همه چیز درباره نهال گیلاس (خرید و قیمت)

درخت گیلاس Cherry tree الهام گرفته از نام شهر کراسوس در یونان باستان است. محققین معتقدند خواستگاه اولیه گیلاس کرانه دریای خزر تا دریای سیاه میباشد. یونان باستان (ترکیه امروزی) اولین کشور تولید و صادر کننده گیلاس به سرتاسر اروپا و آسیا به حساب میاید. کشورهای ترکیه؛ ایالات متحده آمریکا؛ کشور ایران و ایتالیا از بزرگترین تولید و صادرکنندگان گیلاس به سرتاسر دنیا محسوب میشوند. در ایران بیش از 23 رقم گیلاس اصلاح شده، بهترین سازگاری؛ محصول دهی و عملکرد را به همراه خواهند داشت. این ارقام با بالاترین کیفیت در نهالستان پالیز تولید و عرضه میشوند. از میوه گیلاس برای تازه خوری؛ استفاده در کمپوت و کنسرو؛ مربا و دسر، کیک و شیرینی و… استفاده میشود.

همانطور که میدانید احداث باغ گیلاس نوعی سرمایه گذاری بلند مدت و قطعی است. به شرط آن که رقم گیلاس را متناسب با باغ به درستی انتخاب و خریداری کنید. پیش از خرید نهال گیلاس کمی وقت بگذارید و اطلاعات مربوط به هر رقم را در سایت پالیز مطالعه فرمایید. خوشبختانه امروزه کلیه ارقام نهال گیلاس یک ساله؛ دوساله و چند ساله شناسنامه دار؛ پیوندی؛ با پایه گزیلا؛ پاکوتاه و… به صورت ریشه لخت و یا گلدانی در نهالستان پالیز زیر نظر متخصصین باغداری و کشاورزی اصلاح شده و به سرتاسر کشور عرضه میشوند.

برای انتخاب بهترین نهال گیلاس باید ابتدا فاکتورهای تاثیرگذار در انتخاب و خرید را شناسایی و با توجه به شرایط موجود در باغتان؛ نهالی را انتخاب کنید که بهترین سازگاری و بالاترین عملکرد را از خود به نمایش میگذارد. ارتفاع از سطح دریا؛ آب وهوا، باردهی و عمر اقتصادی درخت از مهم ترین فاکتورهای انتخاب و خرید نهال گیلاس محسوب میشود. که در ادامه به آن میپردازیم.

انواع نهال گیلاس

به طور کلی انواع نهال گیلاس برای کاشت در تمامی آب وهواها؛ حتی برای مناطق سردسیری؛ گرمسیری و معتدل مناسب اند. البته درخت گیلاس در مناطق معتدل با رطوبت کمتر و مناطقی که زمستان‌های چندان سردی ندارند به خوبی رشد نموده و محصول دهی عالی به همراه دارد. برای مناطق نسبتا سردسیری بهتر است از ارقام نهال گیلاس دیرگل با باردهی خوشه ای استفاده کنید.

بازه ارتفاعی بین 100 – 3000 متر از سطح دریا، دارای شرایط اقلیمی مساعد برای پرورش درخت گیلاس پربار است. خوشبختانه بیشتر باغ‌های کشور در بازه اعلام شده قرار دارند. بنابراین با کاشت رقم سازگار؛ دیگر نگران عدم گیرایی؛ عدم سازگاری و یا سوختن درختان نداشته باشید.

هنگام خرید نهال گیلاس توجه داشته باشید ارقامی را انتخاب کنید که علاوه بر سازگاری عالی، عمر اقتصادی بالا و محصول دهی بیشتری دارند. به این ترتیب سودآوری شما از باغ هرساله و حداکثری خواهد بود. بیشترین باردهی درختان گیلاس به 30 تن در هکتار میرسد. عمر اقتصادی درختان پس از رسیدن به سن بلوغ آغاز شده و بیشترین عمر اقتصادی درخت گیلاس تا 80 سال است.

در ادامه به معرفی پرفروش ترین و بهترین ارقام تجاری صادارتی نهال گیلاس پیوندی خواهیم پرداخت:

  1. نهال گیلاس استار
  2. نهال گیلاس امپرو
  3. نهال گیلاس بارلت
  4. نهال گیلاس بینگ
  5. نهال گیلاس تک دانه
  6. نهال گیلاس خوشه ای فرانسه
  7. نهال گیلاس دورون نری
  8. نهال گیلاس رژینا
  9. نهال گیلاس زرد ارومیه
  10. نهال گیلاس سفید
  11. نهال گیلاس سم
  12. نهال گیلاس سیاه
  13. نهال گیلاس شیشه ای
  14. نهال گیلاس صورتی لواسان
  15. نهال گیلاس فرنگی
  16. نهال گیلاس گلد
  17. نهال گیلاس لامبرت
  18. نهال گیلاس لیندا
  19. نهال گیلاس مارگارت
  20. نهال گیلاس مالیزیا
  21. نهال گیلاس مرتون گلوری
  22. نهال گیلاس نوبل
  23. نهال گیلاس‌هارت

با خرید نهال گیلاس چند ساله (یک ساله – دوساله) از بزرگترین نهالستان تخصصی خاورمیانه (نهالستان پالیز)، ضمانتنامه کتبی 2 ساله و پشتیبانی دائمی از سوی ما دریافت نمایید.برای مشاهده قیمت نهال گیلاس و خرید اینترنتی نهال گیلاس به صفحه اطلاعات محصول در سایت پالیز مراجعه کنید.

خرید اینترنتی (آنلاین) نهال گیلاس

فروشگاه اینترنتی پالیز نهال بزرگترین مرکز فروش نهال گیلاس در کشور شناخته میشود. محصولات تولید شده توسط این مرکز برای کاشت در کلیه شهرهای کشور تولید و عرضه میشوند. پالیز نهال طی سالیان پی در پی بزرگترین نهالستان خاورمیانه نیز شناخته میشود. کشورهای آذربایجان؛ ارمنستان؛ افغانستان؛ عراق و کشورهای حوزه خلیج فارس از بزرگترین خریداران نهال از نهالستان بزرگ پالیز به شمار میروند.

با خرید اینترنتی نهال گیلاس از نهالستان پالیز نهال خاطره خریدی آسان و با قیمت مقرون به صرفه را تجربه کنید.ارقام نهال گیلاس شناسنامه دار و پیوندی به صورت اصلاح شده و به همراه کارت سلامت نهال؛ کارت قرنطینه؛ گواهی عاری از آفات و کارت گارانتی 2 ساله برای شما ارسال میشوند. همچنین شما میتوانید از خدمات مشاوره رایگان و پشتیبانی ما در پالیز نهال پیش و پس از خرید نهال بهره مند شوید.

چرا باید نهال گیلاس کاشت؟

برای پاسخ به این پرسش شما باغداران باید از خود یک سوال دیگر بپرسید، شما از باغداری چه انتظاری دارید؟ آیا انتظار شما از باغداری چیزی غیر از درآمد بالا است؟ هر موردی را که در این زمان به ذهن خود بیاورید در نهایت به کسب درآمد بالا ختم می­شود، حال به میوه­ی گیلاس بیاندیشید، میوه­ی گیلاس یک میوه­ی تابستانه، لوکس و مجلسی است که در دسته‌ی میوه­های تابستانه معمولا در بازار قیمت نسبتا بالایی را نیز به خود اختصاص می‌دهد، ارزش بالای میوه در بازار اولین فاکتور در اقتصادی بودن کاشت نهال میوه خواهد بود. همچنین خواص میوه گیلاس بسیار زیاد است و این موضوع کاشت نهال گیلاس را ارزشمندتر می‌کند.

بنابراین انتخاب نهال گیلاس برای کاشت در باغات وسیع و هکتاری می­تواند به شما در رویای رسیدن به درآمد بالا در باغداری کمک کند، حتی کسانی که قصد احداث باغ هکتاری ندارند و می­خواهند این درخت میوه را در حیاط منزل خود داشته باشند، تصور اینکه دیگر نیازی به خرید میوه‌ی گیلاس با قیمت بالا از بازار نداشته باشند می­تواند دلیل خوبی برای کاشت این نهال در حیاط منزلشان باشد، باردهی بالا، کیفیت بالای میوه و سایه اندازی گسترده نیز دلایل دیگری است برای اینکه بخواهید یکی از این درختان را در حیاط منزل خود داشته باشید.

هر آنچه که باید درمورد نهال گیلاس بدانیم

خوب است بدانید گیلاس درختی معتدله بوده و بنابراین کاشت آن در مناطق معتدل به ویژه معتدل سردسیری بسیار مناسب است چرا که سرمای هوای زمستان در این مناطق می‌تواند به درختان گیلاس کمک کند که بیشترین باردهی را داشته باشند، این درختان در ارقام بسیار متنوعی در بازار وجود دارند و اگر می­خواهید به سود دهی بالا از باغ گیلاس برسید باید حتما ارقام متحمل و مقاوم نسبت به آفات و بیماری­ها را انتخاب کنید چرا که ارقام حساس به دلیل درگیر شدن با آفات و بیماری­ها با کاهش شدید باردهی رو به رو خواهند شد.

بیشتر بخوانید : آشنایی با میوه گیلاس + خواص آن

کاشت نهال گیلاس باید در مناطقی صورت بگیرد که دارای زمستان با سرمای ملایم باشند و در تابستان گرمای سوزان آفتاب وجود نداشته باشد، در واقع گیلاس در مناطق با زمستان و تابستان ملایم بهترین عملکرد را دارد.

انواع نهال گیلاس

ارقام نهال گیلاس در نهالستان­های مختلف متنوع هستند، تفاوت در ارقام می­تواند ناشی از تفاوت در روش تکثیر و یا تفاوت در زنتیک یک رقم حاصل شده باشد، به عنوان مثال دسته­ای از ارقام که به شیوه­ی پیوندی تکثیر پیدا می­کنند و در مقابل دسته­ای که به صورت بذری تکثیر می­شوند، ارقامی که اصلاح یافته هستند در مقابل دسته­ای از ارقام که بومی و قدیمی بوده و اصلاح شده نیستند.

اینکه شما برای باغ و یا باغچه­ی خود چه رقمی را می­خواهید انتخاب کنید در درجه­ی اول به اقلیم منطقه­ی شما و در درجه­ی دوم به سلیقه و نیاز شما بستگی دارد، ممکن است شخصی برای کاشت نهال گیلاس در حیاط منزل خود توجه زیادی به میزان باردهی نداشته باشد و بخواهد کیفیت و یا رقم خاصی از یک میوه­ی گیلاس را به دلیل علاقه­ی شخصی به آن نوع رقم بکارد، در حالی که این نوع رقم برای کاشت در سطح وسیع و تجاری به دلیل باردهی پایین مقرون به صرفه نباشد.

بهترین ارقام نهال گیلاس

با توجه به پیشرفتی که در تکنولوژی در تمام زمینه­ها از جمله در عرصه­ی کشاورزی حاصل شده است و تولید اقام متنوع از درختان میوه به جرات می­توان گفت تولید ارقام اصلاح شده­ی گیلاس که به صورت پیوندی تکثیر پیدا می­کنند بهترین ارقام گیلاس موجود در بازار هستند، ارقامی که باردهی بالا داشته و حساسیت به آفات و بیماری­ها نمی­تواند از باردهی آنها کم کند.

بهترین ارقام نهال گیلاس برای پرورش در ایران

امروزه اکثر ارقام گیلاس چه ارقام بومی و چه ارقام وارداتی به دلیل کارهای خاصی که بر روی آنها در نهالستان­های معتبر صورت می­گیرد برای کاشت در ایران مناسب هستند، از دسته بهترین ارقامی که می­توانید به صورت تجاری و در سطوح وسیع در ایران بکارید می­توان به ارقامی مانند نهال گیلاس تک دانه، نهال گیلاس بینک، نهال گیلاس زرد ارومیه و یا نهال گیلاس هارت و بسیاری دیگر از ارقام گیلاس اشاره کرد.

اطلاعات تکمیلی درمورد نهال گیلاس

خاستگاه نهال گیلاس به مناطقی از اطراف دریاهای سیاه و خزر بر می­گردد و می­توان گفت به دلیل نزدیکی خاستگاه این درخت میوه به کشور ما، ایران می­تواند منطقه­ای مناسب برای پرورش درخت گیلاس باشد اما در عین حال به دلیل حساسیتی که این درخت به شرایط آب و هوایی دارد باید پیش از کاشت نهال گیلاس در منطقه­ی خود مساعد بودن شرایط آب و هوایی را با دقت مورد بررسی قرار دهید.

راهنمای قدم به قدم خرید نهال گیلاس

با توجه به اینکه ارقام بسیار متنوعی از گیلاس در نهالستان­های مختلف عرضه می­شود بنابراین برای خرید نهال گیلاس ابتدا باید نهالستان معتبری را برای خرید انتخاب کنید، در مورد رقمی که تمایل به کاشت آن در باغ و یا باغچه­ی خود دارید به درستی و با دقت تحقیق کنید، در صورتی که اطلاعات دقیق در مورد رقم مورد نظر خود ندارید می­توانید این اطلاعات را با کلیک کردن بر روی نام رقم در وبسایت به دست آورید و یا اینکه می­توانید با تماس برقرار کردن با مشاوران ما این اطلاعات را کسب کنید.

پس از اینکه از درستی انتخاب خود اطمینان حاصل کردید می­توانید اقدام به خرید نهال در رقم مورد نظر خود کنید.

بهترین نژادهای گیلاس کدام ­اند ؟

اینکه باغداران بتوانند حداکثر بهره برداری را از منابع موجود و در دسترس خود داشته باشند و با توجه به افزایش قیمت کود و سموم و ابزارآلات کشاورزی بهره برداری کم و غیر اقتصادی از باغ گیلاس توجیه پذیر نیست، بنابراین می­توان گفت بهترین نژادهای گیلاس پربارترین آنها بوده، ارقامی که آسیب پذیری کمی داشته و در برابر شرایط ناملایم باردهی آنها تحت تاثیر قرار نمی­گیرد، ارقامی مانند نهال گیلاس تک دانه، نهال گیلاس بینک و نهال گیلاس هارت از جمله این ارقام و نژادهای گیلاس هستند.

احداث باغ گیلاس به چه عواملی بستگی دارد؟

عواملی را که باید پیش از احداث باغ گیلاس در نظر داشته باشید و آنها را با دقت مورد بررسی قرار دهید شامل شرایط آب و هوایی از جمله گرمای تابستان، سرمای زمستان و سرمای دیر رس در بهار، شرایط خاک زمین مورد نظر شما، امکانات در دسترس شما از جمله منابع آب در دسترس و همچنین منابع مالی برای خرید نهال گیلاس و احداث باغ خواهد بود.

مزایای احداث باغ گیلاس

با وجود حساسیت ­هایی که ارقام مختلف گیلاس دارند اما از جمله مزیت­های احداث باغ گیلاس این است که در صورت خرید ارقام تجاری و مقاوم مراقبت از این درختان ساده­تر بوده و در عوض باردهی بالای این درختان می­تواند هزینه­های باغداری را به راحتی پوشش داده و سود قابل توجهی را برای باغداران باقی بگذارد.

مزیت دیگر احداث باغ گیلاس بازار گسترده برای فروش این محصول است، خریداران این محصول تنها مردم عادی نبوده بلکه کارخانجات صنایع غذایی مشتریان دائمی این محصول در سطح وسیع برای تولید محصولاتی مانند مربا، کمپوت، شربت و دیگر محصولات مرتبط هستند، صادرات محصول گیلاس در ارقام با کیفیت نیز بازار گسترده و پر سود دیگری است که برای محصول گیلاس در نظر گرفته می­شود و این موارد نیز از مزیت­های احداث باغ گیلاس بر شمرده می­شود.

معرفی بهترین ارقام و نژادهای درخت گیلاس در ایران

خوب است بدانید که ارقامی هم که سابقا در ایران کاشته می­شدند و سابقه­ ی کاشت نهال در ایران سبب شده آنها را بومی ایران بنامیم نیز به عنوان بهترین نژادهای نهال گیلاس نام برده می­شوند، به عنوان مثال نهال گیلاس تک دانه که سالیان سال است در ایران کاشته می­شود و یا نهال گیلاس زرد ارومیه، نهال گیلاس صورتی لواسان و یا نهال گیلاس زرد موزی ارومیه، این ارقام همگی خاستگاه ایرانی داشته و به دلیل سازگاری بالا با شرایط آب و هوایی در ایران به عنوان بهترین ارقام و نژادهای گیلاس در ایران شناخته می­شوند.

گیلاس اصلاح شده به چه معناست؟

یکی از مواردی که باغداران را در مورد احداث باغ گیلاس دچار تردید می­کند خسارت بالای آفات و بیماری­های گیاهی روی برخی از ارقام گیلاس است، در ارقام اصلاح شده افزایش مقاومت نسبت به آفات و بیماری­ها مطرح شده و ارقام اصلاح شده این حساسیت را ندارند، علاوه بر حساسیت به آفات و بیماری­ها که نیاز به اصلاح داشت، ویژگی­های دیگری مانند عمر کم درختان گیلاس، زمان شروع باردهی و همچنین کیفیت میوه­ی گیلاس نیز نیاز به اصلاح داشته که در ارقام اصلاح شده تمام این ویژگی­ها بهبود پیدا کرده و همین امر سبب شده که کاشت ارقام گیلاس اصلاح شده مقرون به صرفه­تر و اقتصادی­تر باشد.

راهنمای اینترنتی خرید انواع نهال گیلاس

انواع نهال گیلاس اعم از ارقام بومی و غیر بومی، اصلاح شده و غیر اصلاح شده و یا پیوندی و غیر پیوندی را می­توانید از وبسایت و به صورت غیر حضوری بدون نیاز به مراجعه به نهالستان انجام دهید، برای این منظور در ابتدا با کلیک بر روی گزینه­ی درخواست مشاوره با کارشناسان در این زمینه مشورت کرده و سپس نهال مورد نظر را به راحتی به تعداد مورد نیاز به سبد خرید خود اضافه کنید و وجه را نیز به صورت اینترنتی پرداخت کنید، نهال را می­توانید در تاریخی که از پیش با مشورت با کارشناسان تعیین کرده­اید در شهر خود تحویل بگیرید.

دیرگل بودن نژاد گیلاس چه مزیتی دارد ؟

از بین رفتن شکوفه­های گیلاس در اثر سرمازدگی بهاره و هزینه­هایی که باغداران بابت جلوگیری از این خسارت در باغات خود هر ساله متحمل می­شوند دلیلی برای کاهش شدید سود و باردهی در این باغات خواهد بود، سرمای دیر رس بهاره معمولا در مناطق مختلف در دهه اول تا دوم فروردین و زمانی که شکوفه‌های گیلاس باز شده اند رخ می­دهد و سبب سرمازدگی بهاره می­شود حال اگر گلدهی درختان گیلاس به بعد از عبور از سرمای بهاره یعنی دهه­ی دوم تا سوم فروردین موکول شود درختان گیلاس از این خسارت به اصطلاح فرار کرده و بنابراین باغداران نیاز ندارند هر ساله هزینه­ی زیادی بابت راه اندازی بخاری، پنکه و یا مه پاشی که اثر زیادی هم ندارد پرداخت کنند.

علت قیمت ­های متفاوت نهال گیلاس در بین نهالستان­ها چیست ؟

بارها و بارها دیده­اید که قیمت یک محصول در فروشگاه­های مختلف متفاوت است، در مورد نهال نیز این موضوع صدق می­کند، در درجه­ی اول تولید کنندگان مستقیم نهال نسبت به فروشندگان با واسطه قیمت پایین­تری دارند، خرید نهال گیلاس از نهالستانی که خود آن نهال را تولید کرده است بسیار مناسب­تر خواهد بود قیمت نهال گیلاس در فروشگاه­ها و یا نهالستان­هایی که نهال را از نهالستان­های دیگر خریداری می­کنند بالاتر است.

دلیل دوم برای اختلاف قیمت نهال گیلاس به مجوزدار بودن و یا مجوزدار نبودن نهالستان بر می­گردد، نهالستان­های بدون مجوز نظارت مسئولان را نداشته و بنابراین ممکن است نهال را با قیمت بالاتر بفروشند در صورتی که قیمت نهال در نهالستان­های مجوز دار مصوب و قطعی است.

دلیل دیگر برای اختلاف قیمت بین نهالستان­های مختلف کیفیت کار نهالستان است، نهالستانی که برای تولید و فروش نهال گیلاس از تجهیزات پیشرفته استفاده کرده و سلامت نهال را پس از انجام آزمایشات معتبر تایید کرده باشد هزینه­ی تولید نهال بالاتر و قیمت بالاتری نیز خواهد داشت.

بیشتر بخوانید : علت میوه ندادن درخت گیلاس

مشخصات نهال گیلاس استاندارد

نهال گیلاس استاندارد نهالی است که در سلامت کامل باشد، نهالی که دارای ریشه­ها و شاخه­های سالم و قد مناسب باشد، حجم ریشه­ی نهال در زمان کاشت اهمیت بسیار زیادی دارد و حجم ریشه­ی نهال و همینطور قد نهال تابعی از سن نهال است، سن نهال مناسب برای کاشت دو سال است، در این سن حجم ریشه و ارتفاع درخت و شاخه­های فرعی به اندازه­ای هستند که به راختی می­تواند در محل جدید مستقر شود و افزایش سن سبب کاهش گیرایی نهال در زمین اصلی می­شود.

کاشت نهال گیلاس بر اساس مناطق مختلف کشور

درست است که گیاس را برای کاشت در مناطق با آب و هوای معتدل معرفی می­کنند اما این کاملا طبیعی است که در تمام مناطق با آب و هوای معتدل شرایط دمایی در زمستان و تابستان یکسان نباشد و از همه مهمتر ارتفاع مناطق مختلف کشور از سطح دریا با هم متفاوت است، در این شرایط است که باغدران در مناطق مختلف کشور باید متناسب با اقلیم و شرایط آب و هوایی شهر خود اقدام به انتخاب رقم گیلاس کنند.

به عنوان مثال در شرایطی که ارقامی مانند نهال گیلاس صورتی لواسان قابلیت کاشت نهال گیلاس تا ارتفاع 2200 متر از سطح دریا را دارد، رقم گیلاس بینک کوهستانی­تر بوده و قابلیت کاشت در مناطق با ارتفاع 3000 متر را نیز دارد، اما نکته­ی جالب اینجا است که همین رقم بینک که قابلیت کاشت در مناطق کوهستانی با ارتفاع 3000 متر را دارد قابلیت کاشت در مناطق پست­تر تا ارتفاع 100 متر از سطح دریا را نیز دارد و در واقع گستره­ی مناطقی که می­توان این رقم را در آن کاشت بیشتر است.

شایع­ترین بیماری نهال گیلاس

آفات و بیماری­های درخت گیلاس مختلفی هستند که می­توانند به نهال گیلاس حمله کنند و باردهی این درختان را تهدید کنند اما یکی از مهم­ترین و شایع­ترین بیماری­های درخت گیلاس بیماری باکتریایی شانکر گیلاس است که سبب از دست رفتن میوه­ها به واسطه­ی حمله به میوه، کاهش قدرت باردهی به واسطه­ی حمله به برگ­ها و افزایش ضعف درختان به واسطه­ی حمله به تنه­ی درختانی که دچار زخم و آسیب در تنه­ی خود بوده و از محل این زخم­ها و آلودگی شیره­ی گیاهی از درخت خارج می­شود.

بیشتر بخوانید : آفت مگس گیلاس

آفاتی ماند کرم سفید ریشه، مگس میوه­ی گیلاس، مگس میوه­ی مدیترانه که در سال­های اخیر خسارت زیادی به این درختان زده است و بسیاری آفات دیگر که به شاخه­ها و برگ و میوه­ی درختان گیلاس حمله می­کنند و بیماری­هایی نظیر پوسیدگی ریشه و طوقه در اثر قارچ عسلی و یا گموز طوقه و ریشه و همچنین بیماری­های فیزیولوژیک ناشی از گرما، سرما، ضعف غذایی و یا تنش آبی نیز از دیگر آفات و بیماری­ها مهم درختان گیلاس هستند.

بیشتر بخوانید : دلیل طغیان آفت سرخرطومی گیلاس و آلبالو در سال‌های اخیر چیست؟

بهترین گیلاس جهان

بهترین گیلاس جهان برای باغداران در یک کلام پرسودترین آنها است، نهال گیلاس تک دانه با 40 تن باردهی در هکتار و گیلاس بینک با 35 تن باردهی در هکتار از دسته پربار ترین و البته پر سود ترین ارقام گیلاس در دنیا هستند که در شرایط ایران نیز به راحتی پرورش داده می‌شوند.

مناسب­ترین زمان خرید نهال گیلاس

برای اینکه بدانید مناسب­ترین زمان برای خرید نهال گیلاس چه زمانی است باید در درجه­ی اول زمان مناسب برای کاشت نهال گیلاس را بدانید، زمان مناسب برای کاشت نهال گیلاس با توجه به اقلیم هر منطقه متفاوت است، به طور کلی برای کاشت نهال گلدانی کمی پیش از باز شدن شکوفه­ها از اسفند ماه تا اوایل بهار و برای کاشت نهال ریشه لخت در مناطقی که زمستان بسیار سرد و یخ بندان نداشته باشد فصل پاییز بسیار مناسب است.

در نظر داشته باشید که بهترین زمان برای خرید نهال گیلاس یک تا دو ماه قبل از تاریخ کاشت است و در این فاصله­ی یک تا دوماهه زمان کافی برای آماده کردن زمین به منظور کاشت نهال خواهد بود، بهتر است عجله­ای برای کاشت نهال و آماده سازی زمین نباشد و این کار با حوصله و صبر کافی انجام شود.

سود و درآمد هر درخت گیلاس به صورت تجاری چقدر است؟

با توجه به قیمت میوه­ی گیلاس در بازار و باردهی 30 تا 40 تن میوه در واحد هکتار برای ارقام تجاری می­توانید درآمد حاصل از هر درخت بالغ گیلاس را محاسبه کنید اما بحث درآمد با سود متفاوت است، شما باید هزینه­های جاری در سال شامل هزینه ­های کود دهی، آبیاری درختان گیلاس و سم پاشی را از درآمد کسر کنید تا سود حاصل به دست آید، نکته ­ی بسیار مهم در مورد ارقام تجاری و اصلاح شده این است که افزایش مقاومت به آفات و بیماری­ها با کاهش هزینه­های کنترل آفات و بیماری­ها می­تواند سبب افزیش سود هر درخت گیلاس در ارقام تجاری نسبت به ارقام بومی و قدیمی شود.

روش­های تکثیر نهال گیلاس (تفاوت گیلاس بذری و پیوندی)

در نهالستان­ها که کار تولید نهال گیلاس در ارقام تجاری صورت می­گیرد از روش تکثیر با بذر گیلاس بیشتر به منظور تکثیر پایه برای پیوند زدن ارقام تجاری استفاده می­شود، فروش نهال گیلاس بذری به ندرت صورت گرفته و این ارقام معمولا ارقام بومی و مقاوم محلی مانند گیلاس تلخ و یا مازارد هستند، این ارقام به صورت بذری تکثیر می­شوند و سپس ارقامی مانند گیلاس تک دانه را به صورت اصولی بر آنها پیوند می­زنند.

همچنین می توانید برای مطالعه بهترین زمان قلمه زدن نهال گیلاس را اینجا کلیک کنید.

بنابراین روش تکثیر پیوندی در مرحله­ی دوم و برای تولید ارقام تجاری مورد استفاده قرار می‌گیرد، نهالستان­هایی که از روش تکثیر پیوندی استفاده می­کنند باید اطمینان کامل از سلامت نهال پایه و همینطور پیوندک داشته باشند چرا که بیماری­های ویروسی مانند ویروس کتابی شدن شاخه­های گیلاس از طریق پیوندک منتقل می­شود و آفات و بیماری­های خاکزاد نیز از طریق خاک نهال پایه می­تواند به باغ شما منتقل شود.

اطلاعات تکمیلی : همه چیز درباره بیماری پوسیدگی قهوه ای در باغ‌های گیلاس

قیمت نهال گیلاس بر چه اساس تعیین می­شود ؟

قیمت نهال گیلاس بر اساس رقم گیلاس تعیین می­شود، این که یک رقم گیلاس تا چه حد در بازار و در بین مردم محبوبیت داشته باشد، محبوبیت در بین مردم به اندازه­ی میوه، شکل و رنگ میوه و همینطور طعم میوه بر می­گردد و محبوبیت در بین باغداران به میزان باردهی در هکتار بر خواهد گشت.

پس از این مورد فاکتور روش تکثیر و اقداماتی که برای تکثیر نهال استفاده می­شود می­تواند در تعیین قیمت نهال موثر باشد، به عنوان مثال روش تکثیر پیوند از روش تکثیر بذری گران­تر خواهد بود.

نهال گیلاس دیربازده کدام­اند ؟

ارقام دیر بازده گیلاس ارقامی هستند که باغدار پس از کاشت نهل باید 5 تا 6 سال منتظر شروع باردهی آن باشد، دیر بازده بودن در سود دهی باغ گیلاس تاثیر منفی می­گذارد، به عنوان مثال شروع باردهی نهال گیلاس آمبرانس در سال پنجم پس از کاشت نهال روی می‌دهد و این رقم به عنوان یک رقم دیر بازده شناخته می­شود.

نهال گیلاس زودبازده کدام­اند؟

اغلب ارقام تجاری گیلاس زود بازده اند به این معنا که حداکثر تا سال دوم پس از کاشت نهال گیلاس باردهی خود را آغاز می کنندف ارقامی مانند نهال گیلاس تک دانف نهال گیلاس هارت، نهال گیلاس بارتلت و سایر ارقام تجاری گیلاس همگی زود بازده هستند.

بیشتر بخوانید : خواص کمپوت گیلاس برای بدن

کاشت، داشت و برداشت نهال گیلاس

کاشت، داشت و برداشت نهال گیلاس به ویژه در ارقام تجاری باید بر اساس شناسنامه­ی نهال و خصوصیات خاص هر رقم انجام شود، رقمی که به آفات و بیماری­ها حساس باشد در مرحله­ی داشت نهال باید مراقبت و پیشگیری از درگیری با آفت و بیماری­ها در اولویت قرار گیرد، نهالی که باردهی بالا دارد باید برای رسیدن به باردهی بالا از تغذیه و آبیاری مناسب با نیازشان برخوردار باشند، بنابراین پس از انتخاب رقم اصول کاشت، داشت و برداشت متناسب با آن رقم را مطالعه کرده و متناسب با آن این عملیات را در باغ خود انجام دهید.

اصول کاشت نهال گیلاس

برای کاشت نهال گیلاس بهتر است خاک ورزی را در زمین انجام دهید و بعد از انجام آزمایش از خاک اصلاحات لازم را انجام دهید، در زمین چاله­های به فاصله­ی چهارمتر و با عمق متناسب با حجم ریشه­ی نهال حفر کنید، مکانی آفتابگیر و به دور از سایه­ی سایر درختان و یا دیوار را برای کاشت نهال گیلاس در حیاط منزل انتخاب کنید، شاخه­های نهال را در زمان کاشت هرس کرده  ( هرس گیلاس )و نهال را به گونه­ای درون چاله قرار دهید تا محل پیوند بالا تر از سطح خاک و به دور از تماس با خاک و یا آب قرار داشته باشد.

بیشتر بخوانید : آموزش کاشت گیلاس از بذر بهمراه نکات کلیدی برای پرورش و نگهداری

برخی از ارقام گیلاس نیاز به کاشت گرده افشان برای باردهی بهتر و بیشتر نیاز دارند بنابراین در زمان کاشت نهال گیلاس در باغ، کاشت گرده افشان را نیز در برنامه قرار دهید.

نکات داشت و نگهداری نهال گیلاس

نهال گیلاس را به سرعت پس از کاشت آبیاری کرده و برنامه­ی آبیاری را به صورت مداوم و منظم ادامه دهید، با رشد درختان و پس از شروع باردهی کود دهی گیلاس منظم برای افزایش باردهی و سلامت درختان بر اساس نتیجه­ی آزمایش خاک و برگ تدوین کنید.

برای جلوگیری از خسارت آفات و بیماری­های مهم درخت گیلاس از قبیل شانکر تنه­ی درخت گیلاس، درختان را به صورت مرتب پایش کرده و در صورت بروز علائم و مشکوک شدن به درختان حتما آزمایشات لازم را انجام دهید، هرس مرتب و اصولی نیز می­تواند به افزایش باردهی و سلامت درختان گیلاس کمک کند.

بیشتر بخوانید: آیا کم آبی میتواند برعملکرد و کیفیت محصول نهال گیلاس تاثیر بگذارد?

بیشتر بخوانید: بهترین روش های کود دهی نهال گیلاس

نکات خرید نهال گیلاس

در زمان خرید نهال گیلاس معیارهایی را که در ذهن خود دارید به مشاوران فروش ارائه کنید، در صورتی که انتظار شما از باغ گیلاس خود باردهی بالا است و یا یک درخت گیلاس فوق العاده خاص برای کاشت در حیاط منزل و ویلای خود نیاز دارید باید این موضوع را به درستی با کارشناسان مطرح کنید، شرایط آب و هوایی گیلاس منطقه­ی خود را به ایشان گزارش کرده و رقم مناسب و از هه مهم­تر زمان مناسب برای کاشت نهال را تعیین کنید، در زمان خرید نهال از کارشناسان بخواهید تا ضمانت نامه، شناسنامه و گواهی سلامت نهال را به شما ارائه کنند تا خرید خود را با خیال راحت انجام دهید، برای اینکه از قیمت نهال آسوده خاطر باشید نیز باید از نهالستان مجوز دار خرید کنید تا دیگر نیازی به مقایسه­ی قیمت نهال در نهالستان­های مختلف نداشته باشید.