Rate this post

آلبالو میوه خوشرنگ،گوشتی و آبدار،با طعم ترش و ملس است و به عنوان یکی از بهترین میوه های انتهای فصل بهار و تابستان می باشد که از آن برای تهیه کمپوت،مربا، شربت، ژله و همچنین در تهیه انواع غذاها وشیرینی ها استفاده می شود. ارتفاع درختان آلبالو بطور معمول و بسته به شرایط اقلیمی بین۲.۵ تا ۱۵ متر می باشد و عمر اقتصادی بین ۲۰ تا ۴۵ سال دارند.

اگر باغدار هستید و قصد احداث باغ آلبالو دارید، یا حتی اگر می خواهید برنامه ریزی های دقیقی را برای احداث اجرا کنید، پیشنهاد می دهیم تا پایان بحث ما را همراهی نمایید.

بررسی اقلیم آب و هوایی احداث باغ آلبالو

در بررسی اقلیم آب و هوایی احداث باغ  آلبالو،آشنایی کامل با شرایط و عوامل محیطی منطقه در طول مراحل گلدهی، رشد میوه و برداشت آن، بسیار مهم است. نزدیکی به منابع آبی، بررسی ناهمواری های موضعی سطح زمین، محل احداث باغ و نیز محیط اطراف آن مستقیما بر وضعیت رشد میوه آلبالو تاثیر گذارند.

دما یکی از مهم ترین عوامل موثر بر توزیع جغرافیایی این درختان است. خوشبختانه مقاومت درخت آلبالو نسبت به دیگر درختان میوه در برابر گرما و سرما زیاد است.

به طور کلی همه ارقام آلبالو در بیشتر مناطق کشور قابل کشت هستند.اما بهترین مناطق برای کشت آلبالو اقلیم های گرمسیری و نواحی  با آب و هوای معتدل است. توجه داشته باشید که در  مناطق سرد و خشک برای جلوگیری از یخ زدن جوانه ها و شاخه های انتهایی در زمستان باید شرایط دمایی مناسب برای همه ارقام آلبالو (حداکثرتا ۷- درجه سانتی  گراد)را فراهم کنید. بنابراین در هر اقلیم آب و هوایی از ایران که هستید، اگر بتوانید دمای مناسب۷ تا ۲۵ درجه سانتیگراد را برای رشد گیاه فراهم کنید، قطعا بهترین و مرغوبترین محصول را خواهید داشت.

نیاز سرمایی  آلبالو

به طور میانگین نیاز سرمایی  آلبالو در اکثر مناطق کشور،  بین ۴۵۰ تا ۱۶۰۰ ساعت ودمای کمتر از ۷ درجه سانتی گراد می باشد.

خاک مناسب کاشت آلبالو

آلبالو درخت سازگاری است و درخاکهای لومی و رسی و همینطور در خاک های شور و قلیایی هم رشد می کند. بهترین خاک مناسب کاشت آلبالو خاک عمیق، مرطوب، خوب زهکشی شده و غنی شده با کمپوست و کود دامی پوسیده است. pH مناسب برای رشد مطلوب همه ارقام آلبالو، حدود ۶-۸. می باشد.

برای آگاهی از جنس خاک و وجود عناصر معدنی در آن لازم است تا یک نمونه از خاک برداشته و به آزمایشگاه مخصوص خاک ارسال نمایید. برای کسب اطلاع از نحوه نمونه برداری خاک، به مقاله تخصصی آزمون آب و خاک مراجعه فرمایید.

آبیاری درختان آلبالو

برای همه ارقام آلبالو در هر اقلیمی که هستید،  بطور متوسط باید هفته ای دو مرتبه آبیاری درختان آلبالو انجام شود. اما برای درختانی که عمر بیشتر از ۱۵ سال دارند،  در مناطق سرد و خشک و همچنین مناطق معتدل و با رطوبت بالا فقط هفته ای یک بار آبیاری احتیاج دارند. در فصل تابستان، در مناطق گرم و خشک لازم است تا ۳ بار درهفته(معادل ۱۰ لیتر آب هفتگی)، نیاز آبی این درختان را تامین کنید. اگر برای صرفه جویی در آب از روش آبیاری قطره ای  استفاده می کنید، نیاز آبی این درختان حدود ۳تا۴ هزار مترمکعب است.چنانچه از روش غرقابی استفاده می کنید،  نیاز آبی این درختان حدود ۶ تا ۹ هزار مترمکعب  است .دقت کنید که در روش آبیاری غرقابی به دلیل آب زیادی که از دست می‌رود، معمولا نمک بالاآمده و این حالت برای رشد بهینه درختان آلبالو مناسب نیست.

بررسی شرایط نور خورشید جهت احداث باغ آلبالو

آلبالو،گیاهی آفتاب دوست است که برای رشد و شکوفایی به حداقل ۵ ساعت نور مستقیم خورشید در روز نیاز دارد. البته بهتر است، نهال های جوان در مناطق گرم و خشک از آفتاب سوزان ظهردر فصل تابستان محافظت شوند.

ارتفاع از سطح دریا

ارتفاع از سطح دریا، یکی از مهم ترین فاکتورهای تاثیرگذار در انتخاب و خرید نهال میوه محسوب می شود.ارتفاع بین ۲۰۰ تا ۲۵۰۰ متر از سطح دریا برای کاشت نهال آلبالو با توجه به طول و عرض جغرافیایی هر منطقه می تواند منجر به محصول با کیفیت بالا و مرغوب شود.

شیب زمین برای احداث باغ آلبالو

برای احداث باغ آلبالو شیب زمین نبایستی بیشتر از ۱۵ درصد باشد.

فاصله کاشت درختان آلبالو

در ابتدا نیاز اقتصادی منطقه خودتان و وضعیت پسند بازار را از نظر رقم های آلبالو انتخابی بدقت بررسی کنید. در صورت امکان، بهتر است درختان آلبالو در پاییز کاشته شوند. در مناطقی که زمستانهای بسیار سخت دارند، کاشت در ابتدای بهار مناسب تراست. در عرض های جغرافیایی میانی که در آن زمستان سرد و خشک است، کاشت پاییزه معمولا ترجیح داده می شود.

در طراحی باغ  بهتر است، الگوی مربعی(۴در۴متر) استفاده شود. بطور معمول فاصله کاشت درختان آلبالو باید از حداقل فاصله ۵/۴ تا ۵/۵ متری تا حداکثر۵/۶ تا ۵/۷متری از یکدیگر در نظر گرفته شوند.

اگردر زمان احداث باغ از سیستم کانتور(یعنی هر ردیف از درختان آلبالو در همان سطح و یا در یک خط منحنی با درجه انحراف کم قرار بگیرند که آب  بتواند به آرامی حرکت کند) استفاده می کنید، باید حداقل فاصله  بین درختان آلبالو را حدود ۵ تا ۶متر بین ردیف ها در نظر بگیرید.

انتخاب رقم مناسب برای احداث باغ آلبالو

برای انتخاب ارقام مختلف آلبالو باید به شرایط آب و هوایی، تحمل در برابر خشکی و شرایط نامساعد خاک و سازگاری با منطقه توجه کنید. همچنین به میزان بارندگی، ارتفاع از سطح دریا و میزان تابش نورخورشید در باغ خود آگاهی داشته باشیدو سپس ارقام مورد نیاز خود را شناسایی نمایید و با توجه به میزان محصول دهی، پسند بازار اقتصادی و کیفیت محصولات،  پرسودترین نهال ها را برای کاشت در باغ سفارش دهید. شما می توانید، اطلاعات کامل کلیه ارقام نهال آلبالو را در سایت پالیز مطالعه فرمایید.

آماده سازی زمین برای احداث باغ آلبالو

ابتدامحل باغ را انتخاب کنید، سپس برای احداث باغ آلبالو نقشه برداری و آماده سازی باید انجام شود. پیش از خرید نهال آلبالو باید آزمایش خاک را انجام دهید تا به این ترتیب از جنس، pH، اسیدی یا بازی، وجود عناصر معدنی و محتویات خاک آگاه شوید و با توجه به نیاز درخت، اقدام به اصلاح خاک با استفاده از کود شیمیایی و آلی نمایید.مرحله دوم در آماده سازی زمین،ترکیب خاک و شخم زنی و زهکشی خاک است. بایدخاک یکدست و عمیق و غنی از مواد معدنی ایجاد نماییدتا ریشه نهال پس از کاشت در باغ به خوبی بتواند رشد نموده و از منابع خاک بهره مند شود.

جمع بندی

از آنجاییکه آلبالو به خاطر استفاده از میوه تازه،کمپوت، مربا، شربت، شیرینی و انواع غذاهای ایرانی  ارزش و اهمیت بسیاری درپسند بازارمیوه کشور و جایگاه صادراتی به کشور های همسایه و سایر نقاط جهان دارد،  توصیه می کنیم که حتما از ارقام مختلف آلبالودراحداث باغ استفاده کنید.

برای خرید انواع ارقام نهال آلبالو از نهالستان مجوزدار پالیز با مشاوران ما به صورت آنلاین و تلفنی و حضوری در ارتباط باشید.

نهالستان پالیز با بیش از نیم قرن تجربه؛ به عنوان بزرگترین نهالستان تخصصی در شمال غربی کشورمان شناخته میشود. این نهالستان با مدیریت جناب آقای سعید قاسمی و با بهره گیری از کادر مجرب و امکانات به روز باغداری و کشاورزی؛ اقدام به تولید انواع ارقام نهال آلبالو اصلاح شده و متناسب با اکثر شهرهای کشورمان نموده است.

برای ارتباط رایگان و همه روزه با مشاوران ما درباره نحوه احداث باغ آلبالو؛ نحوه آبیاری و کوددهی و هرس و… با ما در تماس باشید.