برداشت محصول درخت پسته بسیار حساس است، زیرا پسته قبل از برداشت باز می شود و بنابراین نباید بر روی زمین بیفتد. افتادن پسته ها قبل از برداشت روی زمین باغ پسته، خطر آلودگی میکروبی خاک را بالا برده و به محصول آسیب می زند. پسته مغز بسیار خوشمزه و ارزشمندی است و انواع باغ پسته در ایران محبوبیت زیادی دارد اما باردهی و برداشت درخت پسته نکات مهمی دارد که هر کشاورز و تولیدکننده ای باید در مورد آن ها بداند. در ادامه، در مورد این نکات صحبت خواهیم کرد.

نکات برداشت پسته

برداشت درخت پسته، بسته به نوع و منطقه باغ پسته، از اواخر تابستان آغاز می شود و معمولا حدود 15 تا 20 روز طول می کشد.از اصلی ترین نکات برداشت پسته، برخلاف درخت مرکبات، سیب و سایر درختان میوه، باردهی درخت پسته عموما به طور همزمان انجام نمی شود و در نتیجه، برداشت درخت پسته در 2 یا 3 مرحله باید انجام شود. برداشت محصول درخت پسته در دست اول معمولا زمانی انجام می شود که 60-70٪ میوه ها رسیده باشند.

برداشت محصول درخت پسته چگونه انجام می شود؟

در جواب این سوال «برداشت محصول درخت پسته چگونه انجام می شود؟» باید بگوییم درخت پسته عملی بسیار فشرده است؛ زیرا با تکان دادن درختان با تجهیزات مخصوص دستی انجام می شود. پس از این،به منظور از جداکردن برگ ها، دانه های شکسته و شاخه ها، غربالگری انجام می شود و بلافاصله بعد از مرتب سازی (حداکثر 10-12 ساعت پس از برداشت محصول پسته)، آن ها باید در یک مکان خنک پخش شوند. جهت داشتن بهترین محصول پسته، به شما توصیه می کنیم در زمان تازه بودن پسته، آن ها را از پوسته سبز جدا کنید، زیرا باقی ماندن پوسته سبز و خشک شدن آن سبب کاهش کیفیت و قیمت نهایی محصول می شود.

با این حال، در باغ پسته های سازمان یافته در ایالات متحده، برداشت پسته از طریق تراکتورهای بزرگی انجام می شود که به درختان متصل شده و شاخه ها را تکان می دهند، به طوری که میوه ها می توانند درون سطل ها و  همان جایی که مرتب سازی می شود، بیفتند. سپس میوه ها از طریق کامیون ها به واحدهای فرآوری منتقل می شوند. در این حالت، مسیر پسته ها از درخت به واحد فرآوری در طی چند ساعت تکمیل می شود و نتیجتا بهترین محصول پسته به دست مشتری می رسد.

هر درخت پسته چقدر بار می دهد؟

نهال پسته جوان معمولا در چهارمین یا پنجمین سال زندگی خود به بار می نشیند. باردهی درخت پسته در این سن کم معمولا از حدود 1 تا 2 کیلوگرم است. اگر شما هم کنجکاوید بدانید هر درخت پسته چقدر بار می دهد؟ برای تولید متوسط 2-1 کیلوگرم مغز پسته خشک به ازای هر درخت پسته معادل با 3 تا 6 کیلوگرم پسته با پوست،  حدود 10 سال زمان لازم است.

در سن 14-12 سالگی که باروری درخت پسته کامل می شود، در هر بار برداشت پسته، می توان حدود 15 کیلوگرم مغز پسته خشک به دست آورد.