Rate this post

احداث باغ فندق در مناطق مستعد یکی از روش‌های درآمدزایی و سودآوری از باغ معرفی میشود. درختان فندق به سرعت پس از کاشت باردهی خود را آغاز نموده و با توجه به میوه‌های گران قیمتی که دارند. سودآوری بسیار مطلوب را برای باغداران به همراه خواهند داشت. در این مطلب قصد داریم تا مهم ترین نکات درباره احداث باغ فندق را با یکدیگر بررسی نماییم.

بررسی اقلیم آب وهوایی احداث باغ فندق

عوامل اقلیمی

درخت فندق در آب وهوای متفاوت سازش مطلوبی دارد. آب وهوای مناسب برای این رقم آب وهوای معتدل و مرطوب نسبتا سرد است. حداقل دمای قابل تحمل درختان فندق 8- درجه سانتیگراد بوده و باغ نباید دچار یخبندان بشود. رطوبت منطقه 60 تا 80 درصد برای احداث باغ فندق مناسب است. درختان فندق در برابر بادهای سرد و یا گرم و خشک مقاومت کمی دارند. از این رو از احداث باغ در این مناطق خودداری نموده و یا هنگام احداث باغ فندق از بادشکن استفاده نمایید.

خاک درخت فندق

درخت فندق از جمله ارقامی است که با اکثر خاک‌ها (بجز خاکهای باتلاقی) سازگار است. اگر در مورد خاک درخت فندق کنجکاو هستید باید بدانید که درخت فندق قادر است در خاکهای رسوبی؛ رسی و شنی؛ رسوبی و شنی و یا خاکهایی که رس کافی دارند، به خوبی رشد کند. به طور کلی درخت فندق عمیق و نیمه عمیق با عمق بیش از 50 سانتیمتر برای کاشت این رقم مناسب است. Ph خاک باید بین 6 تا 7.5 باشد. عملکرد درختان در زمین‌هایی با ph بالاتر، کاهش چشمگیری میابد. خاک‌های فشرده و مرطوبت و رسی سنگین و غیر قابل نفوذ برای احداث باغ فندق نامناسب است. آهک فعال موجود در خاک نیز باید کمتر از 10 درصد باشد. شوری خاک نیز باید کمتر از 4 دسی زیمنس بر متر باشد.

آبیاری باغ فندق

آبیاری باغ فندق به میزان کافی میتواند به افزایش سرعت رشد گیاه و همچنین افزایش سرعت گیرایی نهال و از همه مهم تر در افزایش باردهی و کیفیت محصولات موثر باشد.

در مناطقی با بارندگی 800 تا 1000 میلی متر میتوانید باغ فندق خود را به صورت دیمی آبیاری کنید. در صورت بارندگی کمتر باید در ماه‌های خرداد و تیر و مرداد باغ را آبیاری تکمیلی نمایید.

حجم کل آبیاری باغ فندق براساس میزان بارندگی و نحوه کاشت؛ نوع رقم و سن نهال و روش آبیاری بین 8000 تا 10000 متر مکعب در هکتار میباشد. آبیاری درختان هر 4 تا 10 روز یکبار انجام میشود. توجه داشته باشید که زمان آبیاری باغ فندق از اواسط اردیبهشت ماه آغاز شده و تا اواخر شهریور ماه ادامه میابد.

نکته : در هنگام برداشت میوه (از ماه شهریور تا ماه مهر) نباید بارندگی وجود داشته باشد.

نکته : پس از انجام آزمایش آب، از جنس آب و املاح معدنی موجود در آن آگاه خواهید شد. لازم است بدانید شوری آب باید کمتر از 2 دسی زیمنس باشد.

نور درخت فندق

همانطور که میدانید درختان برای رشد و انجام عملیات فتوسنتز نیاز به نور کافی دارند. از آنجایی که درخت فندق یک رقم آفتاب دوست است. باید دقت کنید که محل کاشت دارای نورگیر مناسب (حداقل 8 ساعت در روز) باشد. نور درخت فندق برای رشد و باردهی لازم است.

ارتفاع از سطح دریا

پیش از احداث باغ فندق از ارتفاع از سطح دریای زمین باغتان آگاه شوید. در صورتی که ارتفاع منطقه شما بین 0 تا 1300 متر از سطح دریا قرار دارد. میتوانید باغ فندق را راه اندازی نمایید. در غیر اینصورت باغ شما 2 تا 3 سال پس از کاشت به طور کامل میسوزد.

شیب

برای سهولت در تردد در باغ توصیه میکنیم شیب‌های کمتر از 5 درصد زمین باغ تسطیح گردد. به طور کلی شیب باید کمتر از 50 درصد باشد. در شیب کمتر از 5 درصد فاصله کاشت 6 در 4 متر مربع و در شیب بیشتر از 5 درصد فاصله کاشت 4 در 5 و یا 5 در 5 متر مربع میباشد.

نکته در اراضی شیب دار و کوهستانی باید از خطوط تراز استفاده کنید.

الگوی کاشت

الگوی کاشت باغ فندق بسته به نقشه زمین؛ نوع رقم و طرح توجیهی به صورت مستطیلی؛ مربعی، مثلثی؛ داربستی احداث میشود. اگر باغ شما در منطقه دشتی و مسطح قرار دارد فاصله درختان از یکدیگر باید 4 در 5 متر مربع باشد. در مناطق کوهستانی شما میتوانید فواصل درختان را به 4 در 4 متر مربع برسانید.

انتخاب رقم فندق برای احداث باغ

برای انتخاب رقم فندق سازگار با شرایط آب و هوایی و اقلیمی در باغتان؛ ابتدا باید از شرایط آب وهوایی؛ بارندگی و ارتفاع از سطح دریا؛ شرایط آب و خاک باغ خود آگاه شده و با مقایسه آنها با شرایط مطلوب نهال فندق، بهترین ارقام فندق را در باغ شناسایی کنید. سپس با توجه به میزان محصول دهی؛ عمر اقتصادی؛ کیفیت محصولات؛ پرسودترین نهال فندق را برای کاشت در باغتان خریداری کنید. شما میتوانید اطلاعات کلیه ارقام نهال فندق را در سایت پالیز مطالعه فرمایید.

آماده سازی زمین

پیش از احداث باغ فندق باید اقدامات مربوط به آزمایش و اصلاح خاک را انجام دهیم. برای آگاهی از نحوه انجام آزمایش خاک و آب میتوانید سایر مقالات ما را در سایت پالیز دنبال کنید. پس از دریافت نتایج آزمایش خاک بسته به جنس خاک و کمبود‌های مواد معدنی در آن میتوانید اقدامات اصلاحی همچون شخم زنی؛ ترکیب خاک قسمت‌های مختلف با یکدیگر؛ کوددهی و… را انجام دهید. در زمین‌هایی که سطح الارض بالا است باید کانال کشی آب کنید. ایجاد بانکت و تراس نیز در افزایش بهره وری و استفاده آب باران در زمین‌های شیب دار میتواند موثر باشد.

بانکت : بانکت‌های هلالی به صورت چاله‌هایی با شعاع 2 متر و در امتداد خطوط عمود بر شیب زمین ایجاد میشوند.

تراس : در این روش باید تراس‌های پله ای روی خطوط هم تراز ایجاد نمایید.

عمق چاله کاشت باید بین 30 تا 60 سانتی متر باشد. قطر چاله باید بین 30 تا 70 سانتیمتر باشد. تا هنگام کاشت به ریشه فشاری وارد نشود. گودال‌های را یک فصل پیش از کاشت نهال آماده سازی نمایید.

نتیجه گیری

خوشبختانه درختان فندق در برابر اکثر شرایط آب وهوایی و اقلیمی و همچنین اکثر خاک‌ها مقاومت داشته و به خوبی رشد میکنند. و با عملکرد فوق العاده خود؛ بهره وری بسیار عالی را به همراه خواهند داشت. درختان فندق مقاومت مناسبی در برابر آفات و بیماری‌ها از خود نشان میدهند که این مورد به کاهش ریسک‌های باغداری و نگهداری از درختان می انجامد. اگر قصد خرید نهال فندق و یا احداث باغ فندق را دارید میتوانید همه روزه و به صورت رایگان با مشاوران ما در نهالستان پالیز در تماس باشید.

نهالستان پالیز بزرگترین مرکز فروش نهال فندق در شمال غربی کشورمان است. این مرکز با مدیریت جناب آقای سعید قاسمی بهترین و سازگارترین ارقام نهال فندق را به صورت اصلاح شده برای کلیه شهرهای کشورمان تولید مینماید. نهال فروشی پالیز دارای مجوزهای رسمی همچون تاییدیه جهاد کشاورزی؛ گواهینامه رسمی و شناسنامه معتبر میباشد.

برای ارتباط با ما میتوانید به صورت تلفنی؛ آنلاین و یا حضوری در دفتر مرکزی نهالستان پالیز اقدام فرمایید.