به علت سهولت در نگهداری و رسیدگی و حاشیه سود مناسب؛ اکثر باغداران علاقه مند به احداث باغ انجیر در منطقه خود میباشند. پیش از احداث باغ انجیر باید بدانید آیا شرایط اقلیمی و آب وهوایی موجود در منطقه شما برای راه اندازی باغ انجیر مناسب است یا خیر؟ در قدم بعدی باید بهترین و سازگارترین رقم انجیر مناسب برای باغتان شناسایی نموده و برای باغتان خریداری نمایید. در این مطلب قصد داریم تا نکات طلایی درباره احداث باغ انجیر را با یکدیگر بررسی نماییم. پس با ما همراه باشید.

بررسی اقلیم آب و هوایی احداث باغ مدرن انجیر

عوامل اقلیمی

در بررسی عوامل اقلیمی مهم ترین نکته شرایط آب وهوایی؛ حداقل و حداکثر دمای منطقه و میزان بارندگی و رطوبت در منطقه میباشد. لازم است بدانید، درخت انجیر در مناطقی با زمستان‌های ملایم و بارش پراکنده و تابستان‌های گرم به خوبی رشد میکند.

بهترین دما برای کاشت درخت بین 25 تا 35 درجه سانتیگراد میباشد. درخت انجیر قادر است حداکثر دما 42 و حداقل 3- درجه سانتیگراد را تحمل کند.

بارندگی در منطقه باید بین 300 تا 400 میلیمتر در سال (در ماه اردیبهشت) باشد. بارندگی در خرداد و تیر به کیفیت محصولات آسیب میزند. رطوبت منطقه نیز باید بین 30 تا 65 درصد باشد.

خاک مناسب احداث باغ انجیر

بهترین خاک برای احداث باغ انجیر خاک لیمونی است. البته درخت انجیر قادر است در خاک‌های شنی تا رسی با اسیدیته 6 تا 7.8 نیز رشد کند. برای احداث باغ انجیر؛ خاک قلیایی و شور با زهکشی مناسب است.

شرایط آبی احداث باغ انجیر

درخت انجیر به علت مقاومت بسیار عالی در برابر گرما و خشکی که از خود نشان میدهد؛ نیاز آبیاری کمتری دارد. سن درخت؛ نوع خاک؛ نوع کاشت؛ نوع اقلیم و… در میزان و نوع آبیاری موثر است. درخت انجیر را با 4 سانتی متر آب در هفته آبیاری نمایید. به طور کلی 1000 تا 3000 لیتر آب در هر آبیاری مورد نیاز است. اگر بارندگی در منطقه شما به میزان 1 سانتی متر و هر 10 روز یکبار است، میتوانید درخت انجیر را به صورت دیمی بکارید.

نور

این رقم نور و گرما دوست است. بنابراین در آب وهوای مدیترانه ای عملکرد خوبی دارد. به طور کلی درخت انجیر باید در روز حداقل 8 ساعت نور مستقیم خورشید دریافت کند. هرچه نور بیشتر باشد میوه بیشتری میدهد. البته دریافت نور زیاد باعث افزایش نیاز درخت به آب میشود.

ارتفاع از سطح دریا

بهترین ارتفاع برای احداث باغ انجیر از 0 تا 2000 متر از سطح دریا میباشد. در صورت احداث باغ انجیر در ارتفاع‌های بیش از مقدار اعلام شده، باغ انجیر شما 2 تا 3 سال پس از راه اندازی؛ ضعیف شده و میسوزد.

شیب

در صورتی که باغ انجیر را در زمین‌های شیب دار احداث مینمایید. باید عملیات تراس بندی در اراضی شیب دار را انجام دهید.

الگوی احداث باغ انجیر

درختان انجیر تاج بزرگ و گسترده ای دارند. از طرفی ریشه آنها در خاک گسترش یافته تا از منابع موجود در خاک به خوبی بهره مند شود. به طور کلی فاصله کاشت نهال انجیر به صورت مربع‌هایی با ابعاد 10 در 10 متر مربع میباشد. به این ترتیب در هر هکتار باغ به 100 اصله نهال انجیر نیاز دارید.

انتخاب رقم انجیر برای احداث باغ

انتخاب بهترین نهال انجیر برای هر شهر و منطقه ای میتواند متفاوت باشد. شما باید سازگارترین رقم انجیر را برای کاشت در باغتان انتخاب نمایید. تا به خوبی بتواند در برابر ناملایمات و شرایط آب وهوایی و اقلیمی و همچنین ارتفاع از سطح دریا و خاک سازگاری داشته باشد. سپس باید میزان عملکرد و باردهی درخت؛ کیفیت محصولات؛ عمر اقتصادی و مقاومت درخت در برابر آفات و بیماری‌ها را مورد بررسی قرار دهید. به این ترتیب میتوانید بهترین رقم انجیر را برای باغ خود خریداری فرمایید.

آماده سازی زمین

پیش از کاشت انجیر باید اقدامات لازم جهت تسطیح زمین به خوبی انجام شود. پس از انجام آزمایش خاک (برای آگاهی از نحوه انجام آزمایش خاک میتوانید سایر مقالات ما را در سایت پالیز مطالعه کنید.) و آگاهی از جنس خاک و وجود منابع معدنی در خاک باید خاک را به خوبی و عمیق شخم بزنید. سپس خاک بخش‌های مختلف را با یکدیگر مخلوط نموده تا خاک یکدست به وجود بیاید. سپس اقدام به تسطیح خاک نمایید. در قدم بعدی باید گودال‌های کاشت را در زمین و در فواصل مناسب ایجاد نمایید. گودال با طول و عرض 70 تا 80 سانتیمتر برای کاشت نهال انجیر مناسب است. سپس باید تشتک‌ها را در خاک ایجاد کنید.

نتیجه گیری

در این مطلب مهم ترین نکات موثر در احداث یک باغ پرسود انجیر را با یکدیگر بررسی نمودیم. همانطور که دانستید مهم ترین قدم برای احداث باغ انجیر آگاهی از شرایط آب وهوایی و اقلیمی و ارتفاع از سطح دریای منطقه میباشد. آگاهی از این موارد به شما در انتخاب رقم مناسب برای کاشت در باغتان کمک میکند. در قدم بعدی شما باید از ویژگی‌های مورد نیاز هر رقم به خوبی آگاه شوید. تا بدانید نهال انجیر مورد نظر قادر به رشد در منطقه باغ شما میباشد یا خیر. سپس با توجه به مزیت‌هایی همچون باردهی بیشتر؛ کیفیت محصول بالاتر؛ عمر اقتصادی طولانی تر و… بهترین نهال انجیر را برای باغتان خریداری فرمایید.

برای خرید نهال انجیر از نهالستان مجوزدار پالیز با مشاوران ما به صورت آنلاین و تلفنی و حضوری در ارتباط باشید.

نهالستان پالیز با بیش از نیم قرن تجربه؛ به عنوان بزرگترین نهالستان تخصصی در شمال غربی کشورمان شناخته میشود. این نهالستان با مدیریت جناب آقای سعید قاسمی و با بهره گیری از کادر مجرب و امکانات به روز باغداری و کشاورزی؛ اقدام به تولید انواع ارقام نهال انجیر اصلاح شده و متناسب با اکثر شهرهای کشورمان نموده است.

برای ارتباط رایگان و همه روزه با مشاوران ما درباره نحوه احداث باغ انجیر؛ نحوه آبیاری و کوددهی و هرس و… با ما در تماس باشید.