Rate this post

سن‌های بدبو‌ با نام علمی “Lygus sp” بیشتر بر روی حبوبات خسارت وارد می‌کنند اما در سالهای اخیر درختان میوه را نیز مورد حمله قرار داده اند. این آفت بیشتر به هلو، زردآلو، توت فرنگی و حبوبات حمله می کنند.

این آفت در دسته حشرات دارای قطعات دهانی مکنده قرار می گیرد. این حشرات در صورتی که در شرایط خطرناک قرار بگیرند بوی بدی از خود ساطع می کنند تا شکارچیان را از خودشان دور کنند و به همین دلیل به آن‌ها “سن های بدبو” گفته می‌شود. این آفت بین درختان مختلف جابجا می شود و از تمام قسمتهای گیاه تغذیه می کند. درختان هلو هر ساله مورد حمله سن‌های بدبو قرار می‌گیرند و خسارت می بینند. این آفت تاثیر چندانی بر عملکرد گیاه وارد نمی کند مگر اینکه تعداد آن‌ها زیاد باشد.

علایم

مدت کوتاهی بعد از فصل شکوفه دهی، سن ها با استفاده از قطعات دهانی خودشان پوست هلو را سوراخ می کنند و از محل نیش ایجاد شده، به روی پوست بیرونی صمغ تراوش می‌کنند. همچنین باعث بروز نقاط تیره رنگ کوچک بر روی سطح ‌میوه می شوند.

خسارت

سن‌ها از قطعات دهانیشان برای سوراخ کردن برگها، ساقه‌ها و میوه ها و همچنین مکیدن شیره گیاهی استفاده می‌کنند.

زخم های ناشی از تغذیه سن ها با آلودگی قارچی همراه است. چرا که سن ها بین میزبانهای مختلف جابجا می شوند و درنتیجه امکان دارد قارچ به سایر درختان نیز منتقل شود.

سیکل زندگی

سن های بد بو تعداد نسل زیادی در سال ایجاد می کنند. آنها زمستان را به صورت حشره کامل در زیر برگهای ریخته شده در کف باغ، ترک های پوست درخت و یا هر جای دیگری که پناهگاه باشد سپری می کنند. در اوایل فصل بهار در جوانه های در حال ظهور درختان و درختچه ها قرار می گیرند و سپس به سمت علف های هرز یا سایر درختان مهاجرت می کنند و با انجام عمل جفتگیری، ماده ها تخم های خود را داخل ساقه، برگ یا جوانه های این گیاهان قرار می دهند.

این سن‌ها در اوایل فصل بهار به میوه ها خسارت وارد می کنند و سپس به یک شکارچی مهار علیه شته ها و دیگر موجودات ریز تبدیل می‌شوند. این سن ها از سایر آفات تغذیه می کنند و می توانند یک کنترل بیولوژیکی در باغ اعمال کنند.

کنترل

با توجه به اینکه سن ها بر روی میزبان های مختلفی قرار می گیرند و علف های هرز یکی از میزبان های این آفت به شمار می رود، بنابراین کنترل علف‌های هرز از طریق عملیات زراعی و استفاده از علف‌کش های انتخابی به کشاورزان توصیه می شود. این کار به کاهش جمعیت سن ها کمک می‌کند.

  • بازدید مرتب باغ و ردیابی آفت
  • استفاده از کارت‌های چسپنده زرد و سفید به عنوان تله : چند کارت را در فاصله ۱ تا ۲ متری از زمین روی درخت نصب شود.
  • در زمان افزایش جمعیت سن‌ها از حشره کش استفاده شود.

نکته : اگر باغ در مجاورت محصول یونجه قرار دارد، پس از برداشت یونجه باید از حشره کش ها به صورت مرزی استفاده شود.

جمع بندی

اگر تصمیم به خرید نهال هلو و نهال شلیل گرفته اید نهالستان پالیز با تولید و فروش نهال هلو و شلیل با کیفیت بالا آماده همکاری با شما می باشد. قابل ذکر است قیمت این نهال ها در این نهالستان چون به صورت خرید مستقیم از نهالستان می باشد و واسطه حذف گردیده است مناسب می باشد.

مشاوران و متخصصان گیاه شناسی پالیز گردو آماده پاسخگویی به مخاطبان در زمینه های خرید نهال به صورت حضوری و غیر حضوری،مشاوره احداث باغ،آبیاری، کوددهی، آفت زدایی، درمان بیماری های گیاهی، بستر سازی، اصلاح خاک و سایر موارد مرتبط، می باشند. با ما در ارتباط باشید.