بیماری “ریز میوه‌گی هلو” یکی از بیماری های فایتوپلاسمایی محسوب می شود. فایتوپلاسما یک ‌نوع انگل سلولی به شمار می رود که علایمی مشابه علایم ویروس را ایجاد می‌کند. با این حال فایتوپلاسما در اصل یک نوع باکتری می‌باشد که روی اکثر درختان میوه دیده شده است. از میان درختان هسته دار درخت هلو و شلیل بیشترین حساسیت را به بیماری فیتوپلاسمایی دارند. این بیماری باعث اختلال در رشد و زوال تدریجی درخت می ‌شود.

علایم بیماری ریز میوه گی هلو

برگ : در اوایل فصل بهار علایم این آفت بر روی برگها به صورت سبز تیره رنگ قابل مشاهده خواهد بود و سپس به صورت ناگهانی رنگ برگها زرد خواهد شد و شروع به ریزش می ‌کنند.

میوه: در این بیماری بلوغ میوه های آلوده به تاخیر می‌افتد و سایز میوه ها کوچکتر از حالت طبیعی خواهند شد. همچنین روی قسمتی از میوه ترک هایی ایجاد می‌شود که در نهایت این محل ترک خورده حالت پوسیده و لهیده به خود می‌گیرد در حالی که دیگر قسمتهای میوه فاقد علایم پوسیدگی به نظر می رسد. همچنین مزه میوه ها به سمت تلخی گرایش پیدا می کند.

شاخه: علایم این بیماری بر روی شاخه ها با از بین بردن غالبیت انتهایی قابل مشاهده خواهد بود. تعداد زیادی شاخه نازک از یک نقطه رشد می‌ کنند و حالت جارپی جادوگر را ایجاد می کنند. در این حالت معمولا تنها چند شاخه درگیر می ‌شوند .

خسارت

این بیماری با مسدود کردن آوندهای درخت باعث کاهش عملکرد کلی و کاهش باردهی اقتصادی درخت خواهد شد و در نهایت چند سال بعد از ظهور اولین علایم، مرگ درخت اتفاق می ‌افتد.

انتشار

انتقال این بیماری از طریق بذر امکان پذیر نیست. عامل این بیماری معمولا به حشرات (پسیل ها و زنجره ها) وابسته است. البته انتقال آن از طریق اجزای تکثیری و انگل سس هم بسیار آسان رخ خواهد داد.

کنترل

پیشگیری: نهال های سالم و گواهی شده تهیه شوند.

استفاده از آنتی‌بیوتیک ها که از طریق تزریق به درخت استفاده می‌شوند نیز موثر خواهند بود. اگرچه این روش به عنوان یک روش گران قیمت شناخته می شود. بهترین روش نیز حذف و ریشه کنی درختان آلوده می‌ باشد.

جمع بندی

نهالستان پالیز به عنوان بزرگترین و تخصصی ترین تولید کننده و عرضه کننده انواع نهال های مثمر و غیر مثمر در ایران و خاورمیانه، با کارشناسان متخصص حوزه کشاورزی، نهال های پیوندی با کیفیت و پربازده و مقاوم در برابر آفات و بیماری ها تولید می کند. نهالستان پالیز ارائه دهنده انواع ارقام های نهال هلو، نهال های میوه پیوندی و غیر پیوندی را با شناسنامه و مجوز تولید می کند و محصولات خود را به داخل و خارج از کشور صادر می کند. باغداران با تکیه بر تجربه ۵۰ ساله نهالستان پالیز، می توانند نهال های هلو تضمینی با کیفیت و فراوانی محصول را از این مجموعه تهیه کنند.