3.3/5 - (3 امتیاز)

هرس درخت گردو یکی از اقدامات لازم جهت افزایش باروری درخت؛ رشد بهتر و همچنین افزایش سلامتی در درختان است. هرس درخت گردو اگر توسط فرد متخصص انجام نشود ممکن است موجب قطع اندام‌های بارور درخت شده و باردهی آن را کاهش دهد. در مقابل اگر هرس درخت گردو به صورت اصولی به انجام برسد. علاوه بر ایجاد یک فرم منسجم در درختان؛ به افزایش بهره وری از آن نیز کمک میکند. در این مطلب قصد داریم بدانیم هرس درخت گردو از سال اول تا سال پنجم چگونه انجام میشود؟ پس با ما تا انتهای این مطلب همراه باشید.

 

هرس درخت گردو از 1 تا 5 سالگی چگونه است؟

ارتفاع نهال گردو نشانگر رشد نهال و سرعت باروری آن محسوب میشود. در نهال‌های بیش از 120 سانتیمتر؛ به ازای هر سانتیمتر ارتفاع بیشتر؛ 1 سال باردهی درختان به تاخیر میوفتد. به همین دلیل 1 سال پس از کاشت نهال؛ درخت را از ارتفاع 120 سانتیمتری به صورت مورب هرس نموده و برای جلوگیری از تجمع بیماری و آفات و نفوذ آب و پارازیت‌ها و خشکیدگی نوک ساقه بریده شده؛ محل برش را با چسب باغبانی بپوشانید.

  • هرس درخت گردو یک ساله

هرس سال اول مهم ترین هرس درخت به حساب میاید. در حالت کلی برای هرس درخت گردو یک ساله در آن زمان برای ایجاد 3 بازوی اصلی که زاویه باز نسبت به ساقه داشته باشند. جوانه اصلی را به نفع جوانه‌های فرعی قطع مینمایند. این مورد باعث میشود تا درخت در برابر بادهای تند و باردهی زیاد مقاومت بیشتری داشته باشد.

  • هرس درخت گردو در سال دوم چگونه انجام میشود؟

در سال دوم 2 هرس به نام به هرس زمستانه و هرس سبز انجام میشود.

هرس زمستانه درخت گردو

در هرس زمستانه درخت گردو 3 شاخه اصلی که در سال پیش نگاه داشته شده بود را برحسب ضخامت و میزان خشبی بودن چوب آنها بین 1 سوم تا 1 پنجم انتهایی جوانه بیرونی را قطع کنید. تا فرم جامی درخت به سمت بیرون کشیده شده و بازتر شود.

هرس سبز درخت گردو

برای کنترل رشد رویشی درخت؛ در فصل تابستان نوک شاخه‌ها را هرس نمایید. پاجوش‌ها را نیز قطع نمایید تا درخت فرم جارویی به خود نگیرد.

  • هرس درخت گردو در سال سوم و چهارم چگونه است؟

در سال سوم و چهارم هرس زمستانه انجام میشود.

  • هرس درخت گردو در سال پنجم چگونه است؟

در سال پنجم که سال باروری درخت است. اگر درخت قدرتمند باشد فقط نرک‌های غیر مفید را حذف نمایید.

  • هرس درخت گردو بارده چگونه انجام میشود؟

هرس درخت گردو بارده به منظور کنترل اندازه درخت و حفظ قدرت رشد و باروری سیخک‌های درخت و تولید شاخه‌های جوان برای جایگزینی با شاخه‌های پیر و کم بارتر انجام میشود. در هرس شاخه‌های ضعیف و پیر و مزاحم حذف میشوند. در هرس نباید زیاده روی نمایید. یعنی قطع شاخه‌ها نباید بیش از 25 درصد باشد. چراکه به این ترتیب تعداد برگ‌های درخت که وظیفه تولید انرژی درخت را از طریق فتوسنتز برعهده دارند؛ کاهش میابد.

در درختان بین 16 تا 35 سال، انتهای شاخه‌های 3 ساله هرس شود.

در درختانی که بیش از 40 سال سن دارند؛ انتهای شاخه‌های 4 الی 5 ساله هرس شود.

جمع بندی

یکی از مهم ترین اقدامات در نگهداری از درختان گردو هرس اصولی درختان است. هرس درخت گردو در 5 سال ابتدایی ضامن افزایش بهره وری و سلامت درختان خواهد بود. از این رو بسیار مهم است که این هرس به طور اصولی و تحت نظر یک فرد متخصص انجام گیرد.

برای کسب اطلاعات بیشتر شما باغداران محترم میتوانید با کارشناسان ما در نهالستان پالیز به صورت تلفنی؛ آنلاین و حضوری در تماس باشید.

نهالستان پالیز بزرگترین مرکز فروش نهال گردو به سرتاسر نقاط کشور میباشد. این مرکز با مدیریت جناب آقای سعید قاسمی و با بیش از نیم قرن تجربه؛ اقدام به تولید و پرورش و عرضه نهال گردو اصلاح شده و نهال گردو ژنوتیپ برای کاشت در تمامی شهرهای کشورمان حتی مناطق گرمسیری و سردسیری نموده است.

برای کسب اطلاع از قیمت نهال گردو و یا خرید نهال گردو با ما در نهالستان پالیز در ارتباط باشید.