Rate this post

آفت شته درختان گردو میتوانند خسارات زیادی را وارد سازند. آنها با تجمع برروی برگ‌ها؛ با تغذیه از شیره برگ باعث کاهش سطح فتوسنتز و ضعیف شدن درختان گردو خواهند شد. 2 شته اصلی در درختان گردو دیده میشود. در این مطلب قصد داریم تا بیشتر درباره شته درختان گردو بدانیم. پس با ما همراه باشید.

شته‌های خطرناک در درختان گردو

شته‌های خطرناک در درختان گردو به نوعی خاص از شته‌ها گفته میشود. که میزبان آنها تنها درختان گردو هستند. آنها به صورت کلونی برروی برگ‌های اصلی تحمع یافته و از شیره درخت گردو تغذیه میکنند. این شته‌ها میتوانند بالدار و یا بدون بال باشند.

درختان گردو ممکن است دچار 2 نوع شته اصلی شوند:

  • شته خال دار گردو: شته خالدار گردو اغلب به برگ‌ها خسارت میزند. این شته برروی رگبرگ‌ها به صورت کلونی تجمع نموده و از شیره درخت تغذیه میکند.
  • شته سبز گردو: شته سبز بیشتر در زیر برگ‌ها دیده میشود. خسارت این شته نیز به برگ درختان است.

هر دو این شته‌ها میتوانند درختان گردو را دچار خسارت نمایند.

هر 2 شته معرفی شده تقریبا از اواسط ماه فروردین و اوایل ماه اردیبهشت برروی درختان ظاهر میشوند. و تا ماه تیر به بیشترین حد خود میرسند.

علائم شته درختان گردو

علائم شته درختان گردو شامل موارد زیر است:

  • شته‌ها از شیره گیاه تغذیه میکنند.
  • برروی برگ شیرابه ای به نام عسلک را ایجاد میکنند. این شیرابه‌ها محل مناسبی برای رشد و پرورش قارچ‌های فوماژین است.
  • با تغذیه شته از برگ‌ها؛ سطح برگ به رنگ سیاه درمیاید. و دیگر نمیتواند عملیات فتوسنتز و غذاسازی را با انجام برساند.
  • شته‌ها در نهایت باعث ریزش برگ‌ها میشوند.

درمان شته درختان گردو

با توجه به وجود شیرابه روی برگ‌ها در زمانیکه از وجود شته در باغ و درخت آگاه شدید. باید اقدامات درمان شته درختان گردو  را در باغ به انجام برسانید. ابتدا باید سطح برگ را با استفاده از صابون‌های مخصوص محلول پاشی شستشو دهید. به گونه ای که آب کاملا شیرابه را پاک کند. سپس اقدامات کنترلی را به انجام برسانید.

  • به دلیل ارتفاع بالای درختان گردو عملیات سمپاشی باید با استفاده از سمپاش موتوری انجام شود.
  • استفاده از سیلیس میتواند به کاهش خسارات برروی بافت برگ‌ها کمک کند. سیلیس سطح برگ را خشبی میکند. و به این ترتیب مانع فعالیت شته‌ها خواهد شد.
  • پس از شستشوی درخت میتوانید از حشره کش‌های سیستمیک استفاده کنید.

شته سبز و شته خالدار در درختان گردو هر دو خسارت یکسانی به درخت وارد میسازند. این دو شته تنها از نظر مورفولوژی و محل زندگی با یکدیگر متفاوت اند. و روش مبارزه با هر 2 یکسان است.

جمع بندی

شته‌ها اغلب در زیر و یا روی برگ و برروی رگبرگ‌های اصلی تجمع یافته و با تغذیه از شیره درخت علاوه بر ایجاد خسارت برروی برگ و اختلال در انجام عملیات فتوسنتز؛ باعث ضعیف شدن درختان گردو نیز خواهند شد. بنابراین به محض مشاهده وجود شته در باغ گردو باید اقدامات مبارزه ای و کنترلی درختان را به انجام برسانید. برای کسب اطلاعات بیشتر درباره شته درخت گردو و یا تشخیص و مبارزه با انواع آفات در درختان گردو؛ میتوانید با مشاوران گیاه شناسی ما در نهالستان پالیز تماس بگیرید.

نهالستان پالیز بزرگترین مرکز تولید نهال گردو به صورت تخصصی واقع در شمال غربی کشورمان است. این مرکز نهال گردو اصلاح شده با پایه پیوندی و بذری مناسب برای کاشت در کلیه شهرهای کشورمان را تولید میکند.

برای ارتباط با مشاوران ما از طریق راه‌های ارتباطی با ما تماس بگیرید.