بیماری آنتراکنوز گردو یکی از جدی ترین و شایع ترین بیماری‌های درخت گردو است. که در سرتاسر دنیا خسارات کمی و کیفی زیادی به درختان وارد نموده است. این بیماری با حمله به میوه و برگ‌ها و سایر بافت‌های درخت باعث بروز آسیب در درختان شده و باردهی درخت را تا سالها تحت تاثیر قرار میدهد. از این رو با مشاهده علائم اولیه بیماری، به سرعت باید با این بیماری مقابله نمایید. در این مطلب قصد داریم تا به معرفی کامل بیماری آنتراکنوز و روش مقابله با آن بپردازیم. پس با ما همراه باشید.

چرا بیماری آنتراکنوز یکی از خطرناک ترین بیماری‌های درخت گردو به حساب میاید؟

بیماری آنتراکنوز یکی از بیماری های قارچی در درختان گردو است. و دما و رطوبت از مهم ترین عوامل ایجاد کننده این بیماری به حساب میایند. آنتراکنوز به خصوص در نواحی با آب وهوای مرطوب به سرعت منتشر میشود. این بیماری خسارات جبران ناپذیری را به خصوص به درختان گردو وارد میسازد. ریزش برگ‌ها و ضعیف شدن درختان و کاهش سرعت رشد درخت و کاهش کیفیت مغز میوه از مهم ترین خسارات این بیماری به حساب میاید. آنتراکنوز در برگ‌ها زمستان گذرانی نموده و همچنین به داخل میوه نیز نفوذ میکند و در شرایط رطوبت در فصل بهار؛ بیماری منتشر میشود.

نکته مهم : در صورت ابتلای درخت گردو به آنتراکتوز و همچنین بیماری بلایت گردو؛ در این درختان بیماری به نام لکه برگی قارچی را ایجاد میکند.

علائم بیماری آنتراکنوز گردو

علائم بیماری آنتراکنوز گردو در تمام بخش‌های هوایی درخت ظاهر میشود. از مهم ترین علائم شناخت این بیماری؛ ایجاد لکه‌های خاکستری نا منظم با حاشیه و یا بدون حاشیه قرمز تیره مایل به قهوه ای در اطراف آن است. این بیماری باعث زردی کامل برگ‌ها شده و همچنین حاشیه برگ‌ها به صورت تیره خواهند شد. آنتراکنوز، برگ و دمبرگ؛ سرشاخه و میوه‌های جوان را تحت تاثیر قرار میدهد. و باعث تلف شدن مواد فتوسنتزی و ریزش برگ‌های نابالغ و ریزش زودرس برگ‌ها و کاهش رشد و ضعف درخت خواهد شد.

آلودگی اول فصل و ظهور زود هنگام این بیماری باعث ریزش برگ‌ها و همچنین باعث ریزش میوه‌های نارس خواهد شد. که به تبع آن؛ درختان ضعیف شده و سرعت رشد آنها کاهش میابد.

زمانیکه بیماری در اواسط فصل بروز پیدا میکند. مغز میوه چروکیده شده و کیفیت خود را از داده و بد رنگ میشود. وجود این بیماری میتواند باعث کاهش محصول سال بعد نیز بشود.

جلوگیری بیماری آنتراکنوز گردو

با توجه به اینکه بیماری آنتراکتور در فصل زمستان در برگ‌ها قرار میگیرد. از اقدامات جلوگیری بیماری آنتراکنوز گردو  در فصل زمستان معدوم سازی برگ‌ها و میوه‌های آلوده است. میوه و برگ‌های آلوده را از باغ خارج نموده و بسوزانید. نباید اجازه بدهید میوه ای از سال گذشته برروی درخت باقی بماند. با اینکار تلقیح اولیه بیماری را کاهش داده و از شیوع این بیماری پیشگیری خواهیم نمود.

آبیاری منظم و تقویت درختان و استفاده از ازت میتواند باعث کاهش بیماری آنتراکنوز شود. در فصل بهار و در ناحیه ریشه به صورت سرک در محل سایه انداز درخت از ازت استفاده نمایید. (280 کیلوگرم ازت در هکتار)

کنترل بیماری آنتراکنوز گردو

کنترل بیماری آنتراکنوز گردو نیازمند انجام برخی از اقدامات زراعی است. اولین زمان سمپاشی مهم ترین زمان است که باید به دقت انتخاب شود. در فصل بهار و زمانیکه برگ‌ها به نصف اندازه نهایی خود رسیدند؛ اقدام به سمپاشی درختان نمایید. مراحل بعدی سمپاشی به صورت 2 هفته یکبار انجام میشود. 3 مرحله سمپاشی برای از بین بردن کامل بیماری مناسب است.

جمع بندی

با آگاهی از علائم ظاهری و خسارات هر بیماری میتوانید به سرعت به مقابله با آن پرداخته و از بروز خسارات بیشتر پیشگیری کنید. در این مطلب به معرفی کامل بیماری آنتراکنوز پرداختیم. برای کسب اطلاعات بیشتر و یا مشاوره با کارشناسان گیاهشناسی ما در نهالستان پالیز شما باغداران عزیز میتوانید به صورت تلفنی؛ آنلاین و یا حضوری با ما در ارتباط باشید.

نهالستان پالیز بزرگترین و معتبرترین مرکز رسمی فروش نهال گردو در شمال غرب کشورمان است. این مرکز با بهره گیری از دانش تخصصی و همچنین کارشناسان خبره اقدام به تولید و پرورش و فروش بهترین ارقام نهال گردو برای کاشت در سرتاسر نقاط کشورمان نموده است. برای خرید نهال گردو و یا اطلاع از قیمت نهال گردو با ما تماس بگیرید.