درختان گلابی از طریق نور خورشید و همچنین تغذیه مناسب انرژی مورد نیاز برای رشد درخت را فراهم میکنند. این انرژی در بین تمامی شاخه و برگ و میوه تقسیم میشود. از این رو میتوان نتیجه گرفت؛ هرچه شاخه و برگ درخت بیشتر باشد؛ انرژی کمتری به میوه میرسد. یعنی در درختان دارای رشد زیاد؛ میزان محصول دهی کاهش میابد. از این رو باغداران حرفه ای به روش‌های مناسب؛ درختان گلابی خود را هرس میکنند.

هرس درخت گلابی

هرس درخت گلابی معمولا در تمامی فصول و به دو روش اصلی انجام میشود :

هرس فرم : پیش از هرس فرم درخت گلابی، باید شکل مورد نظر خود را برای درخت انتخاب کنید. نهال گلابی اغلب به اشکال گرد؛ پهن؛ پاکوتاه یا پا بلند تربیت میشوند. در این بین؛ اغلب باغداران درختان گلابی خود را به فرم دوکی، بادبزنی با شاخه‌های عمودی؛ بادبزنی با شاخه‌های افقی؛ جامی و… هرس میکنند.

هرس باردهی : در اوایل ماه فروردین پیش از آنکه رشد درختان و گلدهی آنها آغاز شود. لازم است تا درختان را هرس کنیم. در این هرس شاخه‌های مرده و ناسالم؛ پاجوش‌ها و… را هرس نموده، تا انرژی تولید شده توسط درخت هدر نرود. و همچنین نور خورشید به راحتی به تمامی شاخه‌های بارده بتابد. یک باغدار حرفه ای باید بداند حذف کدام شاخه‌ها به عملیات باردهی درخت خسارتی وارد نمیسازد.

انواع شاخه‌ها در درخت گلابی

به طور کلی شاخه‌های درخت گلابی به دسته‌های زیر تقسیم میشوند

کورسون : به شاخه‌های فرعی که روی آنها انشعابات کوتاهی وجود دارد و میوه‌ها روی آنها تشکیل میشوند، گفته میشود.

میخچه : به شاخه‌های کوتاه که یک جوانه دارند گفته میشود. میوه‌ها برروی میخچه ایجاد میشوند. از این رو توصیه میکنیم در هرس، میخچه را حفظ نموده و آنها را بیشتر کنید. میخچه‌ها بین 1 تا 3 سانتی متر هستند.

لامبورد : میخچه‌ها زمانی که مسن میشوند شکل مخروطی به خود میگیرند و طول آنها به 3 تا 10 سانتی متر میرسد. در این زمان به آنها لامبورد گفته میشود. اغلب اوقات برروی لامبورد‌ها مجددا میخچه به وجود میاید.

برندی یا شاخک : به شاخه‌های کوچک و باریک و خم شده برندی گفته میشود. این شاخه‌ها 20 سانتیمتر طول دارند. و در انتهای آنها جوانه‌های گل قرار میگیرند. برندی دارای 2 نوع تاج دار و ساده میباشد.

نرک یا گورمان : به شاخه‌هایی گفته میشود که قدرت رشد بالایی دارند. این شاخه‌ها به میوه اجازه رشد برروی خودشان را نمیدهند.

شاخه : جوانه‌های فعال شده که در مجاورت چوب قرار دارند در شرایط مناسب شروع به تولید برگ و جوانه‌های ثانویه میکنند. این جوانه‌ها در فصل پاییز و پس از ریزش برگ‌ها به شاخه تبدیل میشوند. شاخه‌ها اندام‌های قوی هستند که اغلب در بالای نقطه فشردگی و چین و چروک دار بورن شاخه قرار میگیرند. برای آنکه شاخه‌ها فعال شوند باید آنها را از چند میلیمتر بالاتر از محل اتصال جوانه ببریم.

جوانه چوب : این جوانه‌ها به طور جانبی برروی شاخه قرار میگیرند. جوانه‌های چوب اغلب در انتهای لامبورد و برندی تشکیل میشوند. شکل آنها معمولا کروی و بیضی متورم است. در شرایط مناسب این جوانه‌ها به گل و میوه تبدیل میشوند.

بورس : پس از جداسازی میوه از درخت محل اتصال آن‌ها متورم و گوشتی میشود. و روی آن لامبورد یا برندی تشکیل خواهد شد. این اندام برای درخت مفید است و باید حفظ شود. نام دیگر آن بورس است.

چگونه باید کورسون را به اندام بارده تبدیل نمود؟

  • در سال اول سه جوانه خواب را روی شاخه نگه داشته و از بالای جوانه؛ شاخه را میبریم.
  • در سال دوم از شاخه ای که در ادامه شاخه سال پیش رشد نموده؛ 1 جوانه نگه داشته و بقیه را میبریم.
  • در سال سوم برای فعال شدن میخچه‌های سال پیش باید شاخه را از بالای میخچه بیرونی قطع کنید.

به این ترتیب میخچه از سال سوم به بعد فعال میشود.

روش هرس درخت گلابی

  • هرس در سال اول : در سال اول کاشت روی یک شاخه بلند در فصل زمستان 3 جوانه را انتخاب نموده و شاخه را از بالای جوانه سوم ببرید.
  • هرس در سال دوم : برروی شاخه، پایین ترین جوانه تبدیل به میخچه میشود. دومین جوانه، شاخه کوتاه یا کورسون است. جوانه سوم تبدیل به شاخه میشود. برروی شاخه 2 جوانه نگه داشته و از بالای جوانه دوم شاخه را ببرید.
  • هرس در سال سوم : میخچه در سال گذشته، امسال تبدیل به لامبورد میشود. کورسون نیز تبدیل به کورسون تاجدار میشود. شاخه ای که از جوانه انتهایی به وجود میاید را از بالای کورسون ببرید. لامبورد و کورسون از همان سال بارده میشوند.
  • هرس در سال چهارم : کورسون که در سال سوم بار داده است را از پاشنه و کنار لامبورد ببرید. تا روی بورس سال پیش میخچه و لامبورد فعال شود.

روش هرس درخت گلابی در مناطقی که زمستان‌های سخت ندارند؛ در فصل پاییز و در سایر مناطق در فصل زمستان انجام شود.

به طور کلی درخت گلابی را در تمامی فصول بهار؛ تابستان؛ پاییز و زمستان هرس میشوند. پس از هرس درختان برای جلوگیری از تجمع آفات و بیماری‌ها، برروی محل برش چسب مخصوص باغبانی بزنید.

هرس درختان گلابی از سال پنجم به بعد.

از سال پنجم به بعد فرم کلی درخت شکل گرفته است. از این سال به بعد فقط شاخه های اضافه و پاجوش ها و اندام های بیمار درختان را میبریم. تا انرژی تولید شده توسط ریشه در سایر بافت های درخت تقسیم شود. هرس باردهی به روش اعلام شده در فصل زمستان برروی درختان انجام خواهد شد.

روش انجام هرس تابستانه درخت گلابی

هرس تابستانه یا هرس سبز درختان گلابی مکمل هرس زمستانه است. با این هرس باردهی درخت تنظیم میشود. این هرس به خصوص در درختان پاکوتاه لازم است. هرس تابستانه درخت گلابی از آغاز فصل رویش شروع شده و تا پایان فصل رویش ادامه خواهد داشت.

مراحل هرس تابستانه درخت گلابی

  • در آغاز فصل رشد؛ جوانه‌های انتهایی که بین 5 تا 8 سانتی متر طول دارند را به نسبت یک دوم و یا یک سوم ببرید.
  • جوانه‌های جانبی و شاخه‌های ثانویه را که از محور جوانه‌های برگ رشد میکنند؛ از برگ سوم یا چهارم ببرید.

عملیات هرس را زمانی آغاز کنید که قطر شاخه به اندازه یک مداد شود. این هرس از اواسط ماه خرداد شروع میشود.

نتیجه گیری

انجام صحیح عملیات هرس؛ نیاز به شناخت کافی از درخت گلابی و همچنین تجربه و تخصص کافی دارد. چرا که اگر این عملیات به درستی انجام نشود، ممکن است اندام‌های بارده درخت از بین رفته و برروی محصول دهی سال درختان خسارات جدی وارد نماید.شما باغداران محترم میتوانید کلیه سوالات خود را درباره نحوه هرس درخت گلابی و یا سایر ارقام میوه؛ از متخصصین ما در نهالستان پالیز جویا شوید.

نهالستان پالیز مرکز رسمی تولید و عرضه انواع ارقام نهال گلابی در سرتاسر کشور میباشد. این مرکز دارای گواهینامه معتبر؛ شناسنامه رسمی و تاییدیه از جهاد کشاورزی؛ مجوز از موسسه ثبت نهال و بذر میباشد.

برای کسب اطلاعات بیشتر درباره نحوه کاشت و پرورش؛ آبیاری و کوددهی درختان گلابی؛ سایر مقالات ما را در سایت پالیز دنبال کنید.