وجود بیماری و آفات در درختان باعث کاهش قدرت رشد درختان و تغییرات در کیفیت محصول دهی آنها خواهد شد. میوه‌هایی با کیفیت پایین؛ بازار رقابتی را از دست داده و سوددهی کمی را برای باغدار به همراه دارند. بیماری برگ پیسه ای یکی از بیماری‌های ویروسی در درختان گیلاس است. که اگر به سرعت با آن مقابله نشود. خسارات زیادی را به باغ گیلاس وارد میسازد. در این مطلب قصد داریم تا بیشتر درباره بیماری برگ پیسه ای گیلاس بدانیم.

بیماری برگ پیسه ای گیلاس

بیماری برگ پیسه ای گیلاس نوعی بیماری ویروسی است. که مهم ترین علائم ظاهری آن برروی برگ‌ها نمایان میشود. وجود این بیماری باعث دیررسی و کم شدن طعم گیلاس خواهد شد. در کشورمان این بیماری اغلب برروی درختان گیلاس گزارش شده است.

 علائم و ‌خسارات بیماری برگ پیسه ای

بیماری برگ پیسه ای از طریق پیوند یا نوعی کنه به درختان سالم منتقل میشود. پس از گذشت یک سال از انتقال بیماری، نشانه‌های تیپیک در درختان بیمار مشاهده میشود.

علائم بیماری برگ پیسه ای گیلاس:

تشخیص بیماری برگ پیسه ای گیلاس برای جلوگیری از انتشار این بیماری بسیار مهم است. از مهم ترین علائم بیماری برگ پیسه ای گیلاس به موارد زیر اشاره می کنیم.

برگ:

کوچک شدن و تغییر حالت برگ‌ها از نشانه‌های وجود این بیماری به حساب میاید. برروی برگ‌ها حالتی شبیه به تاولی و پفکی دیده میشود. در بین رگ برگ‌ها نیز لکه‌های سفید مشاهده میشود. در مواردی نیز پارگی لبه برگها و لکه‌های غربالی حاکی از وجود بیماری برگ پیسه ای در درختان است.

وجود علائم بیماری بسته به نوع رقم درخت و نژاد ویروس میتواند متفاوت بروز یابد.

میوه:

برروی میوه‌ها نیز کوچک ماندن و دیررس شدن آنها از علائم وجود این بیماری محسوب میشود. میوه‌های آلوده طعم کمتری نسبت به میوه‌های سالم دارند.

سرشاخه:

در درختان بیمار؛ سرشاخه‌ها رشد کمتری داشته و فواصل بین میانگره‌ها نیز کاهش میابد. برگ‌ها در سرشاخه‌ها حالت روزت پیدا میکنند.

در فصل بهار نشانه‌های وجود بیماری برگ پیسه ای کاملا نمایان است. این ویروس نسبت به گرما حساس است. بنابراین گرما در فصل تابستان بیماری را سرکوب مینماید. از این رو در این فصل شدت علائم در درخت کاهش میابد.

 کنترل بیماری برگ پیسه ای گیلاس

همانطور که اشاره شد یکی از روش‌های انتقال بیماری برگ پیسه ای؛ از طریق پیوند است. از این رو توصیه میکنیم برای کنترل بیماری برگ پیسه ای گیلاس از نهال سالم و عاری از بیماری برای کاشت در باغ استفاده نمایید.

هشدار: از پیوندک درختان آلوده به بیماری برگ پیسه ای استفاده نکنید.

در صورت شدت بروز بیماری در منطقه؛ توصیه میکنیم درختان بیمار که دیگر قادر به محصول دهی نمیباشند را انهدام نمایید.

جمع بندی

بیماری برگ پیسه ای گیلاس یکی از انواع بیماری‌های ویروسی است. که با حمله به درخت باعث کاهش محصول دهی و افت کیفیت محصول میشود. قدرت رشد در درختان بیمار رفته رفته تحلیل یافته و درختان بیمار پس از چند سال به طور کامل میمیرند. از این رو توصیه میکنیم برای احداث باغ گیلاس از ارقام نهال گیلاس شناسنامه دار، سالم و به دور از آفات و بیماری‌ها استفاده نمایید.

نهالستان پالیز بزرگترین نهالستان گیلاس در کشور؛ ارائه دهنده انواع ارقام نهال گیلاس به همراه شناسنامه معتبر و رسمی؛ گواهی عاری از آفات؛ کارت سلامت؛ کارت قرنطینه و 2 سال گارانتی معتبر و رسمی میباشد.

جهت خرید نهال گیلاس و یا کسب اطلاع از قیمت نهال گیلاس و همچنین مشاوره با کارشناسان گیاه شناسی ما در حوزه انواع بیماری و آفت در درختان گیلاس با ما در ارتباط باشید.