آفات و بیماری‌ها مهم‌ترین دشمنان درختان به خصوص درختان میوه هستند. که با حمله به آنها باعث ایجاد اثرات منفی در محصول شده و حیات درختان را با مخاطره مواجه میکنند. یکی از مهم‌ترین اقدامات در هنگام مواجهه با آفات و بیماری‌ها، ابتدا شناخت آفت و بیماری و سپس آگاهی از روش مبارزه با آنها میباشد. آفت کرم مغز خوار گردو یکی از آفات مهم در درختان گردو به حساب میاید. این آفت در دوره‌های مختلف از زندگی خود میتواند به روش‌های متعدد به درخت آسیب وارد نماید. برای کسب اطلاعات بیشتر درباره آفت کرم مغز خوار گردو با ما تا انتهای این مطلب همراه باشید.

مبارزه با کرم مغزخوار گردو

آفت کرم مغزخوار گردو یکی از آفت مهم و خطرناک در درختان گردو است. این آفت به درختان حمله ور شده و باعث سیاهی مغز گردو میشود. کرم مغز خوار گردو در سال دارای 3 نسل میباشد. میزبان اصلی آفت کرم مغز خوار گردو درخت سیب است. اما به درختان گردو نیز حمله نموده و به میوه و شاخه و برگ و تنه درختان خسارت میزند. بهتر است بدانید روش های زیادی برای مبارزه با کرم مغزخوار گردو وجوددارد. نسل اول این آفت باعث ریزش گردو شده و نسل‌های دیگر کرم مغز خوار گردو باعث سیاه شدن مغز خواهند شد.

کرم مغز خوار گردو چیست؟

اگر کنجاو هستید بدانید کرم مغزخوار گردو چیست بهتر است بدانید آفت کرم مغزخوار گردو در سال دارای 3 نسل است. زمستان را به صورت لارو در زیر پوستک درخت سپری میکند. در زمانیکه در اواخر فصل زمستان درجه حرارت مناسب روزانه را دریافت نمود؛ وارد مرحله شفیرگی شده و به حشره کامل تبدیل شده و پس از جفت گیری در نزدیکی میوه تخم گذاری میکند. پروانه‌های این حشره کوچک و به رنگ خاکستری هستند. که در انتهای بالهای آنها لکه قهوه ای وجود دارد.

در مرحله فندقه لارو در سال اول این آفت باعث ریزش گردوها خواهد شد.

نسل‌های بعدی نیز در سن 3 و 4 سالگی به بعد باعث سیاه شدن مغز گردو خواهند شد. سیاه شدن مغز گردو در سرتاسر دنیا ممکن است رخ دهد.

پیشگیری از آفت کرم مغزخوار

پیشگیری از حمله آفات همواره آسان تر بوده و هزینه‌های کمتری برای ما به همراه خواهد داشت. همچنین آنکه درختان سالم محصول دهی و عملکرد بهتر و بیشتری از خود نشان میدهند.

برای پیشگیری از کرم مغز خوار گردو اقدامات زیر را انجام دهید:

  1. بهداشت باغ
  2. جمع آوری میوه‌های برداشت نشده
  3. ترمیم تنه‌های آسیب دیده
  4. مدیریت تغذیه

لازم است بدانید قسمت اعظم عملیات مربوط به مدیریت باغ در اواخر فصل پاییز و فصل زمستان انجام میشود.

برای کنترل این آفت از روش IPM استفاده میشود. در روش IPM از چند روش برای کنترل یک آفت به صورت تلفیقی استفاده میشود. پیاده سازی روش IPM از ماه شهریور آغاز میشود.

دوره IPM

  • روغن زمستانه
  • روش بیولوژیک
  • تمیزسازی پوستک ابتدا باید در دوره لارو این آفات، پوستک تنه درختان را تمیزسازی کنیم. تا محل زمستان گذران درخت از بین برود.
  • پوسته مصنوعی: برای این آفات به صورت مصنوعی با استفاده از کارتون یا گونی یک محل برای زمستان گذرانی ایجاد میکنیم. و سپس با جمع آوری گونی و کارتون، مانع نفوذ آفات به درخت اصلی بشویم.
  • تله فرمونی: تله‌های فرمونی یکی دیگر از مراحل روش IPM برای مبارزه با آفت کرم مغزخوار گردو به حساب میاید. با استفاده از تله‌های فرمونی آفات را در تعداد زیاد شکار کنید. همچنین با استفاده از این تله‌ها در جفت یابی آفات نیز اختلال ایجاد خواهید نمود. برای مبارزه با این آفت باید آن را در حساس ترین مرحله از زندگی اش مورد حمله قرار دهید. پیک پرواز با تله فرمونی محاسبه شده و 3 روز بعد میتوانید زنبورهای تریکوگراما را رها سازی کنید.
  • کنترل شیمیایی: برای کنترل شیمیایی آفات کرم مغز خوار گردو، در زمانیکه پیش آگاهی برای کرم سیب اعلام شد؛ لازم است تا مبارزه را برعلیه کرم مغز خوار گردو آغاز نمایید. مهم‌ترین نکته در مبارزه شیمیایی کرم مغز خوار گردو؛ زمان مبارزه میباشد. 6 تا 7 روز پس از پیک پرواز؛ زمان مبارزه علیه لاروشن یک میباشد. که باعث ریزش گردوها میشود.

لازم است بدانید زود سمپاشی کردن بهتر از دیر سمپاشی کردن است. به شرط آنکه در زمان سمپاشی آفتاب شدید و بارندگی نباشد.

جمع بندی

در این مطلب درباره یکی از مهم‌ترین آفات درخت گردو؛ آفت کرم مغرخوار گردو بیشتر دانستیم. و با راهکارهای مبارزه با این آفت مهم آشنا شدیم. برای کسب اطلاعات بیشتر درباره این آفت و یا تشخیص بیماری و آفت؛ شما باغداران محترم میتوانید با کارشناسان گیاه پزشکی ما در نهالستان پالیز تماس بگیرید.

نهالستان پالیز بزرگترین مرکز فروش نهال گردو در شمال غربی کشورمان است. برای خرید نهال گردو و یا کسب اطلاع از قیمت نهال گردو شما باغداران عزیز میتوانید با ما در نهالستان مجوزدار پالیز به صورت آنلاین؛ تلفنی و حضوری در ارتباط باشید.