نهال فندق Carylus Avellana به صورت درخت یا درختچه‌های کوتاه قد با ارتفاع 1.5 تا 7 متری هستند. این ارقام بومی اروپا و آسیای صغیر به حساب میایند. به همت تلاشگران و متخصصین بومی؛ بیش از 8 رقم نهال فندق در کشورمان ایران سازگاری صد در صدی از خود نشان میدهند.

از فندق در خشکبار یا تهیه روغن برای مصرف در غذا و طب سنتی؛ عطر سازی، نقاشی و… مورد استفاده قرار میگیرد. به علت خواص بینظیر، از روغن فندق برای مصارف درمانی و کم خونی نیز استفاده میشود.با انتخاب صحیح و هوشمندانه رقم نهال فندق؛ سازگاری و گیرایی و در نتیجه محصول دهی حداکثری را از درختان شاهد خواهیم بود. فاکتورهای مهم در انتخاب و خرید نهال فندق؛ ارتفاع از سطح دریا؛ شرایط آب وهوایی؛ اقلیمی؛ میزان باردهی؛ عمر اقتصادی و سن بلوغ و… میباشند.

شما میتوانید با مراجعه به صفحه هر محصول در وبسایت پالیز نهال با مشاهده عکس و مشخصات ارقام نهال فندق پرمحصول؛ به هرآنچه که لازم است درباره نهال‌های فندق بدانید؛ دست پیدا کنید.

انواع نهال فندق تجاری

با تلاش متخصصین باغداری و کشاورزی؛ امروزه میتوان در هر شهری که دلخواه شماست؛ باغ فندق احداث کرد!

نهال‌های فندق یکی از سازگارترین و پربارترین ارقام نهال در باغ‌های کشورمان هستند. این ارقام به سرعت و پس از پنج سال از کاشت؛ شما را به درآمد حداکثری از باغ میرسانند. به شرط آنکه بتوانند خود را با شرایط آب وهوایی و اقلیمی منطقه شما وفق دهند.خوشبختانه ارقام نهال فندق مناسب برای کاشت در مناطق سرد کوهستانی؛ گرم و مرطوب؛ و حتی معتدل و مرطوب نیز یافت میشوند. ارقام نهال فندق سردسیری (مقاوم به سرما) یکی از بهترین انتخاب‌ها برای احداث باغ فندق در مناطق سردسیری و کوهستانی کشور به شمار میایند.

نهال‌های فندق در پالیز نهال به صورت پیوندی؛ اصلاح شده و با پایه گلدانی و لخت و با باردهی خوشه ای به فروش میرسند.کافیست پیش از خرید نهال فندق؛ با مطالعه اطلاعات محصول و مقایسه آن با شرایط باغتان؛ بهترین نهال فندق را در شرایط آب وهوایی باغ خودتان انتخاب کنید.

عامل دوم مهم و تاثیرگذار در انتخاب نهال فندق؛ ارتفاع از سطح دریای منطقه است. درخت فندق یکی از سازگارترین ارقام نهال در مقابل شرایط متفاوت اقلیمی است. این رقم در ارتفاع از سطح دریای 100 تا 2500 متر رشد مناسب و حداکثری به همراه دارد.باردهی درختان پس از رسیدن به سن بلوغ، با توجه به نوع رقم و شرایط نگهداری بین 10 تا 60 کیلوگرم خواهد بود. عمر اقتصادی یعنی سالهای بارآوری درخت؛ که خوشبختانه باغ‌های فندق با عمر اقتصادی بین 50 تا 80 سال سودآوری شما را تا سالیان سال تضمین میکنند.

بهترین ارقام نهال فندق از نگاه باغداران؛ نهال فندق انیس ترکیه؛ نهال فندق یکورب؛ نهال فندق تک شاخه میباشند.

اطلاعات تکمیلی : بهترین ارقام نهال فندق برای خرید

در ادامه به معرفی پرفروش ترین و بهترین ارقام تجاری صادراتی نهال فندق پیوندی خواهیم پرداخت:

با خرید نهال فندق پرمحصول اصلاح شده یکساله و دوساله؛ با بالاترین سازگاری؛ سودآوری حداکثری و سالیانه را برای خود به ارمغان بیاورید.برای مشاهده عکس و قیمت نهال فندق کافیست به صفحه محصول در وبسایت پالیز مراجعه فرمایید.

خرید اینترنتی (آنلاین) نهال فندق

خرید اینترنتی نهال فندق از وبسایت مجوزدار پالیز نهال یک راه آسان و مطمئن برای اطلاع رسانی؛ خرید و پشتیبانی!

نهالستان پالیز نهال بزرگترین نهالستان تخصصی در خاورمیانه به شمار میاید. که بیش از نیم قرن است با تولید و عرضه انواع ارقام نهال مثمر و غیر مثمر در صدر جدول فروش و صادرات نهال قرار گرفته است.امروز نهالستان پالیز نهال امکان خرید اینترنتی نهال فندق را با هدف دسترسی آسان؛ فروش بی واسطه و با قیمت رقابتی فراهم نموده است.شما باغداران در داخل و خارج از کشور میتوانید با مراجعه به وبسایت پالیز؛ و مشاهده عکس؛ مشخصات و قیمت خرید نهال فندق پیوندی؛ نهال مورد نیاز خود را در تعداد دلخواه خریداری فرمایید.

نهالستان پالیز دارای مجوز رسمی فعالیت و فروش اینترنتی و حضوری از سوی جهاد کشاورزی بوده و به همراه نهال‌های تولیدی خود شناسنامه نهال؛ کارت سلامت؛ گواهی عاری از افت؛ کارت قرنطینه و 2 سال گارانتی معتبر و رسمی به همراه گواهی واقعی بازگشت کالا عرضه میکند.برای خرید نهال فندق از پالیز کافیست به صفحه محصول مراجعه و آن را به سبد خرید خود بیافزایید. با تکمیل فرایند خرید نهال‌ها به همراه مدارک معتبر و بسته بندی مناسب برای شما در داخل و خارج از کشور ارسال میشوند.

چرا باید نهال فندق کاشت

آیا تاکنون با خود اندیشیده‌اید که از میان این همه نهال میوه و خشکبار، چرا باید نهال فندق بکاریم؟ فندق از جمله ارقام نهال خشکباری است که واریته‌های مختلف آن قابلیت کشت و پرورش در نواحی مختلف کشور را دارد و با توجه به قدرت رشد بسیار بالای این گونه و از همه مهم‌تر پرطرفدار بودن میوه فندق به سبب خواص و فواید بسیار برای بدن و سلامتی افراد، توصیه می‌شود که برای احداث باغ اقدام به خرید نهال فندق کنیم.

بیشتر بخوانید: کاشت نهال فندق

در این مقاله یاد می‌گیریم که چه رقم نهال فندقی برای منطقه و زمین ما مناسب و سازگار است تا انتخاب بهتری در هنگام خرید نهال فندق داشته باشیم.

هر آنچه که باید درباره نهال فندق بدانیم

فندق میوه‌ای است که در جهان با نام علمی corylus avellana  شناخته می‌شود و از خانواده Betulaceae  است، همچنین برای اولین بار این رقم نهال در برخی مناطق اروپا و آسیا کشف شد و از همان ابتدا با ۷ واریته متنوع شناخته و پرورش می‌یافت اما در سال‌های اخیر بیش از ۶۰ گونه نهال فندق شناسایی شده است که باغداران در نواحی مختلف جهان به پرورش آن مشغول اند.

اگر می‌خواهید در کوتاه‌ترین زمان ممکن جنگل متراکمی داشته باشید که ارتفاع درختان از ۲ تا ۷ متر می‌رسند بهتر است باغ فندق احداث کنید تا علاوه بر لذت بردن از هوای مطبوع باغ از میوه‌های خوش طعم و چرب آن نیز برای استفاده در آجیل، تهیه شکلات و ‌… استفاده ببرید.

انواع نهال فندق

واریته‌های متنوع نهال فندق را از لحاظ

  • بومی یا غیر بومی بودن
  • پربازده و کم‌بازده بودن
  • دیرگل یا زودگل بودن

و موارد بسیار دیگری می‌توان در دسته‌بندی‌های مختلفی جای داد که هر یک ویژگی‌ها و خصوصیات خود را دارد و با توجه به تجاری و خشکباری بودن این نهال می‌توان با پرورش آن به سود بسیار خوبی دست یافت.

بهترین ارقام نهال فندق

بهترین ارقام نهال فندق موجود در ایران اعم از ایرانی و وارداتی عبارتند از:

  • نهال فندق نخجوان
  • نهال فندق گردویی
  • نهال فندق بارسلونا
  • نهال فندق توندا
  • نهال فندق باتلر
  • نهال فندق قزوین

و ارقام بسیار متنوع دیگر که امکان کاشت آنها در ارتفاع ۸۰۰ الی ۳۰۰۰ متری از سطح دریا وجود داردو بهترین گزینه برای پرورش در نواحی مرطوب با رطوبت نسبی ۴۰٪ هستند.

بهترین ارقام نهال فندق برای پرورش در ایران

بهترین ارقام نهال فندق که برای پرورش در اقلیم ایران سازگاری یافته‌اند، نهال فندق انیس ترکیه و نهال فندق قم و قزوین است که در ادامه به توضیح مختصری درباره هر یک می‌پردازیم.

۱‌. نهال فندق نخجوان: از جمله ارقام بومی سازی شده و اصلاح نژاد شده‌ای که ضمن مقاومت بالا در برابر تنش‌های محیطی محصولات بسیار درشت و بازار پسندی دارد و رشد آن نیز به صورت درختچه‌های کوتاه قامتی است که عملیات هرس ( هرس نهال فندق ) و برداشت محصول روی آن به سهولت انجام می‌گیرد.

۲. نهال فندق انیس ترکیه: این گونه بومی نیز شباهت بسیاری به نهال فندق نخجوان دارد و محصولات درشت و براقی با طعم شیرین در میانه فصل تابستان تولید می‌کند، همچنین نهال بسیار زودبازده‌ای است که در سال سوم باردهی خود را آغاز می‌نماید.

اطلاعات تکمیلی درباره نهال فندق

در قسمت‌های قبلی گفته شد که نهال فندق در طول سن حیات ۷۰ ساله خود می‌تواند تا ارتفاع ۶ الی ۷ متری از سطح زمین رشد کند و دارای تاج نسبتا گسترده‌ای است که توسط برگ‌های پنجه‌ای شکل اما نوک تیز و دندانه‌دار پوشانیده شده است. رنگ برگ‌ها سبز و گل‌های نر آن دارای ۸ پرچم و گل‌های ماده دارای سنبله‌های آویخته هستند که پس از گرده‌افشانی امکان تولید میوه‌هایی با پوسته چوبی و کروی سخت به رنگ قهوه ای را دارند که درون پوسته سبز رنگی قرار گرفته است اما مغز فندق به رنگ سفید و نسبتا چرب با بافتی سخت است که هر یک در حدود ۲ گرم وزن خواهند داشت‌.

راهنمای قدم به قدم خرید نهال فندق

مهم‌ترین رکن تضمین سرمایه اولیه و سودآوری در احداث باغات فندق، خرید نهال مرغوب و سازگار است که این مهم میسر نخواهد شد مگر این که در این مسیر یک راهنمای متخصص و حرفه‌ای داشته باشید که قدم به قدم به کمک شما آید. در واقع بایستی بدانید که چگونه اقدام به خرید نهال فندق نماییم به گونه ای که پشیمانی به بار نیاید؟

در این خصوص می‌توان گفت که علاوه بر مراجعه به نهالستان‌های معتبر و انتخاب ارقام نهال مرغوب و سازگار بایستی به شناسنامه سلامت و برآورد هزینه‌‌های نگهداری و پرورش آن توجه ویژه‌ای داشته باشید و ظاهر نهال را از لحاظ

  • عدم پیچ خوردگی ریشه‌ها
  • طول تنه و ساقه
  • آثار آفت زدگی، بیماری و سوختگی
  • خم شدگی ساقه و تنه
  • رنگ جوانه‌ها و سلامت آنها

مورد بررسی قرار دهید.

همچنین بخوانید : آفت کرم سفید ریشه خوار

بهترین نژادهای فندق کدامند؟

ویژگی‌های مطلوبی همچون زودبازده و زودگل بودن، پربازده بودن، مقاوم و سازگار بودن با تنش‌های محیطی، وزش بادهای موسمی، وجود و حمله آفات نهال فندق و بیماری‌ها و حتی شرایط کم آبی همگی سبب می‌شوند که یک نهال فندق در شمار ارقام نهال با نژاد برتر جای بگیرد و معمولا این ارقام در شمار ارقام نهال پیوندی و اصلاح نژاد شده‌ای هستند که بر پایه ارقام مقاوم و مرغوب تکثیر شده‌اند.

احداث باغ فندق به چه عواملی بستگی دارد؟

زمانی که شما تصمیم می‌گیرید که باغ فندق احداث کنید بایستی بدانید که در وهله‌ی اول هدف شما از این کار چیست؟ آیا قصد تجاری سازی و کسب سود بالا دارید؟

اگر پاسخ شما برای سوال بالا مثبت است باید بدانید که برای موفقیت در این زمینه در قدم اول اقلیم منطقه‌ای را که عامل مهمی برای احداث باغ و افزایش گیرایی درختان است را از نظر میزان ارتفاع از سطح دریا و عرض جغرافیایی، حداقل دما در فصل زمستان و حداکثر دما در تابستان، میانگین بارش سالیانه و همچنین بافت خاک مورد سنجش قرار دهید که در نهایت با بررسی موارد گفته شده می‌توانید ارقام نهال متناسب و سازگاری که در این اقلیم نیاز سرمایی و دریافت نور خورشید آنها رفع خواهد شد را تهیه و باغ را احداث نمایید.

همچنین بخوانید : نهال فندق مقاوم به سرما

مزایای احداث باغ فندق

با توجه به این که هم اکنون در سال ۲۰۲۳ همچنان تولید فندق تنها ۶۵ درصد از نیاز بازارهای جهان را پاسخگو است و بیش از ۳۵ درصد کسری وجود دارد، پس هیچ گونه شک و تردیدی برای احداث باغ فندق در میان باغداران وجود نخواهد داشت و قطعا با پرورش این درختان شما به سود بالایی دست خواهید یافت؛ چرا که این نهال

۱. ارزش تجاری بسیار بالایی دارد.

۲. محصولات تنها برای تازه خوری مورد استفاده قرار نمی‌گیرند و امکان انبارداری بالایی خواهند داشت.

علاوه بر موارد گفته شده علی رغم تصور بسیاری از افراد هدف از احداث باغ فندق تنها رسیدن به سود و تجاری سازی محصولات این درخت نیست؛ چرا که فندق به دلیل فرم رشد درختچه‌‌ای و ریشه‌های نامتراکم پس از رشد و پاجوش دهی (علی الخصوص در زمین‌های شیب دار) می‌تواند مانع فرسایش خاک شود و اراضی که بازدهی کمی در کشت دیم دارند را به زمین‌های پربازده که توجیه اقتصادی بالایی دارند مبدل سازد.

همچنین برای مطالعه احداث باغ گردو اینجا کلیک کنید.

معرفی بهترین ارقام و نژادهای درخت فندق در ایران

کاشت نهال فندق در ایران به منظور تجاری سازی باید در نواحی صورت بگیرد که خبری از یخبندان‌های شدید زمستانه نباشد و دارای آب و هوای معتدل و تابستان‌های خنک و مرطوب باشد، از این رو می‌توان گفت که تنها برخی ارقام نهال فندق در ایران عملکرد قابل قبولی خواهند داشت که عبارتند از:

  • نهال فندق بارسلونا
  • نهال فندق قزوین
  • نهال فندق نخجوان
  • نهال فندق تک شاخه و ارقام دیگر…

فندق اصلاح شده به چه معناست؟

اگر در هنگام مراجعه به مراکز فروش نهال فندق، کارشناس مربوطه دو رقم نهال اصلاح نژاد شده و نهال معمولی را پیش روی شما قرار دهید شما کدام یک را انتخاب خواهید کرد؟ طبیعتا ارقام نهال فندق اصلاح شده به دلیل تغییرات در بانک ژن آنها و همچنین اصلاح نژاد آنها از مقاومت و سازگاری بیشتری در برابر تنش‌های محیطی برخوردارند و در نهایت نیز عمکرد و باردهی قابل قبول‌تری را خواهند داشت.

راهنمای اینترنتی خرید انواع نهال فندق

در سال‌های اخیر خرید و فروش نهال در بستر اینترنت

امری بسیار آسان و رایج شده است؛ چرا که زمان و هزینه اندکی را از باغدار به هدر می‌دهد و تنها نکته حائز اهمیت در هنگام خرید اینترنتی نهال فندق آن است که مراکز معتبری را شناسایی کرده تا درگیر کلاهبرداری و این چنین مشکلات نشوید، زیرا در خرید حضوری امکان مشاهده محصول و انتخاب به خوبی فراهم است اما در خرید اینترنتی بایستی مبنا را اعتماد به نهالستان گذاشت و با بیان شرایط و میزان سرمایه خود پس از معرفی نهال سازگار برای شما توسط کارشناس فروش اقدام به ثبت سفارش خود نمایید.

دیرگل بودن نژاد فندق چه مزیتی دارد؟

اغلب باغداران در هنگام مراجعه به مراکز فروش نهال فندق به دنبال ارقام دیرگل آن هستند؛ چرا که این ارقام هم قابلیت کاشت در نواحی سردسیری با سرمای دیررس بهاره را دارند و هم قابلیت کاشت در نواحی گرمسیری و معتدل، علاوه بر آن زمان گلدهی آنها تا اواخر فروردین ماه خواهد بود و امکان ریزش گل‌ها، سرمازدگی و کاهش محصول وجود نخواهد داشت.

علت قیمت‌های متفاوت نهال فندق در بین نهالستان‌ها چیست؟

نهال فندق در نهالستان‌های مختلف با نرخ‌های متفاوتی عرضه می‌شود و ممکن است این سوال برای مشتریان ایجاد شود که منشا این تفاوت قیمت‌ها از چیست؟

  • مهم‌ترین عامل در ایجاد تفاوت قیمت می‌تواند متفاوت بودن هزینه های تولید و همچنین تعداد نهال تکثیر شده در یک نهالستان باشد، در واقع هر چه یک نهالستان نهال فندق بیشتری با قیمت به صرفه‌تری تولید کند در نهایت آن را با قیمت مناسب‌تری به بازار عرضه می‌نماید.
  • دومین دلیل ایجاد تفاوت قیمت نهال فندق را می‌توان به هزینه‌های حمل و نقل نهال مرتبط دانست، چرا که تاثیر این عامل بر تفاوت قیمت‌ها بسیار مشهود است.

مشخصات نهال فندق استاندارد

نهال فندق استاندارد، گونه‌ای است که دارای ویژگی‌های ظاهری مطلوبی همچون:

  • حداکثر ارتفاع ۱۰۰ سانتی متر باشد.
  • حداقل سن نهال یک سال اما دارای ریشه قوی و حداکثر سن ۲ ساله باشد.
  • در صورت ریشه لخت بودن کاملا با احتیاط جا به جا شود.
  • ریشه‌های اصلی دارای حجم متناسب و طول ۱۰ سانتی متر و ریشه های فرعی مویی باشند.

کاشت نهال فندق بر اساس مناطق مختلف کشور

در مناطق مختلف کشور به دلیل تغییرات اقلیمی و شرایط اکولوژیکی متفاوت بایستی از الگوهای کاشت مختلفی برای کاشت نهال فندق بهره گرفت؛ چرا که استفاده از الگوی کاشت یکسان برای همه نواحی نمی‌تواند راهکار جالی و موثری برای افزایش باردهی و عملکرد قابل قبول گونه باشد.

رطوبت نسبی منطقه و نوسانات دمایی در فصل رشد درختان از جمله عواملی هستند که در هر منطقه متفاوت خواهند بود و ممکن است کاشت نهال فندق را با مشکل مواجه کنند؛ البته از وزش بادهای موسمی در نواحی مختلف کشور نیز نمی‌توان چشم پوشی کرد؛ چرا که وزش این چنین بادهایی می‌تواند:

۱. زمان گلدهی و میزان باردهی را به شدت تحت تاثیر قرار دهد.

۲. زمان و کیفیت گرده افشانی را متاثر کند‌

۳. سمپاشی درختان را با مشکلات جدی مواجه سازد و یا باعث درهم تنیدن و شکستی شاخه‌ها شود.

شایع‌ترین بیماری نهال فندق

برای افزایش موفقیت در هنگام احداث باغ فندق بایستی با موانع رشد و باردهی این درختان نیز آشنایی کافی داشته باشید، یکی از مهم‌ترین موانع باردهی درختان فندق درگیری گونه با آفاتی همچون سوسک پوزه دراز وکرم فیلبرت است که برای مقابله با انها هم از روش های طبیعی مانند پاشیدن با فشار آب و هم از روش‌های شیمیایی همچون سمپاشی می‌توان کمک گرفت‌.

بیماری‌هایی همچون باکتریوز فندق و قارچ ریشه هر دو از جمله بیماری‌های شایع در میان ارقام نهال فندق هستند که عامل قارچی و باکتریایی دارند و درگیری درخت با آنها مساوی است با از بین رفتن ریشه‌ها، زرد شدن و ریختن برگ‌ها و مرگ جوانه‌ها.

همچنین برای مطالعه خسارت سوسک شاخکبلند رزاسه بر روی درختان بادام اینجا کلیک کنید.

همچنین میتوانید برای مطالعه بیشتر در مورد آفات فندق، بادام و پسته اینجا کلیک کنید.

بهترین فندق جهان

به جرات می‌توان گفت که بهترین نهال فندق در جهان، نهال فندق انیس ترکیه است؛ چرا که گونه‌ای بسیار سازگار و مقاوم است که امکان کاشت آن در اکثر نواحی جهان وجود دارد و محصولات بسیار مرغوبی نیز تولید خواهد کرد؛ به گونه‌ای که کشور ترکیه بزرگترین تولید کننده و صادرکننده فندق جهان است و ایران در رتبه دوم جای گرفته است.

مناسب‌ترین زمان خرید نهال فندق

برای شناسایی زمان مناسب خرید نهال فندق باید بدانید که شرایط آب و هوایی منطقه شما دارای چه نوساناتی است و یا این که ارقام نهال مورد نیاز شما باید سردسیری باشند یا گرمسیری؛ چرا که زمان و نحوه‌ی کاشت هر یک از این ارقام بسیار متفاوت و بستگی به شرایط جوی دارد پس بایستی در زمان مناسبی خریداری شوند که پس از خرید و انتقال به محل اصلی باغ بلافاصله کاشته شوند و هیچ گونه فوت وقتی برای زهکشی خاک، حفر گودال و تعیین فواصل مناسب نداشته باشیم.

راهکار موثری که برای رفع این دغدغه خواهیم داشت آن است که قبل از فرا رسیدن زمان کاشت نهال آن را از نهالستان پالیز نهال پیش خرید کنید تا در هنگام کاشت درخواست ارسال دهید‌.

سود و درآمد هر درخت فندق به صورت تجاری چقدر است؟

سود حاصل از باردهی هر درخت فندق که تجاری سازی شده است و در واقع از ارقام نهال تجاری بوده است با عملکرد سالیانه آن مستقیما رابطه دارد؛ به گونه‌ای که هر چه سن و قدمت نهال فندق کاشته شده بیشتر باشد و گونه در شرایط ایده‌آل تری کاشته شده باشد، می‌توان انتظار باردهی بیش از ۳ تن محصول را سالانه به ازای هر هکتار باغ داشت که میزان بسیار قابل قبولی است اما گاها در اثر غفلت باغدار زمان برداشت محصول به تعویق می افتد و در اثر ریزش میوه و رطوبت گرفتن از خاک دچار افت کیفی و کمی می‌شود و باغدار متضرر خواهد شد.

توجه داشته باشید که میزان باردهی و سودآوری درختان فندق هیچ گاه ثابت نخواهد بود و ممکن است سالانه تغییر کند.

روش‌های تکثیر نهال فندق (تفاوت فندق بذری و پیوندی)

از آن جایی که اطراف درختان فندق پاجوش‌های بسیاری رشد می‌کنند، می‌توان از آنها برای تکثیر نهال فندق استفاده کرد اما روش‌های رایج دیگری همچون تکثیر جنسی از طریق بذر وجود دارد که پس از حذف پریکارپ و گذراندن دوره ۶ ماهه استراتیفیکاسیون می‌‌توان اقدام به ازدیاد نهال نمود اما در روش تکثیر غیر جنسی از طریق پیوند در صورت سازگاری دانه گرده یک رقم با مادگی رقم دیگر می‌توان نهال جدید و بسیار مقاومی تولید کرد که از پایه‌های مرغوب تهیه شده است و به راحتی عملیات اصلاح نژاد صورت می‌گیرد.

قیمت نهال فندق بر چه اساس تعیین می‌‌شود؟

همانگونه که مستحضر هستید یکی از مهم‌ترین عوامل تاثیر گذار بر قیمت نهال فندق در ایران، میزان پتانسیل گونه در سودآوری است؛ به گونه‌ای که هر چه پتانسل نهال در سودآوری بیشتر باشد، قیمت بیشتری نیز خواهد داشت‌.

عامل تاثیر گذار دیگری که در قیمت نهال فندق مورد بررسی قرار می‌گیرد، قدرت خرید باغداران و کشاورزان است که هر چه تورم و قدرت خرید افراد بالاتر باشد، طبیعتا نرخ قیمت‌ها تساعدی‌تر افزایش می‌یابد‌

نهال فندق دیربازده کدام اند؟

طبیعتا هیچ کس به دنبال خرید نهال فندق دیربازده در بازار نخواهد بود مگر این که از موارد دیگری محدود شده باشد، در واقع ممکن است نهال فندق مورد نظر مزایا و سازگارهایی داشته باشد که نهال زودبازده برای آن محیط ندارد.

از جمله ارقام نهال فندقی که در شمار گونه‌های دیربازده محسوب می‌شوند، می‌توان به نهال فندق گروسال اشاره کرد زیرا پس از گذشت ۵ سال از کاشت آن می‌توان شاهد باردهی و عملکرد اقتصادی گونه بود.

نهال فندق زودبازده کدام اند؟

زودبازده بودن یکی از عواملی است که در افزایش قیمت نهال فندق بسیار موثر است اما باید توجه داشت که ارقام نهال زودبازده بیشتر برای مناطق نیمه گرمسیری و معتدل که سرمای شدید بهاره ندارند،مناسب‌تر خواهد بود. بسیاری از ارقام نهال فندق زودبازده موجود در بازار همچون نهال فندق نخجوان، نهال فندق نگرت و..‌ پس از دوسال بازدهی خواهند داشت اما نهال فندق قزوین که گونه‌ای بومی نیز است در اولین سال به بار خواهد نشست و می‌توان گفت زودبازده‌ترین نهال فندق است.

کاشت، داشت و برداشت نهال فندق

سه مرحله‌ی اساسی در احداث باغ مراحل کاشت، داشت و برداشت نهال فندق است که در ادامه به شرح هر سه خواهیم پرداخت؛ چرا که کاشت اصولی و نگهداری از نهال فندق تاثیر بسیار زیادی در بهبود عملکرد و باردهی گونه خواهد داشت.

در رابطه با برداشت محصولات نیز باید بدانید که شاخه‌های بلندتر از ۱۵ سانتی‌متر راندمان محصول بیشتری خواهند داشت.

در انتهای فصل تابستان می‌توان فرآیند برداشت دستی و یا ماشینی محصولات را آغاز نمود تا ریزش محصولات سبب افت کیفی و کمی و کاهش سودآوری نشود.

اصول کاشت نهال فندق

کاشت نهال فندق باید در بستر مناسب و سازگاری صورت گیرد و توصیه شده است که با توجه به نیاز بالای ریشه این نهال به رطوبت از خاک‌هایی با نفوذپذیری بالا همچون خاک‌های شنی، رسوبی، و یا رسی و شنی به صورت ترکیبی استفاده شود که میزان ph  آنها حتی الامکان اسیدی و در محدوده ۶.۵ باشد تا آهک بالا باعث پوسیدگی و خفگی ریشه نهال نشود.

در مرحله‌ی بعدی باید زمان مناسبی همچون اول فروردین ماه شروع به کاشت نهال فندق با فواصل ۵ متری از یکدیگر با نوین‌ترین متدها نمود و البته ناگفته نماند که قبل از کاشت بایستی عملیات پرالیناژ که ضدعفونی سازی ریشه نهال از هر گونه آفت و بیماری است صورت گیرد.

نکات داشت و نگهداری نهال فندق

به منظور حفاظت و نگهداری از نهال فندق در راستای عملکرد مطلوب‌تر بایستی مراحل زیر را بلافاصله پس از کاشت نهال صورت داد؛

۱. در اولین مرحله پس از کاشت آبیاری را با روش آبیاری قطره‌ای اعمال کنید و در مرحله‌ی بعد با توجه به شرایط جوی و آب و هوایی در فواصل ۱۰ روزه آبیاری را ادامه دهید.

بیشتر بخوانید : آبیاری نهال فندق

۲. در هنگام کاشت به خاک کود دامی افزوده شود و پس از آن نیز با توجه به نتایج آزمایشات خاک شناسی و نشانه‌های ظاهری نهال اقدام به کودهی از طریق محلولپاشی و ریختن مواد آلی پای درخت و ترکیب با خاک در فواصل مختلف نمایید.

اطلاعات تکمیلی : کوددهی نهال فندق

۳. نیاز چندانی به هرس در واریته‌های مختلف نهال فندق وجود ندارد اما در نواحی گرمسیری در صورت تابش نور مستقیم خورشید بهتر است تنه درخت با رنگ و چسب‌های مخصوص پوشانیده شود تا آفتات سوخته نشود.

نکات خرید نهال فندق

حائز اهمیت‌ترین نکته برای خرید نهال فندق، شناسایی نهالستان‌ مبدا است؛ چرا که اعتبار و قدمت نهالستان می‌تواند عملکرد و باردهی نهال فندق را تضمین نماید؛ نهالستان پالیز نهال یکی از رسمی‌ترین مراجع فروش نهال فندق در کشور است که اگر به قسمت مجوزهای سایت این مجموعه وارد شوید با مشاهده مجوزهای تولید نهال هسته‌دار، نهال دانه خشک و نهال دانه دار می‌توانید پی به قدرت و رسمیت این نهالستان ببرید و با خیالی آسوده اقدام به ثبت سفارشات خود نمایید تا در اسرع وقت تحویل بگیرید.