بیماری سفیدک پودری هلو (Powdery mildew)علاوه بر درختان بزرگسال، نهالستان های هلو را نیز به شدت مورد حمله قرار داده و خسارت هنگفتی وارد می سازد.

در اثر فعالیت قارچ پوشش سفید نمدی روی دو سطح برگ ظاهر شده و فعالیتهای حیاتی برگهای آلوده کاهش یافته و یا بکلی مختل می گردد.تعدادی از برگها نیز زودتر از موقع می ریزند.اختلال در عمل حیاتی برگها و خزان زودرس آنها موجب می شود که درخت نتواند مواد غذایی لازم برای ذخیره و تشکیل جوانه های سال بعد را تأمین کند.

علائم بیماری سفیدک پودری هلو

علائم بیماری سفیدک پودری هلو را در تمام مدت سال روی درختان آلوده می توان مشاهده کرد. اوایل بهار چند هفته پس از باز شدن برگها تا اواخر تابستان نشانه های بیماری روی برگ ،میوه و سرشاخه ها کاملاً مشهود است.

حدود 4 هفته پس از باز شدن شکوفه ها لکه های کوچک بی شکل سفیدی در سطح بالایی و گاهی زیری برگها دیده می شود که 2-3 روز بعد توسعه یافته و به تدریج در این محلها برجستگی و یا فرورفتگی پیدا می شود.

برگها اغلب چین دار شده و مانند آن است که رگبرگ اصلی کوتاه شده باشد. برگهای جوان زودتر و بیشتر مبتلا شده و بندرت ممکن است که برگهای پیر آلوده شوند. خسارت بیماری بیشتر ،در حالتی است که میوه مورد حمله واقع شود زیرا با تشکیل لکه های سفید نمدی روی میوه ارزش میوه و بازارپسندی آن تقلیل می یابد.

اگر میوه هنوز سبز رنگ باشد لکه سفید و چنانچه متمایل به قرمز باشد لکه حاصله غالباً زرد چرکین به نظر میرسد. قسمتهای لکه دار میوه سفت و چرمی شده و از رشد طبیعی باز می ماند و در نتیجه میوه بدشکل می شود.

قطر لکه ها روی میوه از چند میلیمتر تا چندین سانتیمتر متغیر است و گاهی لکه ها تمام یا نصف سطح میوه را اشغال می کند و به ندرت میوه در محل لکه ترک بر می دارد. نشانه های بیماری در اوایل بهار ابتدا روی برگ های جوان سرشاخه ها ظاهر می شود و در واقع خود سرشاخه در این موقع کمتر مبتلا می شود.

ولی در اواخر بهار از یک طرف تعداد زیادی از برگ ها پیر و مقاوم شده و از سوی دیگر شدت بیماری به حداکثر خود رسیده است.

سفیدک سطحی هلو

علت بیماری سفیدک پودری هلو

علت بیماری سفیدک پودری نهال هلو قارچی است به نام :

Sphaerotheca pannosa var persicae  و شکل کنیدی دار و غیر جنسی آن Oidium Leucoconium  نام دارد.

ریسه های آن بند بند و منشعب بوده و در سطح میزبان مستقر می گردد.به طور کلی گونه های خانواده Erysiphaceae  جزء انگلهای اجباری بوده و نمی توان آنها را روی محیط کشت مصنوعی کشت داد.

راه های مبارزه با سفیدک پودری هلو

سفیدک پودری هلو یکی از انواع آفت ها و بیماری های نهال هلو را با روش های زراعی و شیمیایی می توان کنترل نمود. لیکن مؤثرترین و بهترین راه همان مبارزه شیمیایی می باشد. در امر مبارزه زراعی عوامل حاصلخیزی خاک ،واریته مقاوم و هرس درخت را می توان مورد توجه قرار داد.

شدت بیماری تقریباً رابطه مستقیم با میزان رشد گیاهی و شادابی درخت دارد. با توجه به اینکه ازت در افزایش رشد و شادابی اندامها تأثیر دارد بنابراین هر چقدر میزان آن در خاک بیشتر باشد به همان اندازه بافت گیاه اسفنجی شده و نسبت به سفیدک حساس تر می گردد.

راه های مبارزه با سفیدک پودری هلو این است که  هرس مناسب و به موقع 10%-20% از شدت بیماری می کاهد. با قطع شاخه های زیادی و تابش مستقیم آفتاب تعداد زیادی از جوانه های آلوده بدین وسیله از بین می رود.

نکته قابل توجه در امر مبارزه شیمیایی تشخیص زمان سمپاشی است و چنانچه پوشش آردی روی برگها تشکیل شود کار مبارزه دیگر مشکل خواهد شد.

بهترین زمان سمپاشی ،زمانی است که گلبرگ های درخت ریخته و میوه تشکیل شده باشد. حداقل 3 نوبت و حداکثر 7 نوبت سمپاشی با سمومی مانند کاراتان و توپاس به فاصله 10 روز علیه بیماری توصیه می شود.

سفیدک سطحی هلو

کلام آخر

سفیدک پودری هلو گسترش جهانی دارد، اما در مناطق نیمه خشک خسارت آن بیشتر است. برگ، جوانه، شاخه های سبز و میوه هلو مورد حمله ی این قارچ قرار می گیرند، اما گل ها به ندرت آلوده می شوند. بیماری روی شاخه های جوان به صورت لکه های سفید و پودری نمایان می شود. کنترل بیماری، از طریق مدیریت عملیات زراعی و استفاده از قارچ کش ها پیشگیری کننده انجام می گیرد.

اگر تصمیم به خرید بهترین ارقام نهال هلو گرفته اید نهالستان پالیز با تولید و فروش نهال هلو با کیفیت بالا آماده همکاری با شما می باشد. قابل ذکر است قیمت این نهال در این نهالستان چون به صورت خرید مستقیم از نهالستان می باشد و واسطه حذف گردیده است مناسب می باشد.

یکی از خدمات مهم نهالستان پالیز احداث باغ می باشد چنانچه قصد احداث باغات تجاری کوچک یا بزرگ داشتید با کارشناسان ما در تماس باشید.

ارقام نهال هلو در این نهالستان جزء بهترین ها است که با کیفیت بالا تولید میگردد و نظرات مثبت مشتریان طی سال ها خرید گویای این امر می باشد. ما از کاشت تا برداشت پاسخگوی شما خواهیم بود ، جهت خرید اینترنتی نهال هلو با کارشناسان ما در تماس باشید.

نهالستان پالیز بزرگ ترین نهالستان شمال غربی ایران است که در شهر میاندوآب واقع شده است. این نهالستان فعالیت خود را از سال 1310 در حوزه پرورش ارقام نهال آغاز نموده و طی این مدت موفقیت های بسیاری را در این زمینه کسب کرده است.

هدف اصلی نهالستان پالیز، تولید باکیفیت ارقام نهال است. افزون بر این، تنوع بالای نهال در این نهالستان باعث امتیاز این نهالستان نسبت به سایر رقبا شده است.

نهالستان پالیز با پشتیبانی 24 ساعته، جهت خرید، پشتیبانی محصول، اطلاع از قیمت عمده انواع نهال، خرید نهال هلو و مشاوره رایگان، آماده خدمت رسانی به مشتریان گرامی است.