بیماری‌ها و آفات به اکثر ارقام میوه حمله نموده و باعث بروز آسیب به محصول دهی آنها شده و حتی میتوانند باعث مرگ درختان بشوند. بیماری شانکر سیتوسپورایی یک بیماری قارچی است که در شرایط رطوبت و رسیدگی نامناسب به درختان میوه حمله میکند. این بیماری در اکثر نقاط کشور وجود دارد و به تمامی ارقام درختان نیز حمله میکند. برای شناسایی و پیشگیری و مبارزه با بیماری قارچ شانکر سیتوسپورایی با ما تا انتهای این مطلب همراه باشید.

مبارزه با بیماری شانکر سیتوسپورایی

بیماری شانکر سیتوسپورایی یک بیماری قارچی است که به اکثر ارقام درخت میوه حمله میکند. وجود این قارچ باعث از بین رفتن چوب‌های بارور میشود. به این ترتیب پتانسیل عملکرد درخت را کاهش داده و در مواقع شدیدتر باعث مرگ درختان میوه خواهد شد.

میزبان اصلی این قارچ درختان تحت تنش هستند. در درختانی که در شرایط رطوبت قرار دارند از طریق زخم وارد پوست درخت شده و در آنجا رشد میکند. تمامی بخش‌های درخت که دارای زخم‌هایی همچون آفتاب سوختگی، محل نیش حشرات و یا محل هرس درختان هستند؛ ممکن است محلی برای ورود قارچ به درخت بشوند. زمانیکه قارچ وارد درختان میشود، در اطراف شاخه کمربندی را ایجاد میکند. در این مرحله باید به فکر مبارزه با بیماری شانکر سیتوسپورایی باشیم.. در غیر اینصورت بیماری پیشرفت نموده و به سمت تنه اصلی میرود. و سایر اندام‌های درخت را نیز درگیر مینماید.

علائم بیماری شانکر سیتوسپورایی

مهم ترین علائم بیماری شانکر سیتوسپورایی ایجاد شانکرهای تیره رنگ و فرورفته برروی شاخه‌ها و تنه درخت میباشد. برگ‌های بالای شانکر خشک شده و به همان صورت روی درخت باقی میمانند. در محل آلودگی پوسته درخت دچار جوش‌های ریز سیاه خواهد بود. در شرایط رطوبت توده‌های نارنجی رنگ و بلندی از این جوش‌ها خارج میشود. این توده‌ها درواقع ‌هاگ‌های قارچ هستند. که به سرعت پخش میشوند.

پیشگیری بیماری قارچ شانکر سیتوسپورایی

پشگیری بیماری قارچ شانکر سیتوسپورایی در باغ‌هایی با مدیریت مناسب، آب کافی و آبیاری به روش مناسب و منظم و نیتروژن کافی؛ با تعادل غذایی بهتر، کمتر شاهد بروز این بیماری قارچی در درختان میوه خواهیم بود.

برای کنترل و مبارزه با بیماری قارچ شانکر سیتوسپورایی ابتدا باید شاخه‌های آلوده را شناسایی نموده و از چند سانتیمتر پایین تر از قارچ شاخه را هرس کنید. بهتر است عملیات بریدن بخش‌های آلوده در فصل رشد درختان انجام شود. در زمانیکه هنوز برگ‌های کافی برای شناسایی بخش‌های آلوده وجود دارد. این برگها یا درحال زوال بوده و یا به طور کلی خشک شده اند. پس از بریدن بخش‌های آلوده در فصل تابستان؛ محل زخم را تا 30 روز خشک نگه دارید. محل زخم را به قارچ کش توبسین آغشته کنید. بعد از هرس و بارندگی باید مجددا از قارچ کش استفاده کنید.

جمع بندی

یکی از بیماری‌های خطرناک در درختان گردو و سایر ارقام میوه؛ بیماری قارچ شانکر سیتوسپورایی است. این بیماری میتواند باعث کاهش محصول دهی درخت شده و در شرایط پیشرفته باعث مرگ درختان میوه خواهد شد. در ابتدا لازم است با تشخیص به موقع بیماری به مبارزه و پیشگیری از ابتلا به بیماری بپردازیم. برای تشخیص بیماری و یا مشاوره با کارشناسان گیاهپزشکی ما میتوانید همه روزه با ما در دفتر مرکزی نهالستان پالیز در ارتباط باشید.

نهالستان پالیز بزرگترین مرکز فروش نهال گردو در شمال غربی کشورمان است. این مرکز دارای کلیه مدارک رسمی و معتبر از سوی جهاد کشاورزی میباشد. و به همراه کلیه ارقام نهال میوه کارت گارانتی معتبر 2 ساله؛ کارت سلامت؛ گواهی عاری از آفات و کارت قرنطینه ارسال میکند.

برای ارتباط با مشاوران ما و یا کسب اطلاع از قیمت نهال گردو؛ و خرید نهال گردو با ما به صورت آنلاین؛ تلفنی و حضوری در ارتباط باشید.