شته سیاه گیلاس و آلبالو یکی از خطرناک ترین آفات برای درختان گیلاس محسوب میشود. که با ایجاد اختلال در تغذیه و عملکرد درختان؛ باعث بروز خسارت در آنها خواهد شد. در این مطلب قصد داریم تا بیشتر درباره شته سیاه آلبالو و گیلاس بدانیم پس با ما همراه باشید.

تعریف

شته سیاه گیلاس همانطور که نام آنها پیداست؛ به رنگ سیاه و فلزی و براق دیده میشود. این افت کمی از سایر شته‌ها بوده و در 2 فرم:

  • فرمبالدار
  • فرم بیبال

وجود دارند. وجود این افت در درختان باعث ایجاد اختلال در عملیات غذا سازی درخت خواهد شد.

میزبانهای اصلی این آفت، درختان گیلاس و درختان آلبالو هستند. این آفت؛ میزبان ثانویه ای چون علف‌های هرز، سبزیجات، گیاهان زینتی دارد.

بیولوژی آفت شته گیلاس

این آفت طول فصل زمستان را به صورت تخم در شکاف شاخه‌ها و کنار جوانه‌ها سپری میکند. در فصل بهار شته‌ها در سطح زیرین برگها شروع به فعالیت میکنند.

علایم و خسارت آفت شته گیلاس

تحریف برگ‌ها،  لاغر شدن و پیچیدگی آنها اتفاق میوفتد. بر روی برگ بیمار عسلک ایجاد میشود. وجود عسلک هم باعث جلب قارچ فوماژین خواهد شد.

فوماژین نوعی قارچ سطحی است که به درون بافت نفوذ نمیکند. اما در هر صورت باعث اختلال در عملیات فیزیولوژیکی درخت گیلاس خواهد شد.

وجود شته سیاه گیلاس باعث  کاهش یا توقف رشد انتهایی شاخه‌ها نیز خواهد شد.

پس از دو تا سه نسل، این آفت به فرم بالدار تبدیل میشود. و به سمت میزبان تابستانی خود مهاجرت مینماید. میزبانهایی مثل علف‌های هرز، گیاهان زینتی، سبزیجات و… میزبان ثانویه این آفت به حساب میایند.

درنهایت پس از گذر از 2 تا 3 نسل، فرم‌های بالدار دوباره به سمت میزبان اولیه خود پرواز میکنند. و برروی آن تخمریزی مینمایند.

پیشگیری و کنترل آفت شته سیاه گیلاس

در اواخر فصل زمستان از کارت‌های چسبنده زرد روی بخشهای مختلف درخت استفاده کنید. بهتر است پیش از پیچیدگی برگ توسط آفت؛ اقدامات کنترلی را آغاز نمایید.

توجه داشته باشید که در زمان گلدهی با توجه به فعالیت زنبورها؛ نمیتوانید از هر گونه سمی استفاده کنید.

ضمنا شته سیاه نیز دارای دشمنان طبیعی زیادی است. که میتوان برای کنترل شته‌ها به کار برد. بنابراین از مصرف آفت کش‌ها و سموم به طور گسترده اجتناب کنید.

توصیه میکنیم در طول شب اقدام به سمپاشی درختان نمایید.

استفاده از روغن‌های باغبانی میتواند در کنترل آفات موثر واقع شود.

جمع بندی

با توجه به نکات مطرح شده در این بخش؛ باید فعالیت کنترلی را پیش از پیچیدگی برگ‌ توسط شته آغاز نمایید. همچنین به علت فعالیت زنبورها باید استفاده از سموم و آفت کش‌ها را به حداقل برسانید. آفتکشی که انتخاب میکنید، نباید به زنبورهای عسل صدمه وارد نماید.

نهالستان پالیزنهال بزرگترین نهالستان تخصصی در حوزه تولید؛ اصلاح و عرضه انواع ارقام نهال میوه در کشور میباشد. برای کسب اطلاعات بیشتر شما باغداران محترم میتوانید همه روزه و به صورت تلفنی؛ آنلاین و حضوری با ما در ارتباط باشید.