آبیاری درختان مو؛ به باردهی بیشتر درختان و افزایش سلامتی آنها کمک میکند. نیاز آبی درختان انگور در برخی از فصل‌ها بیشتر بوده و در برخی از مواقع به صفر میرسد. از این رو یک باغدار حرفه ای باید از زمان بندی و نحوه آبیاری صحیح درختان آگاهی بیابد. تا بهترین باغ انگور را به همراه داشته باشد.

نحوه آبیاری نهال انگور

آبیاری هر باغی براساس نوع رقم؛ جنس خاک؛ میزان بارندگی و شرایط اب وهوایی و اقلیمی در باغ میتواند متفاوت باشد. البته استفاده از روش آبیاری قطره ای یکی از بهترین انتخاب‌ها برای کاهش مصرف آب و افزایش راندمان آبیاری به حساب میاید.

در این بخش قصد داریم تا هرآنچه که لازم است درباره نحوه آبیاری درخت انگور بدانید را بررسی کنیم.

 روش آبیاری درخت انگور

جنس خاک و شرایط آب و هوایی در منطقه در انتخاب روش آبیاری درخت انگور کارا تاثیرگذار هستند. برای مثال در خاک های سبک با شن بالا، آب به سرعت حرکت میکند. و به ریشه میرسد. یعنی با یک آبیاری سطحی؛ ریشه آبیاری میشود. در مقابل خاک های سنگین و با رس بالا به علت عبور سخت تر آب؛ باید عمیقا آبیاری شوند. آب در مدت زمان بیشتری در این خاک ها باقی میماند. که خود میتواند زمینه ساز بروز بیماری و آفت در اطراف ریشه شود.

به این ترتیب در خاک های سبک، درختان را کمتر و در فواصل زمانی کوتاه تری آبیاری نمایید. در خاک های سنگین این آبیاری باید عمیق و در فواصل زمانی کوتاه تری باشد. علاوه بر جنس خاک؛ آب و هوای منطقه و عمق ریشه و فصل نیز در آبیاری درختان تاثیر گذار خواهد بود.

روش های آبیاری باغ های انگور مدرن :

  • آبیاری به روش قطره ای

این روش بهترین روش برای آبیاری درختان انگور شناخته میشود. در این روش با استفاده از قطره چکان و مخزن؛ درختان را آبیاری مینمایید. از مزایای این روش قابلیت آبیاری بیشتر و کمتر با افزودن و کم کردن قطره چکان ها؛ کاهش فرسایش خاک؛ عدم رشد علف های هرز در مسیر آبیاری، کاهش تبخیر سطحی آب؛ عدم حرکت بیماری ها و آفات در باغ و کاهش مصرف آب و… خواهد بود.

  • آبیاری بارانی

به علت آبیاری درختان با استفاده از یک شبکه بارانی؛ به این نام مشهور است. در این روش آب مورد نیاز درختان با استفاده از لوله ها در مسیر کاشت درختان پمپاژ میشود. در این روش آب توسط آب پاش و همانند باران برروی خاک میریزد. در آبیاری بارانی شاخه و برگ درختان خیس شده و ممکن است باعث بروز انواع بیماری های قارچی در درختان شود.

  • آبیاری زیر سطحی

این روش برای استفاده در مناطق کم آب موثرتر است. هدر رفت آب در این روش کمتر بوده و ریشه گیاه مستقیما آبیاری میشود.

آبیاری درخت انگور در هر فصل

آبیاری درخت انگور یکی از مهم ترین عوامل موثر در رشد و باردهی این درختان است. آبیاری صحیح درختان انگور باعث افزایش عملکرد، بهبود کیفیت محصول و کاهش خسارات ناشی از خشکی می شود.

  • فصل بهار

در این فصل درختان جوانه زنی خود را شروع نموده و نیاز به ابیاری بیشتری دارند. از طرفی میزان بارندگی در این فصل نسبتا زیاد است. بهتر است درختان انگور را در فصل بهار هر 10 روز یکبار آبیاری نمایید.

  • فصل تابستان

به علت گرمای هوا در این فصل و همچنین همزمانی آن با دوره رشد میوه، باید با یک برنامه منظم درختان انگور را آبیاری کنید. در مناطق با بارندگی مناسب در فصل تابستان؛ فواصل آبیاری درختان مو به هر 7 تا 10 روز یکبار میرسد. در مناطق گرمسیری با بارندگی کمتر، آبیاری درختان مو در فصل تابستان ممکن است به 5 روز یکبار نیز برسد. از این رو توصیه میکنیم با استفاده از روش آبیاری تحت فشار قطره ای و یا آبیاری کانالی درختان مو را آبیاری نمایید. آبیاری باید به گونه ای باشد که خاک تا عمق 30 سانتی متری در نیم تا 1 متری پایه درخت انگور مرطوب شود.

  • فصل پاییز

درخت انگور حتی پس از برداشت میوه نیز نیاز به آبیاری دارد. آبیاری در این فصل باید رفته رفته کاهش یافته و تا رسیدن به دوره خواب درختان؛ آن را متوقف نمایید. در این دوره میتوانید فواصل آبیاری را به 15 تا 20 روز یکبار برسانید.

  • فصل زمستان

درختان انگور در دوره خواب خود نیاز به آبیاری ندارند. اگر در منطقه بسیار گرم و خشک قرار دارید. اولین آبیاری باید پیش از جوانه زنی در اواخر فصل زمستان انجام شود. آبیاری در این فصل باید 1 بار انجام شود.

نکات تکمیلی درباره آبیاری درختان انگور

تنش آبی : درختان انگور در زمان شکوفه زنی و میوه دهی؛ هرگز نباید دچار تنش آبی قرار بگیرند. هرگونه کم آبی و یا آبیاری بیش از حد میتواند به کاهش محصول دهی؛ ریزش شکوفه‌ها؛ ترک خوردن دانه‌ها و ابتلا به بیماری های قارچی و… منجر شود.

  • همچنین درختانی که بیش ار حد آبیاری میشوند دارای برگ های زرد و با نوک قهوه ای خواهند بود.
  • برای آبیاری درختان انگور علاوه بر استفاده از روش آبیاری قطره ای؛ در برخی از باغ‌های انگور از روش آبیاری کانالی استفاده میشود.
  • درختانی که شاخه و برگ بیشتری دارند نیاز کمتری به آبیاری خواهند داشت.
  • در صورتی که آبیاری با استفاده از مخزن گالن انجام میشود. درخت انگور در مناطق معتدل به 5 گالن آب در هفته نیاز دارد. در مناطق خشک این مقدار به 8 تا 10 گالن در هفته میرسد.

نتیجه گیری

اگرچه درختان انگور مقاومت مناسبی در برابر کم آبی از خود نشان میدهند. اما آبیاری صحیح و اصولی یکی از بهترین راه‌ها برای افزایش بهره وری از باغ به حساب میاید. شما باید از زمان بندی آبیاری درختان مو آگاه شده و با استفاده از روش‌های اصولی آبیاری؛ باغ خود را سیراب کنید. برای کسب اطلاعات بیشتر درباره نحوه کاشت نهال انگور یا مو؛ نگهداری؛ کوددهی و سمپاشی درختان انگور؛ سایر مقالات ما را در سایت پالیز دنبال کنید.

نهالستان پالیز با مدیریت جناب آقای سعید قاسمی بیش از نیم قرن است که در حوزه تولید و پرورش و فروش انواع ارقام نهال انگور فعالیت گسترده دارد. نهال‌های این مرکز دارای شناسنامه معتبر و رسمی؛ گارانتی 2 ساله از سوی نهالستان، گواهی سلامت و کارت قرنطینه، گواهی عاری از آفات میباشند. شما میتوانید نهال‌های انگور مناسب برای کاشت در سرتاسر کشور را به صورت تلفنی؛ آنلاین و حضوری از ما بخواهید.

مشاوران ما در نهالستان پالیز آماده پاسخگویی برای مشاوره رایگان و دریافت سفارشات شما هستند. از راههای ارتباطی ما می توانید با پر کردن فرم درخواست مشاوره و یا با شماره های 09144501007 و 09144501008 در تماس باشید.