کاشت نهال بادام مانند هر عمل دیگری نیازمند آگاهی و تخصص کافی میباشد. تا نهال‌ها پس از کاشت به خوبی رشد نموده و بهترین بازدهی را از خود به همراه داشته باشند. در این مطلب قصد داریم تا مراحل کاشت نهال بادام با پایه بذری را با توجه به آخرین یافته‌های باغداری و کشاورزی در زمین به شما معرفی نماییم. پس با ما همراه باشید.

نحوه کاشت نهال بادام

برای احداث باغ بادام و کاشت نهال بادام به صورت دیمی و آبی شما باید اطلاعاتی را بدست آورید. تا به کمک آنها بهترین باغ بادام را احداث نمایید. بنابراین لازم است پیش از احداث باغ و آموزش نحوه کاشت نهال بادام به سوالات زیر پاسخ دهیم:

نهال بادام مرغوب چیست؟

نهال بادام مرغوب به نهالی گفته میشود که دارای مجوزهای قانونی و معتبر مثل شناسنامه و گواهی سلامت میباشد. اندازه آن باید حداقل 40 سانتیمتر بوده و پایه و پیوند آن عمود باشد. در بخش پیوند درخت دچار رنگ پریدگی و بیماری و آفت نبوده و هیچگونه زخم خوردگی و آسیب دیدگی روی آن وجود نداشته باشد. و ریشه‌های درخت کاملا سالم و قوی باشند.

برای خرید نهال استاندارد و مرغوب بادام با ما در نهالستان پالیز (مرکز معتبر فروش نهال بادام و دارای مجوز از موسسه ثبت گواهی نهال و بذر) تماس بگیرید.

زمان کاشت نهال بادام

اکثر ارقام درخت بادام دارای ریشه‌های سطحی هستند. و ریشه‌های گسترده ای ندارند. از این بهترین زمان کاشت نهال بادام فصل پاییز است. به خصوص اگر در منطقه ای با آب و هوای سرد قرار دارید. کاشت نهال در فصل پاییز به گیرایی بیشتر نهال بادام شما کمک میکند. و نهال شما 1 سال زودتر باردهی خود را آغاز میکند. اگر در این فصل موفق به کاشت نهال نشدید؛ نهایتا در اواخر ماه اسفند میتوانید درخت بادام را بکارید.

فاصله کاشت نهال بادام

در باغ‌هایی با آبیاری دیمی و آبی؛ فاصله  کاشت نهال بادام به طور استاندارد بین درختان بادام 4 متر از هر طرف میباشد.

عمق چاله برای کاشت نهال بادام

به طور کلی عمق چاله برای کاشت نهال بادام عمق 100 الی 120 سانتی متر در خاک است. قطر چاله باید حدود 80 سانتی متر باشد. خاک موجود در چاله را با خاک دیگر مخلوط نمیکنیم.

بانکت چیست و چگونه ایجاد میشود؟

برای جمع آوری روناب، بانکت هلالی را در بالادست چاله به صورت نیم دایره حفر میکنیم. این بانکت‌ها حداکثر روناب را در خود ذخیره میکند. و سپس در جهت جریان زهکشی طبیعی به سمت جریان زیر سطحی میرود. دیواره‌های بانکت را با استفاده از سنگ بپوشانید.

چگونه درخت بادام پایه بذری را بکاریم؟

ایجاد گودال کاشت

گودال‌های کاشت را در فواصل معین و در اندازه اعلام شده در خاک ایجاد نمایید. خاک خارج نموده را نگه داشته و با استفاده از آن؛ گودال را پر خواهید نمود.

کوددهی پیش از کاشت نهال بادام:

در این مرحله 20 سانتیمتر چاله را با خاک و اسید هیومیک پر میکنیم. توجه نمایید خاکی که از قبل از چاله خارج نمودید، یعنی خاک سطحی را با خاک عمقی مخلوط نکنید. خاک سطحی را برای پر کردن اطراف ریشه نهال استفاده میکنیم.

در این مرحله از ترکیب اسید هیومیک با خاک عمقی استفاده میکنیم. به این ترتیب بستر کشت آماده سازی خواهد شد.

اسید هیومیک به افزایش ماده آلی خاک کمک میکند. و همچنین درختان ریشه دوانی بهتری خواهند داشت. این کار را تاجایی انجام میدهیم که ریشه نهال روی آن قرار بگیرد. توجه کنید که پیوند نهال باید 10 الی 15 سانتیمتر بالاتر از سطح خاک قرار بگیرد.

پرالیناژ و یا ضد عفونی نهال بادام چگونه انجام میشود؟

در ارقام ریشه لخت برای گیرایی بهتر نهال بادام ریشه را تا قسمت طوقه به محلول پرالیناژ آغشته کنید.

نکته: طوقه نهال به بخشی گفته میشود که دارای ریشه‌های مویی است.

محلول پرالیناژ: 75 گرم قارچ کش (کاپتان) + 5 کیلوگرم خاک رس الک شده + 2.5 کیلوگرم کود دامی الک شده + 50 لیتر آب

آبیاری نهال بادام

پس از قرار دهی نهال در خاک باید آبیاری نهال بادام را بلد باشید. به همین منظور لازم است، اطراف آن را با خاک پر کنید. و روی آن را با ضربه سفت کنید. نهال‌ها پس از کاشت به 3 مرحله آبیاری نیاز دارند. در هر مرحله باید 10 لیتر اب را به پای نهال بریزید. پس از فرونشست آب در خاک باید مرحله دوم آبیاری انجام شود. پس از 6 روز باید مرحله سوم آبیاری را به انجام برسانید. برای جلوگیری از خیس شدن طوقه باید اطراف طوقه کمی خاک بریزید تا بالاتر از سطح آب قرار بگیرد.

هرس نهال بادام

برای هرس نهال بادام لازم است سال اول بعد از کاشت نهال بادا از 15 سانتی متر بالای پیوند هرس انجام شود . پس از گذشت 1 سال، سربرداری نهال بادام از ارتفاع 2 متری آن انجام میشود.

محافظت از نهال

برای جلوگیری از سوختن تنه درخت بادام در اثر گرما و سرمای شدید؛ لازم است تنه را با استفاده از محلول مخصوص محافظ تنه از قسمت پیوند تا بالای تنه بپوشانید.

برای حفاظت و افزایش مقاومت نهال در برابر بادهای تند و سرد و کاهش تبخیر سطح چاله، کشت نهال باید حدود 30 سانتی متر پایین تر از تراز سطح دامنه قرار گیرد. تا پناهگاهی برای نهال ایجاد نماید.

برای پیشگری از کج شدن و شکستگی نهال بادام در نواحی بادخیز، باید از قیم استفاده نمایید. قیم به طول 1.5 تا 2 متر برای این کار مناسب است. قیم را در نزدیکی نهال بادام در زمین فرو کنید و آن را با یک طناب به نهال ببندید.

استفاده از مالچ هنگام کاشت نهال بادام چگونه است؟

به منظور جلوگیری از تبخیر سطحی و کاهش دمای خاک از مالچ استفاده میکنیم. مالچ میتواند شامل سنگریزه و یا شاخه درختان و یا لاش برگ و کاه شوکلش باشد. هدف از این کار جلوگیری از تغییرات دمای خاک است.

تفاوت احداث باغ دیمی با آبی بادام چیست؟

احداث باغ بادام دیمی و آبی در تمامی مراحل به یکدیگر شباهت دارند. البته احداث باغ دیمی بادام به علت مدل خاص آبیاری؛ باید دارای آمادگی لازم برای جمع آوری آب و جذب آن در طول مدت زمان باشد. در این بخش اقدامات لازم جهت افزایش بهره وری در باغ های بادام دیمی را به شما معرفی میکنیم.

حفر گودال و ایجاد بانکت

گودال و یا چاله‌های کاشت را در اندازه متناسب در فواصل معین در خاک حفر نمایید. در جلوی گودال یک بانکت ایجاد نمایید. هدف اصلی از ایجاد بانکت جمع آوری روند آب جاری در جهت زهکش طبیعی است. که آب را به سمت جریان زیر سطحی هدایت مینماید. این موضوع برای باغداران بسیار مفید بوده و باعث کاهش هزینه‌های آبیاری خواهد شد.

استفاده از روکش پلاستیکی

یک روکش پلاستیکی در پایین چاله قرار دهید. به گونه ای که نیمی از کف چاله را بگیرد. در قسمت بعد آن را به بالای پشته هدایت نمایید. این کار باعث ذخیره و توقف جریان رطوبت زیر قشری بالا دست در داخل چاله خواهد شد. و زمانیکه در جهت شیب، عملیات کاشت نهال را انجام میدهیم. این ظرف پلاستیکی آب را به صورت طبقه طبقه نگهداری میکند. و در طول مدت زمان در دسترس ریشه قرار میدهد.

کف چاله و روی پلاستیک را تا عمق 30 سانتیمتر با سنگ درشت پر میکنیم. اگر در منطقه ای قرار دارید که سنگ در دسترس شما وجود ندارد. میتوانید با لاش برگ و شاخه این کار را انجام دهید.

هدف از این کار چیست؟

این کار منجر به ایجاد فضای مناسب برای ذخیره آب در کف چاله و هدایت ریشه به سمت پایین چاله میشود. یعنی با توجه به آنکه ریشه درخت بادام یک ریشه سطحی است و ریشه‌ها به دنبال آب میروند. این عمل باعث میشود که آب در عمق چاله جمع شود و ریشه نهال تمایل بیابد که به سمت عمق چاله نفوذ پیدا کند. در واقع این سنگ‌ها باعث قطع جریان مویینگی شده و از تبخیر آب در ناحیه ریشه پیشگیری می نمایند.

برای پیشگیری از پر شدن فضای خالی در لابلای سنگ‌ها به مرور زمان؛ باید حدود 5 سانتی متر از چاله را با کاه و کلش یا گیاهان موجود در منطقه پر میکنیم.

چگونه در هنگام کاشت نهال بادام از لوله پلیکا استفاده کنیم؟

در این مرحله به یک لوله پلیکا به قطر 5 سانتی متر و طول 70 سانتیمتر احتیاج دارید. که در کنار ریشه و در خاک قرار دهید. لوله پلیکا به عنوان یک قیم عمل نموده و همچنین به آبیاری تکمیلی درختان در زمان تنش نیز کمک میکند. البته میتوان از لوله‌های آبیاری سالم و یا نی نیز استفاده نمود.

روی لوله پلیکا سوراخ‌هایی ایجاد میکنیم تا تبادل هوا و آب در آن بهتر انجام شود. این لوله را در محلی قرار میدهیم که ریشه نهال در آن ناحیه قرار دارد.

برای اینکه ریشه نهال با هوای خارج در تماس نباشد؛ داخل لوله را با استفاده از ماسه و سنگریزه پر میکنیم. اطراف ریشه نهال را با خاک سطحی که پیشتر آن را از گودال خارج نموده ایم پر میکنیم.

لوله‌های پلیکا با قطر 10 سانتیمتر را در فاصله 50 سانتیمتری نهال در زمین فرو نموده و داخل آن را با شن پر کنید. سپس لوله را خارج نمایید. به این ترتیب یک فیلتر عمودی شنی در خاک ایجاد خواهد شد. که موجب هدایت سریع جریان روناب ناشی از بارش‌ها به قسمت ریشه میشود.

هدف از این کار چیست؟

در صورت عدم وجود آب و بارندگی به علت دیمی بودن روش کاشت؛ میتوان درختان را از طریق لوله پلیکای قرار داده شده آبیاری نمود.

نتیجه گیری

کاشت نهال بادام یکی از بهترین روش‌های درآمدزایی و سودآوری به حساب میاید. از آنجایی که درختان بادام قادرند مقاومت بسیار عالی در برابر افات و بیماری‌ها و همچنین سرما و گرما از خود نشان دهند؛ خرید نهال بادام و کاشت آن در سرتاسر شهرهای کشورمان سودآوری بسیار عالی را برای باغداران به همراه خواهد داشت. شما میتوانید درختان بادام خود را به یکی از 2 روش معرفی شده در باغ بکارید. و به سرعت از محصول دهی بینظیر درختان بهره مند شوید.

نهالستان مجوزدار پالیز بزرگترین نهالستان تخصصی در شمال غربی کشورمان است. این مرکز با بهره گیری از کادر مجرب و امکانات پیشرفته بهترین ارقام نهال بادام پایه بذری را تولید و عرضه مینماید. برای آگاهی از ویژگی‌های کلیه ارقام نهال بادام به بخش اطلاعات محصول در سایت پالیز مراجعه فرمایید.

نهال فروشی پالیز بیش از نیم قرن است که دارای مجوزهای معتبر بوده و کلیه ارقام نهال بادام اصلاح شده را برای باغ‌ها در سرتاسر شهرهای کشورمان تولید نموده است.