشیم: ارتفاع از سطح دریا؛ آب وهوای مناسب؛ میزان باردهی؛ عمر اقتصادی درخت و… میباشد.

انواع نهال زیتون

مناطقی با آب وهوای مدیترانه ای و شبه مدیترانه ای برای احداث باغ زیتون مناسب اند. البته با توجه به تنوع ارقام مختلف، درختان زیتون قادر به رشد و باردهی در مناطق سردسیری؛ گرمسیری؛ و معتدل نیز میباشند. این رقم رشد عالی در مناطقی با زمستان‌های معتدل و تابستان‌های گرم و خشک و طولانی خواهد داشت. نهال زیتون قادر به تحمل دمای 9- درجه سانتیگراد و درخت بالغ زیتون قادر به تحمل دمای 12- درجه سانتیگراد در فصل زمستان را خواهد بود.

بیشتر بخوانید : معرفی بهترین ارقام نهال زیتون

ارتفاع از سطح دریا یکی از مهم ترین فاکتورهای تاثیرگذار در سازگاری و یا عدم سازگاری یک رقم با باغ است. پیش از خرید نهال زیتون با مطالعه مشخصات محصول در وبسایت پالیز از ارتفاع مطلوب نهال آگاه شده و پس از مقایسه آن با ارتفاع از سطح دریای منطقه تان؛ در صورت سازگاری میتوانید آن را برای باغ خود تهیه فرمایید. به طور کلی درختان زیتون قادر به رشد و سازگاری با ارتفاع از سطح دریای 100 تا 3000 متر در باغ‌های کشورمان خواهند بود.

عمر اقتصادی نیز یکی از فاکتورهای تاثیرگذار در سالهای درآمدزایی از باغ زیتون است. درخت زیتون را رقمی با عمر جاودان مینامند. این رقم یکی از بیشترین عمرهای اقتصادی را در بین سایر ارقام میوه به خود اختصاص داده است. درخت زیتون از سال پنجم به بلوغ رسیده و عمر اقتصادی آن آغاز میشود. به طور متوسط عمر مفید درخت زیتون تا 100 سال است.

همانطور که میدانید هرچقدر باردهی یک رقم بیشتر باشد؛ سود حاصل از فروش محصولات نیز افزایش میابد. خوشبختانه ارقام نهال زیتون تولید شده توسط نهالستان پالیز؛ با کیفیت بالا و با توجه به آخرین دانش روز باغداری تولید شده اند. از این رو بالاترین سازگاری و عملکرد را در باغ از خود نشان میدهند. به طور کلی باردهی درختان زیتون در ایران تا 30 کیلوگرم خواهد بود.

نحوه نگهداری و رسیدگی به درختان؛ در میزان باردهی و افزایش عمر مفید آنها موثر است. ارقام پرطرفدار در ایران نهال زیتون میشن آمریکایی؛ نهال زیتون کنسروالیا؛ نهال زیتون مانزانیلا هستند.

در ادامه به معرفی پرفروش ترین و بهترین ارقام تجاری صادراتی نهال زیتون پیوندی خواهیم پرداخت :

  1. نهال زیتون آمریکایی میشن
  2. نهال زیتون زرد
  3. نهال زیتون سوری
  4. نهال زیتون شنگه
  5. نهال زیتون کنسروالیا
  6. نهال زیتون ماری
  7. نهال زیتون مانزانیلا

با خرید انواع ارقام نهال زیتون از نهالستان پالیز؛ بزرگترین نهالستان خاورمیانه؛ پشتیبانی دائمی؛ گارانتی معتبر 2 ساله و ضمانتنامه واقعی بازگشت کالا را از ما هدیه بگیرید.

برای مشاهده عکس؛ مشخصات و قیمت نهال زیتون و خرید اینترنتی نهال زیتون پیوندی از نهالستان پالیز نهال؛ به صفحه هر محصول در وبسایت پالیز نهال مراجعه فرمایید.

خرید اینترنتی (آنلاین) نهال زیتون

نهالستان پالیز نهال بزرگترین نهالستان در خاورمیانه پیشرو در خدمت رسانی به شما باغداران محترم در سرتاسر کشور میباشد. جهت سهولت در امر خرید و پشتیبانی محصول؛ امکان خرید اینترنتی نهال زیتون در وبسایت پالیز فراهم است. از این پس شما عزیزان میتوانید پس از مطالعه اطلاعات صحیح هریک از ارقام نهال زیتون؛ رقم مورد نظر خود را انتخاب و در تعداد عمده و خرده به سبد خرید خود بیافزایید.

با خرید نهال زیتون پیوندی و اصلاح شده از نهالستان پالیز؛ کارت سلامت نهال؛ گواهی عاری از آفات؛ کارت قرنطینه؛ شناسنامه رسمی نهال و کارت گارانتی معتبر 2 ساله را از سوی ما دریافت نمایید.

همچنین شما میتوانید از پشتیبانی دائمی ما پیش و پس از خرید نهال زیتون بهره مند شوید.

چرا باید نهال زیتون کاشت؟

نهال زیتون‌، درختان زیبا و محبوبی و در اکثر خانه‌ها برای زیبایی و فضاسازی از آن استفاده می‌کنند ولی دلایل اصلی برای کاشت نهال زیتون درآمد بالای آن است، زیتون یکی از منابع عمده تولید روغن گیاهی بوده و با کاشت نهال زیتون در باغات، کشور به صورت خودکفا روغن زیتون تولید می‌کند، البته زیتون‌ها، علاوه بر تولید روغن، برای تهیه ترشی، زیتون پرورده و استفاده می‌شود که ارزش اقتصادی زیادی دارند؛ دلایل زیادی برای کاشت نهال زیتون وجود دارد که در ادامه به آن خواهیم پرداخت.

هر آنچه که باید در مورد نهال زیتون بدانیم

نهال زیتون در مقابل خشکی و کم آبی مقاوم است و نیاز کمی به آبیاری دارد، نهال زیتون در برابر شرایط سرمایی زمستان تحمل خوبی داشته، پربار و پرسود است، از دیگر ویژگی‌های نهال زیتون تجاری می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

  1. بهترین انتخاب برای خرید نهال زیتون جهت کاشت در مزرعه نهال زیتون بر پایه قلمه است.
  2. حداقل عمر اقتصادی و طلایی نهال زیتون ۷۰ الی ۸۰ سال است.
  3. اکثر نهال زیتون زود بازده بوده و در ۲ الی ۳ سال پس از کاشت باردهی خود را آغاز می‌کند.
  4. با خرید نهال زیتون بر پایه قلمه از نهالستان‌های معتبر در یک هکتار زمین حداقل ۶۵۰ اصل نهال زیتون جای می‌گیرد.

قبل از کاشت زیتون، بهتر است محیط را بررسی کرده و دقت کنید که آیا شرایط کاشت و رشد زیتون در منطقه شما مطابق است یا خیر؟ همچنین نیاز به مراقبت و توجه به درخت زیتون همچون آبیاری مناسب و تغذیه را نیز در نظر بگیرید.

ارقام نهال زیتون

در گذشته نهال زیتون فقط در مناطق گرمسیری و نیمه گرمسیری مانند استان سیستان کاشته می‌شد، ولی امروزه ارقام متفاوت نهال زیتون توسط نهالستان‌های معتبر عرضه می‌شوند که دیرگل بوده و می‌توان آن را در مناطق معتدل و معتدل رو به سردسیری کاشت کرد، انواع پرفروش نهال زیتون شامل موارد زیر است:

  1. نهال زیتون زرد ایرانی
  2. نهال زیتون خوراکی ایرانی
  3. نهال زیتون سوری
  4. نهال زیتون آمریکایی

بهترین انواع نهال زیتون برای پرورش در ایران

کشاورزان در مناطق مختلف کشور ایران با خرید نهال زیتون و پرورش آن، قادر هستند باغ‌های پرسود و پر منفعتی را راه‌اندازی کنند، تعداد نهال زیتونی که با مناطق مختلف کشور ایران سازگاری بالایی دارد زیاد بوده و همین امر باعث شده تا قدرت انتخاب باغداران در خرید نهال زیتون بیشتر باشد، از بهترین ارقام نهال زیتون برای پرورش در کشور ایران می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • نهال زیتون سیاه آمریکایی
  • نهال زیتون سوری
  • نهال زیتون ماری آمریکایی
  • نهال زیتون زرد ایرانی

اطلاعات تکمیلی در مورد نهال زیتون

نهال زیتون یکی از گونه‌های درختی از خانواده زیتونیان بوده و به به عنوان درخت همیشه سبز شناخته می‌شود، نهال زیتون از لحاظ سوددهی تضمین شده است چون میوه زیتون کارایی‌های متفاوتی در صنایع مختلف دارد، در ادامه به برخی اطلاعات تکمیلی در مورد نهال زیتون اشاره می‌کنم:

  • نهال زیتون به ارتفاع حدود چند متر می‌رسد و دارای شاخه‌های چشمه‌دار و خشک هست.
  • نهال زیتون برای رشد به خاک با کیفیتی نیاز دارد، خاک‌هایی با pH استاندارد (5.5 تا 8.5) و با زهکشی عمیق برای رشد ایده‌آل نهال‌های زیتون مناسب است.
  • نهال زیتون نیاز به نور کامل دارد و باید در محلی که به سطح زیادی از نور خورشید دسترسی داشته باشد، کاشته شود.
  • نهال زیتون باید به طور معتدل آبیاری شود، این نهال خشکی را تحمل کرده و به صورت دیم نیز کاشت می‌شود، اما آبیاری منظم بهترین حالت برای تولید محصول بهتر است.
  • اگر در خرید نهال زیتون دقت شود درخت زیتون زودبازده است، بعد از مدتی پس از کاشت میوه می‌دهد زمان دقیق برداشت میوه وابسته به نوع زیتون و منطقه‌ای است که کاشته می‌شود.
  • از میوه زیتون برای تهیه روغن زیتون، زیتون پرورده و شور، صابون و لوسیون، تهیه غذاهای مختلف نیز استفاده می‌شود.

راهنمای قدم به قدم خرید نهال زیتون

شاید خرید نهال زیتون، یک فرآیند طولانی و پیچیده به نظر برسد، اما با راهنمایی قدم به قدم زیر، شما می‌توانید به راحتی نهال زیتون مورد نیاز خود را تهیه کنید:

  1. ابتدا باید نهال اصیل و سازگار با منطقه را انتخاب کنید انتخاب کنید، نوع نهال انتخابی به عواملی مانند اقلیم و حاصلخیزی خاک منطقه بستگی دارد.
  2. به دنبال یک فروشنده معتبر برای خرید نهال زیتون باشید، می‌توانید به سایت اینترنتی نهالستان‌ها مراجعه کرده شرایط فروش نهال زیتون، قیمت نهال زیتون و نژاد آنها را با یکدیگر مقایسه و بهترین خرید را تجربه کنید.
  3. قبل از خرید، مطمئن شوید که نهال خریداری شده دارای شناسه بوده آن را با کارت ضمانت و گارانتی ارائه می‌دهند، استفاده از نهال‌های سالم می‌تواند موفقیت کاشت و رشد آنها را تضمین کند.
  4. بهتر است قبل از خرید نهال زیتون و کاشت آن در مزرعه، نیازهای خاک و محیط رشد زیتون را بررسی کنید. زیتون‌ها نیاز به خاک‌ حاصلخیز، نیمه مرطوب، متخلخل و دارای pH مناسب دارند.
  5. پس از مطمئن شدن از همه موارد فوق، می‌توانید نهال‌های زیتون خود را از نهالستان منتخب خریداری کنید، مطمئن شوید همه نهال‌های زیتون به درستی بسته‌ بندی شده و در شرایط مناسب حمل و نقل می‌شوند.

بهترین نژادهای زیتون کدامند ؟

بر اساس آمار فروش نهال زیتون در نهالستان‌های کشور ایران می‌توان گفت ۷ الی ۸ رقم از نهال زیتون بسیار پرفروش بوده و محبوبیت زیادی در بین کشاورزان دارد، البته به این مسئله توجه داشته باشید که بهترین نژادهای زیتون باید با اکوسیستم منطقه شما سازگاری بالایی داشته باشند، سازگار نبودن یک نهال با شرایط محیط زیستی آسیب و خسارات زیادی برای باغدار به همراه دارد:

  • نهال زیتون زرد ایرانی
  • نهال زیتون سوری
  • نهال زیتون آمریکایی
  • نهال زیتون ماری آمریکایی
  • نهال زیتون خوراکی ایرانی
  • نهال زیتون شنگه
  • آمریکایی نهال زیتون سیاه آمریکایی

احداث باغ زیتون به چه عواملی بستگی دارد؟

برای احداث باغ زیتون، باید به چند عامل مهم توجه ویژه داشته باشید، مهمترین آن شرایط آب و هوایی نهال زیتون است، نهال زیتون در مناطقی با آب و هوای معتدل تا گرمسیری رشد بهتری دارد، زیتون برای رشد به خاکی عمیق، نفوذپذیر و حامل عناصر غذایی مناسب احتیاج دارد برای حاصلخیز کردن خاک شما موظف هستید خاک باغ را آنالیز کرده و با استفاده از کودهای مکمل آن را آماده سازی کنید.

نهال زیتون برای پختن میوه زیتون به نور و آفتاب حداقل 6-8 ساعت در روز نیاز دارد، اگر مزرعه شما در مکان نیمه سایه قرار گرفته است بهتر است با آگاهی بیشتری نسبت به خرید نهال زیتون و احداث باغ آن اقدام کنید، نهال زیتون برای رشد به محیطی با تهویه و جریان هوای خوب نیاز دارد، به هنگام کاشت حتماً فاصله بین درختان و هرس سالیانه آن را رعایت کرده و از باغ زیتون در برابر آفات و بیماری‌های زیتون با استفاده از سموم آفت کش، روش‌های بیولوژیکی و تقویت مقاومت گیاه محافظت کنید.

همچنین می توانید برای مطالعه احداث باغ شلیل اینجا کلیک کنید.

مزایای احداث باغ زیتون

زیتون یکی از منابع اصلی تولید روغن زیتون است، این روغن به دلیل وجود آنتی اکسیدان‌ها و اسیدهای چرب اشباع نشده، برای سلامتی بسیار مفید بود بنابراین با احداث باغ تجاری زیتون می‌توانید میوه آن را به راحتی به صورت خام و یا فرآوری شده به فروش برسانید، نباید فراموش کنیم باغ زیتون در بهبود شرایط محیطی منطقه نقش مهمی دارد.

باغ زیتون در خاک‌ سازی، جذب آب باران در فصول باران زا و پذیرش آب در تابستان کمک زیادی کرده و به خاطر ریشه زایی عمیق، به خوبی خاک را پیچیده و از فرسایش آن جلوگیری می‌کنند، نهال زیتون در شرایط ایده‌آل این درخت ۶۰ تا ۸۰ سال عمر مفید و باروری طلایی دارد، پربار بوده و مقاومت آن در برابر خشکسالی به اندازه بالا است که می‌توان به روش دیم باغ آن را راه اندازی کرد.

معرفی بهترین ارقام و نژاد‌های درخت زیتون در ایران

طبق بررسی‌های انجام شده نهال زیتون کنسروالیا و نهال زیتون مانزالیا، نهال زیتون سوری و نهال زیتون آمریکایی جزو بهترین ارقام و نژادهای درختان زیتون در کشور ایران است که محبوبیت بالایی در بین کشاورزان ایرانی دارد، البته کارشناسان ناهالستان به هنگام فروش نهال زیتون با توجه به شرایط منطقه شما سعی می‌کنند نهال‌های سازگار با منطقه را پیشنهاد بدهند تا شما با آگاهی بیشتری درخت زیتون را انتخاب کنید.

زیتون اصلاح شده به چه معناست؟

زیتون اصلاح شده به معنای زیتونی است که در فرآیند کاشت و تولید آن، تغییراتی ایجاد شده است تا ویژگی‌ها و خصوصیات آن بهبود یابد، این تغییرات می‌تواند شامل اصلاحات در برنامه کاشت، مراحل رشد و یا روش‌های برداشت و فرآوری باشد، هدف از این اصلاحات بهبود کیفیت و عملکرد نهال زیتون و در نتیجه افزایش رضایت مصرف‌کنندگان است، برای خرید نهال زیتون اصلاح شده طبق قانون و قواعد علم گیاه پزشکی می‌توانید به سایت علمی و تخصصی پالیز نهال مراجعه کرده و با کارشناسان آن در ارتباط باشید تا در این زمینه شما را بیشتر راهنمایی کنند.

راهنمای اینترنتی خرید انواع نهال زیتون

باغداران برای خرید نهال زیتون بهتر است نهال را از نهالستان‌های معتبر خریداری کنند حتی اگر این نهالستان‌ها در شهر دیگری قرار بگیرند، بهتر است آنها بدون در نظر گرفتن بعد مسافت فقط کیفیت نهال زیتون را در اولویت خود قرار دهند، نهالستان‌های معتبر برای رفاه حال کشاورزان عزیز فروش نهال زیتون را به صورت اینترنتی و آنلاین راه‌اندازی کرده‌اند، باغداران تنها با رعایت کردن چند نقطه مهم می‌توانند یک خرید اینترنتی موفق را تجربه کنند:

  1. انتخاب نهالستان معتبر: در خرید نهال زیتون انلاین، ابتدا باید یک نهالستان معتبر و قابل اعتماد را پیدا کنید، بررسی نظرات مشتریان قبلی، سابقه کسب و کار و ارائه گواهینامه‌های مربوطه می‌تواند به شما در انتخاب نهالستان مناسب کمک کند.
  2. بررسی کیفیت نهال: قبل از خرید، حتماً کیفیت نهال زیتون را بررسی کنید، معمولاً عکس‌های واقعی از نهال‌ها در وبسایت‌های فروشگاه‌ها قرار دارد که کمک می‌کند، از کارشناسان نهالستان بخواهید توضیحات کاملی درباره روش تولید و نگهداری نهال‌ زیتون به شما ارائه دهند.
  3. مطالعه شرایط فروش و قوانین بازگشت: قبل از خرید، به دقت شرایط فروش و قوانین بازگشت فروشنده را مطالعه کنید، بررسی سیاست‌های بازگشت و تعویض ممکن است در صورت بروز مشکل در ارسال یا کیفیت نهال به شما کمک کند.
  4. مقایسه قیمت‌ها و هزینه‌های ارسال: بررسی قیمت نهال زیتون در چندین فروشگاه آنلاین و مقایسه آن‌ها با یکدیگر می‌تواند به شما کمک کند تا بهترین قیمت را برای خرید انتخاب کرده و هزینه‌های ارسال را نادیده نگیرید و مطمئن شوید قیمت زیتون نهال برای شما مناسب است.
  5. مشاوره با کارشناسان زراعی: هرچقدر که اطلاعات کاملی در مورد خرید نهال زیتون داشته باشید، موفق تر خواهید بود، بهتر است با کارشناسان زراعی در ارتباط باشید، آن‌ها می‌توانند شما راهنمایی کرده و مشاوره‌های لازم را درباره خرید و نگهداری نهال‌های زیتون ارائه دهند.

دیرگل بودن نژاد زیتون چه مزیتی دارد؟

دیرگل بودن نژاد زیتون برای باغدارانی که باغ آنها در مناطق معتدل و معتدل رو به سردسیری قرار گرفته است، یک مزیت بزرگ محسوب می‌شود چون این درختان بعد از اتمام سرمای بهاره شروع به گلدهی کرده و از تغییرات جوی فروردین ماه در امان هستند.

علت قیمت های متفاوت نهال زیتون در بین نهالستانها چیست ؟

تفاوت قیمت نهال زیتون در بین نهالستان‌ها ممکن است به خاطر سن نهال باشد بهترین سن برای کاشت نهال زیتون یک الی دو سال است، چون بیشتر سازگار بوده و تلفات کمتری دارد بنابراین نهال زیتون در سن ۱ الی ۲ سالگی در اوج قیمت خود قرار دارد، نهال‌هایی که میوه‌های محبوب تولید می‌کنند گران‌تر هستند! نهال‌هایی که میوه‌های آنها به راحتی فراوری شده و قابل صادرات هستند گرانتر از نهادهای معمولی هستند

برخی نهال‌ها ممکن است به لحاظ ژنتیکی و نژادی با دیگر نهال‌ها متفاوت بوده و این تاثیری در قیمت آن‌ها دارد، نهال‌هایی که از ژنتیک و نژاد با کیفیت‌تری برخوردار هستند، معمولاً قیمت بیشتری دارند؛ در برخی مواقع، تقاضا برای نهال‌های خاص، نادر و با کیفیت بالا ممکن است بیشتر باشد که در نتیجه قیمت آن‌ها نیز افزایش یابد، البته نباید هزینه‌های تولید نهال زیتون را فراموش کنیم.

هزینه‌های مختلفی در تولید نهال‌ها وجود دارد که ممکن است به اختلاف قیمت‌ها منجر شود، هزینه‌های مثل خاک‌ ورزی، آبیاری، بذر، نگهداری و حفاظت، تکثیر و انتقال، نیاز به فضای بیشتر، نیروی انسانی و سرمایه‌گذاری در تجهیزات باعث می‌شوند قیمت نهال‌ها متفاوت باشد؛  ترکیبی از این عوامل، قیمت متفاوتی را در بین نهالستان‌ها تعیین کند.

مشخصات نهال زیتون استاندارد

نهال زیتون یک الی دو ساله را انتخاب کنید حتماً به ارتفاع نهال توجه داشته باشید که بین ۶۰ الی ۱۰۰ سانتی‌متر باشد، ضخامت نهال زیتون نیز مهم است ۸ تا ۱۲ سانتی‌متر بهترین ضخامت برای نهال زیتون یک الی دو ساله محسوب می‌شود، ریشه‌های یک نهال گویای وضعیت آن هستند ریشه‌ها باید کاملاً مجزا از یکدیگر بوده و در هم تنیده نشوند، کارشناسان نهالستان معتقدند که نهال زیتونی که به روش قلمه و اصلاح شده تکثیر شده باشد بهترین نهال برای کاشت در مزرعه است.

کاشت نهال زیتون بر اساس مناطق مختلف کشور

امروزه نهال زیتون اصلاح شده بر پایه قلمه را می‌توان در مناطق مختلف کشور ایران کاشت کرد، اگر باغدار بتواند نیازهای اولیه نهال زیتون را برآورده کند مطمئناً با احداث باغ تجاری زیتون درآمد مناسبی را کسب خواهد کرد.

شایعترین بیماری نهال زیتون

شایعترین بیماری نهال زیتون معمولاً بیماری سوسک سلفی است که توسط حشراتی نظیر دوبلفاسی و سرخک زیتون ایجاد می‌شود، این بیماری بیشتر در مناطقی با تابستان گرم و خشک شایع است، علاوه بر آن، بیماری هایی مانند نوک تیز زیتون و زنگ زیتون در برخی نهال‌ها قابل مشاهده هستند، بهتر است در صورت بروز هر یک از این بیماری ها، به متخصص نهالستان یا کارشناس کشاورزی مراجعه کنید تا دستورالعمل‌های لازم را برای کنترل این بیماری‌ها دریافت کنید.

بهترین زیتون جهان

با اینکه کشور ترکیه یکی از تولید کنندگان ابرقدرت زیتون محسوب می‌شود، ولی بهترین زیتون جهان مربوط به نژادهای آمریکایی، سوری و ایرانی است، شما می‌توانید برای تضمین سرمایه اولیه خود حتماً یکی از نژادهای بومی ایرانی و غیر بومی آمریکایی و سوری را تهیه کرده و باغ آن را احداث کنید.

مناسب ترین زمان خرید نهال زیتون

مناسب‌ترین زمان برای خرید نهال زیتون به عوامل مختلفی مانند منطقه جغرافیایی، آب و هوا، نوع تراکم خاک و تراکم درختان، نژاد زیتون و نوع خاک بستگی دارد؛ زمان مناسب برای خرید نهال زیتون فصل پاییز از ماه‌های مهر تا آذر است، در این زمان، خاک هنوز گرم است و نهال‌ها می‌توانند ریشه زایی کرده و رشد خوبی داشته باشند، اگر در این دوره زمانی موفق به خرید نهال و کاشت آن در مزرعه نشدید می‌توانید اواخر فصل زمستان یا اوایل فصل بهار این پروسه را به پایان برسانید.

سود و درآمد هر درخت زیتون به صورت تجاری چقدر است؟

سود و درآمد نهال‌ زیتون به عوامل متنوعی مانند میزان تولید، کیفیت محصول، قیمت فروش، شرایط آب و هوایی و عوامل بازار وابسته بوده و همه درختان زیتون درآمد یکسانی ندارند و بسته به شرایط و عوامل محیطی متفاوت هستند، ولی با توجه به آمار فروش نهال زیتون، رضایت کشاورزان، پایین بودن هزینه نگهداری و مراقبت نهال زیتون و قیمت بالای میوه زیتون مشخص است این درخت سود مناسبی برای باغدار به همراه دارد.

روشهای تکثیر نهال زیتون (تفاوت زیتون بذری و قلمه)

برای تکثیر نهال زیتون از روش‌های بذری و پاجوش استفاده می‌کنند، ولی مهندسین کشاورزی زمان فروش نهال زیتون تاکید می‌کنند تا باغداران نهال زیتون بر پایه قلمه را خریداری کنند، چون ریشه زایی این درختان قوی‌تر بوده کمیت و کیفیت نهال تولیدی نیز بیشتر از نهال‌های بذری است.

قیمت نهال زیتون بر چه اساس تعیین میشود؟

یکی از فاکتورهای مهم برای کشاورز قیمت نهال زیتون است چون سرمایه اولیه مورد نیاز کشاورز را تعیین می‌کند عوامل تاثیرگذار بر روی قیمت نهال زیتون عبارتند از:

  • مالیات و ارزش افزوده نهالستان
  • نژاد منحصر به فرد و ژنوم خاص نهال زیتون
  • میزان عرضه و تقاضا
  • خرید مستقیم و بدون واسطه نهال از نهالستان مادر و تولید کننده
  • شناسه و لیبل داشتن نهال
  • خرید عمده یا خرید خورده نهال زیتون
  • ارائه کارت سلامت کارت قرنطینه و کارت گارانتی

نهال زیتون دیر بازده کدامند ؟

نهادهای زیتونی که به صورت بذری تمثیر می‌شوند بدون در نظر گرفتن نژاد آنها جزو نهال‌های دیربازده هستند، این نهادها حداقل به ۷ الی ۸ سال زمان احتیاج دارند تا میوه‌دهی خود را آغاز کنند.

نهال زیتون زودبازده کدامند ؟

انواع نهال زیتون آمریکایی ایرانی و سوری که بر پایه قلمه تکثیر شده باشند، دو سال پس از کاشت در مزرعه شروع به باردهی می‌کند بنابراین کشاورزانی که به فکر احداث باغ تجاری هستند حتماً به روش تکثیر نهال زیتون توجه کنند.

کاشت، داشت و برداشت نهال زیتون

یک کشاورز قبل از خرید نهال زیتون باید با روش‌های کاشت داشت و برداشت نهال زیتون آشنایی کامل داشته باشد، به خاطر پیشرفت علم گیاه پزشکی، برای راه‌اندازی باغ تجاری مراقبت و نگهداری از باغ نیز به صورت کاملاً علمی و اصولی انجام می‌شود، بهتر است باغداران اطلاعات خود را در مورد نگهداری از باغ زیتون را به روز رسانی کنند.

اصول کاشت نهال زیتون

برای کاشت نهال زیتون، باید نهال‌های سالم، بدون علایم بیماری یا آفت و با ریشه قوی انتخاب کرده و  قبل از کاشت نهال‌های زیتون، زمین را برای رشد بهتر نهال آماده کنید، علف‌های هرز را پاکسازی کرده و آن را با کود و مواد آلی بهبود دهید، فاصله‌ی مناسب بین نهال‌های زیتون باید حدود  ۴ متر باشد، زیرا در این صورت نهال‌ها به خوبی رشد کرده، آفت و بیماری به راحتی شیوع نمی کنند، قبل از کاشت نهال، چاه‌هایی با اندازه مناسب حفر کنید، گودال باید عمق و عرض کافی داشته باشند تا ریشه‌های نهال به خوبی در آن قرار بگیرند، پس از حفر گودال نهال‌های زیتون را با دقت در آن‌ها قرار داده و سپس خاک را ملایم‌تر و متناسب با نهال فشار داده و آبیاری کنید.

نکات داشت و نگهداری نهال زیتون

نهال‌های زیتون باید در دوره‌های منظم آبیاری شوند، آبیاری متعادل و متناسب با نیاز زیتون برای رشد بهتر نهال و تولید میوه اثرگذار است، باید از نهال‌های زیتون مراقبت کنید و آن‌ها را از بیماری‌ها و آفات محافظت کنید، بسته به منطقه و زمان کاشت نهال زیتون، کوددهی، سمپاشی و تیمار شیمیایی متفاوتی احتیاج دارد.

نکات خرید نهال زیتون

مهم‌ترین نکته در خرید نهال زیتون سازگاری آن با اکوسیستم منطقه است، کشاورزان بهتر از نهال زیتون شناسه‌دار را از نهالستان‌های مجوزدار مانند پالیز نهال خریداری کنند، چون این مراکز نهال میوه را با گارانتی دو ساله و خدمات پس از فروش و مشاوره رایگان ارائه می‌دهند.