فواید بادام تلخ برای مو بسیار زیاد است. اول اینکه این یک روش کاملاً طبیعی بوده و هیچگونه آسیبی به سلامت موها وارد نمی‌کند. شاید محصولات غیرطبیعی و انواع لوسیون‌ها و تقویت کننده‌ها، اثر بخشی فوری داشته باشند، اما در عوض ممکن است در دراز مدت اثرات منفی نیز داشته باشند.

پس دیگر فایده استفاده از محصولات طبیعی، امکان استعمال آن‌ها برای طولانی مدت است. در واقع شرط بهره بردن از محصولات طبیعی پوست و مو نیز دقیقاً همین است.

روغن بادام همانطور که از اسمش پیداست، از دانه‌های نهال بادام استخراج می‌شود. البته دو نوع بادام وجود دارد: بادام شیرین و بادام تلخ‌. در این مقاله ما در مورد روغنی که از دانه‌های بادام تلخ استخراج می‌شود صحبت می‌کنیم.

اما شناخت شما از روغن بادام تلخ و تفاوتی که در سلامت و زیبایی موها ایجاد می‌کند به چه اندازه‌ای است؟ آیا اصلاً چیزی در مورد نیازهای موهای خود می‌دانید؟

چه چیزی روغن بادام تلخ را متفاوت می‌کند؟

چیزی که روغن بادام تلخ را متفاوت می‌کند، وجود طیف وسیعی از مواد مغذی و قدرت بالای آن در بهبود شرایط مو است.

پنجاه درصد از حجم این ماده را سه عنصر بنزآلدهید، گلیکوسید آمیگدالین و هیدروژن سیانید یا همان اسید هیدروسانیک تشکیل داده است. این عناصر دارای خواص ضد قارچ و ضد میکروبی قوی هستند و به این ترتیب از عارضه‌های مو که منشأ قارچی یا عفونی دارند پیشگیری می‌کنند.

فواید بادام تلخ برای مو

پنجاه درصد باقیمانده، ترکیباتی مشابه با روغن بادام شیرین دارد.

این روغن گیاهی منبعی غنی از پروتئین، فیبر، چربی‌های مفید و انواع ویتامین است. ویتامین E مهم‌ترین ویتامین موجود در این روغن است، که شرایط مو را به طور معناداری بهبود می‌بخشد.

به علاوه این ماده حاوی مقادیر قابل توجهی از ویتامین D، ویتامین A، ویتامین‌های گروه B از جمله؛ ویتامین B1، ویتامین B2 و ویتامین B6، آهن، روی، سلنیوم، نیاسین، کلسیم، پروتئین، منیزیم، اسیدهای چرب امگا مانند؛ امگا ۳، امگا ۹ و امگا ۶، مس و فسفر است.

در مورد خواص روغن بادام می‌توان به آنتی اکسیدان بودن، ضد التهاب بودن و ضد باکتری بودن اشاره کرد. به علاوه این ماده حاوی ویتامین B7 یا همان بیوتین می‌باشد. بیوتین یکی از عناصر حیاتی برای حفظ سلامت و زیبایی موها است.

در ضمن SPF موجود در روغن بادام تلخ پنج است که آن را به یک ماده محافظ مو در مقابل آسیب‌های ناشی از اشعه‌های مضر خورشید تبدیل کرده است.

حالا اگر نیازهای مو را برای حفظ سلامت و زیبایی خود بازگو کنیم، متوجه می‌شوید که چرا روغن بادام تلخ به عنوان یکی از بهترین روغن‌ها برای مو شناخته می‌شود.

ویتامین های روغن بادام تلخ

اگر بخواهیم ویتامین های روغن بادام تلخ را بررسی کنیم و با فواید بادام تلخ برای مو  بیشتر آشنا شوید،باید بدانید که نیازهای موهای شما در چند بخش زیر گنجانده می‌شود:

  • بیوتین: اهمیت این ماده در سلامت موها آنقدر زیاد است که حتی با عنوان ماده‌ ضد ریزش مو شناخته می‌شود. بیوتین تولید اسید آمینه‌های مفید و مورد نیاز موها است. در واقع اگر تولید بیوتین در سلول‌ها کاهش پیدا کند، ریزش مو کمترین اثر آن است.
  • پروتئین: ساختار اصلی مو از پروتئینی به نام کراتین ساخته شده است. اگر دریافت پروتئین در بدن شما کم شود، تولید کراتین نیز توسط سلول‌ها کاهش پیدا کرده و موها به مرور ضعیف می‌شوند.
  • امگا ۳: امگا 3 از جمله اسیدهای چرب ضروری است که می‌تواند عامل جلوگیری از خشکی پوست سر بوده و به رشد و درخشش موهای شما کمک کند.
  • ویتامین‌های گروه B : کمبود این نوع ویتامین در بدن عامل ضعیف شدن، شکستگی و ریزش موها است.
  • آهن: فولیکول‌های مو از اکسیژن موجود در گلبول‌های قرمز خون تغذیه می‌کنند. در واقع ماده‌ای به نام فریتین که به آن بانک آهن می‌گویند، نقش مهمی در رشد و جلوگیری از موها دارد. تا جاییکه اگر مقدار این ماده در بدن کافی نباشد، رشد موها کند شده، به مرور زمان متوقف می‌شود و در نهایت حتی موها شروع به ریزش می‌کنند.
  • ویتامین C : این ماده از دو جنبه متفاوت به سلامت موها فایده می‌رساند. اول اینکه ویتامین C به جذب آهن توسط سلول‌های مو کمک کرده، و همچنین برای تشکیل کلاژن ضروری است.
  • روی: این عنصر در بهبود عملکرد پروتئین‌های مو نقش داشته و همچنین فولیکول‌ها را تقویت می‌کند. بنابراین پیشگیری از ریزش مو، خشکی یا شوره سر از جمله فوایدی است که روی برای موها دارد.
  • فواید بادام تلخ برای مو

فواید روغن بادام تلخ برای مو

فواید روغن بادام تلخ برای مو بسیار است که در این قسمت از مقاله بررسی می کنیم.

  • آبرسان و تقویت مو

همانطور که گفتیم این روغن سرشار از مواد مغذی مختلف است که تقریباً همه نیازهای مو را برآورده می‌کند. پروتئین، اسیدهای چرب و انواع ویتامینی که در این روغن وجود دارد، مواد مغذی مورد نیاز سلول‌های مو را تأمین می‌کند.

بدین ترتیب چرخه حیات موها می‌تواند سیر طبیعی خود را حفظ کند. همچنین وجود ویتامین E در بافت این ماده، نقش یک آبرسانی و تقویت مو را برای موها بازی می‌کند.

  • ایجاد درخشندگی در موها

شاید تا کنون به این موضوع توجه نکرده باشید اما، زیباترین موها در واقع سالم‌ترین آن‌ها هستند. به این ترتیب مویی که به موقع تغذیه می‌شود، هم سالم می‌ماند و هم زیبا. روغن تراپی بادام تلخ با تقویت موها، بافت سالم و بدون عارضه‌ای ایجاد می‌کند. همچنین وجود ویتامین E و اسیدهای چرب در این روغن، باعث ایجاد درخشندگی در موها می شود.

  • درمان مشکلات ساقه مو

روغن تراپی بادام تلخ به دلیل خواص آنتی اکسیدانی، ضد عفونت و ضد قارچ این ماده، راهکاری مناسبی برای درمان مشکلات ساقه مو است. در واقع آنتی اکسیدان‌های بادام تلخ با رادیکال‌های آزاد موجود در محیط مبارزه کرده و از موها در مقابل آسیب‌های آن محافظت می‌کند.

  • پیشگیری از بروز موخوره

روغن گرفته شده از دانه‌های بادام تلخ، دارای اسید اولئیک و اسید لینولئیک می‌باشد. این دو ماده برای پیشگیری از بروز موخوره یا همان عارضه دوشاخه شدن موها بسیار مفید است.

البته مرطوب کنندگی طبیعی این روغن و اسیدهای چرب موجود در آن نیز، نقش مهمی در پیشگیری از موخوره دارد. در واقع مویی که به طور مدوام آبرسانی شود، علاوه بر اینکه مقاومت قابل توجهی در مقابل عوامل آسیب رسان دارد، دیگر مستعد موخوره و عارضه‌هایی از این دست نخواهد شد.

نتیجه گیری

فواید بادام تلخ برای مو بسیار زیاد است. اول اینکه این یک روش کاملاً طبیعی بوده و هیچگونه آسیبی به سلامت موها وارد نمی‌کند. شاید محصولات غیرطبیعی و انواع لوسیون‌ها و تقویت کننده‌ها، اثر بخشی فوری داشته باشند، اما در عوض ممکن است در دراز مدت اثرات منفی نیز داشته باشند.