Rate this post

یکی از مهم‌ترین محصولات باغی از لحاظ سطح زیر کشت و ارزش اقتصادی در جهان، انگور است. احداث باغ انگور به عنوان یکی از پر مصرف ترین میوه‌های گوشتی در دنیا بسیار مورد توجه کشاورزان و کارآفرینان قرار گرفته است. اصلی ترین نکته برای دستیابی به باغ پربارتر انگور؛ توجه به نکات اصلی در اصول احداث باغ انگور و پرورش و نگهداری از آن است. از این رو ما در این مطلب قصد داریم تا به مهم‌ترین نکات درباره نحوه احداث باغ انگور اشاره کنیم. پس تا انتهای این مطلب همراه ما باشید.

اقلیم مناسب کاشت انگور

انگور به عنوان اولین محصول باغی در کشور به حساب میاید. که بیشترین سطح زیر کشت را به خود اختصاص داده است. انگور یا مو؛ از درختان با قدمت چندین ساله در دنیا محسوب میشود. به باغ‌های انگور؛ موستان یا تاکستان نیز گفته میشود. تاک‌ها به درختان و یا اشیا در نزدیکی خود میچسبند و به صورت بالا رونده رشد میکنند.

واریته‌های انگور در چهار رنگ انگورهای سبز؛ قرمز؛ سیاه و زرد وجود دارند. اگر علاقه دارید باغ انگور داشته باشید به شما توصیه می کنیم که اقلیم مناسب کاشت انگور را رعایت کنید. در ادامه با عوامل اقلیمی باغ انگور اشاره خواهیم کرد.

عوامل اقلیمی باغ انگور

مناطقی با آب وهوای معتدل و تابستان‌های گرم و خشک و طولانی و زمستان‌های معتدل، بهترین مناطق برای کاشت و احداث باغ انگور به حساب میایند. انگور در مناطق با رطوبت بالا رشد مناسبی ندارد. همچنین بارندگی در زمان گلدهی؛ عملیات گرده افشانی درختان را با اختلال مواجه میکند. لازم است توجه داشته باشید که مناطقی با زمستان‌های طولانی و بسیار سرد باعث از بین رفتن باغ انگور شما خواهند شد. همچنین وجود رطوبت زیاد در خاک، احتمال بروز بیماری‌های قارچی را افزایش میدهد.

نیاز سرمایی درخت انگور

نیاز سرمایی درختان انگور به صورت یک دوره 50 تا 400 ساعته در دمای بین 2 تا 8 درجه سانتیگراد است. این دوره سرمایی در فصل پاییز و زمستان برطرف شده و پس از پایان آن؛ درختان از خواب زمستانه بیدار میشوند و به شکوفه زنی میپردازند.

با توجه به نیاز سرمایی کمتر درختان انگور خواهیم دانست این رقم برای کاشت در مناطق گرمسیری مناسب تر است. گرمای مناسب هوا میتواند به افزایش باردهی و شیرین شدن میوه انگور کمک کند.

خاک مناسب درخت انگور

بهترین خاک مناسب دزخت انگور خاک‌های لوم شنی هستند. درخت انگور قادر است در خاک‌های لوم -سیلت و خاک رس -لوم نیز رشد نماید. خاک باید دارای زهکشی مناسب باشد. همچنین وجود مقادیر متوسطی از مواد آلی مغذی میتواند به افزایش بهره وری شما از خاک کمک کند. اغلب ارقام انگور در ph بین 5.5 تا 7 خاک قادرند به خوبی رشد نمایند. اگر خاک باغ شما نا متوازن است شما میتوانید با افزودن آهک به خاک؛ ph آن را افزایش دهید. همچنین با افزودن گوگرد به خاک؛ ph آن کاهش خواهد یافت.

انگور میتواند در خاک‌های عمیق با زهکشی مناسب رشد بهتری داشته باشد. برای آگاهی از جنس خاک و وجود عناصر معدنی در آن لازم است تا یک نمونه از خاک برداشته و به آزمایشگاه مخصوص خاک ارسال نمایید. برای کسب اطلاع از نحوه نمونه برداری خاک؛ سایر مقالات ما را در سایت پالیز مطالعه فرمایید.

آبیاری درخت انگور

آبیاری درخت انگور  منظم و کافی درختان به افزایش محصول‌دهی آنها کمک میکند. آبیاری انگور به نوع و عمق خاک؛ فصل؛ آب وهوا، میزان بارندگی در منطقه؛ سن درخت و… بستگی دارد. درختان انگور در برابر خشکی هوا مقاومت مناسبی دارند. البته در سنین جوانی درخت که ریشه‌ها هنوز رشد زیادی نکرده اند؛ باید درختان را به صورت منظم و زیاد آبیاری کنید. بهترین روش آبیاری برای درختان انگور استفاده از آبیاری قطره ای است. در این روش درختان سالانه به 1 تا 2 هزار متر مکعب آب در هکتار نیاز دارند. در خاک‌های سبک با بافت رسی درختان را به صورت هفتگی آبیاری کنید. در خاک‌های شنی به علت خروج سریع‌تر آب؛ باید فواصل آبیاری را کاهش دهید.

برای کسب اطلاعات بیشتر سایر مقالات ما را در سایت پالیز مطالعه فرمایید.

نور مورد نیاز درخت انگور

دریافت نور کافی به رشد بهتر درختان انگور و بهبود انجام عملیات فتوسنتز کمک میکند. از این رو باید در هنگام کاشت، به نور مورد نیاز درخت انگور و آفتابگیر بودن محل کاشت توجه داشته باشید. درخت انگور باید حداقل 8 ساعت از طول روز را در معرض نور مستقیم خورشید قرار بگیرد.

ارتفاع از سطح دریا

مناطق مرتفع‌تر به علت گردش هوای بهتری که دارند؛ برای احداث باغ گردو مناسب‌ترند. ارتفاع مناسب برای احداث باغ انگور بین 200 تا 2000 متر از سطح دریا میباشد.

شیب مناسب احداث باغ انگور

زمین‌هایی با شیب کم و متوسط به علت تخلیه هوای سرد؛ برای احداث باغ انگور مناسب‌ترند. مناطق با شیب تند علاوه بر تخلیه سریع هوای سرد به سمت سرازیری و همچنین حرکت سخت‌تر ماشین آلات کشاورزی؛ و فرسایش سریعتر خاک برای احداث باغ انگور توصیه نمیشوند.

پوشش گیاهی را که تخلیه هوا را کند میکند؛ باید پیش از احداث باغ از بین ببرید. ایجاد بانکت و تراس برای احداث باغ انگور به بهره وری بیشتر و استفاده از آب باران در اراضی شیب دار کمک میکند:

  • بانکت : در این روش با ایجاد چاله‌هایی هلالی با شعاع 2 متر و در امتداد خطوط عمود بر جهت شیب زمین؛ میتوان بانکت هلالی ایجاد نمود.
  • تراس : در روش تراس باید روی خطوط هم تراز؛ تراس‌هایی را به صورت پله ای احداث نمایید.

الگوی کاشت درخت انگور

درخت انگور یک رقم خزان دار و بالا رونده است. که ریشه‌های بسیار قوی و عمیق با عمق 3 تا 4 متر دارد. به این ترتیب درختان را باید در فواصل منظمی از یکدیگر بکارید، تا فضای لازم برای رشد درخت وجود داشته باشد. فاصله کاشت انگور‌ها از یکدیگر براساس نوع رقم و اصول احداث باغ انگور بین 2 تا 3 متر است.

انتخاب رقم انگور برای احداث باغ

یکی از نکات مهم و قابل توجه هنگام انتخاب رقم انگور؛ آگاهی از شرایط آب وهوایی در منطقه و باغتان است. شما باید از آب وهوای منطقه؛ احتمال سرمازدگی در فصل بهار؛ بارندگی؛ حداقل و حداکثر دمای شهرتان آگاه شوید. سپس با توجه به شرایط اقلیمی مثل ارتفاع از سطح دریا؛ وضعیت خاکی و… بهترین و سازگار ترین رقم انگور را برای باغ انتخاب نمایید.

توجه به عواملی همچون میزان محصول دهی سالیانه؛ سن بلوغ، کیفیت و بازار پسندی محصول؛ عمر اقتصادی میتواند در افزایش سودآوری شما از باغ موثر باشد. برای آگاهی از ویژگی های ارقام نهال انگور شما میتوانید به بخش اطلاعات محصول در سایت پالیز مراجعه فرمایید.

آماده سازی زمین برای احداث باغ انگور

احداث باغ انگور به 3 روش کلی انجام میشود.

  • داربستی : احداث باغ ایستاده داربستی به علت تلفات محصول کمتر؛ بیشتر مورد توجه باغداران قرار گرفته است. در این روش کنترل علف هرز؛ شخم زنی و سمپاشی؛ برداشت محصول و هرس سالیانه همگی به صورت مکانیزه انجام میگیرد. در روش داربستی بوته انگور طوری تربیت میشود که بازوهای درخت برروی مفتول‌های سیمی قرار گرفته و روی آن رشد کنند. در این روش باردهی درختان سریعتر انجام شده و محصول دهی نیز افزایش میابد. در روش داربستی میتوانید درختان را به شکل‌های مختلف هدایت کنید. داربست افقی مشهورترین روش هدایت درختان است. در این روش با توجه به فواصل کاشت و انتخاب نقاط روی ردیف و حفر گودال؛ و نصب پایه از جنس فلز؛ چوب یا سیمان با طول 2 تا 2.5 متر انجام میشود. این پایه‌ها باید در فواصل 8 متر از یکدیگر قرار بگیرند. برروی آنها نیز 3 رشته سیمی گالوانیزه شماره 2.5 در ارتفاع 50 و 100 و 140 سانتیمتر به صورت افقی نصب کنید. بوته‌ها نیز باید برروی هر ردیف با فاصله 2.5 متر کاشته شوند.
  • سنتی یا خزنده : از روش خزنده در زمین‌های شیب دار و دیم زارها که بارندگی زیادی دارند استفاده میشود. در این روش در بهار سال اول 2 شاخه اصلی را انتخاب نموده و عمود بر شیب هدایت کنید. در سالهای بعدی این شاخه‌ها به بازهای‌های اصلی درخت تبدیل میشوند. این روش به علت حرکت برروی خاک بیشتر مستعد بروز بیماری (سفیدک؛ کپک) و کمبود جریان هوا خواهد بود. همچنین کیفیت محصول نیز کاهش یافته و ممکن است تنه درخت دچار آفتاب سوختگی شود.
  • فرم پاچراغی یا گوبله : در روش پاچراغی پس از کاشت قلمه ریشه دار در محل مورد نظر؛ آن را کوتاه کنید. روی قلمه حداکثر باید 1 تا 2 جوانه باقی بماند. در طول فصل رشد یک شاخه سبز روی قلمه ایجاد میشود. زمانیکه طول شاخه به 75 سانتی متر رسید باید آن را سربرداری کنید. در زمستان سال بعد باید شاخه‌های نزدیک به زمین را قطع نموده و تنها 2 تا 4 شاخه اصلی را نگهدارید. در زمستان سال دوم، این شاخه‌ها را کوتاه نمایید. طوریکه تنها 2 تا 3 جوانه روی آنها باقی بماند. پاجوش‌ها و شاخه‌های اضافه را نیز هرس کنید. در سال دوم 8 تا 12 شاخه را که قوی ترند را انتخاب نمایید و 6 مورد را نگهدارید. سایر آنها را نیز قطع کنید. روی هر شاخه باید بین 2 تا 6 جوانه را نگهداری و ادامه شاخه را سرزنی کنید.

 با توجه به نوع احداث باغ (داربستی یا سنتی یا گوبله) اقدام به انجام اصلاحات و فراهم آوری تجهیزات در باغ نمایید.

برای تعیین میزان نفوذ پذیری خاک از پروفیل استفاده کنید. سپس با استفاده از بیل مکانیکی و یا کارگر، کانال‌هایی با عمق 1.5 متر در خاک ایجاد نموده و با خاک مناسب آنها را پر کنید. با آزمون آب و خاک از جنس و PH و شوری و وجود عناصر معدنی و… در خاک و آب آگاه شوید. اصلاحات فیزیکی و شیمیایی پیش از احداث باغ لازم و ضروری است. هدف از این اقدامات؛ بهبود شرایط فیزیکی موجود در خاک از نظر عدم وجود لایه‌های سخت و ترکیب قسمت‌های مختلف و ایجاد خاکی یکدست میباشد. همچنین با افزودن کودهای دامی و سبز به تقویت خاک پیش از احداث باغ و تامین بهتر عناصر غذایی مورد نیاز برای رشد درختان خواهیم پرداخت. علاوه بر آن ph خاک و شوری EC خاک را نیز اصلاح خواهید نمود.

آماده سازی زمین به نوع احداث باغ بستگی دارد. همانطور که میدانید درختان انگور به صورت رونده رشد میکنند. بنابراین ساخت داربست و یا تاکستان پیش از احداث باغ انگور ضروری است. انگورها برای رشد به یک پشتیبانی نیاز دارند. تا به این ترتیب به صورت هدفمند رشد کنند. این مورد به کاهش خطر ابتلا به بیماری‌ها نیز کمک میکند. پیش از کاشت انگور باید ریشه را بین 2 تا 3 ساعت در آب قرار دهید. سپس آنها را در چاله‌هایی به عمق و عرض 40 سانتیمتر که پیشتر آماده سازی نموده اید؛ بکارید.

برای آگاهی از آموزش احداث باغ انگور؛ سایر مقالات و ویدیوهای ما را در سایت پالیز دنبال کنید.

نتیجه گیری

انگور یکی از بهترین و پربارترین ارقام میوه در کشورمان است. که به سرعت پس از احداث باغ انگور؛ محصول‌دهی خود را آغاز میکند. درختان انگور هرساله با محصول‌دهی بسیار مطلوب و بازار پسندی بالایی که دارند؛ سودآوری بسیار عالی را به صورت سالیانه برای باغداران محترم به همراه خواهند داشت. شما میتوانید با توجه به نکات اشاره شده در این مطلب؛ بهترین باغ انگور را احداث نمایید.

برای خرید نهال انگور و آگاهی از اصول احداث باغ انگور میتوانید با مشاوران ما در نهالستان پالیز تماس بگیرید. نهالستان پالیز بهترین و بزرگترین مرکز فروش نهال انگور در شمال غربی کشورمان است. این مرکز با مدیریت جناب آقای سعید قاسمی و با پشتوانه بیش از نیم قرن تجربه فعالیت حرفه ای؛ بهترین نهال انگور مناسب برای کلیه شهرهای کشورمان را تولید مینماید. برای کسب اطلاعات بیشتر درباره نحوه احداث باغ انگور با مشاوران ما در نهالستان پالیز به صورت رایگان و از طریق تماس تلفنی؛ آنلاین و حضوری در ارتباط باشید.