Rate this post

باغداران اغلب به دنبال احداث باغی هستند که علاوه بر سازگاری با منطقه و محیطشان؛ بتواند سودآوری بسیار عالی را نیز برای آنها به همراه داشته باشد. احداث باغ پسته یکی از بهترین و پرسود‌ترین انتخاب‌ها به خصوص در مناطق نیمه گرمسیری و گرمسیری به حساب میاید. این رقم میوه‌های پرخاصیت و گران قیمتی دارد. که علاوه بر مصرف داخلی؛ مناسب برای صادرات نیز میباشد. اگر شما نیز قصد احداث باغ پسته را دارید؛ این مطلب را تا انتها دنبال کنید.

نوع اقلیم

پیش از آگاهی از نحوه احداث باغ پسته ابتدا باید فاکتورهای مهم و تاثیرگذار در احداث باغ پسته را با یکدیگر بررسی نماییم. از جمله اقلیم؛ خاک، آب؛ آب وهوا، شیب زمین و…. که هریک از این موارد در انتخاب رقم نهال و نحوه احداث باغ پسته تاثیرگذار هستند.

برای بررسی اقلیم هر منطقه باید عوامل مهمی از جمله آب وهوا؛ بارندگی؛ رطوبت؛ ارتفاع از سطح دریا؛ عرض جغرافیایی را در نظر داشته باشید. بهترین روش احداث باغ پسته، راه اندازه آن در مناطقی است که دارای تابستان‌های گرم و خشک و طولانی هستند. به طور کلی مناطق نیمه بیابانی با تابستان‌های گرم و خشک و طولانی و رطوبت کم و زمستان‌های سرد برای کاشت نهال پسته مناسب است.

رطوبت نسبی در منطقه در زمان گرده افشانی باید بین 35 تا 50 درصد باشد. همچنین این درختان نیاز دارند تا 1000 ساعت در فصل پاییز و زمستان در دمای بین 0 تا 7 درجه سانتیگراد قرار بگیرند. بنابراین هنگام کاشت نهال پسته به میزان سرمای منطقه و شرایط آب وهوایی و اقلیمی باغتان توجه داشته باشید.

خاک

خاک‌هایی باph  بین 7.1 تا 7.8 برای کاشت نهال پسته مناسب اند. درختان پسته با خاک‌های شنی لومی و با عمق زیاد بهترین عملکرد را از خود به نمایش میگذارند. بهتر است پیش از کاشت نهال پسته؛ خاک را به خوبی شخم زده و زهکشی نمایید تا ریشه بتواند به خوبی در خاک رشد نموده و از منابع خاک بهره ببرد.

دما

دمای هوا نیز یکی از عوامل تعیین کننده برای سازگاری و یا عدم سازگاری نهال پسته است. اگر دمای منطقه با رقم پسته سازگار نباشد؛ درختان 2 تا 3 سال پس از کاشت به طور کامل میسوزند. دمای هوای منطقه را در 3 موقعیت زمانی بررسی کنید:

  • نیاز سرمایی : اکثر درختان پسته نیاز دارند تا بین 700 تا 1000 ساعت در فصل زمستان در دمای بین 0 تا 7 سانتیگراد قرار بگیرند. محصول دهی درختانی که کمتر از 600 ساعت در دمای اعلام شده قرار داشته باشند، با مخاطره مواجه خواهد شد.
  • دمای فصل رشد : دمای بین 25 تا 35 درجه سانتیگراد برای رشد درختان پسته مناسب است. حداقل و حداکثر دما برای کاشت درختان پسته بین 20 تا 42 درجه سانتیگراد است.
  • دما در زمان گرده افشانی : دمای هوا در زمان گرده افشانی بین 16 تا 22 درجه سانتیگراد است. در زمان گرده افشانی دمای محیط نباید بیشتر از 30 و کمتر از 10 درجه سانتیگراد باشد.

ارتفاع از سطح دریا

ارتفاع از سطح دریا درواقع دربرگیرنده بیشتر فاکتورهای مهم اقلیمی به حساب میاید. بهترین ارتفاع از سطح دریا برای درختان پسته بین 800 تا 1800 متر است. البته برخی از درختان پسته میتوانند ارتفاع بین 1800 تا 2200 متر و یا ارتفاع بین 200 تا 900 متر از سطح دریا را نیز تحمل نمایند. لازم به ذکر است درختان پسته در ارتفاع کمتر از 200 و بیشتر از 2200 متر از سطح دریا میسوزند.

عرض جغرافیایی بین 27 تا 37 درجه شمالی برای درختان پسته مناسب است.

آب

یکی از شرایط احداث باغ پسته میزان بارندگی در منطقه و آب در دسترس است. همانطور که میدانید آبیاری درختان پسته به آب وهوای منطقه؛ سن، فصل؛ بارندگی و روش آبیاری درختان وابسته است. درختان پسته در فصول گرم سال (تابستان) و فصل رشدشان (بهار) نیاز به آبیاری بیشتری دارند. در فصل پاییز و زمستان نیز با توجه به میزان بارندگی در منطقه، درختان باغ را آبیاری نمایید.

همچنین درختان در سال اول کاشت نیاز بیشتری به آبیاری دارند.

درختان پسته در سال اول کاشت باید هر هفته آبیاری شوند. از سال سوم به بعد تا 10 سالگی آبیاری را به 14 تا 20 روز یکبار برسانید. در ماه تیر و مرداد آبیاری هر 25 تا 30 روز یکبار انجام شود.

بهترین روش برای آبیاری درخت پسته؛ استفاده از روش آبیاری تحت فشار بابلر است.

یکی دیگر از عواملی مورد بررسی، رطوبت منطقه است. پیش از خرید انواع ارقام نهال پسته و احداث باغ پسته، رطوبت منطقه را در 2 موقعیت زمانی بررسی کنید.

  • رطوبت محیط در فصل رشد : رطوبت بین 25 تا 35 درصد برای رشد درختان مناسب است. درختان پسته نمی توانند رطوبت بیش از 60 درصد را تحمل کنند.
  • رطوبت محیط در زمان گرده افشانی : رطوبت بین 35 تا 50 درصد برای گرده افشانی مناسب است. البته رطوبت بیش از 70 درصد میتواند گرده افشانی را با مخاطره مواجه کند.

شیب

در اصول احداث باغ پسته آمده است، در زمین‌های شیب دار با شیب متمایل جنوبی که درختان نور خورشید را بهتر دریافت میکنند. احتمال سرمازدگی درختان در مناطق مستعد، افزایش میابد. برای آبیاری به روش آبیاری قطره ای باید شیب زمین را تا 1 تا 2 درصد تسطیح کنید.

آماده سازی زمین

پیش از خرید نهال پسته لازم است تا خاک باغ خود را برای احداث باغ پسته آماده سازی نمایید. برای این کار یک نمونه خاک از بخش‌های مختلف زمین و لایه‌های رویی و زیرین برداشته و به آزمایشگاه مخصوص خاک ارسال نمایید.

سپس با توجه به جنس و کمبودهای خاک باید با شخم زنی و ترکیب بخش‌های مختلف خاک و شکستن لایه‌های سخت؛ خاک را اصلاح نمایید.

مواد معدنی مورد نیاز نهال پسته پتاسیم، نیتروژن؛ روی؛ بر هستند. که باید در مقدار مشخصی در خاک وجود داشته باشند.

الگوی کاشت (تهیه نقشه)

درختان پسته تاج بزرگ و گسترده ای دارند از این رو بهترین فاصله برای کاشت درختان بین 5 تا 6.5 متر و فاصله هر ردیف بین 6 تا 6.5 متر است. گودال‌های کاشت را به عرض 40 تا 50 سانتیمتر و عمق 60 تا 70 سانتیمتر در خاک ایجاد مینماییم. که به ریشه نهال هنگام کاشت فشاری وارد نشود.

محلول پرالیناژ

محلول پرالیناژ معمولا پیش از کاشت نهال پسته برای گیرایی بهتر آن استفاده میشود. در نهال‌های ریشه لخت محلول پرالیناژ را تا قسمت طوقه با این محلول آغشته نمایید. در نهال‌های پایه گلدانی نیز باید از ترکیب قارچ کش + اسید هیومیک روی گلدان استفاده کنید.

نحوه تهیه محلول پرالیناژ: 75 گرم کاپتان (قارچ کش)+ 5 کیلوگرم خاک رس (الک شده)+ 2.5 کیلوگرم کود دامی (الک شده)+ 50 لیتر آب.

تهیه نهال

نهال پسته ای که برای باغتان خریداری میکنید باید کاملا سالم و عاری از هرگونه بیماری از جمله بیماری‌های قارچی ورتیسیلوم و فیتوفتورا و فوزاریوم باشد. همچنین نهال پسته نباید حامل آفاتی باشد که حیات درختان و باغ را تهدید میکنند. بهترین پایه برای درختان پسته پایه بادامی زرند، بادامی ریز است.

توجه داشته باشید که نهال پسته حتما دارای شناسنامه معتبر و گواهی سلامت باشد تا به این ترتیب ریسک‌های ناشی از خرید نهال پسته به حداقل برسد.

نهال پسته را از یک نهالستان پسته معتبر و دارای گواهی رسمی از سوی جهادکشاورزی تهیه نمایید.

نتیجه گیری

پیش از خرید نهال پسته و کاشت آن در باغ باید از مهم‌ترین عوامل تاثیرگذار در سازگاری نهال پسته آگاه شده و همچنین سلامت نهال پسته را مورد بررسی قرار دهید. تا به این ترتیب بهترین نهال پسته استاندارد را برای باغ خود خریداری کنید.

نهالستان پالیز بزرگترین مرکز فروش نهال پسته در شمال غربی کشورمان است. این نهالستان کلیه ارقام نهال پسته و سایر ارقام میوه را با کیفیت بالا و مناسب برای سرتاسر نقاط کشورمان تولید و عرضه میکند.

نهالستان پالیز دارای گواهینامه معتبر؛ شناسنامه رسمی و مجوز از سوی جهادکشاورزی میباشد. و به همراه ارقام نهال پسته، گواهی سلامت؛ گارانتی معتبر 2 ساله؛ گواهی عاری از آفات؛ کارت قرنطینه ارائه میدهد. کارشناسان ما در نهالستان پالیز آماده ارائه مشاوره احداث باغ پسته به شما باغداران محترم به صورت تلفنی؛ آنلاین و یا حضوری هستند.