گیلاس و آلبالو، میوه های خوش طعم و ملس بهار و تابستان هستند که قطعا باغداران خبره و باتجربه از احداث باغ و کاشت نهال آنها به عنوان یکی از گزینه های انتخابی در باغشان استقبال می نمایند.

دانستن بهترین نکات در کاشت نهال گیلاس و آلبالو، احتمال دوام وبیشتر شدن عمر اقتصادی گیاه را در هر اقلیمی و با هر شرایط آب و هوایی افزایش میدهد.

در اینجا روش صحیح کاشت نهال گیلاس و آلبالو به شما آموزش داده می شود. پس تا انتهای این مطلب همراه ما باشید.

بهترین زمان کاشت برای نهال گیلاس و آلبالو و زمان کاشت نهال گیلاس و آلبالو چه فصلی است؟

بطور کلی انتخاب بهترین زمان کاشت نهال گیلاس و آلبالو در مناطق گرم و معتدل، از نیمه های آبانماه تا اواخر دیماه است،زیرا در این زمان نهال ها در مرحله خواب زمستانی هستند. بهترین زمان کاشت نهال در مناطق سردسیرو کوهستانی، اواخر بهمن ماه تا انتهای اسفندماه است.

فاصله کاشت و الگوی کاشت  نهال گیلاس و آلبالو چقدر است؟

بهترین الگوی کاشت نهال گیلاس و آلبالو، مربعی و مستطیلی است. برای فاصله کاشت  ابعاد ۴ در ۴ یا ۵در ۵سانتی متر مناسبترین فاصله است. برای کاشت نهال گیلاس و آلبالو بهتر است به ازای هر 10 اصله نهال گیلاس که کاشته می شود، یک اصله نهال آلبالو کاشته شود. چاله های کاشت بهتر است به قطر  ۴۰ تا۵۰ سانتی متر و عمق ۶۰ تا ۷۰سانتی متر حفر شود.

در هنگام کاشت درخت  گیلاس و آلبالو،کوددهی چگونه انجام میشود؟

باغداران موظفند برای افزایش کیفیت خاک و گیرایی بهتر نهال گیلاس و آلبالو در خاک؛ یک فصل پیش از کاشت نهال گیلاس و آلبالو با توجه به نتایج آزمایش خاک؛ تمامی عناصر معدنی را به خاک بیافزایند. سپس با شخم زنی و ترکیب قسمت‌های مختلف خاک؛ خاکی قوی و یکدست به دست آورند. بنابراین در هنگام کاشت نهال گیلاس و آلبالو نیازی به کوددهی وجود ندارد. اسید هیومیک به افزایش ماده آلی خاک کمک میکند. و همچنین درختان ریشه دوانی بهتری خواهند داشت.

آیا عملیات هرس و سربرداری  نهال گیلاس و آلبالو در هنگام کاشت لازم است؟

در زمان کاشت نیازی به هرس نیست. فقط کافیست نهال گیلاس و آلبالو را از ارتفاع 40 سانتیمتری سربرداری نموده و برای پیشگیری از حمله آفات و قارچ ها، محل بریدگی را با چسب مخصوص باغبانی بپوشانید.

عملیات ضد عفونی(پرالیناژ)  نهال گیلاس و آلبالو چگونه انجام میشود؟

به منظور ضدعفونی ریشه نهال وهمچنین حفاظت وتحریک ریشه ها با هدف داشتن محصول مرغوب و با کیفیت بالا در درازمدت حتما از روش پرالیناژ استفاده نمایید.

برای تهیه محلول ضدعفونی کننده مخصوص نهال گیلاس و آلبالو ابتدا ۲۰۰ گرم قارچ کش(مثل بنومیل یا کاپتان) و ۵ کیلوگرم خاک رس و یک کیلو گرم کود دامی کاملا پوسیده و ۷۰ لیتر آب را مخلوط و کاملاً هم زده تامحلول لعابدارو چسبناک به دست آید. ریشه های نهال را در محلول پرالیناژ قرار دهیدوسپس نهال را از محلول خارج کرده و بکارید.

آبیاری نهال گیلاس و آلبالو پس از کاشت چگونه انجام میشود؟

اگر در مناطق گرم و معتدل هستید،یک هفته قبل از کاشت نهال هرروز آبیاری را انجام دهید تا خاک مرطوب باشد. بعد از کاشت نهال در مناطق گرم و خشک تا پایان فروردین ماه هفته ای یکبار آبیاری کافی است. از اردیبهشت ماه هفته ای دوبار واز نیمه مردادماه تا آخر شهریور هفته ای ۳ بار آبیاری نمایید.

اگر در مناطق سرد و خشک هستید،سه روز قبل از کاشت نهال آبیاری را انجام دهید تا رطوبت خاک حفظ شود.بعد از کاشت نهال در این مناطق تا نیمه اردیبهشت ماه هر ۱۵ روز یکبار آبیاری نمایید.از اواخر خردادماه تا نیمه مرداد هرهفته یک بار و از نیمه مرداد تا آخر شهریورماه هفته ای دوبار آبیاری نمایید.

اقدامات محافظتی  نهال گیلاس و آلبالو در زمان کاشت چگونه باید باشد؟

ریشه نهال ها باید هنگام حمل با پوشش مناسب مثلا گونی یا کنف مرطوب محافظت شود و پس از رسیدن به محل باغ ابتدا ریشه ها را ضدعفونی کرده وسپس طبق الگوی کاشت ادامه مراحل را انجام دهید.

محافظت از نهال  گیلاس و آلبالو

برای محافظت از درختهای گیلاس و آلبالو باید مراقب میزان آبیاری باشید تا ریشه های درخت براثردریافت آب زیادپوسیده نشوند.

همچنین مراقبت کنید تا نور مستقیم خورشیدحداقل به مدت ۸ ساعت در روز به همه ارقام درختان گیلاس و آلبالو برسدتا محصولی بی نظیر و بازارپسند داشته باشید.

 نهال گیلاس و آلبالو مرغوب چیست؟

منظور ازنهال گیلاس و آلبالو مرغوب یا نهال استاندارد، نهالی است که دارای مجوزهای قانونی مثل شناسنامه و گواهی سلامت باشد. پس ابتدا باید نهال گیلاس و آلبالو را تحت نظر مشاور انتخاب نماییدو در هنگام تحویل نهال از مسئول نهالستان برای شناسایی نوع رقم و اصالت نژاد و بهداشت نباتی تاییدیه لازم اخذ شود.برای آشنایی بیشتر و انتخاب دقیق و همچنین آگاهی از ویژگی‌های کلیه ارقام  نهال گیلاس و نهال آلبالو به بخش اطلاعات محصول مراجعه فرمایید.

جمع بندی

طعم بسیار خوش میوه گیلاس و آلبالو واستفاده آنها در صنایع  غذایی وپسندبازار صادراتی خصوصا به کشورهای همسایه، همچنین سازگاری آن با آب و هوای ایران، باعث شده تاکاشت نهال گیلاس و آلبالو، در بسیاری از مناطق کشور مورد توجه باغداران و کشاورزان باشد.

هنگام کاشت و مراقبت از درختان گیلاس و آلبالو،حتما نکات گفته شده را انجام دهید تا محصول مرغوب و با کیفیت بالا داشته باشید.

نهالستان مجوزدار پالیز نهال، بزرگترین نهالستان تخصصی در شمال غربی کشورمان است. پالیز نهال با بیش از نیم قرن سابقه دارای مجوزهای معتبر است . به شما پیشنهاد می کنیم برای خرید نهال استاندارد و مرغوب گیلاس و آلبالو با ما در نهالستان پالیز نهال (مرکز معتبر فروش  نهال گیلاس و آلبالو و دارای مجوز از موسسه ثبت گواهی نهال و بذر) تماس بگیرید.