درخت انجیر یکی از ارقام سودآور با میوه‌های خوشمزه و پرطرفدار است. محصولات باغ‌های انجیر در صورت نگهداری صحیح و آبیاری مناسب و کافی؛ دارای کیفیت بالا و مناسب برای فروش در بازارهای داخل و خارج از کشور میباشد. در این مطلب قصد داریم تا از هرآنچه که لازم است درباره آبیاری درختان انجیر بدانیم. پس با ما همراه باشید.

نحوه آبیاری درخت انجیر

نحوه آبیاری درخت انجیر یکی از مهم ترین نکات در نگهداری و حفظ سلامتی درختان است. که اگر به صورت اصولی انجام شود. میتواند در افزایش باردهی و کیفیت محصولات تاثیر گذار باشد. البته میزان و روش آبیاری در هر باغی متفاوت است. به طور کلی فاکتورهای تاثیرگذار در ابیاری درختان انجیر به شرح زیر است :

  • سن درختان
  • اندازه درخت
  • میزان محصول سال پیشین و سال جاری
  • نوع خاک
  • نوع کاشت
  • نوع اقلیم آب وهوایی
  • میزان بارندگی سالیانه

روش آبیاری درخت انجیر

امروز اغلب باغ‌های انجیر با روش آبیاری درخت انجیر زیر انجام می شوند

  • آبیاری تحت فشار قطره ای
  • آبیاری به روش غرقابی

متخصصین باغداری استفاده ار روش آبیاری تحت فشار قطره ای را توصیه میکنند. دلیل آن نیز کاهش مصرف آب همچنین افزایش راندمان آبیاری درختان است.

شما میتوانید با کم یا زیاد نمودن تعداد قطره چکان‌ها؛ آبیاری را کاهش و یا افزایش دهید. همچنین آبیاری به این روش از رشد علف هرز در باغ و یا گسترش بیماری و آفات در باغ نیز پیشگیری میکند.

میزان آب مورد نیاز درخت انجیر

همانطور که دانستید عوامل متعددی در میزان آبیاری درختان انجیر تاثیرگذار خواهند بود. برای مثال اگر در منطقه باغ شما به طور متوسط هر 10 روز یکبار 1 سانتی متر بارندگی وجود دارد؛ شما میتوانید درختان انجیر را به صورت دیمی ابیاری نمایید. در غیر اینصورت باید با استفاده از یکی از روش‌های معرفی شده در این مطلب اقدام به آبیاری درختان انجیر نمایید.

به طور کلی میزان آب مورد نیاز درخت انجیر هر 7 روز یکبار به 4 سانتی متر آب نیاز دارند. این میزان برای هر درخت سالانه بین 1000 تا 3000 لیتر آب میباشد.

شما باید آبیاری درختان را با توجه به میزان بارندگی سالیانه تعیین نمایید. یعنی اگر بارندگی در منطقه باغ شما کمتر است؛ باید دفعات و میزان آبیاری را افزایش دهید. در مناطقی با تابستان‌های خشک نیز باید حداقل 1 بار در ماه؛ باغ را به صورت عمقی آبیاری نمایید. به طور کلی باغ انجیر باید هر 7 روز یکبار به مدت 45 دقیقه آبیاری شود.

آبیاری درخت انجیر در هر فصل

در صورت کاهش آبیاری باید با استفاده از آبیاری کمکی به یاری درختان بشتابیم.

آبیاری در فصل خواب درختان

از ماه آبیاری تا اواخر اسفند ماه درختان انجیر در سال‌های کم باران و خشک در فصل زمستان باید 2 تا 3 مرتبه و در هر مرتبه آبیاری با 3000 تا 4500 لیتر آب آبیاری شوند.

آبیاری در دوره رشد درخت

ماه فروردین بهترین زمان آبیاری درختان انجیر به حساب میاید. آبیاری کافی و مناسب درختان در این دوره به افزایش کیفیت میوه و درشت و خوشمزه شدن آن کمک میکند.

آبیاری درختان انجیر با توجه به سن درخت

آبیاری در سال اول کاشت : در این سن درختان تازه کاشته شده و باید هر 2 هفته یکبار ابیاری کمکی شوند.

آبیاری در سال دوم کاشت : در این دوره باید ابیاری کمکی را به 3 هفته یکبار کاهش دهید.

آبیاری در سال سوم کاشت : در سال سوم درختان انجیر را هر ماه 1 مرتبه ابیاری کنید. آبیاری در این سن باید از ماه اردیبهشت آغاز و تا اواخر ماه شهریور ادامه یابد.

آبیاری در سال چهارم کاشت به بعد : در این سن درختان نیازی به ابیاری کمکی ندارند. اما اگر منطقه شما دارای تابستان‌های بسیار گرم است. در صورت زرد شدن برگ‌ها که نشان دهنده کمبود رطوبت در خاک است. باید درختان را 1 تا 2 نوبت آبیاری کمکی کنید.

تنش آبیاری در درختان انجیر

  • اگر برگ‌های درخت به رنگ زرد درآمده و میریزند؛ نشان دهنده ی کم آبی در درختان است.
  • اگر 2.5 سانتی متر از سطح رویی خاک خشک باشد؛ یعنی درخت نیاز به آبیاری دارد.
  • در زمان خشکسالی اگر میزان بارندگی به کمتر از 200 میلی متر در سال برسد؛ درخت دچار تنش خشکی خواهد شد.
  • آبیاری بیش از حد در فصل تابستان باعث ایجاد تنش آبی و افزایش رشد رویشی و همچنین کاهش کیفیت محصول خواهد شد. در این صورت میوه‌ها آبکی و بزرگ شده و به سرعت میپوسند. همچنین این عمل خطر ایجاد بیماری‌هایی نظیر ترشیدگی و آفلاتوکسین را در درختان انجیر افزایش میدهد. در این دسته از باغ‌ها که بیش از حد آبیاری میشوند؛ احتمال بروز بیماری‌های قارچی و پوسیدگی‌ها و یا ترک خوردن میوه بیشتر است.
  • یکی از مهم ترین دوره‌های آبیاری درختان انجیر؛ 1 ماه پیش از رسیدن میوه میباشد. توجه به آبیاری در این دوره میوه‌های خوشمزه و شیرین و درشت را برای شما به ارمغان خواهد داشت.
  • توجه کنید که خاک باید در دوره‌های آبیاری مرطوب شود. اما خیس شدن دائمی آن میتواند موجب بروز بیماری و آفت در ریشه شود.
  • بارندگی در زمان گرده افشانی و تلقیح موجب بروز خسارت در محصول دهی درختان خواهد شد.

پالیز نهال بزرگترین مرجع باغداری ایران

اگرچه درختان انجیر نسبت به سایر ارقام میوه نیاز کمتری به آبیاری دارند. اما بی توجهی به ابیاری میتواند باعث ایجاد خسارات جبران ناپذیری در درختان انجیر گردد. از این رو با توجه به نکات مطرح شده در این مطلب و همچنین بارندگی در منطقه باغتان؛ اقدام به انجام عملیات آبیاری کمکی درختان نمایید.

برای کسب اطلاعات بیشتر و یا پاسخگویی به سوالاتتان شما باغداران محترم میتوانید همه روزه و از طریق تماس تلفنی، آنلاین و حضوری با ما در نهالستان پالیز؛ بزرگترین و معتبرترین نهالستان تخصصی میوه بخصوص نهال انجیر در شمال غربی کشورمان در تماس باشید.