Rate this post

آبیاری درختان گلابی در هر منطقه و شهری و وابسته به آب وهوا؛ میزان بارندگی و نحوه آبیاری و از همه مهم تر فصل آبیاری متفاوت است. آبیاری همانقدر که برای درختان گلابی مفید است؛ در برخی از فصل‌ها میتواند آسیب زننده باشد. یک باغدار حرفه ای میداند درختان را در هر فصلی چه میزان آبیاری نماید. در این مطلب قصد داریم بهترین برنامه آبیاری درختان گلابی را به شما معرفی نماییم. پس با ما همراه باشید.

روش آبیاری درختان گلابی

آبیاری منظم و کافی درختان؛ یکی از مهم ترین اقدامات نگهداری از درختان گلابی به حساب میاید. آبیاری اگر به درستی انجام شود. باعث افزایش قدرت رشد درختان؛ افزایش محصول دهی و همچنین پیشگیری از ضعف درختان و ابتلا به بیماری‌ها و آفات خواهد شد. اگرچه آبیاری همانقدر که میتواند برای درختان گلابی مفید باشد. اگر در زمان نادرست و یا به روش نادرستی انجام شود. درخت را مستعد بروز بیماری و همچنین سرمازدگی خواهد نمود. در این مطلب قصد داریم تا جامع ترین روش  آبیاری درختان گلابی را در فصل بهار؛ تابستان؛ پاییز و زمستان بررسی کنیم.

روش های متداول آبیاری درختان گلابی

درختان گلابی با توجه به نقشه زمین؛ جنس خاک؛ آب وهوا و نوع رقم همچنین سن درختان و انتخاب باغداران؛ با یکی از روش های زیر ابیاری میشوند :

  • آبیاری سیلابی
  • آبیاری کرتی
  • آبیاری شیاری
  • آبیاری قطره ای
  • آبیاری زیرزمینی یا زیر سطحی

آبیاری درختان گلابی در بهار

فصل بهار زمان گلدهی و گرده افشانی درختان گلابی به حساب میاید. در این زمان اگر به برنامه آبیاری درختان گلابی در بهار توجه نکنید؛ ممکن است تلقیح درختان به درستی انجام نشده و گرده افشانی با اختلال مواجه شده و گلهای به صورت غیر طبیعی بریزند. در این زمان حتما باید خاک را مرطوب نگاه دارید. در خاک‌های رسی اصلا از آبیاری غرقابی سنگین استفاده نکنید. چرا که باعث ریزش گلها خواهد شد. اگر باغ را به روش غرقابی آبیاری میکنید. بهتر است در زمان گلدهی و گرده افشانی آبیاری را متوقف کنید. اما استفاده از روش آبیاری قطره ای در حجم کمتر بلامانع است.

بارندگی در زمان گرده افشانی باعث شسته شدن گرده‌ها خواهد شد. همچنین فعالیت زنبورهای عسل را با اختلال مواجه میکند. آبیاری درخت گلابی به سن باغ؛ بافت خاک؛ میزان بارندگی در منطقه و شرایط آب وهوایی وابسته است. به طور متوسط درختان گلابی را هر 10 روز یکبار آبیاری نمایید.

آبیاری درخت گلابی در تابستان

آبیاری درخت گلابی در تابستان ناکافی در زمان رشد میوه در ماه‌های تیر و مرداد باعث کاهش میوه دهی و کوچک شدن آنها خواهد شد. درختانی که در این فصل به خوبی آبیاری میشوند، درشت تر شده و کیفیت آنها افزایش میابد. درخت باید در تمام دوره رشد میوه به خوبی آبیاری شود. و تنش آبی به درخت وارد نشود.

آبیاری در فصل گرما باید تا عمق 1 متری خاک نفوذ کند. در ماه‌های تیر و مرداد نیاز آبی درختان بیشتر است. دوره‌های آبیاری در این فصل بین 7 تا 10 روز یکبار است. نیاز آبی ارقام دیررس بیشتر از ارقام زودرس است. 2 هفته پیش از برداشت محصول نیز باید آبیاری را متوقف کنید.

آبیاری درختان گلابی در فصل پاییز

برای آبیاری درختان گلابی در فصل پاییز در صورت کاهش بارندگی بهتر است درختان را هر 20 تا 30 روز یکبار آبیاری نمایید.

برنامه آبیاری درختان گلابی در فصل زمستان

فواصل آبیاری درختان گلابی در فصل زمستان طولانی تر است. علاوه بر کاهش نیاز آبیاری درختان در طول دوره خواب؛ آبیاری در فصل سرد سال ممکن است باعث بروز یخبندان در باغ شود. فواصل آبیاری در این فصل بسته به نوع خاک و میزان بارندگی بین 20 تا 30 روز یکبار است. اگر خاک تا عمق 30 تا 40 سانتیمتری خشک باشد؛ باید یک مرحله آبیاری انجام دهید.

نکات تکمیلی درباره آبیاری درختان گلابی

باغ‌های گلابی به روش آبیاری غرقابی و قطره ای آبیاری میشوند. البته بهترین روش برای آبیاری باغ‌های گلابی استفاده از سیستم آبیاری قطره ای است. استفاده از این روش مزایای زیادی را برای باغداران به همراه خواهد داشت. از جمله :

  • کنترل میزان آب مصرفی و مدت زمان آبیاری.
  • جلوگیری از رشد علف هرز در باغ.
  • آبیاری منظم (در روش آبیاری غرقابی درختان در اول صف معمولا بیشتر آبیاری میشوند.)
  • پیشگیری از گسترش بیماری‌ها و آفات در باغ.
  • کاهش مصرف آب.
  • پیشگیری از خیس شدن طوقه در زمان آبیاری.

مهم ترین مراحل در آبیاری

  1. پس از شکوفه زنی و بسته شدن میوه: از اواخر ماه فروردین تا اوایل ماه اردیبهشت.
  2. آغاز رشد سریع شاخه: از اواسط ماه اردیبهشت تا اوایل ماه خرداد.
  3. بعد از ریزش طبیعی: ماه خرداد.
  4. پس از برداشت میوه‌ها.

اولین مرحله آبیاری درخت گلابی در ماه اسفند و پیش از تورم جوانه است. البته اگر خاک تا عمق 40 سانتی متری رطوبت داشته باشد. نیازی به آبیاری وجود ندارد.

نیاز آبی درختان در اواسط ماه اردیبهشت بین 150 تا 200 لیتر خواهد بود. در ماه تیر تا زمان برداشت نیاز آبی درختان بین 200 تا 250 لیتر میباشد.

فواصل آبیاری در بهار و تابستان هر 7 تا 10 روز یکبار است. و در فصل پاییز و زمستان بین 20 تا 30 روز یکبار است. پس از برداشت میوه نیز نیاز به آبیاری وجود دارد.

تنش های آبی مهم در درختان گلابی

  • در طول دوره رشد میوه باید مراقب ایجاد هرگونه تنش آبی و خشکی به درختان گلابی باشید.
  • برای پیشگیری از ایجاد تنش آبی باید در هنگام آبیاری درختان؛ خاک تا عمق 1 متری مرطوب شود.
  • ایجاد تنش های خشکی در ماه خرداد باعث افت کیفیت میوه و کاهش قند و رنگ آن خواهد شد.

نتیجه گیری

آبیاری درختان گلابی اگر در زمان مناسب و کافی انجام نشود. خسارات زیادی به محصول سال وارد خواهد نمود. درختان با آبیاری کمتر ضعیف شده و باردهی آنها کمتر و با کیفیت پایین تری انجام خواهد شد.

برای کسب اطلاعات بیشتر درباره نحوه کاشت و نگهداری از درختان گلابی میتوانید مقالات ما را در سایت پالیز مطالعه فرمایید. همچنین شما میتوانید به صورت رایگان و از طریق تماس تلفنی؛ آنلاین و حضوری با مشاوران ما در ارتباط باشید.

نهالستان پالیز؛ بزرگترین مرکز فروش نهال گلابی در شمال غربی کشورمان است. این مرکز کلیه مجوزهای رسمی و معتبر از سوی موسسه ثبت نهال و بذر را دریافت نموده و کلیه ارقام نهال گلابی را با کیفیت بالا برای کاشت در تمامی شهرهای کشورمان تولید میکند.