Rate this post

خواص کمپوت گیلاس برخلاف تصورات عموم مردم برای بدن بسیار زیاد است. بدون شک شما هم بارها و بارها شنیده ‌اید که متخصصان توصیه می ‌کنند روزانه بین 5 تا 7 واحد میوه و سبزیجات میل کنید. اما به نظر می ‌رسد مصرف این میزان میوه‌ی تازه کمی سخت باشد. به خاطر این که برخی از مردم با گوارش میوه‌ی تازه کمی مشکل دارند.

سوال اینجاست که آیا می‌توان گاهی وقت‌ها کمپوت را جایگزین میوه‌ی تازه کرد؟ آیا کمپوت‌ها هم برای سلامتی مفیدند؟ آیا کمپوت‌ها ویتامین‌های خود را از دست می‌دهند؟ برای رسیدن به جواب این سوال مطالعه‌ی این مطلب را از دست ندهید.

خواص کمپوت گیلاس 

کمپوت همان میوه‌ی پخته شده است. معمولاً بچه ها کمپوت را بهتر از میوه‌ی خام تازه می‌خورند. باید بدانید که کمپوت‌ها هم حاوی ویتامین هستند و اصلاً نمی‌توان آن‌ها را فاقد ویتامین و مواد مغذی دانست.

حتماً می‌دانید که ویتامین C در اثر حرارت از بین می‌رود. اما باید بدانید که تولید کنندگان این محصولات غذایی برای جبران ویتامین C از دست رفته اسید اسکوربیک به کمپوت‌ ها اضافه می ‌کنند. برای همین هم کمپوت‌های صنعتی معمولاً به اندازه‌ی میوه ‌های تازه ویتامین C دارند.

پیش سازهای ویتامین A نیز در کمپوت وجود دارند. در بین این پیش‌سازها می‌توان به کاروتنوئیدها اشاره کرد. این ترکیبات در میوه های نارنجی یا قرمز مانند نهال گیلاس وجود دارد. کاروتنوئیدها خدمت زیادی به سلامتی ما می ‌کنند. این ترکیبات به دلیل داشتن خواص آنتی اکسیدانی از ابتلا به سرطان پیشگیری کرده و پیری را به تعویق می‌اندازد.

در مورد فیبرها هم باید بگوییم که حرارت بالا باعث می‌شود این ترکیبات مغذی بیشتر جذب بدن شوند. برای همین افرادی که سیستم گوارش حساسی دارند کمپوت را بهتر از میوه‌ی تازه تحمل کرده و راحت ‌تر از فیبرهای آن‌ها استفاده می‌ کنند.

خواص کمپوت گیلاس

مشکل اصلی کمپوت‌ها میزان قند افزوده است. کمپوت‌ های صنعتی قند زیادی دارند. بهتر است کمپوت ‌هایی انتخاب کنید که روی آن‌ ها عبارت بدون قند افزوده نوشته شده باشد. در این صورت میزان قند آن‌ها برابر با میوه‌ی طبیعی می ‌باشد.

اگر نمی ‌توانید به هر دلیلی میوه‌ تازه بخورید خودتان را از مصرف کمپوت به بهانه‌ این که ویتامین ندارد محروم نکنید. می‌توانید از کمپوت به عنوان دسر استفاده کرده و خواص کمپوت گیلاس بهره مند شوید

فواید کمپوت گیلاس

گیلاس منبع عظیمی از انواع ویتامین ها و مواد عالی است که در طب سنتی کاربرد زیادی دارد، این میوه دارای طبع سرد و تر و حاوی آب ، پروتئین،فیبر، چربی،قند، آهن، کلسیم و گوگرد است.

یک فنجان گیلاس حاوی ۹۰ کالری و سرشار از فیبر، پروتئین و ویتامین های آ ، ث است.مصرف این میوه به افزایش فعالیت آنتی اکسیدانی در بدن کمک می کند و مطالعات بالینی محققان دانشگاه میشیگان این را ثابت کرده است.

فیبر موجود در گیلاس خطر ابتلا به سرطان روده بزرگ را کاهش می دهد. به همین دلیل مصرف منظم کمپوت گیلاس به دلیل وجود فیبر فراوان به کاهش و کنترل وزن نیز در ارتباط است.

از جمله فواید کمپوت گیلاس درمان بیماری های التهابی روده است. مصرف گیلاس برای افرادی که به سنگ کلیه و یا سنگ صفرا و یا مشکلات مثانه مبتلا هستند، مفید است. زیرا مانند یک عامل تخلیه و زهکشی در مجاری ادرار و لوله‏ های هاضمه کار می‏ کند و سنگ‏ ها را از بین می‏ برد.

این میوه به دفع سموم از بدن کمک می کند. به خصوص مصرف کمپوت گیلاس به دلیل دارا بودن پوتاس فراوان، و ادرار آوری بالا، به همراه رازیانه در طب سنتی توصیه می شود.

خواص کمپوت گیلاس

خواص شگفت انگیز کمپوت گیلاس 

گیلاس فراتر از خاصیت آنتی اکسیدانی، این میوه منبع طبیعی ملاتونین است، ملاتونین هورمونی است که چرخه خواب و بیداری را در بدن تنظیم می کند. در اینجا می توانید چهار خواص شگفت انگیز کمپوت گیلاس را  مطالعه نمایید:

  • کاهش قند خون در افراد دیابتی

گیلاس حاوی آنتوسیانین است ؛ یک رنگدانه طبیعی خوش رنگ که خواص درمانی متعددی دارد از جمله این که منجر به افزایش تولید انسولین به میزان ۵۰ درصد شده و مصرف کمپوت گیلاس باعث کاهش قند خون در افراد دیابتی و سلامتی همه افراد خواهد شد. قند گیلاس برای افراد دیابتی مضر نیست چون از نوع سوربیتول است که ۷۰ درصد آن در بدون این که تبدیل به گلوکز شود، صرف تولید انرژی می گردد در بدن .

  • بهبود ورم مفاصل و التهاب بدن

مصرف منظم گیلاس باعث پایین آمدن سطح اکسید نیتریک می شود . رابطه بین مصرف گیلاس و کاهش حملات نقرس نیز در بین مصرف کنندگان گیلاس ثابت شده است ، چون مقدار اسید اوریک را که در نقرسی ها بالاست کاهش می دهد. اسید اوریک یک ماده زائد و دفعی است که در اثر هضم و جذب مواد غذایی در بدن بوجود می آید و اگر مقدار آن در بدن افزایش یابد، به کریستال هایی در مفاصل تبدیل می شود و درد و تورم را در قسمت های مختلف ایجاد می کند. در نتیجه انتخاب کمپوت گیلاس باعث بهبود ورم مفاصل و التهاب بدن خواهد شد.

خواص کمپوت گیلاس

  • کاهش خطر ابتلا به سرطان روده بزرگ

فیبر موجود در گیلاس باعث کاهش خطر ابتلا به سرطان روده بزرگ می شود . مصرف منظم کمپوت گیلاس به دلیل وجود فیبر فراوان به کاهش و کنترل وزن نیز در ارتباط است.

نتیجه گیری 

از جمله خواص گیلاس و کمپوت گیلاس درمان بیماری های گوارشی است. مصرف گیلاس برای افرادی که به سنگ کلیه و یا سنگ صفرا و یا مشکلات مثانه مبتلا هستند، مفید است. زیرا مانند یک عامل تخلیه و زهکشی در مجاری ادرار و لوله‏ های هاضمه کار می‏ کند و سنگ‏ ها را از بین می‏ برد. این میوه به دفع سموم از بدن کمک می کند. به خصوص مصرف کمپوت گیلاس به دلیل دارا بودن پوتاس فراوان، و ادرار آوری بالا، به همراه رازیانه در طب سنتی توصیه می شود.