“لب شتری هلو” ( پیچیدگی برگ هلو ) یک بیماری قارچی به شمار می رود که عامل آن قارچی موسوم به Taphirna deformans است. این بیماری انتشار جهانی دارد و در تمام مناطق با آب و هوای معتدل که میزبان حساس نیز حضور دارد دیده می ‌شود. این باکتری می تواند درختان هسته داری مانند آلو، هلو، زردآلو و بادام را آلوده ‌کند اما برای نخستین بار بر روی درختان هلو دیده شده است. در این بیماری میزان تشکیل میوه در درختان بیمار کاهش پیدا می ‌کند و یا به طور کل متوقف می شود.

علایم بیماری قارچی لب شتری هلو

اوایل فصل بهار در ماه فروردین بر روی برگ های درخت بیمار چین خوردگی دیده می شود و بافت قسمت آلوده متورم می ‌شود. علایم به آسانی از همان ابتدای آلودگی قابل تشخیص هستند. رنگ برگ ها در ابتدا قرمز یا ارغوانی بوده که در نهایت به رنگ زرد یا قهوه‌ای در می ‌آیند و در این هنگام ریزش برگها اتفاق می ‌افتد.

شاخه ‌ها ورم می کنند و رشد آن ها متوقف می شود. همچنین بر روی میوه ها آلودگی شکل می گیرد. میوه ها از همان ابتدای رشد شروع به ریزش می ‌کنند و در صورت آلودگی نیز لکه های نامنظم و برجسته و چین ‌دار به رنگ متمایل به قرمز بر روی میوه تشکیل می‌ شود. میوه های آلوده به طور طبیعی رشد نمی‌ کنند و باتوجه به رشد طولی میوه ها شکل درازتری به خود می گیرند و در نهایت ریزش پیدا خواهند کرد. در شرایط هوایی مرطوب و دمای مناسب بر روی بافت های آلوده قسمت هایی خاکستری رنگ دیده می‌شوند که همان قارچ عامل بیماری می‌ باشند.

خسارت بیماری پیچیدگی برگ هلو

آفت “لب شتری هلو” یک بیماری قارچی محسوب می شود و با توجه به اینکه در این بیماری قارچ به برگ ‌های جوان حمله می‌ کند و برگ ها باید برای میوه‌ های تازه تشکیل شده غذا تهیه کنند، ولی به سبب ریزش برگ ها و نرسیدن غذای به موقع و‌ کافی تقریبا ۵۰ الی ۸۰ درصد میوه ها نیز ریزش پیدا می ‌کنند. در سال های پر بارش خسارت این بیماری بیشتر نیز خواهد بود.

چرخه زندگی بیماری لب شتری هلو

قارچی که بر روی شاخه ها وجود دارد در اواخر فصل زمستان توسط باران به سطح جوانه های برگی درخت هلو منقل می‌ شود. در این حالت بیماری تکثیر پیدا می کند و هنگامی که فلس جوانه های برگی باز شدند، مقداری رطوبت در آنجا وجود دارد و قارچ به درون نفوذ می کند.

مدیریت

پیشگیری: کاشت ارقام مقاوم یا نیمه مقاوم

رعایت تراکم کاشت و کنترل علف هاي هرز

کنترل زراعی و بهداشت گیاهی:

انجام تغذیه مناسب

درختانی که با کودهای مناسب تغذیه نشده باشند و ضعیف شده باشند بیشتر می توانند تحت تاثیر قارچ بیماری قرار بگیرند و در صورت حمله ی این آفت، بسیار زودتر از درختان قویتر از پا در می آیند. رعایت اصول باغبانی با توجه به رقم و شرایط اقلیمی، جمع آوری و معدوم کردن اندام های آلوده،

هرس زمستانه براي از بین بردن جوانه ها و شاخه هاي آلوده و تهویه بهتر درخت می توانند در کنترل زراعی محصول نقش موثری ایفا کنند.

سمپاشی

توجه داشته باشید که در برخی سال ها  علایم این بیماری را با شدت بیشتری در باغ خود مشاهده می‌ کنید. در برخی سال ها علایم بیماری به صورت خفیف دیده می ‌شوند و در برخی سال ها حتی ممکن است علایم بیماری مشاهده نشود. دلیل این موضوع حساس بودن قارچ به شرایط محیطی می باشد.

این بیماری با اقدامات پیشگیرانه کنترل می شود. بنابراین اگر سال گذشته متوجه وجود این آفت در باغ خود شدید، حتما باید اقدامات پیشگیرانه را انجام دهید.

مراحل سمپاشی:

نوبت اول، در فصل پائیز پس از ریزش برگ ها.

نوبت دوم، در اواخر فصل زمستان پس از هرس زمستانه.

نوبت سوم، اوایل فصل بهار و قبل از تورم و باز شدن جوانه ها.

نوبت چهارم، پس از ریزش گلبرگ ها و تشکیل میوه.

جمع بندی

نهالستان پالیز بزرگترین و تخصصی ترین تولید کننده و عرضه کننده انواع نهال های مثمر و غیر مثمر در ایران  و خاورمیانه، مفتخر است که توانسته با کارشناسان متخصص حوزه کشاورزی با تولید نهال های پیوندی با کیفیت و پربازده و مقاوم در برابر آفات و بیماری ها همواره محصولات با کیفیتی را به باغداران عزیزمان اهدا کند. نهالستان پالیز، تولید کننده نسل جدید انواع ارقام نهال هلو، و نهال های میوه پیوندی و غیر پیوندی (بذری، ژنوتیپ برتر، خوشه ای) شناسنامه دار و مجوزدار، محصولات خود را به داخل و خارج از کشور صادر می نماید. شما عزیزان می‌توانید با تکیه بر اعتبار و تجربه‌ی ۵۰ ساله نهالستان پالیز در زمینه تولید نهال هلو تضمینی با کیفیت، محصول فراوانی را از نهال‌های خود برداشت نمایید.

وبسایت تخصصی نهالستان پالیز با ایجاد بستر خرید آنلاین و اینترنتی، نهال های خریداری شده را سر باغ و یا منزل تحویل بگیرند که کافیست با پر کردن فرم درخواست مشاوره منتظر تماس کارشناسان در اسرع وقت باشید.