خشک شدن ناگهانی درخت بادام و کاهش میزان گلدهی، یکی از مهمترین دغدغه های باغداران است و می‌تواند ریشه در علت های مختلف داشته باشد. هر دو، عامل مخرب درخت بادام هستند و اگر منشاء آنها بیماری‌های گیاهی باشد، می‌تواند به سرعت به سایر درختان سالم تر در باغ هم انتشار پیدا کند.

وقتی درختان بادام خشک شوند، بر روی گلدهی و تولید بادام تاثیر منفی می گذارد. همچنین کاهش گلدهی درختان بادام، میزان تولید محصول را به شدت کاهش می دهد. هر دو عامل، سوددهی و باردهی باغ بادام را در وضعیت بدی قرار می دهند.

لازم به ذکر است که بگوییم خشک شدن ناگهانی درخت بادام به یکباره اتفاق نمی افتد. اگر عامل حمله کننده به درختان بادام، موجودات زنده از جمله میکروارگانیسم ها، آفت ها، ویروس ها، قارچ ها و باکتری ها باشند ممکن است در مراحل اولیه ابتلای درخت به این عوامل، علائمی که مشاهده می کنید همراه با زردی برگ ها، سوختگی یا تاب خوردگی برگ باشد و اگر به موقع آن را تشخیص ندهید، برگ ها به تدریج خشک می شوند.

بیماری ها و آفت های درختان بادام، تنها به برگ ها حمله نمی‌کنند یا علائم آن روی برگ ها دیده نمی شوند؛ برخی از علائم بیماری می توانند ریشه درختان را درگیر خود کنند که در هر صورت به تدریج به کل درخت منتشر می شود، میزان گلدهی را کاهش می‌دهد و در نهایت درخت بادام خشک خواهد شد.

علت خشک شدن درخت بادام

علت خشک شدن درخت بادام ممکن است به عوامل مختلفی بازگردد. برخی از علل احتمالی شامل موارد زیر می‌شوند:

1- بیماری هایی که از خاک به درخت منتقل می شوند

یکی از مهمترین عواملی که باعث خشک شدن ناگهانی درختان بادام در باغ می شود، بیماری هایی است که منشاء آنها در خاک است و از طریق ریشه به درخت حمله می کنند. دو بیماری متداول با نام های بیماری پوسیدگی فیتوفتورایی ریشه و طوقه و Armillaria بیماری هایی هستند که تاج و ریشه بادام را مورد هدف قرار می دهند، بنابراین رشد درختان بادام ضعیف‌تر می‌شود، برگ ها به درستی رشد نمی کنند یا زودتر از زمان مقرر از درخت ریزش دارند. این بیماری ها باعث می شوند که شاخه های درخت ریزش پیدا کند و برگ درختان سریع تر زرد شود.

به طور کلی، پوسیدگی فیتوفتورایی ریشه و طوقه به پوسته داخلی و کامبیوم درخت حمله می کند. این عامل بیماری زا نوعی قارچ است که ریشه و تاج درخت را از بین می برد. آثاری که از این عوامل بیماری زا روی درخت مشاهده می کنید، پوسته های قهوه ای رنگ هستند. زمانی که خاک باغ اشباع از رطوبت باشد، این عوامل بیماری زا خطرناک تر خواهند بود. مثلاً در فصل زمستان، بارندگی شدید یا آبیاری نامناسب، احتمال حضور این بیماری ها بیشتر است.

2- خشک شدن درخت بادام ناشی از عامل باکتری اگروباکتریوم

دومین عامل مهم که خشک شدن درختان بادام را در پی دارد و عامل آن از خاک برمی خیزد، یک نوع باکتری با نام اگروباکتریوم Agrobacterium tumefaciens  می باشد. این باکتری، یک سری گال روی شاخه ها و تاج درخت تشکیل می دهد. همچنین روی ریشه هم ایجاد می شود. معمولاً این گال ها در اثر رشد باکتری در تاج ریشه زیرزمین شدت پیدا می کنند؛ نتیجه این تغییرات، زرد شدن برگ درخت بادام و در نهایت خشک شدن آنها است.

3- خشک شدن درخت بادام ناشی از قارچ ریشه (Armillaria mellea)

سومین دلیلی که برای خشک شدن درختان بادام به طور ناگهانی بررسی شده است، عاملی بیماری زا با منشاء قارچی است که با نام علمی Armillaria mellea  شناخته می شود. وقتی این عامل قارچی به ریشه درختان حمله کند، علائم قهوه ای تا سیاه رنگ را روی ریشه ها بر جای می گذارد. به تدریج این بیماری کل درخت را در بر می گیرد و برگ درختان زرد می شود.

4- خشک شدن ناگهانی درخت بادام در اثر بیماری شانکر باکتری

چهارمین علت مهم که باعث خشک شدن درختان بادام می شود، یک بیماری شناخته شده به نام شانکر باکتری است. این بیماری زمانی روی درختان بادام تشکیل می شود که میزان کلسیم و عضلات موجود در خاک درختان کاهش پیدا کند و گیاه با کمبود عناصر مغذی مواجه شود. بیماری شانکر باکتری در ابتدا باعث پژمرده شدن برگ ها شده، در نهایت، برگ ها زرد می شوند و نتیجه این تغییرات خشک شدن درختان بادام است.

5- حمله آفت های مختلف به درختان بادام

پنجمین و آخرین گزینه ای که باعث خشک شدن درختان بادام می شود و عامل آن نه باکتری است نه ویروس،  در اثر حمله آفت ها و جانداران موذی به باغ بادام است. مثلاً جانوران جونده مانند موش علفزار می تواند وارد باغ بادام شود؛ پوست درختان را بجود یا به ریشه های کم عمق حمله کند. آسیب به ریشه ها می تواند موجب برگ زرد شدن برگ درختان شود و در نهایت درخت بادام خشک خواهد شد.

علت کاهش گلدهی درخت بادام

اکنون که می دانید علت خشک شدن ناگهانی درختان بادام چیست، شاید بهتر باشد درباره این موضوع هم صحبت کنیم که علت کاهش گلدهی درخت بادام چیست؟

همانند دلایلی که در فوق به آن اشاره کردیم در این مورد هم یک سری عوامل دخیل هستند. مثلاً گرده افشانی به درستی انجام نمی‌گیرد، بنابراین گل ها روی درخت تشکیل نمی شوند. یک سری عوامل بیماری زا درخت بادام را تهدید می‌کند، پس می‌تواند بر روی رشد شکوفه ها و گل ها اثر منفی بگذارد.

عوامل دیگر شامل شرایط نامناسب خاک هستند. کمبود عناصر مغذی که در میزان گلدهی درختان تاثیر دارد، در هر دوره می تواند بر روی تولید شکوفه های درخت بادام اثر بگذارد.

هر کدام از ارقام درختان بادام، بسته به ویژگی هایی که دارد پس از 3 یا 4 سال میوه تولید می کند. در هر هکتار ازهر ارقام بادام می توانید تا حداکثر 2 تن بادام مرغوب برداشت کنید، اما با تحقیقاتی که درباره نهال بادام اصلاح شده انجام گرفته، این میزان باردهی می تواند حداقل تا دو برابر افزایش پیدا کند. تمام اینها در صورتی محقق می شوند که عوامل مختل کننده رشد درختان بادام و میزان گلدهی آن‌ها را از بین ببرید.

چهار عامل در کاهش گلدهی درختان بادام

1-وقتی گرده افشانی به درستی صورت نگیرد

همه ما می دانیم که برای تشکیل گل روی درختان بادام، باید گرده افشانی کامل و صحیح انجام گیرد. زنبورها عمل گرده افشانی را انجام می دهند. اگر درختان بادام در یک منطقه نتوانند گرده افشانی را انجام دهند و درخت مولد نتوانند این فرایند را به درستی پایان دهد، گلدهی درختان بادام کاهش پیدا می کند.

2-بیماری های درخت بادام، گلدهی را کاهش می دهند

آفت ها و بیماری های گیاهی هر دو منشاء موجودات زنده دارند و بر روی درختان بادام اثر منفی خواهد گذاشت. برخی آفت های گیاهی از جمله کنه های عنکبوتی، مورچه های قرمز مهاجم و کرم های جنگلی به درخت بادام حمله می کنند و گلدهی را کاهش می دهند.

3-شرایط اقلیمی و آب و هوایی بر روی گلدهی تاثیر دارد

به دنبال عوامل فوق، یکی دیگر از مهمترین دلایلی که موجب کاهش گلدهی درختان بادام می شود، تغییرات آب و هوای منطقه است. رطوبت زیاد در خاک، بارندگی‌های شدید، توسعه بیماری ها و آفت ها در اثر کاهش و افزایش دمای هوا از جمله این عوامل مهم هستند.

4-تغییرات شرایط خاک گلدهی را تحت تاثیر قرار می دهد

ریشه درختان بادام، آب و مواد مغذی را جذب می کند و به اندام های گیاه می رساند. حال تصور کنید شرایط خاک مساعد نباشد؛ رشد ریشه ضعیف باشد؛ و مواد مغذی در خاک موجود نباشند؛ تنها وضعیتی که رخ می دهد این است که درختان بادام در هر ماه، ضعیف و ضعیف تر می شوند و نتیجه این شرایط این است که  برگ درختان زرد تر می شود؛ ممکن است خشک شوند و مقاومت آنها در برابر عوامل بیماری زا و حمله آفات کاهش پیدا می کند.

از طرف دیگر، تغییرات شدید در شرایط خاک درختان بادام بر روی گلدهی تاثیر منفی دارد. هرگونه تنش شوری در خاک، افزایش رطوبت، یا کاهش آب در دسترس ریشه، به شدت بر روی گلدهی تاثیر خواهد گذاشت؛ به این دلیل که نوعی استرس را به گیاه تحمیل می کند.

جمع بندی

شرایط رشد و مراقبت از انواع درختان بادام از ارقام مختلف، متفاوت است. اگر می خواهید نهال بادام بخرید، قبل از این کار بهتر است تمام برنامه های مراقبت از نهال ها و درختان در سال های آینده را برای خود معین کنید.

نهالستان پالیز به عنوان یکی از معتبرترین نهالستان های کشور، نهال بادام با کیفیت را برای کاشت و تولید آجیل خوشمزه ارائه می دهد. به راحتی می توانید از کارشناسان این مجموعه کمک بگیرید و بهترین نهال های بادام را بخرید و در سال های آینده شاهد افزایش بهره وری و سودآوری باغ خود باشید. نهال های بادام در این مجموعه شناسنامه دار و مجوزدار هستند و در نهایت کیفیت و سلامت به شما تحویل داده می شوند.