Rate this post

میوه گیلاس خواص بسیار زیادی دارد، به همین دلیل ما در این مطلب می خواهیم شما را با این میوه خوش طعم وخواص گیلاس آشنا کنیم. درخت گیلاس خزان ‌پذیر و برگ ‌ریز است. این درخت ارتفاع کمی دارد و دارای شاخه ‌های صاف بدون خار و قرمز مایل به قهوه‌ای است.

نهال گیلاس دارای برگ ‌های سبز تقریباً درشت لبه ‌دار می‌ باشد. قبل از آن درخت گیلاس‌ به بار بنشیند و میوه بدهد، بر روی شاخه‌های آن گل‌های کوچکی به رنگ سفید یا صورتی می‌رویند. میوه ی گیلاس گوشت‌ دار و محتوی یک هسته استکه خوش طعم و لذیذ می باشد منطقه‌ای بین دریای سیاه و دریای خزر منشا گرفته است.

این میوه منبع مواد مغذی و ویتامین ها است و برخی معتقدند که چربی سوز نیز است.گیلاس به رنگ های مختلفی یافت می شود و خواص فراوانی دارد. در واقع در طبیعت سه نوع گیلاس به رنگ‏ های قرمز، سیاه  و زرد یافت می ‏شود .

این میوه غنی از ماده مغذی و ویتامین است که به سوخت و ساز چربی کمک میکند. گیلاس ‏ها را همیشه رسیده می ‏چینند زیرا پس از چیدن به خوبی رشد نمی ‏کنند و شما می ‏توانید آن را تنها ۱ تا ۳ روز به خوبی نگهداری نمایید.

گیلاس‏ ها را بهتر ا‏ست تازه‏ تازه پس از چیدن از درخت تناول کرد. اغلب از گیلاس، مربا و یا ژله درست می‏ کنند زیرا نمی ‏توان آن را به صورت تازه ذخیره و نگه ‏داری کرد،ولی می ‏توان آن ها را فریز کرد؛ البته بهتر است که اول هسته ‏های آن در آورده شود.

خواص گیلاس

مانند هر میوه دیگری، خواص گیلاس نیز بسیار است. میوه گیلاس علاوه بر طعم خوشمزه ای که دارد، می تواند در سلامتی شما نیز تاثیر گذار باشد. در ادامه این مطلب به انواع خواص گیلاس اشاره خواهیم کرد.

  • دارای آنتی‌ اکسیدان

گیلاس حاوی ترکیبات پلی فنولیک فلونوئید است که با عنوان گلرنگ گلیکوزید خوانده می‌شود. این ترکیبات در بسیاری از میوه‌ها و سبزیجات رنگی یافت می‌شود و دارای آنتی‌ اکسیدان بالایی است.

  • تنظیم چرخه خواب بدن

ملاتونین موجود در گیلاس، سیستم عصبی را آرام کرده و باعث تنظیم چرخه خواب بدن می شود. همجین گیلاس استرس و تحریکات عصبی را کاهش داده و به درمان وضعیت‌های بی‌خوابی و سردرد کمک شایانی می‌کند.

  • ضد التهابی

علاوه بر منابع آنتی‌اکسیدان، گلرنگ موجود در گیلاس همانند یک عامل ضد التهابی عمل می‌کند. بنابراین، گیلاس به صورت بالقوه می‌تواند همانند یک سپر در مقابل بیماری‌های دردناک مزمن همانند التهاب مفاصل و دیگر بیماری‌های عضلانی عمل کند.

آشنایی با میوه گیلاس

  • جایگزین مسکن‌

به دلایل ویژگی‌های ضدالتهابی اشاره شده در موارد بالا، گیلاس می‌تواند جایگزین مسکن‌ هایی از جمله آسپیرین، مورفین یا ادویل استفاده شود. بنابراین ایجاد یک راه طبیعی برای مقابله با درد شما را کاملاً از عوارض جانبی این داروها دور نگاه می‌دارد.

  • کم کالری

در عین حال که گیلاس بسیار مغذی است یک غذای کم کالری محسوب می‌شود بنابراین هیچ مشکلی ندارد که در برنامه رژیمی هر کسی قرار گیرد. گیلاس مخلوط خوبی از مواد معدنی لازم برای فعالیت‌های مختلف در بدن است.

  • ضد سرطانی

شواهد تجربی و علمی بیان می‌دارند، برخی از مواد شیمیایی موجود در گیلاس، همانند نجات دهنده های طبیعی در برابر این بیماری عمل می‌کنند. برخی از ترکیبات یافت شده در گیلاس نظیر کوئرسیتین، الاژیک اسید و پریلیل الکل ثابت شده است که بسیار در جلوگیری از روند شروع و ضد سرطان نقش دارند.

  • سم ‌زدایی

خواص گیلاس علاوه بر ویژگی‌های ذکر شده، به بدن کمک می‌کند تا مواد خارجی را از بدن دفع کرده و یک امنیت و سم زدایی طبیعی برای بدن ایجاد کند.

ارزش تغذیه‏ ای گیلاس

حتما ممکن است برای شما هم این سوال پیش خواهد امد که خواص گیلاس و ارزش تغذیه ای گیلاس چگونه است. هر ۱۰۰ گرم گیلاس (حدود ۱۴عدد گیلاس متوسط) دارای این ترکیبات است:

انرژی ۷۲/۰۶کیلو کالری

رطوبت ۸۰/۷۴گرم

کربوهیدرات ۱۶/۶۰گرم

پروتئین ۱/۲۱گرم

چربی ۰/۶۹ گرم

فیبر ۱/۸۷ گرم

کلسیم ۱۴/۷۱ میلی ‏گرم

فسفر ۱۹/۱۲میلی ‏گرم

آهن ۰/۳۸ میلی ‏گرم

پتاسیم ۲۲۳/۵ میلی ‏گرم

آشنایی با میوه گیلاس

فلوئور ۲۵میلروگرم

منیزیوم ۱۱/۷۶میلی ‏گرم

ویتامین آ ۲۱/۴۷ RE

ویتامین ث ۷/۰۶میلی ‏گرم

اسید فولیک ۴/۱۲ میلروگرم

همچنین گیلاس داراى کوبالت ، مس ، منگنز، و روى مى باشد.

قندى که گیلاس دارد از نوع ((لوولوز)) است .

فواید بی نظیر میوه گیلاس

برای این که خواص گیلاس را بدانیم کافی است بگوییم تمام قسمت ‏های این میوه یعنی: گوشت، دم، هسته، برگ و ساقه ی آن در طب و صنعت استعمال دارد. همه ی ما از مصرف گیلاس تازه در یک روز گرم تابستانی لذت می‏ بریم؛ این میوه دارای چربی کم و فیبر زیاد است. گیلاس همچنین مسکن اعصاب بوده، ملین است، خون را پاک و معده را نیز تمیز می ‏کند

چربی اشباع شده در گیلاس بسیار کم است. کلسترول ندارد (مانند سایر گیاهان)، سدیم ندارد، فیبر خوراکی بالایی دارد، از ویتامین C بالایی برخوردار است. دستگاه هاضمه را مرتب کرده و اعصاب را تسکین مى بخشد. براى چشم فوق العاده مفید است . گیلاس از میوه هایى است که سموم بدن را بر طرف کرده و خون را تصفیه مى کند.

قوه دماغى بدن را تقویت کرده و کمبود املاح معدنى بدن ما را برطرف ساخته و دستگاه هاضمه را منظم مى کند. اعصاب را تسکین داده و ادرار آور است . هر صد گرم گیلاس داراى دویست و پنجاه میلى گرم پوتاس است و چنانکه مى دانید پوتاس تاءثیر زیادى بر افزایش ادرار دارد. همه این موارد از فواید بی نظیر میوه گیلاس هستند.

خواص میوه گیلاس

کسانى که تصلب شراین دارند و یا از کبد مى نالند و یا به یبوست مبتلا شده اند و یا در روده هاى آنها گاز جمع مى شود و غذا تخمیر مى گردد و هم چنین کسانى که املاح معدنى بدن آنها کم شده و یا بچه هایى که دیر رشد مى کنند باید گیلاس بخورند و رژیم گیلاس بگیرند چون قند میوه گیلاس از نوع قند لوولوز مى باشد.

ترکیباتى که در گیلاس وجود دارد تعدیل کننده پ هاش خون است زیرا خون باید به مقدار ۴/۷ قلیایى باشد. مصرف گوشت و مواد گوشتى خون را اسیدى مى کند و بهترین تعدیل کننده آن میوه ها از جمله گیلاس است.

سخن پایانی

میوه گیلاس را بهتر ا‏ست تازه‏ تازه پس از چیدن از درخت تناول کرد. اغلب از گیلاس، مربا و یا ژله درست می‏ کنند زیرا نمی ‏توان آن را به صورت تازه ذخیره و نگه ‏داری کرد، ولی می ‏توان گیلاس ها را فریز کرد؛ البته بهتر است که اول هسته ‏های گیلاس در آورده شود. بر طبق آخرین و بهترین اخبار به دست آمده مشخص شده که گیلاس‏ ها منبع غنی آنتی ‏اکسیدان‏ ها هستند. گیلاس ‏ها غذای متداولی در عصر حجر بوده‏ اند و باستان‏ شناسان بقایای هسته‏ های گیلاس را در بسیاری از غارها و صخره‏ های مسکونی ما قبل تاریخ یافته ‏‏اند.

همچنین علاوه بر خواص گیلاس، این میوه بسیار خوشمزه و پرطرفدار است. اگر میخواهید باغ گیلاس داشته باشید و یا برای سوددهی قصد احداث باغ گیلاس را دارید، به شما توصیه می کنیم این کارا انجام دهید. زیرا گیلاس می تواند تا حد زیادی به شما سود برساند و همچین از خواص گیلاس نیز بهره می برید. برای اطلاع از قیمت نهال گیلاس و خرید با کارشناسان پالیز نهال در ارتباط باشید.