بیماری لکه غربالی علاوه بر درخت بادام به سایر درختان هسته دار همچون آلبالو؛ گیلاس؛ زردآلو و هلو و شلیل نیز حمله نموده و بیشترین خسارت مادی را به درختان وارد میسازد. از دلایل اهمیت این بیماری، درصد بالای خسارت و شیوع سریع در باغ است. از این رو به سرعت باید بیماری لکه غربالی را شناخته و با آن مبارزه نماییم. با ما همراه باشید تا مهم ترین روش های شناسایی و مبارزه با بیماری لکه غربالی را مورد بررسی قرار دهیم.

چرا باید به سرعت با بیماری لکه غربالی مبارزه کنیم؟

لکه غربالی یکی از خسارت زا ترین بیماری های قارچی برروی درختان هسته دار مثل شلیل، هلو، زردآلو، گیلاس، آلبالو، گوجه و بادام است. این بیماری در حالت کلی باعث ضعیف شدن درختان آلوده و کاهش کمیت و کیفیت محصول نتنها در ایران؛ بلکه در تمام دنیا میشود. در این مطلب قصد داریم تا بیماری لکه غربالی را به صورت ویژه برروی درختان بادام بررسی نماییم.

علائم لکه غربالی

علائم لکه غربالی ایجاد لکه های غربالی برروی درخت است. این لکه ها باعث ایجاد زخم هایی روی برگ، میوه ها، گل ها و شاخه های جوان میشوند. مشخصه بارز این بیماری وجود لکه های غربالی برروی برگ ها میباشد. این بیماری همچنین باعث ایجاد میوه های چوب پنبه ای؛ کوچک و همچنین زخمی میشود. از زخم های ایجاد شده توسط این بیماری؛ صمغ خارج میشود.

خسارت های لکه غربالی

از خسارت های لکه غربالی می توان به آلودگی برگ ها که موجب ریزش شدید آنها میشود، اشاره کرد. ریزش شدید برگ ها باعث ریزش میوه های نارس بادام خواهد شد. در حالت کلی باردهی و عملکرد درختان هرساله کاهش میابد.

بیولوژی بیماری لکه غربالی

لکه غربالی بیشترین خسارت را در شرایط آب وهوای خنک و مرطوب به خصوص در اوایل بهار ایجاد میکند. پس اوایل فصل بهار؛ بهترین زمان برای طغیان این بیماری به حساب میاید. در این شرایط قارچ برروی برگ جوانه زده و باعث آلودگی بافت های روی برگ در کمتر از 6 ساعت خواهد شد.

کنترل بیماری لکه غربالی

  1. مهم ترین و بهترین روش پیشگیری از ابتلای درختان به این بیماری؛ کاشت ارقام مقاوم است.
  2. برای کنترل بیماری لکه غربالی  در باغ باید بقایای گیاهی را در فصل پاییز جمع آوری نموده و بسوزانید.
  3. شته ها باعث انتشار سریع این بیماری در سطح باغ خواهند شد. از این رو به محض مشاهده شته؛ آنها را از بین ببرید.
  4. به محض مشاهده این بیماری باید اقدامات کنترل و مقابله با آن انجام شود. چراکه این قارچ به سرعت در سطح باغ منتقل میشود.
  5. در طول فصل رشد شاخه های آلوده را هرس نموده و بسوزانید.
  6. آبیاری بیش از حد درختان میتواند باعث طغیان این بیماری شود.

سمپاشی علیه بیماری لکه غربالی برروی درختان بادام

پیش از کنترل شیمیایی این رقم باید اقدامات پیشگیرانه به انجام برسد. سمپاشی درختان به صورت پیشگیری موثر است.

  • مرحله اول: در فصل پاییز زمانی که 70 درصد برگ ها ریزش نمودند. اولین مرحله سمپاشی را به انجام برسانید.
  • مرحله دوم: برای اینکه میوه ها و برگ ها آلوده نشوند. قبل از گل و بعد از ریزش گل نیز مجددا سمپاشی با سم بردو را تکرار کنید.
  • مرحله سوم: زمانیکه برگ های بادام به رنگ سبز کمرنگ و در اندازه کوچک هستند. برروی چند برگ که به صورت لکه یابی 2 تا 3 سوراخ غربالی را مشاهده نموده اید. سمپاشی را انجام دهید.

در مناطقی که بارندگی شایع است. پیش از وقوع بارندگی برای کاهش میزان بیماری؛ یک مرحله سمپاشی با استفاده از قارچ کش را به انجام برسانید. این کار باعث کاهش اسپورهای قارچ پیش از جوانه زنی میشود.

برای کنترل بیشتر، بهتر از پس از بارندگی مجددا این سمپاشی تکرار شود.

جمع بندی

بیماری لکه غربالی یکی بیماری های مهم و خسارتزا برروی درختانی چون بادام، شلیل؛ گوجه و زردآلو؛ هلو؛ گیلاس؛ آلبالو شناخته میشود. این لکه غربالی نوعی بیماری قارچی است. که به سرعت در سطح باغ منتشر میشود. با کاشت ارقام مقاوم و نگهداری صحیح تا حدود زیادی میتوان از بروز این بیماری پیشگیری نمود. برای خرید ارقام مقاوم با ما در نهالستان پالیز در تماس باشید.

مشاوران ما همه روزه آماده ارائه مشاوره رایگان در خصوص نحوه احداث باغ، نگهداری؛ کوددهی و سمپاشی و… میباشند.

همچنین تیم بیماری شناسی و آفت زدایی متشکل از متخصصین گیاهشناسی؛ آماده ارائه مشاوره تخصصی در حوزه شناسایی و مبارزه با انواع بیماری ها و همچنین خرید نهال میباشند.

برای کسب اطلاعات بیشتر سایر مقالات ما را در سایت پالیز مطالعه فرموده و یا با ما به صورت حضوری در دفتر مرکزی نهالستان پالیز واقع در شهر میاندوآب؛ تلفنی و یا آنلاین در ارتباط باشید.