عامل بیماری “زردی هلو” یک نوع باکتری به نام مایکوپلاسماست که از طریق اجزای تکثیری یا ناقل به درختان سالم منتقل می ‌شود. این بیماری باعث‌ کاهش عملکرد اقتصادی در چندین محصول یکساله و چند ساله از قبیل درختان چوبی و میوه می ‌شود. درختان هسته داری از جمله هلو به مایکوپلاسما حساسیت بیشتری نسبت به دیگر ارقام میوه نشان می دهند. در حقیقت این باکتری باعث زوال تدریجی درخت هلو می‌ شود و با مسدود کردن آوندها باعث زردی برگ ها و بد مزه شدن میوه های هلو خواهد شد.

علایم

علایم این نوع بیماری بر روی شاخه ها، میوه ها و برگ ها قابل مشاهده است.

شاخه: این علایم بر روی شاخه ها با نمایان شدن تعداد زیادی شاخه جوان از یک نقطه قابل مشاهده است.

برگ: علایم این آفت روی برگ ها به صورت پر پشت بودن، ریز برگی و تغییر رنگ برگ ها به سمت زرد قابل تشخیص خواهد بود.

میوه: در این بیماری، میوه های درخت زود رس می‌ شوند. در حقیقت میوه ها زودتر تغییر رنگ می‌دهند و زودتر رشد می کنند. درنتیجه بد شکل می‌ شوند و طعم آنها به سمت بی مزه بودن یا تلخی گرایش پیدا می‌کند و کیفیت میوه بسیار پایین خواهد آمد.

خسارت

این بیماری در فرایند غذاسازی درخت اختلال ایجاد می کند و به همین دلیل درختان آلوده ضعیف می‌ شوند و در نتیجه با تولید محصول کمتر یا عدم تولید همراه خواهند بود. در نهایت کمیت و کیفیت میوه هلو کاهش پیدا می کند و درخت دچار زوال تدریجی می شود.

انتشار

این عامل بیماری به آسانی از طریق اجزای تکثیری مانند قلمه، بذر، پاجوش، پیوندک و یا حشرات ناقل از جمله زنجره‌ها، پسیل ها و یا شته ها انتقال پیدا می‌ کند.

کنترل

روشهای مختلفی برای کنترل و مقابله با مایکوپلاسما وجود دارد.

پیشگیری: نهال سالم و گواهی شده تهیه شود.

استفاده از آنتی‌ بیوتیک ها که از طریق تزریق به درخت استفاده می ‌شوند نیز موثر خواهند بود. با این حال این روش به عنوان یکی از روش های نسبتا گران قیمت محسوب می شود.

بهترین روش حذف و ریشکنی درختان آلوده می ‌باشد.

جمع بندی

نهالستان پالیز بزرگترین و تخصصی ترین تولید کننده و عرضه کننده انواع نهال های مثمر و غیر مثمر در ایران  و خاورمیانه، مفتخر است که توانسته با کارشناسان متخصص حوزه کشاورزی با تولید نهال های پیوندی با کیفیت و پربازده و مقاوم در برابر آفات و بیماری ها همواره محصولات با کیفیتی را به باغداران عزیزمان اهدا کند. نهالستان معتبر پالیز نهال، تولید کننده نسل جدید انواع نهال های هلو، شلیل و نهال های میوه پیوندی و غیر پیوندی (بذری، ژنوتیپ برتر، خوشه ای) شناسنامه دار و مجوزدار، محصولات خود را به داخل و خارج از کشور صادر می نماید. شما عزیزان می‌توانید با تکیه بر اعتبار و تجربه‌ی ۵۰ ساله نهالستان پالیز در زمینه تولید نهال بادام و گردوی تضمینی با کیفیت، محصول فراوانی را از نهال‌های خود برداشت نمایید.

همچنین جهت آشنایی با انواع نهال هلو و اطلاعات خرید آن روی عبارت نهال هلو کلیک نمایید .

وبسایت تخصصی نهالستان پالیز با ایجاد بستر خرید آنلاین و اینترنتی، نهال های خریداری شده را سر باغ و یا منزل تحویل بگیرند که کافیست با پر کردن فرم درخواست مشاوره منتظر تماس کارشناسان در اسرع وقت باشید.