Rate this post

احداث باغ سیب به دلیل درختان پربار و محصول بازار پسندی که دارد؛ یکی از بهترین انتخاب‌ها در اکثر باغ‌های کشور شناخته میشود. نکته مهم آگاهی از نحوه انتخاب بهترین نهال سیب برای کاشت در باغ و مراحل احداث باغ سیب و نگهداری از درختان است. که به شما در افزایش سازگار پذیری درختان کمک شایانی میکند.

درخت سیب یکی از ارقام مناسب برای کاشت در مناطق سردسیری و معتدل به حساب میاید. این رقم برگ ریز و خزان کننده است. و جوانه‌های این میوه شکل تخم مرغی داشته و برگ‌های آن اره ای یا کنگره ای و دوکی شکل هستند. گلهای این درخت در فصل بهار به رنگ صورتی یا قرمز دیده میشوند. میوه درخت سیب بین 70 تا 180 روزه میرسد. کمترین دمای قابل تحمل برای درختان سیب در فصل زمستان 40- درجه سانتیگراد و بیشترین دمای آن به 38 درجه سانتیگراد میرسد. تکثیر درخت سیب به صورت بذر؛ قلمه زنی؛ پیوند زنی انجام میشود. درختان سیب پاکوتاه یکی از بهترین ارقام پایه بذری برای کاشت در باغ به حساب میایند.

شرایط احداث باغ سیب

در ادامه قصد داریم تا مهم ترین شرایط احداث باغ سیب را با یکدیگر بررسی نماییم.

عوامل اقلیمی باغ سیب

آب وهوا و شرایط اقلیمی مناسب یکی از مهم ترین عوامل تعیین کننده سازگاری و عدم سازگاری یک نهال به حساب میاید. درخت سیب با توجه به نوع رقم در مناطق سردسیری و آب وهوای مرطوب مقاومت مناسبی دارد. درخت سیب یکی از ارقام میوه مناسب برای کاشت در مناطق معتدله و با نیاز سرمایی نسبتا زیاد است. این درختان در شرایط آب و هوایی کوهستانی و سردسیری نیز قادر به رشد بهینه و کافی میباشند. درختانی که در این شرایط آب و هوایی کشت میشوند دارای میوه‌های با کیفیت تر با بافت بهتری خواهند بود.

نهال‌های سیب برای بیدار شدن از خواب زمستانه و شکوفه زنی در سال جدید باید بین 1000 تا 1600 ساعت در دمای کمتر از 7 درجه سانتیگراد قرار بگیرند. دوره سرمایی درختان سیب در فصل پاییز و زمستان برطرف میشود.

بهترین دما برای رشد درخت سیب در فصل تابستان بین 21 تا 25 درجه سانتیگراد است. دمای کمتر از 15 درجه سانتیگراد در طول فصل شکوفه زنی باعث ایجاد اختلال در فعالیت زنبورهای عسل خواهد شد. دمای کمتر از 4.4 درجه سانتیگراد نیز تشکیل میوه را با محدودیت مواجه میکند. بارندگی در طول فصل مساعد باید بین 100 تا 125 سانتیمتر باشد. خشکسالی طولانی مدت به رشد میوه آسیب میزند.

خاک مناسب برای کاشت درخت سیب

خاک مناسب برای کاشت درخت سیب، خاک‌های لومی، آبرفتی؛ لوم رسی؛ عمیق و و غنی از مواد عالی با بافت قابل نفوذ میباشند. ph خاک باید بین 5.5 تا 6.5 باشد. خاک با زهکشی مناسب باعث هوادهی و رشد بهتر ریشه در خاک خواهد شد. درخت سیب در خاک‌های شنی و رسی؛ رس-شن عملکرد بهتری نسبت به خاک‌های سنگین رسی و یا سبک سنگلاخی و شنی از خود نشان میدهند.

خاک شنی لومی با عمق 2 تا 2.5 متر و با زهکشی مناسب با رطوبت و ph بین 5.5 تا 5.7 برای رشد درخت سیب مطلوب است. EC خاک حداکثر 2 میلی موس بر سانتیمتر است.

آب مورد نیاز درخت سیب

برای رشد درختان سیب بارندگی بین 600 تا 1000 میلی متر مناسب است. با توجه به تراکم درختان سیب و فاصله کاشت آنها و روش آبیاری، شرایط آب وهوایی و اقلیمی و میزان بارندگی؛ فصل و سن درخت، آبیاری باید بین 6.2 تا 26 متر مکعب در سال برای هر درخت باشد.  آب مورد نیاز درخت سیب برای هر درخت حداکثر بین 25 تا 200 لیتر آب در روز در نظر بگیرید. دوره رشد درختان سیب بین 170 تا 210 روز است. دوره رشد درختان سیب در 4 مرحله؛ گلدهی؛ تشکیل میوه و ایجاد جوانه‌های گل، رسیدن میوه است.

در روش آبیاری قطره ای سالیانه به بین 5 تا 6 هزار متر مکعب در هکتار مورد نیاز است.

نور

نور خورشید یکی از مهم ترین عوامل در انجام عملیات فتوسنتز و تولید انرژی توسط برگ‌ها میباشد. درختان سیب باید 8 ساعت از طول روز را در معرض نور مستقیم خورشید قرار بگیرند. از این رو در نحوه احداث باغ سیب توجه داشته باشید که نهال‌ها را در محل سایه و یا کنار دیوار نکارید.

ارتفاع از سطح دریا

ارتفاع از سطح دریای مناسب برای رشد درخت سیب بین 1300 تا 2200 متر از سطح دریا میباشد. دمای قابل تحمل توسط میوه بین 6 تا 30 درجه سانتیگراد است.

شیب

زمین‌هایی با شیب ملایم تا متوسط در پناه آب و هوای‌های سرد برای رشد درختان سیب مناسب اند. شیب باغ باید کمتر از 30 درجه باشد. اگر باغ شما در دامنه کوه‌ها قرار دارد. باید از خطوط میزان و کاشت، در خطوط تراز استفاده نمایید.

الگوی کاشت

ارقام پیوندی با پایه بذری را در فاصله 4*4 تا 5*4 متر مربع از یکدیگر بکارید.

انتخاب رقم سیب برای احداث باغ سیب

نکته مهم هنگام انتخاب و خرید نهال سیب، توجه به سازگاری پذیری رقم با شرایط آب و هوایی و اقلیمی در منطقه و باغتان میباشد. عواملی نظیر ارتفاع از سطح دریا؛ نیاز سرمایی؛ حداقل و حداکثر دمای منطقه و بارندگی و زمستان های طولانی در منطقه را در نظر داشته باشید. و بررسی کنید آیا رقم نهال سیب انتخاب شده؛ توانایی تحمل و سازگاری پذیری با منطقه شما را دارد یا خیر؟

در مرحله بعد برای افزایش سودآوری از باغ به حداکثر باردهی سالیانه درختان؛ کیفیت محصولات؛ عمر اقتصادی؛ سن بلوغ و مقاومت آنها در برابر آفات و بیماری ها نیز توجه نمایید.

برای کسب اطلاعات بیشتر درباره هریک از ارقام نهال سیب؛ میتوانید به سایت پالیز مراجعه کنید. به این ترتیب بهترین نهال سیب را برای باغتان انتخاب کنید.

آماده سازی زمین احداث باغ

برای آماده سازی زمین بعد از شخم زنی عمیق خاک با استفاده از دیسک و لودر، خاک را اصلاح نموده و سطح آن را صاف کنید. سپس پس از انجام آزمایش خاک؛ کودهای مورد نیاز را به خاک بیافزایید. و با خاک به خوبی ترکیب نمایید. تا خاک یکدست و غنی به دست بیاید.

پس از تعیین محل چاله کاشت باید عملیات میخکوبی را به انجام برسانید. سپس چاله‌ها را در خاک ایجاد نمایید. برای آگاهی از روش انجام آزمایش خاک؛ میتوانید سایر مقالات ما را در سایت پالیز مطالعه فرمایید.

نتیجه گیری

همانطور که میدانید درخت سیب یکی از بهترین و پرسودترین گزینه‌ها برای احداث باغ و پرورش درختان است. که اگر عملیات کاشت و نگهداری به خوبی انجام شود؛ سالیانه قادر است بهترین محصول دهی را از خود به نمایش بگذارد. در این مطلب به بیان مهم ترین نکات پیش از خرید نهال سیب و نحوه احداث باغ سیب پرداختیم. درختان سیب را حتما باید با توجه به شرایط اقلیمی و آب وهوایی در منطقه انتخاب کنید. تا درختان بتوانند با منطقه و باغ شما بیشترین سازگاری را از خود نشان دهند. سپس با کاشت اصولی و نگهداری صحیح از درختان؛ پرسودترین باغ سیب را برای خود به ارمغان داشته باشید.

برای کسب اطلاعات بیشتر درباره نحوه کاشت نهال سیب و پرورش درختان؛ سایر مقالات ما را در سایت پالیز دنبال کنید.

نهالستان پالیز با مدیریت جناب آقای سعید قاسمی؛ بزرگترین مرکز فروش نهال سیب به صورت تخصصی در شمال غربی کشورمان به حساب میاید. این مرکز دارای مدارک رسمی و معتبر همچون شناسنامه رسمی؛ گواهینامه فعالیت و همچنین تاییدیه رسمی از جهاد کشاورزی میباشد. شما میتوانید از مشاوره‌های پشتیبانی ما در نهالستان پالیز به صورت تلفنی؛ آنلاین و حضوری برای استعلام قیمت نهال سیب به صورت رایگان بهره مند شوید.