Rate this post

عامل بیماری “برگ نقره ای” قارچی موسوم به Chondrostereum purpureum است که در بیشتر مناطق معتدل وجود دارد. این قارچ چوب و برگ برخی از درختان مثمر از جمله سیب، زردآلو، گیلاس، آلو، بادام، هلو، شلیل، زغال اخته و درختان غیر مثمری از جمله بید، صنوبر و توسکا را آلوده می‌کند.

بیماری برگ نقره ای باعث کاهش تولید و کوتاه شدن عمر درختان می‌شود. در این بیماری درخت تعداد گل زیادی تولید می‌کند ولی در نهایت تعداد بسیار کمی از میوه بر روی شاخه های آلوده تشکیل می‌شود.

علایم بیماری برگ نقره ای

تغییر شکل برگها با ظهور علایمی ازجمله پیچیدگی لبه برگها و ایجاد رنگ نقره‌ای در متن برگ ها قابل مشاهده خواهد بود. نقره ای شدن برگ ها به دلیل جدایی لایه بالایی برگ‌ صورت می گیرد. تغییر رنگ برگ ها در ابتدا روی یک یا دو شاخه کوچک دیده می‌شود و سپس گسترش پیدا می کند.

به دنبال آن شاخه های زیر برگها نیز آسیب می بینند و زمانی که لایه بالایی چوب برداشته شود، تغییر رنگ بافت زیر چوب به رنگ قهوه‌ای به راحتی قابل مشاهده خواهد بود. در نهایت خشکیدگی سرشاخه دیده می‌شود و این خشکیدگی به مرور به سمت شاخه های اصلی درخت نیز پیشروی خواهد کرد.

خسارت

بیماری برگ نقره ای با حمله به آوندها که از سرشاخه ها آغاز شده و در نهایت به تنه درخت می‌رسند باعث خشکیدگی و مرگ شاخه ها شده و ریزش زودهنگام برگ ها، درخت را دچار زوال تدریجی می کند و در طی ۲ تا ۳ سال درخت را از بین می برد.

انتشار

فصل زمستان و بهار بحرانی‌ترین مواقع ایجاد عفونت است. این قارچ‌ می تواند در داخل چوب مرده یا بافت های آلوه زنده بماند و هر زمان که شرایط مساعد شود از طریق زخم تازه مانند برش هرس، آسیب مکانیکی، آسیب زمستانی و آسیب حشرات وارد درخت ‌شود. قارچ می‌تواند از طریق این زخم ها وارد درخت شود و رشد قارچ‌ در داخل درخت به صورت سیستمیک ادامه می یابد.

مدیریت بیماری برگ نقره‌ای

بیماری برگ نقره ای درخت هلو

پیشگیری

استفاده از ارقام مقاوم

کنترل زراعی

  1. مدیریت بهداشت باغ: هرس قسمتهای آلوده و سوزاندن آنها در بیرون از باغ بسیار مفید و کارساز خواهد بود. چرا که عامل بیماری در داخل چوب مرده نیز زنده می‌ماند.
  2. در صورت وجود بیماری بعد از هرس عمومی درختان بلافاصله پانسمان محل هرس را با چسپ پیوندی حاوی قارچکش انجام دهید.
  3. مدیریت تغذیه: اگر درخت با تغذیه مناسب تقویت شود ممکن است به بیماری غلبه کند و حیات خود را ادامه دهد.
  4. کنترل بیولوژیک: در کنترل بیولوژیک از قارچ Trichoderma viride برای پانسمان محل زخم هرس استفاده می‌شود.
  5. کنترل شیمیایی: کنترل شیمیایی روش موثری نمی باشد و توصیه نمی شود.
  6. جمع بندی

ما در مجموعه نهالستان پالیز سالهاست اقدام به خدمات مشاوره تخصصی رایگان و فروش اینترنتی نهال هلو به صورت مستمر و در جهت رفع دغدغه ها و چالش های مشتریان فعالیت داریم و به عنوان اولین های فروشگاه اینترنتی تخصصی فروش نهال میوه در ایران برای شما عزیزان صفر تا صد مشاوره خرید نهال، راه اندازی، احداث باغ، را در سراسر کشور انجام می دهیم.
مشاوران ما آماده پاسخگویی برای مشاوره رایگان و دریافت سفارشات شما هستند. از راههای ارتباطی ما می توانید با پر کردن فرم درخواست مشاوره و یا تماس با شماره های 09144501007 و 09144501008 اقدام نمائید.