بیماری زنگ درختان میوه هسته دار یکی از بیماريهاي شایع به خصوص در نواحی گرم و مرطوب میباشد. این بیماری گسترش جهانی دارد و در سالهاي اخیر در سطح وسیعی روي درختان میوه هسته دار شایع شده است. درختان بادام نیز در برابر بیماری زنگ زدگی بسیار حساسیت دارند.

شیوع این بیماري نامنظم بوده و به میزان بارندگی و دما در فصل رویشـی وابسـته اسـت. خسـارت وارده توسط این بیماری زمانی  چشمگیر میشود که میزان بارندگی در فصل بهار بیشتراز 75 میلیمتر باشد.

زمانیکه بیماری زنگ بادام همه گیر شد مقـدار میوه خشک بدست آمده از باغ تا 33 درصد کاهش میابد.

در این مطلب قصد داریم تا بیماری زنگ بادام را شناسایی نموده و با روش‌های مبارزه با آگاه شویم.

علایم بیماری زنگ بادام

علائم بیماری زنگ بادام روي همه درختان میوه هسته دار یکسان است. و علائم این بیماری روی برگها و میوه‌ها نمایان میشود.

  • برگ

در ابتدا روی برگها لکه‌های مایل به زرد دیده میشود. رفته رفته با گسترش بیماری زیر برگ و روی لکه‌ها به رنگ نارنجی درمیایند. و در نهایت هم محل لکه سقوط نموده و سوراخ شدگی برگ مشاهده میشود. ریزش برگ‌ در اثر ابتلا به این بیماری شایع است. از آنجایی که برگها کارخانه غذاسازی درخت به حساب میایند. وقتی سطح برگ ‌کم شود در عملیات غذاسازی درختان اختلال ایجاد میشود. در نتیجه بـارآوري در سال بعد کمتر می‌شود.

  • میوه

روی میوه‌های بادام لکه‌های سبز آبگز دیده میشود. که کم کم محل لکه به صورت فرورفته درمیاید. این مورد باعث کاهش بازار پسندی میوه خواهد شد.

کنترل بیماری زنگ بادام

استفاده از ارقـام مقـاوم و کنترل شمیایی راهکارهاي کنترل بیماری زنگ بادام به حساب مـیاید.

انجام اقدامات بهداشتی باغ در فصل پاییز ضروری است. همچنین کلیه برگ و میوه‌ها را از کف باغ جمع آوری نمایید.

پیشگیری و کنترل شیمیایی این بیماری در دو مرحله انجام میشود:

  • سمپاشی قبل از وقوع بیماری
  • سمپاشی بعد از وقوع بیماری

پیش از وقوع بیماری باید از قارچ کش‌های سطحی استفاده کنید. سم‌هایی که در بافت نفوذ نمیکنند و به صورت یک لایه محافظتی  از بافت‌ها مراقبت میکنند. لازم به ذکر است پس از رشد برگ‌های تازه باید مجددا با استفاده از قارچ کش؛ برگ‌ها را سمپاشی نمایید.

پس از ایجاد بیماری نیز ‌باید از قارچکش‌های ترنس لامینار استفاده کنید. این قارچ کش‌ها به داخل بافت نفوذ میکنند و قارچ را مهار خواهند نمود.

سمپاشی درختان به این ترتیب انجام میشود:

  • مرحله اول 5 هفته پس از ریزش گلبرگ ها
  • مرحله دوم 10 هفته پس از ریزش گلبرگ ها

با استفاده از سم سولفور و توپسین اقدام به سمپاشی درختان نمایید.

جمع بندی

پیشگیری از ابتلای درختان به بیماری زنگ بادام از درمان آن بسیار آسانتر بوده و هزینه‌های کمتری به همراه خواهد داشت. از آنجایی که بیماری زنگ بادام به سرعت شیوع پیدا میکند باید به محض مشاهده؛ اقدامات کنترلی را آغاز نمایید.

نهالستان پالیز با مدیریت جناب اقای سعید قاسمی بزرگترین مرکز تخصصی اصلاح و پرورش انواع ارقام نهال بادام با استفاده از تیم متخصص و دانش روز باغداری کلیه ارقام نهال بادام مناسب برای کاشت در سرتاسر شهرهای کشور را تولید و عرضه مینماید.

جهت خرید نهال بادام و سفارش انواع ارقام پیوندی نهال بادام مقاوم در برابر بیماری زنگ، می توانید درخواست مشاوره را پر کنید تا همکاران ما در اسرع وقت با شما در تماس باشند. همچنین میتوانید با شماره های 09144501007 و 09144501008 در تماس باشید.