پوسیدگی ریشه و طوقه یکی از بیماری های شایع در درختان است. که میتواند تمامی محصولات درخت را از بین ببرد. از مهم ترین میزبانان این بیماری درختان گردو هستند. این بیماری توسط قارچ فایتوفتورا Phytophthora ایجاد میشود. که یک قارچ خاکزاد است و دوره های طولانی اشباع را دوست دارد. زمانیکه منافذ خاک از آب اشباع شود؛ در مدت زمان کوتاهی میتواند شنا کرده و خود را به میزبان برساند. در اثر حمله فایتوفتورا به ریشه درختان، منجر به پوسیدگی ریشه و طوقه و در نهایت زوال درخت خواهد شد.

علائم بیماری پوسیدگی ریشه و طوقه درختان گردو

از علائم بیماری پوسیدگی ریشه و طوقه درختان گردو می توان به کوچک شدن برگ ها و عدم رشد و تولید شاخه و برگ ها اشاره کرد. در درختان بیمار، عدم رشد انتهایی اتفاق میوفتد. اینطور به نظر میرسد که درخت در اوایل فصل، دچار خشکسالی شده است. تا اواسط فصل تابستان برگ ها زرد شده و میریزند. درختان آلوده ممکن است چندین سال به صورت بیمارگونه زنده بمانند. و در نهایت از بین بروند. و یا ممکن است در همان سال اول که علائم ظاهری بیماری نمایان شد؛ درخت به طور کامل بمیرد.

وجود شانکرهای قهوه ای تیره در زیر پوست و یا روی پوست محل طوقه از علائم این بیماری است. در صورت عدم کنترل بیماری؛ به تدریج این شانکرها به سمت بالا حرکت میکنند. شانکرهای فعال در لبه خود ظاهری نواری شکل دارند.

پیشگیری از بیماری پوسیدگی ریشه و طوقه درختان گردو

استفاده از روش های پیشگیری همواره بهتر و کم هزینه تر است. همچنین آنکه بیماری در درختان ممکن است به طور کامل از بین نرود. با انجام اقداماتی می توان پیشگیری از بیماری پوسیدگی ریشه و طوقه درختان گردو انجام داد.

کاشت ارقام مقاوم

بهترین راه برای پیشگیری از بروز بیماری پوسیدگی ریشه و طوقه؛ استفاده از ارقام مقاوم است. به این ترتیب احتمال ابتلای درختان به این بیماری کاهش خواهد یافت.

زهکشی خاک

کاشت درخت در خاک هایی با زهکشی مناسب میتواند از بروز این بیماری پیشگیری نماید. زهکشی خاک و آماده سازی بستر مناسب پیش از کاشت درختان یکی از اقدامات مهم پیشگیرانه درباره این بیماری به حساب میاید.

جلوگیری از فشردگی خاک

از فشردگی خاک جلوگیری نمایید. تا آب در بافت سفت خاک حبس نشود. در خاک های فشرده که زهکشی مناسبی ندارند. آب تا مدت ها در خاک باقی مانده و رطوبت دائمی ایجاد میکند.

پیشگیری از اشباع خاک

برای جلوگیری از اشباع خاک نیز شما میتوانید محل کاشت را کمی بلندتر در نظر بگیرید. (محل پیوند باید بالای خاک قرار بگیرد.)

رطوبت دائمی

اجازه ندهید خاک پای درخت بیشتر از 18 ساعت خیس بماند. همانطور که میدانید قارچ فایتوفتورا در اثر رطوبت به وجود میاید.

آبیاری مناسب

در هنگام آبیاری از برخورد آب با تنه درخت خودداری نمایید. استفاده از روش آبیاری تحت فشار به جای استفاده از روش غرقابی میتواند احتمال برخورد آب با تنه درخت را کاهش دهد.

درمان بیماری پوسیدگی ریشه و طوقه درختان گردو

برای درمان پوسیدگی ریشه و طوقه درختان گردو اگر درخت به طور کامل از بین رفته است؛ توصیه میکنیم که درخت را از خاک خارج نموده و محل آن را با متیل بروماید ضد عفونی کنید. و پس از گذشت 1 سال درخت گردو با پایه مقاوم را در آن محل بکارید.

اگر تنها قسمتی از درخت و ریشه دچار شانکر و پوسیدگی شده است. لازم است تا محل بیماری را تیمار کنید. برای این کار میتوانید از ترکیبات مسی ترجیحا بردو و اکسی کلرومس برای پانسمان محل بیماری استفاده نموده و محلول پاشی فسفنات انجام دهید.

محلول پاشی فسفونات ها در دنیا یک روش مرسوم برای مبارزه با این بیماری است. از روش سمپاشی فسفنات در 2 مرحله استفاده میشود.

فسفنات ها در واقع میتوانند از رشد فایتوفتورا پیشگیری نموده و همچنین سیستم دفاعی درختان میزبان را نیز افزایش میدهند.

استفاده از فسفنات ها به روش محلول پاشی تاثیر بهتری خواهد داشت. این محلول یک ترکیب سیستمیک است که قادر است تا 5 ماه از گیاه محافظت نماید.

  • محلول پاشی فسفنات 1 مرحله در فصل پاییز پس از برداشت محصول و پیش از آنکه برگ ها زرد شوند انجام میشود.
  • مرحله دوم در فصل بهار زمانیکه برگ ها به طور کامل ظاهر و بزرگ شده اند.

این روش درمانی نمیتواند پاتوژن را به صورت کامل از بین ببرد. در واقع این روش یک همبستگی منفی بسیار قوی بین سطح فسفنات های موجود در درخت و شانکر به وجود میاورد. در واقع فسفنات اجازه نمیدهد که شانکر پیش روی کند.

جمع بندی

وجود رطوبت دائمی در خاک پای درختان میتواند اثرات مخربی از جمله بروز بیماری های متعدد و یا خفگی ریشه را در پی داشته باشد. از این رو لازم است تا با توجه به آب وهوا و شرایط اقلیمی در منطقه درختان باغ خود را به صورت منظم و کافی آبیاری نمایید. استفاده از روش آبیاری مناسب (آبیاری تحت فشار قطره ای) یکی از بهترین روش ها برای پیشگیری از بروز این بیماری به حساب میاید.

برای کسب اطلاعات بیشتر شما باغداران محترم میتوانید به صورت آنلاین؛ حضوری و تلفنی با ما در نهالستان بزرگ پالیز در ارتباط باشید.

نهالستان مجوزدار پالیز؛ بزرگترین مرکز فروش نهال گردو در شمال غربی کشورمان است. این مرکز با انجام اصلاحات و پیوندهای لازم؛ بهترین نهال گردو را برای کاشت در سرتاسر نقاط کشورمان تولید مینماید. برای خرید نهال گردو و یا ارتباط رایگان با مشاوران ما تماس بگیرید.