کرم برگخوار در کارادرینا جنوب شرقی آسیا بوده و فعالیت آن با توجه به نوع آب و هوا متفاوت و سرعت توسعه در ماه های زمستان کمتر میباشد. تخم  کارادرینا به رنگ زرد مایل به سبز و شفیره در داخل لانه گلی تشکیل میشود.

لارورها معمولا سبز رنگ و گاهی خاکستری دارای خطوطی در امتداد بدنشان میباشند. حشره کامل کرم برگخوار کارادرینا به صورت پروانه ای با بالهای جلویی قهوه ای یا خاکستری رنگ، دارای لکه میباشد. حشره بالغ در شب شروع به فعالیت میکند و تمام روز را در نواحی تاریک زندگی خود را ادامه می دهد.

آشنایی با لارو برگخوار

کرم برگ خوار یا لارو برگ خوار یک حشره مرموز و ناشناخته در میان نگهدارندگان گل و گیاه آپارتمانی است و حتی به فکر بسیار از مردم هم نمی رسد که کرم برگ خوار در داخل منزل بتواند نفوذ و رشد کند.

لارو برگ خوار بسیار بسیار حشره عجیب و با قدرت مخفی شدن بسیار بالا و با درجه نابود کنندگی بسیار بالا لارو برگ خوار یک آفت خطرناک برای گیاهان محسوب میشود و خسارت جبران ناپذیری بر روی گیاه به جایی می گذارد.

روش لارو های برگ خوار برای حمله به گیاه شما به این نحوه است که اول در خاک های آلوده تخم گذاری میکند و یا از طریق فضای سبز نزدیک خانه به داخل منزل نفوذ کرده و شروع به تخم ریزی می کند، که این تخم ریزی بیشتر در فصل بهار اتفاق می افتد.

اولین نشانه وجود لارو برگ خوار در بین گیاهان شما دندانه دندانه شدن برگ ها و کم کم خالی شدن وسط برگ ها است ولی شما هیچ حشره ای در اوایل کار این موجود پیدا نمی کنید.

کرم برگخوار

لاور کرم برگ خوار

لاور کرم برگ خوار فقط شبها از مخفی گاه خود که بین ساقه گیاه و یا داخل خاک است بیرون می آید و روز ها به استراحت می پردازد این حمله ها تا مدت ها ادامه دارد تا لارو به رشد خوبی برسد و زمان این رشد را میتوان از روی برگ گیاه خود تشخیص داد.

آن هم زمانی است که روی برگ های شما رشته های نخ مانند سفید رنگ به هم تنیده شکل گرفته باشد که آن زمان دیگر لارو خود را پنهان نمی کند و بیرون می آید تا خود را برای پیله زمستان آماده کند اینها مهم نیست در وحله اول این مهم است که تا آن زمان دیگر از گیاه شما چیزی نمانده و رشد گیاه متوقف شده و گیاه شما کم کم به سمت نابودی میرود.

برای نابود نشدن گیاهان خود اول زمانی که برگهای شما به صورت دندان دندان شد و یا وسط برگ ها سوارخ شد سریع باید گیاه را وارثی کرده و سپس گیاه را از گیاهان سالم جدا کرده و سریعا دنبال کرم سفید یا کرم رنگ بسیار ریز بگردید حتما حتما گیاه رو جدا کنید تا مانع از حمله لارو برگ خوار به مابقی گیاهان خود شوید ولی باز هم برای اطمینان گیاهان دیگر را هم چک کیند ممکن است که کرم برگ. خوار به آنها هم حمله کرده باشد.

علائم خسارت کرم برگخوار

زمستان گذرانی آفت کرم برگخوار گیلاس در داخل خاک میباشد. تراکم و گسترش آفت به بارندگی و دمای محیط که چه میزان مناسب رشد و زندگی لارو است، بستگی دارد. لاروها پس از خروج از تخم برای تغذیه به صورت دسته جمعی به سمت برگ گیاه حمله میکنند.

علائم خسارت کرم برگ خوار لارو از سطح زیر برگ شروع به تغذیه می کند و منجر به سوراخ شدن برگ و حالت مشبکی آن میشود. در سنین بالاتر لاروها در مزرعه پخش میشوند و به تمام قسمت های گیاه میوه، طوقه و گل حمله میکنند و باعث خشک شدن بوته و نابودی گیاه میشوند.

نهال گیلاس در اوایل فصل رشد مستعد ابتلا به آفت کرم برگخوار کارادرینا می باشد و بیشتر در معرض آلودگی قرار می گیرد. توجه و مراقبت در مراحل رشدی میتواند به پیشگیری از ابتلا به آفت کمک زیادی کند. در ادامه به راهکارهای کاربردی برای مقابله با این آفت خطرناک میپردازیم.

کرم برگخوار

از بین بردن کرم برگخوار گیلاس

راه های زیادی برای از بین بردن کرم برگخوار گیلاس وجود دارد. در این قسمت از مقاله به تعدادی از این روش ها اشاره خواهیم کرد.

  • مبارزه زراعی

در روش مبارزه زراعی شما می توانید با انجام کارهای ساده و متدوال میزان آسیب آفت و کرم را به حداقل برسانید که در نتیجه می توان از ضرر های اینده جلوگیری کرد.

  • شخم عمیق پس از برداشت محصول: برای کنترل و پیشگیری از ابتلا به آفت کرم برگخوار گیلاس و عدم انتقال آن به سال بعد میتوان پس از برداشت محصول شخم عمیقی در خاک زد و زمستان گذرانی آفت را از بین برد. با این کار آفت در داخل خاک از بین رفته و برای رشد محصول در بعد مشکلی ایچاد نمیکند.
  • کشت به موقع: کشت زود هنگام و به موقع محصولاتی که امکان کشت آنها میباشد، باعث کاهش خسارت آفت میشود. کشاورزانی که مزارعشان را به موقع کشت کردند چون اندامهای هوایی رشد خوبی تا زمان گسترش آفت داشتند، دچار خسارت کمتری شده اند.
  • وجین علف هرز: وجین علف های هرز اطراف و داخل مزرعه در طول فصل رشد، به کنترل کرم برگخوار کارادرینا و کاهش درگیری مزرعه با آفت کمک میکند.
  • استفاده از یخ آب زمستانه: پس از برداشت محصول هنگامی که لارو ها به سطح خاک می آیند استفاده از یخ آب زمستانه و دمای انجماد در خاک باعث مرگ و از بین رفتن آفت میشود.
  • مبارزه بیولوژیکی

مبارزه بیولوژیکی برعکس مباززه زراعی است. در این روش شما با اصول دیگری مانند استفاده از دشمنان طبیعی آفت و تله فرمونی آشنا می شوید.

  • استفاده از دشمنان طبیعی: همیشه برای پیشگیری از شیوع آفت استفاده از دشمنان طبیعی مفید بوده است. دشمنان طبیعی پارازیت آفت بوده و به تخم و لارو حمله میکنند و باعث نابودی آن میشوند. از دشمنان طبیعی کرم برگخوار گیلاس میتوان به مگس پارازیتوئید، زنبور براکون و بال توری اشاره کرد.
  • استفاده از تله فرمونی: برای تشخیص و کنترل آفت استفاده از تله فرمونی جاذب حشره مناسب میباشد. این تله با هورمون های جاذبی که دارد حشره را به سمت خود جذب میکند.

کرم برگخوار

مبارزه شیمیایی با آفت

در صورت مشاهده تخم و لارو میتوان از مبارزه شیمیایی با افت یعنی استفاده از سموم  برای از بین بردن آفت استفاده کرد. بهترین زمان سمپاشی شب میباشد زیرا دمای محیط مناسب خروج آفت برای تغذیه است و تاثیر سم بیشتر میشود. در صورت مشاهده دوباره آفت تکرار سمپاشی ضروری میباشد.

سموم مورد استفاده برای مقابله با کرم برگخوار کارادرینا:

پودر وتابل 80 درصد، لاروین دی اف و تیودیکارب به نسبت 1 کیلوگرم در هکتار

تری کلروفن به میزان 1 تا 2 کیلوگرم در هکتار

فوزالن به میزان 3 لیتر در هکتار

دیازینون به میزان 1 لیتر در هکتار

جمع بندی

به طور کلی با توجه به سازگاری گیاه گیلاس با اکثر شرایط آب و هوایی و ارزش غذایی بالای آن، کنترل و مراقبت از این گیاه در طول فصل رشد بسیار اهمیت دارد.

کرم برگخوار کارادرینا آفت مهم مزارع گیلاس می باشد. آفت کارادرینا خسارت زیادی توسط لارو به قسمتهای گیاه وارد می کند. شما می توانید برای کنترل و مبارزه با این آفت از شخم پس از برداشت، وجین علف هرز، تله فرمونی، سموم شیمیایی و … استفاده کنید.

مجموعه پالیز نهال با بیش از نیم قرن تجربه و مدیریت جناب آقای سعید قاسمی، به ارائه خدمات  حضوری و غیر حضوری در زمینه فروش انواع نهال شناسنامه دار امور مرتبط از جمله احداث باغ، نگهداری، مقابله با بیماری های گیاهی، آفت زدایی، آبیاری، کود دهی، هرس، برداشت و …می پردازد. نهالستان تخصصی پالیز نهال به عنوان بزرگترین مرکز فروش انواع نهال گردو از جمله قیمت نهال گیلاس در شمال غربی کشور، با اخد تمامی مدارک لازم،  آماده راهنمایی، مشاوره و خدمات رسانی به  مشتریان در سرتاسر ایران می باشد.