آفات درختان بادام یکی از مهم ترین دشمنان این درختان به حساب میایند. که با حمله به درخت باعث ضعیف شدن آنها و اختلال در عملکرد طبیعی درختان بادام خواهند شد. آفت شپشک نخودی میتواند با حمله به درختان در سرتاسر باغ منتشر شده و باعث کاهش محصول دهی درختان خواهد شد. در این مطلب قصد داریم تا درباره آفت شپشک نخودی بیشتر بدانیم. پس با ما تا انتهای این مطلب همراه باشید.

درحالت کلی شپشک نخودی یکی از آفات مکنده است. که با مکیدن شیره گیاهی باعث ضعف شدید در درختان میزبان میشود. از طرفی این آفت با ترشح عسلک باعث تجمع گرد و خاک روی سطح برگ ها و سرشاخه و تنه میشود. از این طریق باعث کاهش فعالیت فیزیولوژیکی درختان از جمله تنفس درخت خواهد شد.

سیکل زندگی آفت شپشک نخودی

در این بخش قصد داریم سیکل زندگی آفت شپشک نخودی را بررسی نموده و بدانیم این افت در هر زمان از سال در کجا زندگی میکند. و چطور به درختان دیگر منتقل میشود.

این آفت در سال 1 نسل دارد و فصل زمستان را به صورت پوره سن 2 روی درختان چسبیده و سپری میکند. در فصل بهار جفتگیری نموده و در اواخر ماه خرداد بدن آنها متورم شده و تخم ریزی میکنند. و در نهایت بدن آفت تحلیل رفته و پوسته باقیمانده از آفت به عنوان یک محافظ برای تخم ها عمل میکند. تقریبا از اوایل تا اواسط ماه تیر تخم ها تفریق شده و پوره های سن 1 روی برگ ها و میوه ها دیده میشوند. در این زمان آفت توسط باد جابجا شده و به درختان دیگر منتقل میشوند.

خسارت شپشک نخودی

اگر بخواهیم خسارت شپسک نخودی پوره ها قسمت های دهانه مکنده خود را برای مکیدن شیره گیاهی وارد آوند آبکش میکنند. به این طریق کربوهیدرات ها را برای انرژی و اسید آمینه ها را برای ساخت پروتئین ها و آنزیم ها از درخت استخراج میکنند. شپشک ها شیره گیاهی اضافه را از معقد خود به صورت مایع چسبناک و شیرین و شفاف به نام عسلک خارج میکنند. این شیره تمامی بخش های گیاه مثل برگ و شاخه ها را مورد حمله قرار میدهد. و باعث رشد یک قارچ به نام فوماژین خواهد شد. این قارچ یک رشد سطحی دارد و وارد بدن میزبان نمیشود. اما مانع انجام عملیات فتوسنتز شده و فعالیت فیزیولوژیکی درخت را مختل میکند.

این آفت به همین صورت تا آخر تابستان از شیره درختان تغذیه مینماید. در اواخر فصل تابستان نیز به پوره سن 2 تبدیل شده و برای زمستان گذرانی آماده میشود.

مبارزه با شپشک نخودی

اگر باغ و نهال و بادام شما دچار شپشک نخودی شده و به دنبال یک راه حل قطعی برای مبارزه با شپشک نخودی هستید، ما موارد زیر را برای شما توصیه می کنیم.

پیشگیری از آفت

از ایجاد استرس در باغ جلوگیری نمایید. مدیریت تغذیه و آبیاری درختان یکی از مهم ترین اقدامات توسط باغدار است.

کنترل آفت شپشک

  • کنترل زمستانه با استفاده از روغن های زمستانه با چگالی کم و پوشش کافی انجام میشود.
  • شاخه های آلوده را در فصل بهار هرس نموده و از باغ خارج نمایید. سپس در محلی آنها را بسوزانید.
  • پیش آگاهی جهاد کشاورزی را دنبال کنید.
  • در اواخر زمستان و یا اوایل فصل تابستان با استفاده از یک پد شستشو بخش های آلوده را تمیز کنید.
  • در اوایل ماه تیر و زمانیکه آفت نسل جدید از تخم ها خارج شدند. تا 72 ساعت وقت دارید تا آنها را سمپاشی کنید. سمپاشی درختان باید به صورت لکه ای انجام شود. چراکه این آفت تمامی بخش های درخت را به یکباره درگیر نمیکند.

جمع بندی

آفت شپشک نخودی بادام به درختان میزبان میچسبد. و پس از تغذیه از شیره گیاهی با ترشح عسلک روی بافت های گیاه باعث جذب گرد و غبار و کاهش عملیات فتوسنتز میشود. برای کسب اطلاعات بیشتر درباره این آفت و یا سایر آفات درخت بادام؛ با کارشناسان گیاه شناسی ما در نهالستان پالیز در تماس باشید.

نهالستان پالیز بزرگترین تولید کننده  و بهترین نهالستان برای خرید نهال بادام و نهال گردو و سایر ارقام میوه سازگار با کلیه شهرهای کشورمان میباشد.

این مرکز دارای مدارک معتبر و رسمی از جمله شناسنامه معتبر، گواهینامه رسمی و مجوز از جهاد کشاورزی و موسسه ثبت نهال و بذر میباشد. برای خرید نهال بادام از نهالستان پالیز با ما به صورت آنلاین؛ تلفنی و یا حضوری در ارتباط باشید.