Rate this post

آفات و بیماری های درخت سیب می ‌توانند باعث آسیب ‌های ظاهری کوچک یا آسیب ‌های جدی از قبیل کاهش محصول و یا حتی مرگ درخت شوند. خوشبختانه باغداران با کاشت گونه‌ های مقاوم به بیماری از بیشتر این بیماری ‌ها جلوگیری می ‌کنند. در ادامه تعدادی از بیماری‌های شایع درخت سیب را به شما معرفی خوهیم کرد.

انواع آفات و بیماری های درخت سیب

درختان سیب ممکن است به انواع آفات و بیماری‌ها مبتلا شوند. در زیر چند نمونه از این آفات و بیماری‌ها آورده شده است:

لکه سیاه سیب

لکه سیاه سیب یکی از رایج‌ترین و جدی‌ترین آفات و بیماری های درخت سیب است. این بیماری معمولاً از ابتدا تا اوسط بهار دیده می‌شود و بیشتر در هوای بارانی شایع است. بیماری توسط قارچ (Venturia inqequalis) ایجاد می‌شود که زمستان را روی برگ‌های آلوده روی زمین سپری می‌کند. هاگ‌های این قارچ در بهار در هوای مرطوب آزاد می‌شوند و با وزش باد به برگ‌های تازه جوانه‌زده آسیب‌پذیر حمله می‌کنند.

لکه سیاه سیب در ابتدا به‌صورت لکه‌های زیتونی کوچک در زیر برگ‌ها دیده می‌شود. با رشد قارچ روی برگ‌ها هم لکه‌ها پدیدار می‌شوند که ممکن است این لکه‌ها سیاه یا خال‌دار با لبه‌های مشخص باشند. درختان به‌ شدت آسیب دیده ممکن است تا اواسط تابستان کاملاً بی ‌برگ شوند که باعث می‌شود درخت به سایر بیماری‌ها نیز آسیب‌پذیر شود.

روی میوه لکه سیاه یا قهوه‌ای و یا بافت نرم ایجاد می‌شود. لکه‌ها ممکن است سفت یا ترک خورده باشند ولی معمولاً تأثیری داخل میوه ندارند. گونه‌های زیادی از نهال سیب نسبت به بیماری لکه سیاه مقاوم هستند. اگر این بیماری در منطقه شما مشکل رایجی است، یک گونه مقاوم را انتخاب کنید. در فصل پاییز سریعاً برگ‌ها و ذرات پای درخت‌ها را جمع کنید و در اول بهار به درختان مستعد کود ضدقارچ بزنید.

آفات و بیماری های درخت سیب

بیماری آتشک

بیماری آتشک یک از آفات و بیماری های درخت سیب است که یک بیماری باکتریایی است و در مناطق زیادی شایع است و کنترل آن دشوار است. درختان مبتلا ممکن است شکوفه‌های قهوه‌ای آبسوخته و برگ‌های قهوه‌ای داشته باشند.

شاخه‌ها و سرشاخه‌های درخت ممکن است قهوه‌ای یا سیاه شوند با زخم‌های باز که مایع قهوه‌ای غلیظی از آن‌ها تراوش می‌شود. سرشاخه‌ها ممکن است به سمت عقب خم شده و حالت عصایی به خود بگیرند. این بیماری زمستان را در چوب آلوده سپری می‌کند و در بهار از طریق باران و حشرات منتشر می‌شود.

اوایل بهار، قبل از شروع رشد، به درخت کود بدهید ولی از زیاده‌روی در کوددهی جلوگیری کنید چون باعث رشد سریع می‌شود و درخت را بیشتر به آلودگی مستعد می‌کند. اواخر زمستان وقتی که درخت در خواب زمستانی است شاخه‌های آلوده را قطع کنید. هرس کردن درخت وقتی رشد در حال انجام است باعث گسترش بیشتر بیماری می‌شود. شاخه‌ها را اگر ممکن است بسوزانید تا باکتری‌های زنده را از بین ببرید. شاخه‌ها را در ملک خود نگه ندارید.

لک چوب پنبه‌ای

لک چوب پنبه‌ای شبیه آسیب ایجاد شده توسط تگرگ یا حشره است، ولی این بیماری به دلیل pH پایین خاک و کمبود کلسیم ایجاد می‌شود. لکه‌ها به شکل گودی کوچک روی پوست سیب در حال رشد ایجاد می‌شوند. این گودی‌ها به اندازه ۳ سانتی‌متر می‌رسند و ممکن است نرم یا چوب پنبه‌ای باشند. میوه قابل خوردن است ولی کله‌ها باعث کاهش جذابیت ظاهری آن می‌شوند.

طبق پیشنهاد متخصصان خاک، اگر pH خاک شما زیر ۶ باشد به خاک آهک اضافه کنید. به درختان کلراید کلسیم اسپری کنید با نسبت ۱٫۵ قاشق غذاخوری کلراید کلسیم به یک گالون آب برای هر درخت. چهار بار از این ماده استفاده کنید، اولین بار بلافاصله بعد از شکوفه‌دهی کامل باید باشد و بعد هر ده روز یک بار اسپری را تکرار کنید تا به کنترل لکه‌ها کمک کند.

آفات و بیماری های درخت سیب

سفیدک سطحی

سفیدک سطحی یکی از آفات و بیماری های درخت سیب است که توسط قارچ (Podosphaera   leucotricha) ایجاد می‌شود و اول به شکل ماده سفید قابل‌لمس در زیر برگ‌ها تشکیل می‌شود. با رشد و گسترش قارچ برگ‌ها پژمرده می‌شوند، رشدشان کامل نمی‌شود و کوتاه می‌مانند و نقاط سیاه کوچک روی برگ‌ها و سرشاخه‌ها ایجاد می‌شود.

از گونه‌های مستعد به بیماری سفیدک سطحی دوری کنید. درخت‌ها را در روز آفتابی بکارید و آن‌ها را با فاصله مناسب و توصیه‌شده از هم بکارید تا جریان هوای خوبی بین آن‌ها وجود داشته باشد. در اوایل بهار به درختان، سولفورآهک و یا سولفور اسپری کنید.

پوسیدگی سیاه و لکه برگی چشم قورباغه‌ای

پوسیدگی سیاه و لکه برگی چشم قورباغه‌ای یکی از مهمترین آفات و بیماری های درخت سیب است. بیماری توسط (Botryosphaeria obtuse) ایجاد می‌شود و در ابتدا به شکل لکه‌های قهوه‌ای در انتهای میوه آشکار می‌شود. سپس لکه‌ها در دایره‌های هم‌مرکز بزرگ‌تر می‌شوند و نهایتاً به رنگ سیاه درمی‌آیند و میوه را می‌پوسانند.

برگ‌ها ممکن است با لکه‌های کوچک قهوه‌ای یا سوراخ‌های ریز پوشیده شوند. بعد بیماری به شاخه‌های درخت سرایت می‌کند و باعث ایجاد زخم‌هایی می‌شود که نهایتاً درخت را می‌کشند.

برای مبارزه با این بیماری، همه قسمت‌های آلوده درخت را هرس کنید و بلافاصله سوزانده و نابود کنید. درختان آلوده به بیماری آتشک که ضعیف‌تر شده‌اند ممکن است به پوسیدگی سیاه مستعدتر شده باشند. به درختان وقتی در مراحل اولیه بیماری هستند کاپتان (Captan) یا سولفور اسپری کنید.

آفات و بیماری های درخت سیب

پوسیدگی فیتوفتورایی

بیماری پوسیدگی فیتوفتورایی با آسیب‌های ناشی از زمستان یا خاک مرطوب اشتباه گرفته می‌شود. چون قارچ‌هایی که آن را ایجاد می‌کنند (Phytophthora) در خاک‌های سنگین و مرطوب رشد می‌کنند. درختان مبتلا به این بیماری دچار کاهش توان و رشد هستند و برگ‌های زردی شاید داشته باشند که در پاییز به رنگ بنفش درمی‌آیند.

ضد قارچ‌هایی که برای درمان این بیماری قابل‌استفاده‌اند به‌ندرت مفید و اثرگذار هستند و به پرورش‌دهندگان خانگی توصیه نمی‌شوند. به جای استفاده از ضدقارچ‌ها درختان سیب را در خاک‌های سبک و رسی که با کمپوست مخلوط شده‌اند بکارید. خاک‌ریز و یا بستر مرتفع برای گیاه درست کنید اگر خاک شما سنگین است و زهکشی مناسبی ندارد.

سخن پایانی

ما در این سعی کزده ایم تا مهمترین آفات و بیماری های درخت سیب را برای شما شرح دهیم و همچنین راه های پیشگیری آن ها را برای شما بگوییم. در پایان باید بگوییم که نهالستان پالیز بزرگ ترین نهالستان شمال غربی ایران است که در شهر میاندوآب واقع شده است.

نهالستان پالیز  نهال با ارائه سایر خدمات مرتبط با باغداری و احداث باغ همچون فروش و پیش فروش انواع نهال به ویژه خرید نهال سیب و خرید نهال گردو پیوندی جهاد کشاورزی، به صورت مستقیم و غیرمستقیم، آبیاری، هرس، کوددهی، کاشت، برداشت، آفت زدایی و… با بیش از نیم قرن تجربه و مدیریت جناب اقای سعید قاسمی، آماده خدمات رسانی و پاسخگویی به مخاطبان می باشد، به همین جهت، به منظور کسب آگاهی بیشتر، با مشاوران این مرکز تماس حاصل فرمایید.