یکی از مهم‌ترین نکات در رابطه با اصول احداث و طراحی باغ؛ انجام آزمون آب و خاک است. آزمون آب و خاک اطلاعات بسیار مهم و جامعی درباره بافت؛ میزان اسیدیته و ph، یون سدیم، وضعیت عناصر غذایی (کمبودها و سمیت ها)، خصوصیات فیزیکی و شیمیایی، گچ، شوری و… در اختیار شما باغداران محترم قرار میدهد. تا به این ترتیب بتوانید رقم متناسب با خاک و آب را انتخاب نموده و با توجه به این اطلاعات و انجام اصلاحات لازم؛ بهترین باغ را احداث نمایید.

نحوه نمونه برداری خاک

بهترین زمان برای انجام آزمون خاک، یک فصل پیش از احداث باغ است. برای انجام این کار اگر بافت خاک شما یکسان است. به ازای هر هکتار یک نمونه از خاک را برای آزمایشگاه مخصوص خاک ارسال نمایید.

نحوه نمونه برداری خاک به این صورت است که شما باید w  یا S فرضی روی زمین ترسیم کنید. روی این S باید 8 تا 10 نقطه را انتخاب نمایید. این نقاط باید بافتی مطابق با بافت خاک کل باغ داشته و در آن از کود دامی و شیمیایی استفاده نشده باشد. رطوبت خاک در زمان نمونه برداری باید در حد گاو رو باشد.

نمونه خاک را باید از 3 عمق خاک برداشت کنید:

  • عمق 0 تا 30 سانتی متر
  • عمق 30 تا 60 سانتی متر
  • عمق 60 تا 90 سانتی متر

نکته: به دلیل آنکه ریشه درخت باید از خاک در عمق زمین تغذیه کند. باید از خاک بخش‌های پایین‌تر نیز نمونه برداری کنید.

پس از حفر چاله‌ها باید از دیواره چاله‌ها حدود 300 گرم خاک برداشته و در کیسه ای بریزید. کیسه هر عمق باید با یکدیگر متفاوت باشد. و خاک مربوط به هر عمق را در کیسه مخصوص به آن بریزید. روی کیسه اطلاعاتی همچون نام زارع؛ محل نمونه برداری و عمق نمونه برداری و نوع محصول را بنویسید. خاک را از الک درشت رد کنید تا عاری از هرگونه ریشه و سنگ و کلوخ و… باشد. از هر کیسه حدود 1 کیلوگرم خاک برداشته و آن را برای آزمایشگاه مخصوص خاک ارسال نمایید.

نحوه نمونه برداری آب

با توجه به منبع آبرسانی به باغ باید نمونه برداری آب انجام شود. منابع میتواند آب چاه؛ آب جاری و یا آب لوله کشی و… باشد. که در نحوه نمونه برداری آب تاثیرگذار است.

اگر از آب چاه استفاده میکنید

باید 30 دقیقه از روشن نمودن پمپ گذشته باشد. و سپس یک بطری 1 لیتری را چند بار از آب چاه پر و خالی نمایید. و در نهایت باید کاملا بطری را از آب چاه پر کنید. به گونه ای که هیچ هوایی در آن وجود نداشته باشد. این نمونه باید سریعا برای آزمایشگاه فرستاده شود. و یا اینکه در دمای 5- درجه سانتیگراد در یخچال نگهداری شود.

اگر از آب لوله کشی استفاده میکنید

بهتر است مدتی شیر آب را باز نگهدارید تا آب موجود در لوله‌ها تخلیه شود. سپس نمونه برداری همانند روش قبلی باید انجام شود.

اگر از آب جاری استفاده میکنید

باید از وسط آب بطری را از آب پر کنید. و همانند روش قبلی نمونه برداری را انجام دهید.

برروی بطری آب باید نام بهره بردار و نوع منبع آب ذکر شود.

جمع بندی

نمونه برداری آب و خاک یکی از اقدامات مهم پیش از احداث باغ است که به شما در انتخاب نوع رقم و روش انجام اصلاحات؛ زهکشی و استفاده از کودهای شیمیایی و آلی و… کمک میکند. با این کار شما از میزان اسیدی و بازی بودن آب و خاک؛ میزان شوری و نوع آب و خاک؛ کمبودهای مواد آلی و معدنی و همچنین میزان آهک و جنس آب و خاک و… آگاه خواهید شد. بنابراین با انجام اصلاحات لازم میتوانید خاک و آب را برای احداث باغ پرمحصول آماده سازی نمایید.

نهالستان پالیز با مدیریت جناب آقای سعید قاسمی بزرگترین مرکز رسمی فروش نهال گردو و سایر ارقام میوه واقع در شمال غربی کشورمان است. این مرکز کلیه ارقام نهال گردو و میوه را برای کاشت در سرتاسر نقاط کشورمان تولید و ارسال مینماید و شما می توانید برای خرید نهال از این سایت اقدام کنید.

برای دریافت مشاوره رایگان درباره نحوه انجام آزمون آب و خاک و… میتوانید با کارشناسان ما در نهالستان پالیز به صورت تلفنی؛ آنلاین و حضوری در تماس باشید.