احداث باغ بادام بدون شک یکی از بهترین و پرطرفدارترین ارقام میوه در سرتاسر دنیا به خصوص مناطق معتدل و سازگار به حساب میاید. میوه‌ها‌ی نهال بادام به علت برداشت آسان و انبار مانی طولانی که دارند، قادرند در بازار رقابت جهانی موفق تر عمل کنند. به شرط اینکه باغ بادام به درستی احداث شده و نیازهای درختان به خوبی برطرف شده باشد. تا درختانی سالم و پربار داشته باشیم. در این مطلب قصد داریم تا درباره اصول صحیح احداث باغ بادام بیشتر بدانیم.

اهمیت باغ بادام در کشور چگونه است؟

بادام یکی از مهمترین میوه‌ها‌ی خشک در مناطق معتدله دنیا به حساب میاید. با توجه به سهولت بالای در برداشت محصول، نگهداری و حمل و نقل آسان و همچنین سازگار بودن این درخت با خاک‌ها‌ی آهکی و مناطق نیمه خشک و ارزش غذایی بالای میوه محصول و تنوع مصرف بالا؛ از نظر اقتصادی بسیار پر اهمیت است. در این ویدیو قصد داریم تا درباره شرایط احداث باغ بادام بیشتر بدانیم.

در این راستا ما باید عوامل زیادی را مورد بررسی قرار دهیم. از جمله:

  1. نوع اقلیم

مناطق سردسیری، معتدل، گرم و خشک با زمستان‌ها‌ی سرد و بهار و تابستان خشک، برای کاشت این رقم مناسب اند. نیاز سرمایی این رقم بین 500 تا 1000 ساعت در دمای 4 تا 7 درجه سانتیگراد میباشد. طول دوره رشدی در ارقام مختلف بادام 150 تا 240 روز است.

درجه حرارت لازم برای آغاز فعالیت این درخت و بیدار شدن از خواب زمستانه 6 درجه سانتی گراد است. درجه حرارت لازم برای رشد و تکامل آن حداقل 10 درجه و حداکثر 40 درجه سانتیگراد است. همچنین دماهای مناسب برای محصول دهی مطلوب این درخت به طور میانگین حدود 20 الی 25 درجه سانتیگراد و حداکثر 35 درجه سانتیگراد است. دمای 1- تا 2- درجه سانتیگراد باعث سرمازدگی چاقاله بادام میشود. و دمای 2- تا 4- درجه سانتیگراد نیز باعث سرمازدگی در مرحله ظهور گلبرگ میشود. حداقل دمایی که درخت بادام میتواند تحمل کند 22- درجه سانتیگراد است.

ضمنا آب و هوای مرطوب برای کاشت درختان مناسب نیست. آب وهوای خشک برای احداث باغ بادام مناسب تر است.

  1. خاک

خاک‌ها‌ی نیمه سنگین از نوع شنی رسی و سنگلاخی برای درخت بادام مناسب است. البته بادام در خاک‌ها‌یی که دارای بافت لومی یکدست هستند؛ به علت عمق زیاد خاک؛ دارای عملکرد بهتری است. مقاومت این رقم نسبت به خاک‌ها‌ی آهکی نسبتا بالاتر است. مقدار آهک قابل تحمل توسط درخت حدود 20 درصد است. این درختان نمیتوانند در خاک‌ها‌ی رسی سنگین و مرطوب رشد مناسبی داشته باشند. شوری کم با هدایت الکتریک حدود 1.5 دسی زیمنس بر متر برای درختان بادام قابل تحمل است. و عملکرد آنها کاهش پیدا نمیکند. همچنین اسیدیته مناسب برای بادام نیز حدود 6.5 تا 7.5 است. برای کسب اطلاع از نحوه نمونه برداری خاک، به مقاله تخصصی آزمون آب و خاک مراجعه فرمایید.

  1. عرض جغرافیایی

کشور ایران در عرض جغرافیایی 23 تا 33 درجه شمالی واقع شده است. اکثر مناطق بادام کاری در سرتاسر دنیا نیز در عرض 25 تا 50 درجه شمالی و جنوبی قرار دارند.

به این ترتیب به غیر از استان‌ها‌ی شمالی و جنوبی کشورمان (حاشیه دریای خزر و دریای عمان و خلیج فارس) سایر شهرهای کشورمان در صورت فراهم سازی فاکتورهای آب وهوایی میتوانند به کاشت بادام اختصاص یابند.

  1. ارتفاع از سطح دریا

ارتفاع مناسب از سطح دریا برای کاشت نهال بادام 0 الی 2500 متر است.

  1. نیاز آبی

نیاز آبی درختان بادام در روش آبیاری قطره ای بین 4000 الی 5000 متر مکعب آب در هکتار برای 1 سال ارزیابی میشود. در آبیاری سنتی نیز نیاز آبی درخت بادام برحسب منطقه و رقم حدود 6 الی 8 هزار متر مکعب در هکتار میباشد.

در حالت کلی بادام به علت دارا بودن ریشه‌ها‌ی قوی و عمیق خود نیاز کمتری به آب دارد.

  1. نور خورشید

همه درختان برای رسیدن به حداکثر رشد و تولید بیشتر و محصول مرغوب تر نیاز به دریافت نور کافی دارند. شدت نور پایین در بادام باعث اختلال در رشد کلی درخت و همچنین باعث سخت تر شدن درون بر میوه خواهد شد. به همین دلیل هنگام کاشت نهال بادام باید بین درختان فاصله مناسب ایجاد شود.

  1. شیب

شما میتوانید تا شیب زمین 30 درجه؛ عملیات کاشت نهال بادام را به انجام برسانید.

درخت بادام نسبت به سرمای بهار حساس است. در شیب‌ها‌ی جنوبی گلدهی سریعتر و محصول زودرس تر است. اما ممکن است دچار سرمازدگی ناگهانی بهاره شود. بنابراین در مناطق مستعد سرمازدگی ناگهانی در فصل بهار، شیب‌ها‌ی شمالی برای کاشت درخت بادام مناسب تر است.

  1. طراحی باغ

در عملیات طراحی باغ باید مواردی همچون مکان یابی، تسطیح، آماده سازی زمین، پیاده سازی نقشه کاشت را باید مد نظر قرار دهید.

الگوی کاشت مربعی؛ مستطیلی؛ مثلثی؛ داربستی برای احداث باغ بادام مناسب هستند.

  1. انتخاب رقم بادام برای احداث

پس از بررسی تمامی موارد فوق نوبت به انتخاب بهترین نهال بادام برای کاشت در باغ میرسد. شما باید رقمی را انتخاب کنید که بیشترین سازگاری را با شرایط زمین باغ شما از خود نشان میدهد. برای این کار باید مواردی که در بخش قبل مطرح شد را بدست آورده و با شرایط نهال‌ها‌ی بادام مقایسه کنید. برای افزایش سودآوری از باغ باید رقمی را در باغ بکارید که بیشترین محصول دهی و کیفیت بالا و همچنین بازار پسندی مطلوبی را برای شما به همراه دارد. برای یافتن بهترین نهال بادام میتوانید به بخش اطلاعات محصول سایت پالیز مراجعه فرمایید.

  1. کاشت نهال بادام

برای آگاهی از روش دقیق کاشت نهال بادام؛ در ویدیوی کاشت نهال بادام با ما همراه باشید.

جمع بندی

همانطور که میدانید احداث و پرورش باغ بادام یکی از روش‌ها‌ی پرسود درآمدزایی و استفاده از فضای زمین و باغ است. با آگاهی از روش اصولی احداث باغ بادام؛ درآمدزایی و سودآوری شما از باغ بین 2 تا 3 برابر افزایش خواهد یافت. همچنین ریسک‌ها‌ی ناشی از عدم گیرایی و سوختن جوانه‌ها‌ی بادام به حداقل میرسد. بنابراین آگاهی از نکات فوق به شما کمک میکند تا باغ سالم تر و پرمحصول تری داشته باشید.

برای کسب اطلاعات بیشتر با ما در نهالستان پالیز به صورت آنلاین؛ تلفنی و حضوری تماس بگیرید.

نهالستان پالیز بزرگترین و معتبرترین عرضه کننده انواع ارقام نهال بادام و سایر ارقام نهال میوه به سرتاسر کشورمان میباشد. این مرکز به همراه کلیه نهال‌ها‌ی بادام شناسنامه دار؛ گواهی سلامت؛ گواهی عاری از آفات؛ کارت قرنطینه و کارت گارانتی معتبر 2 ساله ارائه میدهد.

برای مشاوره رایگان با کارشناسان ما در حوزه نحوه انتخاب و خرید نهال بادام سازگار با باغمان؛ نحوه کاشت نهال و احداث باغ بادام؛ نحوه پرورش درختان و کوددهی و آبیاری و سمپاشی و… کافیست از طریق راه‌ها‌ی ارتباطی با ما در ارتباط باشید.