در مطالب پیشین از شرایط محیطی مهم و تاثیرگذار در کاشت نهال آگاه شدیم. در این مطلب قصد داریم بدانیم نهال مرغوب چیست؟ و چگونه باید یک نهال مرغوب را بکاریم. همچنین نکات مربوط به نحوه پرورش و نگهداری و رسیدگی از درختان را بررسی نماییم.

نهال مرغوب چیست؟

به طور کلی یک نهال مرغوب باید دارای مشخصات زیر باشد.

  • نهال باید دارای شناسنامه و گواهی سلامت بهداشت باشد.
  • نهال مرغوب حداقل باید دارای 40 سانتیمتر طول باشد.
  • پایه و قسمت پیوند آن باید عمود باشد.
  • قسمت پیوند نهال نباید دارای زخم زدگی و برآمدگی نا متعارف باشد.
  • نهال باید کاملا سالم و عاری از هرگونه رنگ پریدگی و بیماری و آفت باشد.
  • نهال باید دارای ریشه‌های قوی باشد.

نکته : پیش از خرید نهال مرغوب از استاندارد بودن آن اطمینان حاصل کنید.

شما میتوانید نهال استاندارد را از مراکز معتبر فروش نهال که دارای مجوز از موسسه ثبت گواهی نهال و بذر هستند؛ خریداری نمایید.

نکته : هنگام خرید نهال ؛ باید رقم گرده زای سازگار با نهال را نیز خریداری نمایید. نهال گرده زا را به نسبت 1 به 10 در هر ردیف بکارید.

بهترین زمان کاشت نهال چه فصلی است؟

نهال های به 2 صورت ریشه لخت و گلدانی وجود دارند.

  • نهال‌های که دارای ریشه‌های لخت هستند باید در فصل خواب درختان کاشته شوند. بهترین زمان برای کاشت نهال دارای ریشه لخت؛ فصل پاییز و زمستان (اواخر آذر ماه و ماههای بهمن و اسفند) است.
  • ارقام گلدانی نهال را میتوانید از ماه اردیبهشت تا اوایل آذر ماه بکارید.

بنابراین اواخر فصل پاییز بهترین زمان برای احداث باغ در بیشتر شهرهای کشورمان است. چراکه با کاشت درخت در فصل پاییز به علت بارش پاییزی محصول‌دهی درختان 1 سال زودتر انجام میشود.

فاصله کاشت و اندازه گودال کاشت نهال باید چقدر باشد؟

فاصله کاشت درختان براساس نوع رقم و نقشه زمین و شیب زمین و شرایط اقلیمی متفاوت است. به طور مثال در رقم نهال فواصل کاشت نهال 7 متر مربع مناسب است. این فاصله برای نهال ژنوتیپ پالیز 6 متر مربع است. شما میتوانید اطلاعات مربوط به هریک از ارقام نهال را در سایت پالیز مطالعه فرمایید. در فواصل مناسب کاشت نهال ؛ گودال‌های مناسب را حفر میکنیم. عمق گودال باید بین 80 تا 110 سانتی متر باشد. تا به ریشه هنگام کاشت فشار وارد نشود. گودال‌ها را یک فصل پیش از خرید و کاشت نهال حفر نموده و 1 روز پیش از کاشت نهال ؛ گودال را آبیاری کنید.

نکته : زمانیکه گودال را با خاک پر میکنید همزمان اسید هیومیک را نیز به آن اضافه کنید، تا بستر کشت آماده شود.

عملیات پرالیناژ و یا ضدعفونی نهال چگونه است؟

عملیات پرالیناژ معمولا برای گیرایی بهتر نهال انجام میشود. یعنی اگر نهال شما یک رقم ریشه لخت است، ریشه را باید با یک ترکیب خاص آغشته نمایید. برای نهال‌هایی با پایه گلدانی ترکیب قارچ کش را به همراه اسید هیومیک به قسمت روی گلدان اضافه کنید.

نحوه تهیه محلول پرالیناژ : 75 گرم کاپتان (قارچ کش)+ 5 کیلوگرم خاک رس (الک شده)+ 2.5 کیلوگرم کود دامی (الک شده)+ 50 لیتر آب.

ریشه نهال را تا قسمت طوقه با محلول پرالیناژ آغشته کنید. (طوقه به محلی گفته میشود که ریشه‌های مویی در آن ناحیه وجود دارند.)

آبیاری نهال چگونه انجام میشود؟

پس از کاشت نهال نوبت به آبیاری نهال میرسد. آبیاری باید در 2 مرحله انجام شود. در هر مرحله 10 لیتر آب به قسمت پای نهال اضافه میکنید. پس از پایان مرحله اول آبیاری اجازه دهید تا آب به خوبی نشست نموده و در خاک فرو رود. سپس مرحله دوم آبیاری را به آن اضافه میکنیم. در این مرحله باید خاک را به خوبی سیراب نمایید. به فاصله 6 روز تا 3 مرحله نهال را آبیاری کنید. برای پیشگیری از خیس شدن طوقه هنگام آبیاری نهال ؛ بهتر است اطراف طوقه را کمی خاک بریزید تا بالاتر از سطح آب قرار بگیرد.

عملیات هرس و سربرداری نهال گردو

عملیات سربرداری نهال نباید در زمان کاشت آن انجام شود. بلکه پس از گذشت 1 سال عملیات سربرداری نهال از ارتفاع 2 متری آن انجام میشود.

برای محافظت از نهال چه اقداماتی انجام دهیم؟

پس از قراردهی نهال در گودال و اضافه نمودن خاک؛ برای پیشگیری از سوختن نهال در اثر گرمای شدید تابستان و سرمای شدید در فصل زمستان، شما میتوانید تنه نهال را با رنگ و چسب، آغشته نمایید. (از قسمت پیوند تا بالای تنه)

برای جلوگیری از شکستگی و کج شدن نهال در اثر بادهای شدید میتوانید از قیم استفاده کنید. طول قیم بهتر است بین 1.5 تا 2 متر باشد. قیم را در نزدیکی نهال در زمین فرو نموده و با استفاده از طناب به نهال گره بزنید. گره نباید خیلی سفت و یا خیلی شل باشد.

جمع بندی

در این مطلب کلیه نکات لازم درباره نحوه کاشت نهال استاندارد را با یکدیگر فرا گرفتیم. برای خرید نهال شما میتوانید به ما در نهالستان بزرگ پالیز مراجعه فرمایید.نهالستان پالیز دارای کلیه مجوزهای معتبر رسمی از جهادکشاورزی از جمله شناسنامه معتبر و رسمی؛ گواهینامه رسمی و تاییدیه از جهادکشاروزی میباشد.

نهال‌های تولید شده توسط نهالستان پالیز با استفاده از آخرین یافته‌های روز کشاورزی و باغداری تحت نظر متخصصان خبره میباشند. کلیه این نهال‌های دارای گواهی سلامت؛ شناسنامه معتبر؛ گارانتی معتبر 2 ساله، گواهی عاری از آفات و کارت قرنطینه هستند.برای خرید نهال و احداث باغ شما میتوانید با مشاوران ما در دفتر مرکزی نهالستان پالیز واقع در شهر میاندوآب به صورت حضوری؛ آنلاین و یا تلفنی در ارتباط باشید.