منظور از”  آفت مگس گیلاس” چیست و چگونه به درختان گیلاس و آلبالو خسارت وارد می کند؟ آفت مگس گیلاس چگونه است و چه ویژگی هایی دارد؟ روش‌های شناخت و مبارزه با مگس گیلاس چگونه است؟ بهترین روش شناسایی و مبارزه با آفت مگس گیلاس از نظر متخصصین گیاه پزشکی چیست؟ آخرین یافته‌های گیاه پزشکان درباره شناسایی و نحوه کنترل شیمیایی آفت مگس گیلاس به ما چه می گوید؟

این ها سوالاتی است که ذهن بسیاری از باغداران کشور را به خود درگیر است و عدم آگاهی و شناخت کافی درباره نحوه پیشگیری و مبارزه با آن، خسارات جبران ناپذیری برای باغداران در پی دارد. آنچه در این مقاله می خوانید، گزارشی مختصر اما جامع درباره آفت “مگس گیلاس” است و شامل پاسخ تمام سوالاتی است که باغداران درباره این آفت باید بدانند.

آفت مگس گیلاس

یکی از آفات مخربی که نهال گیلاس و نهال آلبالو را آلوده خواهد کرد آفتی نه چندان شناخته شده موسوم به “مگس گیلاس” است. این آفت که در بیشتر مناطق میوه‌خیز کشور مشاهده می شود با آلوده کردن میوه های سالم می تواند خسارت بسیار زیادی به همراه داشته باشد.

آفت مگس گیلاس جزء آفات بسیار مخربی است که در سطح گسترده پراکنده خواهد شد. این آفت از میوه تغذیه می‌کند و میتواند تا ۸۰ درصد گوشت میوه را آلوده کند. میزبان اصلی این آفت درختان گیلاس و آلبالو است اما گوجه، گلابی و آلو نیز می توانند به این آفت آلوده شوند. این آفت بیشتر به ارقام دیررس درختان گیلاس و آلبالو خسارت وارد می کند. دلیل این امر برداشت دیرهنگام محصول در اینگونه باغات است و همین باعث می شود که آفت فرصت لازم را برای کامل کردن چرخه زندگی خود داشته باشد. همچنین میزان خسارت مگس گیلاس در ارقام مختلف درخت گیلاس متفاوت است. به عبارتی هر چه پوست گیلاس نازکتر باشد، میزان خسارت بیشتر خواهد بود.

خسارت مگس گیلاس

خسارت مگس گیلاس مربوط به مرحله لاروی آفت هست. در این مرحله آفت از گوشت میوه تغذیه می کند و به دنبال آن رنگ میوه های آلوده کم کم کدر خواهد شد و درنهایت باعث لهیدگی میوه می شود. بنابراین باتوجه به وجود فضولات و کرم عملا میوه غیر قابل استفاده خواهد شد.

بیولوژی یا چرخه حیات آفت مگس گیلاس چگونه است؟

مگس گیلاس فصل زمستان را به صورت کپسول‌هایی بیضی شکل قهوه‌ای رنگ به طول ۴ تا ۶ میلیمتر در زیر خاک سپری می‌کند. این آفت در سال یک نسل دارد و زمانی که میوه گیلاس در مرحله تغیر رنگ از سبز به زرد قرار دارد، حشرات به طور کامل ظاهر می‌شوند. این حشرات به رنگ قهوای تیره هستند و رگه هایی زرد‌رنگ در پشت سینه و عقب آن ها دیده می شوند. رگه های عرضی به رنگ سفید نیز بر روی شکم آفت دیده می‌شود. همچنین جنس ماده این حشرات در انتهای شکم خود تخم ریز نوک تیزی دارند که از طریق آن تخم ها را در بافت میوه قرار می‌دهند. هر مگس ماده حدود ۱۰۰ تخم می‌گذارد و عمل تخم ریزی به زیر پوست میوه به صورت دانه ای (تکی) خواهد بود. در ادامه لاروهایی که از تخم خارج می شوند به رنگ سفید خواهند بود و تنها اندام های دهانی آنها سیاه خواهد بود. این لاروها به محض خروج از تخم به سمت عمق گوشت میوه حرکت می کنند و در چرخه ای حدودا ۲۰ روزه در داخل میوه با ایجاد دالانهای تودرتو از گوشت آن تغذیه می کنند. باتوجه به تخمگذاری تکی هر حشره ماده در هر میوه، دیده شدن بیش از یک لارو در داخل میوه نشان از تخم گزاری چند مگس ماده روی یک میوه است.

با نزدیک شدن به زمان برداشت میوه، لاروها با سوراخ کردن پوست میوه ها از آن خارج شده و خودشان را به خاک محل سایه انداز درخت می رسانند. سپس در مدت زمانی چند ساعته وارد مرحله شفیرگی می شوند و کل فصل زمستان را در خاک محل سایه انداز درخت سپری می‌کنند. بیشترین خسارت آفت نیز در ناحیه جنوب و جنوب شرقی درخت دیده می شود.

مبارزه با مگس گیلاس

باتوجه به میزان خسارت این آفت و پایین بودن آستانه تحمل تولید کنندگان، مبارزه مگس گیلاس با انجام اقدامات پیشگیرانه از اهمیت بسیار زیادی برخوردار است.

پیشگیری

از ارقام زودرس میوه که دارای پوست ضخیمی هستند برای تشخیص این آفت استفاده کنید.

اگر در فصل بهار علف هرز گرامینه در محل سایه انداز درختتان دیده شد از حذف آن خودداری کنید. دلیل این امر پایین نگه داشتن دمای پای درخت است که در نتیجه، ظهور حشرات کامل ده روز به عقب خواهد افتاد و همین‌ موضوع  باعث می شود که آفت نتواند چرخه زندگی خود را تا مدت زمان رسیدن میوه کامل کند و در نهایت از بین می رود.

مبارزه زراعی

مگس گیلاس به صورت شفیره در عمق ۱ تا ۷ سانتیمتری خاک “زمستان گذرانی” می کند. بنابراین شخم زدن و همچنین یخ آب زمستانه به طور قابل توجهی باعث تلفات جمعیت زمستانگذران این آفت خواهد شد. با این حال توجه داشته باشید که این اقدامات پیشگیرانه باید قبل از فرا رسیدن فصل بهار انجام شده باشد.

مبارزه فیزیکی 

اگر رقم از نوع  پا کوتاه باشد این امکان وجود دارد که قبل از ظهور حشرات کامل و تا زمان برداشت محصول با قرار دادن تورهایی با منافذ ۱/۳ میلیمتری بر روی درخت از ورود بسیاری از آفات و درنتیجه خسارت به درخت جلوگیری کنید.

همچنین امکان استفاده از پلاستیک و توری در محل سایه انداز درخت نیز وجود دارد. به طوری که محل سایه انداز با توری و پلاستیک به گونه ای محاصره شده باشد که آفت نتواند از خاک خارج شود. در این روش کنترل ۹۰ درصدی ایجاد می شود.

استفاده از کارتهای رنگی و چسپنده همراه با جلب‌کننده‌های غذایی

به طور کلی حشرات به رنگهایی که طول موج آنها بین ۶۵۰- ۳۰۰ باشد، عکس العمل نشان می‌دهند. بنابراین سعی کنید که از کارتها و نوارهای چسبی به رنگ زرد و آبی به همراه جلب کننده‌ها استفاده کنید. این اقدام هم زمان ظهور را برای شما مشخص می کنند و هم شکار انبوه آفت ها در یک مرحله را در پی دارد. برای ان کار می توانید از نمک آمونیوم به عنوان جلب ‌کننده غذایی مگس گیلاس استفاده کنید. زمان نصب تله باید قبل از ظهور حشرات کامل در باغ باشد که تقریبا ماه‌های اردیبهشت و خرداد بهترین زمان برای این کار به شمار می رود. تله ها را در ارتفاع ۱/۵ تا ۲ متری از سطح خاک و درون تاج درخت به سمت خارج نصب کنید. یک تله برای ردیابی آفت برای یک‌ هکتار کافی است. با این حال در شکار انبوه باید تعداد ۳ تله در قسمت جنوب شرقی درخت قرار داده شود.

کنترل شیمیایی

بهترین زمان سم پاشی علیه این آفت، زمان تغییر رنگ گیلاس ها از سبز به صورتی کم رنگ است.

جمع بندی

بدون شک یکی از مهم ترین نکات در نگهداری از باغ گیلاس و آلبالو، محافظت از درختان در برابر انواع  بیماری‌ها و آفات است. اثرات برخی از بیماری‌ها و آفات می تواند حتی پس از بهبود کامل بیماری و یا از بین رفتن آفات به طور کامل از بین نرود و در نتیجه بر کاهش میزان محصول دهی و کیفیت آن اثر داشته باشد. از این رو یک باغدار باتجربه همواره باید به انواع آفات و بیماری‌ها آگاهی داشته باشد.

جهت دریافت مشاوره رایگان و استعلام قیمت نهال گیلاس و آلبالو می توانید با شماره 09144501007 در تماس باشید و یا با پر کردن فرم درخواست مشاوره کارشناسان ما در اسرع وقت با شما تماس خواهند گرفت.

همچنین متخصصین گیاه پزشکی ما مستقر در دفتر مرکزی نهالستان پالیز، همه روزه به صورت تلفنی، آنلاین و حضوری، آماده ارائه خدمت به شما باغداران محترم می باشند.

نهالستان پالیز بزرگترین مرکز تولید و عرضه و فروش انواع ارقام نهال گیلاس و  آلبالو واقع در شمال غرب کشورمان است. این مرکز دارای مدارک معتبر و رسمی از جمله شناسنامه معتبر، گواهینامه رسمی و مجوز از جهاد کشاورزی و موسسه ثبت نهال و بذر میباشد. برای خرید نهال گیلاس و آلبالو از نهالستان پالیز با ما به صورت آنلاین؛ تلفنی و یا حضوری در ارتباط باشید.