Rate this post

امروزه اکثر باغداران علاقه مند به احداث باغی هستند که بیشترین سوددهی و کمترین هزینه را برای آنها به همراه داشته باشد. میتوان گفت احداث باغ انار یکی از بهترین انتخاب‌ها برای اکثر باغداران در بیشتر شهرهای کشورمان به حساب میاید. درختان انار مقاومت مناسبی در برابر ناملایمات جوی و همچنین بیماری‌ها و آفات از خود نشان میدهند. به این ترتیب کمترین ریسک باغداری و بیشترین سودآوری از باغ را به همراه خواهند داشت. در این مطلب قصد داریم تا مهم ترین نکات هنگام احداث باغ انار را با یکدیگر بررسی نماییم. پس با ما تا انتهای این مطلب همراه باشید.

بررسی اقلیم آب وهوایی احداث باغ انار

عوامل اقلیمی 

اکثر ارقام نهال انار در آب و هوای گرمسیری تا نیمه گرمسیری و در نواحی ساحلی و مرطوب همیشه سبز میمانند. این ارقام در مناطق خشک و با زمستان‌های سرد، خزان دار هستند. به طور کلی نهال‌های انار مناسب برای کاشت در تمامی شرایط آب وهوایی و اقلیمی به صورت اصلاح شده توسط نهالستان مجوزدار پالیز تولید میشوند.

نیاز سرمایی در واقع همان دوره سرمایی درختان انار است. که پس از گذراندن آن در فصل پاییز و زمستان؛ درخت از خواب زمستانه بیدار شده و به جوانه زنی در سال جدید اقدام میکند. نیاز سرمایی اکثر درختان انار بین 200 تا 400 ساعت قرارگیری تحت دمای 7 درجه سانتیگراد است. این درختان قادرند حداقل دمای 15- درجه سانتیگراد و حداکثر دمای 40 درجه سانتیگراد را به خوبی تحمل کنند. سرمازدگی ناگهانی در فصل بهار میتواند موجب بروز خسارات در گل و برگ و سرشاخه‌های جوان بشود. گرمای شدید در فصل تابستان نیز به میوه و درخت خسارت وارد میسازد. از این رو پیش از خرید نهال انار از سابقه سرمازدگی در منطقه باغتان (در این مناطق بهتر است از ارقام نهال انار دیرگل استفاده کنید.) و حداکثر دمای منطقه در فصل تابستان آگاه شوید.

خاک

نهال انار قادر است طیف وسیعی از خاک را تحمل نماید. حتی خاک شنی تا رسی و خاک‌های شور، که کمتر درختی قادر به رشد در آنها شرایط میباشد. البته بهتر است از خاک با زهکشی خوب و بافت متوسط رسی برای احداث باغ انار استفاده نمایید. بهترین خاک برای کاشت و پرورش درختان انار خاک‌هایی با بافت شنی – رسی و عمق بیش از 1.5 متر میباشند. تا ریشه بتواند به راحتی در خاک رشد نموده و تنفس نماید. شخم سالیانه و استفاده از کودهای دامی میتواند در افزایش محصول دهی؛ سلامت درختان و همچنین افزایش کیفیت محصولات موثر باشد. (تحقیقات نشان میدهد؛ احداث باغ انار در زمین‌هایی که قبلا باغ انار در آنها وجود داشته است؛ مناسب نیست.)

آب

آبیاری اصولی، کافی و مناسب یکی از مهم ترین اقدامات در احداث باغ انار به حساب میاید. بنابراین پیش از احداث باغ انار آب مصرفی باغ را مورد آزمایش قرار دهید. (برای کسب اطلاع از نحوه انجام آزمایش آب و خاک؛ مقاله ما را در سایت پالیز مطالعه فرمایید.) میزان آب مصرفی باغ انار در مناطق با بارندگی متوسط 22000 تا 26000 متر مکعب در هکتار به صورت سالیانه است. با روش آبیاری قطره ای این میزان به 7500 تا 13000 متر مکعب در هکتار میرسد. راندمان آبیاری قطره ای بین 50 تا 60 درصد بیشتر است. همچنین از گسترش بیماری‌ها و آفات در باغ؛ رشد علف هرز در مسیر آبیاری؛ هدر رفت آب و آبیاری بیشتر و خفگی ریشه در ابتدای مسیر آب نیز پیشگیری خواهد نمود.

نور

درخت انار برای رشد و پرورش نیاز دارد تا حداقل 8 ساعت از روز را در معرض نور مستقیم خورشید قرار بگیرد. نور مناسب باعث افزایش کیفیت میوه شده و گل و میوه را بیشتر میکند. بنابراین درختان انار باید در محل نور گیر با فاصله مناسب کاشته شوند.

ارتفاع از سطح دریا

برای سازگاری پذیری حداکثری و رشد مناسب درخت لازم است تا به شرایط اقلیمی به خصوص ارتفاع از سطح منطقه توجه نمایید. درختان انار را حداکثر تا ارتفاع 1600 متر از سطح دریا بکارید. کاشت نهال در ارتفاعی بیش از عدد اعلام شده میتواند باعث سوختن کامل درخت 2 تا 3 سال پس از کاشت شود.

شیب

در مناطق با شیب شمالی احتمال خطر سرمازدگی کاهش میابد. همچنین به منظور کاهش آفتاب سوختگی؛ جهت شمالی جنوبی برای ردیف‌های درخت انار مناسب است. کاشت درخت انار در شیب‌های رو به جنوب؛ خطر سرمازدگی و یخ زدگی را در مناطق مستعد افزایش میدهد.

الگوی کاشت

فاصله کاشت نهال انار به آب وهوای منطقه، شیب زمین؛ وضعیت آب و خاک، جهت باد، نوع رقم وابسته است. به طور کلی فاصله کاشت درخت انار به صورت 4*4 و یا 3*5 و یا 3*6 متر مربع است. به این ترتیب تراکم درخت 550 تا 650 اصله در هکتار میباشد.

انتخاب رقم انار برای احداث باغ

پس از طی مراحل قبل نوبت به انتخاب رقم انار برای احداث باغ میرسد. شما باید رقمی را برای باغتان انتخاب نمایید که بیشترین سازگاری را با باغ شما به همراه داشته باشد. یعنی بتواند با شرایط آب وهوایی و اقلیمی باغ شما سازگار شده و بهترین عملکرد را از خود نشان دهد. برای دستیابی به این هدف توجه به فاکتورهایی از جمله ارتفاع از سطح دریا؛ شرایط آب وهوایی؛ میزان بارندگی؛ وضعیت خاکی؛ بارندگی و… ضروری است. در مرحله بعد برای دستیابی به سودآوری حداکثری شما باید رقم نهالی را انتخاب کنید که بتواند بیشترین محصول دهی؛ عمر اقتصادی؛ کیفیت محصول و بازار پسندی را در باغ شما به همراه داشته باشد. برای آگاهی از ویژگی‌های بهترین ارقام نهال انار؛ به بخش اطلاعات محصول در سایت پالیز مراجعه فرمایید.

آماده سازی زمین

پس از انجام آزمایش آب و خاک؛ نوبت به آماده سازی زمین میرسد. برای این کار ابتدا باید تمام زمین را با استفاده از لدر تا عمق 1 متر شخم بزنید. تا کلیه لایه‌های سخت خاک بشکند. و خاکی یک دست با بافتی مناسب بدست بیاید. و یا میتوانید فقط محل ردیف‌های کاشت به صورت نواری به عرض و عمق 1 متر شخم بزنید. در مرحله بعدی باید چاله‌های کاشت را به ابعاد 1*1*1 متر حفر نموده و اقدامات اصلاحی خاک در محل غرس نهال را به انجام برسانید.

نکته : با توجه به نتایج آزمایش خاک باغتان میتوانید اقدام به افزودن کود دامی و یا کود شیمیایی به میزان مناسب به خاک باغ نموده و خاک غنی با زهکشی مناسب برای احداث باغ انار ایجاد کنید.

نتیجه گیری

در این مطلب مهم ترین نکات احداث باغ انار را بررسی نموده و از نحوه احداث باغ انار آگاه شدیم. برای کسب اطلاعات بیشتر شما باغداران محترم میتوانید به صورت رایگان و از طریق تماس تلفنی؛ اینترنتی و یا حضوری با کارشناسان ما در دفتر مرکزی نهالستان پالیز در ارتباط باشید. نهالستان پالیز بزرگترین مرکز فروش نهال انار در شمال غربی کشورمان است. که بهترین ارقام نهال انار را برای کاشت در سرتاسر کشورمان تولید مینماید.

این مرکز به همراه ارقام نهال ارسالی خود؛ کارت گارانتی معتبر 2 ساله؛ گواهی سلامت؛ کارت قرنطینه و گواهی عاری از آفات ارائه میدهد. به این ترتیب شما با خیالی آسوده میتوانید بهترین نهال انار را برای باغ خود خریداری نمایید.

برای ارتباط با ما و یا خرید نهال انار میتوانید از طریق راه‌های ارتباطی با ما در تماس باشید.