Rate this post

“کرم آلو” یکی از آفات مهم باغی به شمار می رود که به درختان هسته داری از جمله نهال آلو، گوجه، زردآلو، گیلاس و هلو حمله می‌ کند. در این مقاله این آفت را روی میزبان هلو که یکی از میزبان‌های حساس این آفت است بررسی می‌کنیم.

زیست شناسی آفت کرم آلو

کرم آلو در هر سال 2 تا ۳ نسل را طی می کند. این آفت فصل زمستان را به صورت لاروی کاملا رشد یافته در داخل پیله چرمی کرم رنگ خود درون شکاف درخت یا خاک سپری می‌کند. در زمان گلدهی درختان هلو آفت پس از طی کردن مرحله شفیرگی به حشره کامل تبدیل می‌شود و سپس حشرات کامل عمل تغذیه و جفت‌گیری را انجام می‌دهند. این آفت بر روی میوه ها و برگها تخم ریزی انجام می دهد. هر پروانه ماده تقریبا ۲۰۰ عدد تخم می‌گذارد که دوره انکوباسیون تخم ها نیز تقریبا ۵ تا ۲۱ روز به طول خواهد انجامید. لاروهای نسل اول پس از تفریق از تخم، شاخه‌های درحال رشد را سوراخ می کنند و باتوجه به اینکه بسیار ریز هستند به سختی قابل تشخیص خواهند بود. لاروهای نسل اول از اواسط تا اواخر اردیبهشت ماه به بلوغ کامل می رسند. ناگفته نماند که این آفت از سن دوم لارو به میوه هلو حمله می ‌کند.

علایم خسارت

در این بیماری در اوایل فصل بهار و قبل از تشکیل میوه آسیب زیادی به شاخه درختان وارد می ‌شود. لاروها شاخه ها را سوراخ کرده و در شاخه ها تونل ایجاد می‌کنند. برگها در قسمت فوقانی ورودی لارو پژمرده شده و لارو که تمام محتویات غذایی داخل ساقه را مصرف کرده است از شاخه خارج می‌شود. محل خروج لارو با تراوشات صمغی قابل تشخیص خواهد بود و این آفت از رشد انتهایی شاخه جلوگیری می ‌کند.

لاروها از سن 2 به بعد از میوه تغذیه می ‌کنند و ممکن است آسیب میوه سطحی یا عمقی باشد. اگر لارو از سطح بیرونی میوه تغذیه کند، بافت پوست میوه آسیب می‌بیند که ممکن است محل مناسبی برای ورود عوامل بیماری زا نیز باشد.

همچنین اگر لارو از گوشت میوه تغذیه کند، هنگام ترک‌ میوه فضولات تیره رنگی را در محل تغذیه از خود برجای می‌ گذارد. درنتیجه بر اثر عکس‌العمل پوست میوه، صمغی از آن بیرون می‌‌آید که نشان از حمله آفت می‌ دهد. این آفت منجر به ریزش میوه ها می شود.

کنترل آفت کرم آلو

پیشگیری:

استفاده از نهال آلو سالم و گواهی شده و مورد تایید جهادکشاورزی

کنترل زراعی:

۱-  هرس شاخه های آلوده و سوزاندن آنها

۲-  جمع آوری و معدوم کردن میوه های آلوده

۳-  بستن گونی دور درخت به منظور ایجاد پناهگاه مناسب برای زمستانگذرانی آفت

۴-  مدریت تغذیه و جلوگیری از مصرف بی رویه ازت

۵-  مدیریت آبیاری با انجام آبیاری در فواصل کوتاه و حجم آب کمتر

کنترل شیمیایی

پایش باغ با قرار دادن تله های فرمونی در اوایل فصل بهار باید انجام پذیرد. تله ها تشخیص خواهند داد که اولین پروانه‌ ها چه زمانی شروع به فعالیت می‌ کنند. نظارت بر پرواز آنها زمان تخم‌گذاری و شروع فعالیت لارو ها را تعیین می ‌کند. درنتیجه بر طبق آن کشاورزان می توانند در بهترین زمان ممکن مبارزه با آفت را شروع کنند. لازم به ذکر است که برای پاییش پروانه های نسل بعد همچنان باید نظارت تله ها ادامه داشته باشد.

جمع بندی

نهالستان پالیز با بیش از نیم قرن تجربه متشکل از تیمی از کارشناسان متخصص در حوزه نهال، بیماری شناسی، تغذیه، آموزش تخصصی و … خرید اینترنتی انواع نهال میوه را جهت سهولت مشتریان عزیز راحت کرده است. شما از هر کجای ایران می توانید با کارشناسان ما در ارتباط باشید و مشاوره رایگان دریافت کنید و اگر خردیتان نهایی شد کارشناس ما از زمان سفارش نهال تا تحویل، کاشت و داشت در کنار شما خواهند بود.

جهت خرید و دریافت مشاوره تخصصی انواع نهال میوه پیوندی می توانید فرم درخواست مشاوره را پر کنید تا همکاران در اسرع وقت با شما در تماس باشند. همچنین میتوانید با شماره 09144501007 و 09144501008 در تماس باشید.