Rate this post

بیماری شانکر باکتریایی یکی از بیماری‌های مهم و خطرناک در اکثر درختان است. این بیماری اگر به موقع شناسایی و درمان نشود. در تمام باغ شیوع یافته و باعث مرگ درختان خواهد شد. در این مطلب قصد داریم تا مهم ترین روش‌های شناسایی؛ مبارزه و کنترل بیماری شانکر باکتریایی را بررسی کنیم. پس با ما همراه باشید.

علائم بیماری شانکر باکتریایی

عامل اصلی ایجاد بیماری شانکر باکتریایی همانطور که از نام آن پیداست نوعی باکتری است.علائم بیماری شانکر باکتریایی ایجاد صمغ روی درختان است. یکی از بیماری‌های شدیدا خسارت زا شناخته میشود. نام‌های دیگر این بیماری؛ شانکر باکتریایی، گموز بلاست جوانه، بلاست شکوفه و خشکیدگی باکتریایی سرشاخه میباشد. بادام، زردآلو؛ آلو؛ هلو، سیب و گوجه و گلابی از مهم ترین میزبانان این بیماری به حساب میایند.

خسارت شانکر باکتریایی

علائم خسارت  شانکر باکتریایی برروی جوانه‌ها و شکوفه‌ها و تنه دیده میشود.

  • جوانه و شکوفه‌ها

برروی جوانه‌ها و اندام‌های گل به صورت خشکیدگی و قهوه ای شدن بافت و مرگ آنها دیده میشود. گل‌های آلوده به صورت آب گزیده روی سیخک آویزان میمانند. ترشح صمغ برروی جوانه‌های بیمار مشاهده میشود.

  • برگ

علائم ظاهری ایجاد بیماری برروی برگ نیز لکه‌های نکروز و غربالی است.

  • میوه

این لکه‌های غربالی برروی میوه نیز دیده میشود. و در قسمت داخلی آن یک مایع لزج مانند وجود دارد.

  • شاخه و تنه

روی شاخه و تنه در محل آلودگی تغییر رنگ مشاهده میشود. که معمولا تیره و گود شده و زیر پوست آن‌ها رگه‌های قهوه ای وجود دارد.

زیست شناسی بیماری شانکر باکتریایی

باکتری عامل این بیماری زمستان را در شانکر‌ها و بافت‌های آلوده سپری میکند. جمعیت باکتری در اوایل فصل بهار و همزمان با شروع گلدهی و تشکیل میوه افزایش میابد. با گرم شدن هوا این جمعیت کاهش میابد. باکتری عامل این بیماری نمیتواند به صورت فعال وارد بافت میزبان شود. و روی میزبان حتما باید زخم وجود داشته باشد. بارندگی همراه با باد به انتشار این باکتری کمک میکند.

کنترل بیماری شانکر باکتریایی

برای کنترل بیماری شانکر باکتریایی تقویت درختان با آبیاری منظم و تغذیه مناسب و کافی به افزایش مقاومت درختان در برابر بیماری شانکر باکتریایی کمک میکند.

آب نباید به صورت مستقیم با تنه درخت تماس داشته باشد. این مورد به خصوص در روش آبیاری غرقابی باید مورد توجه قرار گیرد. برای پیشگیری از این مورد شما میتوانید اطراف تنه را کمی خاک بریزید که در سطح بالاتر از آب قرار گیرد. و یا از روش آبیاری قطره ای استفاده نمایید.

 درمان بیماری شانکر باکتریایی

درمان بیماری شانکر باکتریایی کافی است که با استفاده از چاقو بخش‌های آلوده روی درخت را پاکسازی نمایید. این کار را به نحوی انجام دهید که پوست و بافت سالم درخت به خوبی دیده شود. دقت کنید که پیش از شروع پاکسازی در کنار درخت یک پارچه یا نایلون پهن کنید و بخش‌های آلوده را برروی آن جمع نموده و از باغ خارج نمایید. اگر این بافت‌های آلوده برروی خاک و یا در مسیر آب قرار گیرند. بیماری در سایر درختان باغ نیز منتشر میشود.

پس از پایان پاکسازی هر قسمت؛ چاقوی خود را با وایتکس شسته و ضد عفونی نمایید. سپس با استفاده از فرچه ضد عفونی شده، محل برش روی درختان را به ترکیبات مسی آغشته نمایید. و برروی آن چسب باغبانی بزنید. به این وسیله شانکر درمان و پانسمان میشود. البته کنترل شانکر امری زمان بر است. یعنی شما باید این اقدامات را تا درمان کامل شانکر به انجام برسانید. عدم درمان بیماری شانکر باکتریایی موجب مرگ کامل درخت میشود.

روش‌های شیمیایی مبارزه با بیماری شانکر باکتریایی

سمپاشی درختان باید در چندین مرحله انجام شود. در تمامی مراحل سمپاشی، سم باید یک پوشش مناسب برروی درخت ایجاد نموده باشد.  در 3 دوره سمپاشی تاج درخت؛ شست و شوی تنه با نسبت بالاتر (غلیظ تری) باید انجام شود.

  • مرحله اول: پس از برداشت محصول در فصل پاییز است. درست زمانیکه 70 درصد از برگ‌ها ریزش پیدا کرده اند؛ سمپاشی با ترکیبات مسی توصیه میشود.
  • مرحله دوم: زمان تورم جوانه تا پیش از باز شدن شکوفه‌ها است.
  • مرحله سوم: به محض مشاهده علائم بیماری در اوخر فصل بهار؛ باید قسمت تنه (نه شاخه و برگ) را با ترکیبات مسی شستشو دهید. درختانی که دچار بیماری هستند باید به خوبی مدیریت شوند. اگر پس از کنترل بیماری، علائم بیماری مجددا مشاهده شد. تمامی مراحل پاکسازی و پانسمان باید مجددا انجام شود.

جمع بندی

بیماری شانکر باکتریایی امروزه در اکثر باغ‌هایی که درختان جوان و ضعیف تر دارند شایع است. با نگهداری صحیح از درختان و آبیاری به موقع و سمپاشی و کوددهی صحیح؛ درختان خود را تقویت نمایید.

همانطور که میدانید شناسایی و تشخیص بیماری امری تخصصی است. شما باغداران محترم میتوانید با کارشناسان گیاهشناسی ما در نهالستان پالیز تماس بگیرید و از نوع بیماری و آفت و روش درمان آن آگاه شوید.

نهالستان تخصصی پالیز با مدیریت جناب آقای سعید قاسمی بیش از نیم قرن تجربه حرفه ای در زمینه تولید و پرورش و فروش نهال دارد. این مرکز با افتخار رتبه اول در بیشترین تعداد مشتریان راضی در چندین سال متوالی را از آن خود نموده است.

برای کسب اطلاعات بیشتر، سایر مقالات ما را در سایت پالیز مطالعه نموده و یا با کارشناسان ما به صورت رایگان از مشاوره  خرید نهال  بهره مند شوید.